Goede Vrijdag en de stille week

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb al die bijeenkomsten in de stille week nooit zo begrepen, als het goed is is er op de Lijdenszondagen (en op Goede Vrijdag) aandacht voor het lijden en sterven van de Heere Jezus. Soms hebben predikanten zelf in de prediking van de Lijdenstijd weinig echte aandacht voor de Heere Jezus,
en moeten dan die bijeenkomsten in de stille week dat compenseren?
Dit was jouw bericht.

En ik heb gezegd dat die aandacht goed is en dat de lijdenstijd voor veel moderne mensen te weinig geconcentreerd is. Dat is toch een reactie op wat jij schrijft?
DDD schreef: Iemand schreef dat hij vond dat de zondagen in de lijdenstijd voldoende aandacht vond voor het lijden van Jezus.

JGW: Als je daar mijn bericht mee bedoelt, dan vind ik (1) dat er in de Lijdenstijd op zondagen voldoende aandacht moet zijn voor het lijden van Christus, dat schiet er bij sommige predikanten nog wel eens bij in, bij de ene in de Lijdenstijd, bij andere sowieso structureel.

(2) De bijeenkomsten in de Stille week zoals ik die voorbij heb zien komen, zijn meer muziek en andere zaken dan dat er veel ruimte is voor Woordverkondiging.

De bedoelde tegenstrijdigheid die ik in mijn bericht bedoelde was, dan heb je die predikanten die in de Lijdensweken op de zondagen weinig aandacht voor het lijden van de Heere Jezus hebben in de prediking en dan zou dat in de Stille week gecompenseerd moeten worden??


Als reactie op jouw reactie, mensen zullen meer moeite hebben met luisteren, maar men mag zich daar ook toe zetten.
Daarbij aantekent dat herhaling en breedsprakigheid niet nodig is. Maar korte preken zijn niet per definitie beter...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Ik begrijp nog niet helemaal wat het misverstand is. Bedoel je nu wel of niet dat bij de juiste prediking in de lijdenstijd extra diensten in de Stille Week niet nodig zijn?

De bijeenkomsten zijn in de meeste kerken kerkdiensten, alleen zijn het vespers en overwegend geen preekdiensten. Overigens is woordverkondiging niet het enige dat er toe doet bij het betrachten van het lijden van Jezus, want anders zou het Avondmaal ook niet zijn ingesteld.

Ik heb geen idee of predikanten in de lijdenstijd weinig aandacht hebben voor het lijden van Jezus. Dat zou niet heel liturgisch zijn. Maar er is desondanks mijns inziens veel voor te zeggen om het nadenken over het lijden van Jezus meer te concentreren in een korte periode, omdat de lijdenstijd erg lang is in relatie tot onze cultuur. Ik vind het prettiger om op Goede Vrijdag drie kerkdiensten bij te wonen dan zeven weken lang. Dat is in onze haastige cultuur relatief een grote belasting, naar mijn idee. Misschien deugt dat niet aan onze cultuur, dat zou goed kunnen. In ieder geval is aandacht in de Stille week wat eenvoudiger op te brengen.

Korte preken zijn niet per definitie beter, maar lange preken zijn nooit goed.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Ik begrijp nog niet helemaal wat het misverstand is. Bedoel je nu wel of niet dat bij de juiste prediking in de lijdenstijd extra diensten in de Stille Week niet nodig zijn?
Niet nodig, ik zie het nut er niet van. Zoals ik zei:
Ik heb al die bijeenkomsten in de stille week nooit zo begrepen
Met daarbij het vreemde wat zich voordoet, dat er soms weinig aandacht is in de Lijdenstijd, de zondagen voor het Evangelie van het lijden en sterven van Christus, en dan die bijeenkomsten die dat lijken te moeten compenseren.

Maar goed het is duidelijk dat we het totaal oneens zijn met elkaar, dat is geen misverstand.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Precies. Dus had ik je prima begrepen en was mijn reactie voor zover ik kan overzien ook heel adequaat, maar ben jij het er niet mee eens. Dat is weer wat anders. Ik maakte mij al ongerust.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Herman »

Vandaag komen er volop termen langs als 'de betaaldag van de kerk' en nu ook op het rd 'kwitantie getekend'. Doen deze voorbeelden recht aan wat feitelijke de betekenis is van Goede Vrijdag. Zijn de termen niet al te aards datgene wat en mysterie is en zal blijven?
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Henk J »

Herman schreef:Vandaag komen er volop termen langs als 'de betaaldag van de kerk' en nu ook op het rd 'kwitantie getekend'. Doen deze voorbeelden recht aan wat feitelijke de betekenis is van Goede Vrijdag. Zijn de termen niet al te aards datgene wat en mysterie is en zal blijven?
Vanuit de leer van verzoening door voldoening kan ik de terminologie begrijpen. Maar inderdaad, het diepe lijden van Christus is niet met woorden te bevatten. En het omvat ook meer dan alleen de betaling van de schuld. Christus is ook door de Vader verlaten, zodat de christenen mogen weten dat de Vader altijd nabij is. Zo heeft het lijden wel meer facetten, alhoewel de voldoening van de schuld wel de belangrijkste is.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Susanna »

Herman schreef:Vandaag komen er volop termen langs als 'de betaaldag van de kerk' en nu ook op het rd 'kwitantie getekend'. Doen deze voorbeelden recht aan wat feitelijke de betekenis is van Goede Vrijdag. Zijn de termen niet al te aards datgene wat en mysterie is en zal blijven?
Ik weet dat niet. Ik vond, toen ik googelede op "betaaldag van de kerk" wel een mooie uitleg en invulling ervan voor kinderen. Je kunt de term wel gebruiken maar dan zou er moeten uitgelegd worden wat ermee bedoeld wordt. Naar het Oude Testament toe. En: wie is de kerk?

https://www.bijbelsopvoeden.nl/wp-conte ... rijdag.pdf?

Ik doe zelf niet aan stille week Goede Vrijdag en Pasen. Ik bedoel; niet op de data dat kerkelijk Nederland dat doet. Ik heb wel respect voor degenen die er nu mee bezig zijn want ik deel het gedachtegoed van lijden, sterven en opstanding.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

Vanavond een preek geluisterd van ds JG Blom
Ernstige preek
Lukas 23 : 44 -56
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door John Galt »

We hebben 7 lijdenszondagen en 2 Paasdagen. Waarom staan we eigenlijk niet langer stil bij Pasen? In Rom 8 staat: "...Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is..." Komt dat méér van Pasen tot uitdrukking in ons kerkelijke leven en ons persoonlijke geloof? Of is het vooral genoeg als je weet dat Christus voor je is gestorven?
Who is John Galt? :quoi
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Henk J »

John Galt schreef:We hebben 7 lijdenszondagen en 2 Paasdagen. Waarom staan we eigenlijk niet langer stil bij Pasen? In Rom 8 staat: "...Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is..." Komt dat méér van Pasen tot uitdrukking in ons kerkelijke leven en ons persoonlijke geloof? Of is het vooral genoeg als je weet dat Christus voor je is gestorven?
Goede vraag, die lijdensweken zijn natuurlijk afgeleid van de 40 dagen tijd wat al een oud gebruik is. Anderzijds, de sabbat is de zondag geworden, mede omdat Christus op zondag is opgestaan. Op die manier herdenken we elke zondag de opstanding van Christus, alhoewel daar niet altijd aandacht voor is.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door John Galt »

Dat van die zondag klopt, maar als de enige vrucht van Pasen is dat we nu de zondag vieren i.p.v. de sabbat, vind ik dat toch wel mager.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door eilander »

Voor mij lijdt het geen twijfel dat bijbels gezien Pasen belangrijker is dan Goede Vrijdag, hoewel je natuurlijk geen Pasen kunt hebben zónder Goede Vrijdag. De apostelen zeiden zelf dat ze als getuigen van de opstanding moesten uitgaan, niet van Zijn sterven.
In de weken na Pasen wordt er altijd wel aandacht besteed aan het Paasevangelie. Het echoot nog wel even na.
Verder vind ik niet perse dat je het 'gewicht' van een heilsfeit moet gaan wegen aan de hand van het aantal dagen dat er bij ons aan besteed wordt.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door John Galt »

Mijn ervaring is dat er na een week nog een keer over de Emmaüsgangers wordt gepreekt, maar wat Pasen nu aan je (geloofs)leven verandert, blijft toch vaak vaag.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door eilander »

John Galt schreef:Mijn ervaring is dat er na een week nog een keer over de Emmaüsgangers wordt gepreekt, maar wat Pasen nu aan je (geloofs)leven verandert, blijft toch vaak vaag.
Oké. Dat is mijn ervaring niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Mij valt iets anders op: lijdenstijd en Goede Vrijdag lijken in behoudende kring nauwelijks van betekenis.
Op Goede Vrijdag zijn de reformatorische scholen vrij, maar de kinderen hebben geen idee waarom, want kerk is er niet. Ja, 's avonds wel, maar overdag zijn ze gewoon vrij: een ochtenddienst op Goede Vrijdag is in veel rechts-reformatorische kerken niet gebruikelijk.

En net zoals er (toen het allemaal nog mocht) begin december al kerstconcerten werden gehouden waar het ene na het andere kerstlied klonk (hoezo advent?), zingt men in de lijdenstijd al vrolijk Daar juicht een toon. Lijdenstijd?

Het besef van een periode op weg naar kerst, op weg naar Pasen is er bij veel mensen niet. Dat geeft m.i. toch wel te denken over de manier waarop er in scholen en kerken over gesproken wordt.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie