Goede Vrijdag en de stille week

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:Vind je Goede Vrijdag belangrijker dan Pasen, Hendrikus?
Onze predikant zei juist afgelopen Goede Vrijdag, Goede Vrijdag kun je nooit los zien van Pasen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:Mij valt iets anders op: lijdenstijd en Goede Vrijdag lijken in behoudende kring nauwelijks van betekenis.
Op Goede Vrijdag zijn de reformatorische scholen vrij, maar de kinderen hebben geen idee waarom, want kerk is er niet. Ja, 's avonds wel, maar overdag zijn ze gewoon vrij: een ochtenddienst op Goede Vrijdag is in veel rechts-reformatorische kerken niet gebruikelijk.

En net zoals er (toen het allemaal nog mocht) begin december al kerstconcerten werden gehouden waar het ene na het andere kerstlied klonk (hoezo advent?), zingt men in de lijdenstijd al vrolijk Daar juicht een toon. Lijdenstijd?

Het besef van een periode op weg naar kerst, op weg naar Pasen is er bij veel mensen niet. Dat geeft m.i. toch wel te denken over de manier waarop er in scholen en kerken over gesproken wordt.
Wat is het probleem? Ik ben juist tegen het feit dat sommigen in de adventstijd net doen alsof Christus nog niet gekomen is!
Of in de lijdenstijd alsof Christus nog niet opgestaan is.
Het is goed om bij de belofte van Christus komst (en wederkomst) stil te staan.
Zo is het ook goed Christus lijden te gedenken, maar niet alsof Christus niet is opgestaan.

2 diensten op Goede Vrijdag prima.
Maar als het goed is wordt er in de lijdenstijd al stil gestaan bij het lijden van Christus dat hoeft niet opeens op Goede Vrijdag gecompenseerd te worden, maar ruime aandacht voor het lijden van Christus Jezus is zeker nodig en nuttig.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Wat is het probleem? Ik ben juist tegen het feit dat sommigen in de adventstijd net doen alsof Christus nog niet gekomen is!
Of in de lijdenstijd alsof Christus nog niet opgestaan is.
Het is goed om bij de belofte van Christus komst (en wederkomst) stil te staan.
Zo is het ook goed Christus lijden te gedenken, maar niet alsof Christus niet is opgestaan.

2 diensten op Goede Vrijdag prima.
Maar als het goed is wordt er in de lijdenstijd al stil gestaan bij het lijden van Christus dat hoeft niet opeens op Goede Vrijdag gecompenseerd te worden, maar ruime aandacht voor het lijden van Christus Jezus is zeker nodig en nuttig.
Je schetst nu allemaal tegenstellingen die er niet zijn. Dat schiet niet op.
Wie zegt er dat de je adventstijd moet gebruiken om diensten te houden waarin wordt gedaan alsof Christus nog niet gekomen is?
Wie zegt er dat je op Goede Vrijdag diensten moet houden waarin wordt gedaan alsof Christus niet is opgestaan?
Met zulke dwaze tegenstellingen zit je alleen maar moeilijk te doen, daar heeft niemand iets aan.
~~Soli Deo Gloria~~
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Susanna »

Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:Vind je Goede Vrijdag belangrijker dan Pasen, Hendrikus?
Onze predikant zei juist afgelopen Goede Vrijdag, Goede Vrijdag kun je nooit los zien van Pasen.
Daar ben ik het mee eens. Daarnaast denk ik, dat als er niet zo'n grote scheiding gekomen was tussen de Messiasbelijdende Joden en de christenen uit de heidenen er een beter zicht zou zijn op heel veel dingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Fijn dat de avonden in de Stille Week dit jaar weer op de gebruikelijke wijze doorgang kunnen vinden. De afgelopen twee jaar kon dat vanwege corona slechts in aangepaste vorm, met een beperkt aantal mensen in de kerk en (gelukkig) heel veel kijkers via de digitale techniek. De eerste twee avonden trokken weer vele honderden bezoekers uit alle plaatselijke kerken. Mooi dat deze avonden zo samenbindend mogen werken, interkerkelijk.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:Vind je Goede Vrijdag belangrijker dan Pasen, Hendrikus?
Onze predikant zei juist afgelopen Goede Vrijdag, Goede Vrijdag kun je nooit los zien van Pasen.
Daar ben ik het mee eens. Daarnaast denk ik, dat als er niet zo'n grote scheiding gekomen was tussen de Messiasbelijdende Joden en de christenen uit de heidenen er een beter zicht zou zijn op heel veel dingen.
Is dat heel belangrijk?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Erik1960 »

Hebben jullie ergens in deze week een kantelpunt waarop je zegt: ‘nu is het voor mij Pasen’? Ik lees hier dat er op veel plaatsen meerdere diensten zijn, deze week. Hier is dat ook zo. En hoewel elke dag genoeg aan zichzelf heeft, is voor mijzelf de paaswake op zaterdagavond dat moment. Nog intenser (vaak meegemaakt en georganiseerd) is het om de hele nacht te waken, te luisteren naar de 12 bijbelgedeelten die in de Oude Kerk gelezen werden in de Paasnacht en dan bij zonsopkomst het Opstandingsevangelie te horen. Ook een nadeel: de glans van de dienst op Paasmorgen verbleekte wat.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Bourdon16 »

Erik1960 schreef:Hebben jullie ergens in deze week een kantelpunt waarop je zegt: ‘nu is het voor mij Pasen’? Ik lees hier dat er op veel plaatsen meerdere diensten zijn, deze week. Hier is dat ook zo. En hoewel elke dag genoeg aan zichzelf heeft, is voor mijzelf de paaswake op zaterdagavond dat moment. Nog intenser (vaak meegemaakt en georganiseerd) is het om de hele nacht te waken, te luisteren naar de 12 bijbelgedeelten die in de Oude Kerk gelezen werden in de Paasnacht en dan bij zonsopkomst het Opstandingsevangelie te horen. Ook een nadeel: de glans van de dienst op Paasmorgen verbleekte wat.
Voor mij is dat toch wel bij de zonsopkomst op zondagmorgen. Paasliederen spelen op mijn orgel en met lekker weer de deur open. En dan genieten van de kerkklokken die we uit de wijde omgeving kunnen horen.
Laatst gewijzigd door Bourdon16 op 15 apr 2022, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Zeeuw »

Bourdon16 schreef:
Erik1960 schreef:Hebben jullie ergens in deze week een kantelpunt waarop je zegt: ‘nu is het voor mij Pasen’? Ik lees hier dat er op veel plaatsen meerdere diensten zijn, deze week. Hier is dat ook zo. En hoewel elke dag genoeg aan zichzelf heeft, is voor mijzelf de paaswake op zaterdagavond dat moment. Nog intenser (vaak meegemaakt en georganiseerd) is het om de hele nacht te waken, te luisteren naar de 12 bijbelgedeelten die in de Oude Kerk gelezen werden in de Paasnacht en dan bij zonsopkomst het Opstandingsevangelie te horen. Ook een nadeel: de glans van de dienst op Paasmorgen verbleekte wat.
Voor mij is dat toch wel bij de zonsopkomst op zondagmorgen. Paasliederen spelen op mijn orgel en met lekker weer de deur open. En dan genieten van de kerkklokken die we uit de weide omgeving kunnen horen.
Mooi :-)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Erik1960 schreef:Hebben jullie ergens in deze week een kantelpunt waarop je zegt: ‘nu is het voor mij Pasen’? Ik lees hier dat er op veel plaatsen meerdere diensten zijn, deze week. Hier is dat ook zo. En hoewel elke dag genoeg aan zichzelf heeft, is voor mijzelf de paaswake op zaterdagavond dat moment. Nog intenser (vaak meegemaakt en georganiseerd) is het om de hele nacht te waken, te luisteren naar de 12 bijbelgedeelten die in de Oude Kerk gelezen werden in de Paasnacht en dan bij zonsopkomst het Opstandingsevangelie te horen. Ook een nadeel: de glans van de dienst op Paasmorgen verbleekte wat.
Een van de meest indrukwekkende diensten die ik ooit meemaakte, was de Easter Vigil in St Paul's Cathedral in Londen. Een dienst op de avond van Stille zaterdag, die meer dan 2 uur duurde en waarin ook doop en belijdenis plaats vonden. Normaal kom je binnen en ga je weg via de kleine deuren links en rechts, maar nu gingen de grote westdeuren open. Onder het zingen van Thine be the glory verliet de gemeente de kathedraal, de State Trumpets boven de hoofdingang lieten hun imposante klank horen - en op het plein voor de kathedraal kregen we de zegen mee. Onvergetelijk!
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

Vanochtend ds R.J. Oomen
Lukas 23:33-49 (46 als hoofdtekst)
Mooie preek waarbij goed de nadruk werd gelegd op het feit dat Jezus gestorven is voor Zijn Volk maar dat ieder die tot Hem komt op goede gronden daarbij ingegrepen is.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Bourdon16 »

Zeeuw schreef:
Bourdon16 schreef:
Erik1960 schreef:Hebben jullie ergens in deze week een kantelpunt waarop je zegt: ‘nu is het voor mij Pasen’? Ik lees hier dat er op veel plaatsen meerdere diensten zijn, deze week. Hier is dat ook zo. En hoewel elke dag genoeg aan zichzelf heeft, is voor mijzelf de paaswake op zaterdagavond dat moment. Nog intenser (vaak meegemaakt en georganiseerd) is het om de hele nacht te waken, te luisteren naar de 12 bijbelgedeelten die in de Oude Kerk gelezen werden in de Paasnacht en dan bij zonsopkomst het Opstandingsevangelie te horen. Ook een nadeel: de glans van de dienst op Paasmorgen verbleekte wat.
Voor mij is dat toch wel bij de zonsopkomst op zondagmorgen. Paasliederen spelen op mijn orgel en met lekker weer de deur open. En dan genieten van de kerkklokken die we uit de weide omgeving kunnen horen.
Mooi :-)
Oeps.. over de weilanden dan maar:)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Erik1960 schreef:Hebben jullie ergens in deze week een kantelpunt waarop je zegt: ‘nu is het voor mij Pasen’? Ik lees hier dat er op veel plaatsen meerdere diensten zijn, deze week. Hier is dat ook zo. En hoewel elke dag genoeg aan zichzelf heeft, is voor mijzelf de paaswake op zaterdagavond dat moment. Nog intenser (vaak meegemaakt en georganiseerd) is het om de hele nacht te waken, te luisteren naar de 12 bijbelgedeelten die in de Oude Kerk gelezen werden in de Paasnacht en dan bij zonsopkomst het Opstandingsevangelie te horen. Ook een nadeel: de glans van de dienst op Paasmorgen verbleekte wat.
Een van de meest indrukwekkende diensten die ik ooit meemaakte, was de Easter Vigil in St Paul's Cathedral in Londen. Een dienst op de avond van Stille zaterdag, die meer dan 2 uur duurde en waarin ook doop en belijdenis plaats vonden. Normaal kom je binnen en ga je weg via de kleine deuren links en rechts, maar nu gingen de grote westdeuren open. Onder het zingen van Thine be the glory verliet de gemeente de kathedraal, de State Trumpets boven de hoofdingang lieten hun imposante klank horen - en op het plein voor de kathedraal kregen we de zegen mee. Onvergetelijk!
Mooi te lezen Hendrikus, ik ben elke keer weer onder de indruk als ik in de St Paul ben. De laatste keer was in 2019 toen Prins Edward ook bij de viering aanwezig was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Mannetje »

Erik1960 schreef:Hebben jullie ergens in deze week een kantelpunt waarop je zegt: ‘nu is het voor mij Pasen’? Ik lees hier dat er op veel plaatsen meerdere diensten zijn, deze week. Hier is dat ook zo. En hoewel elke dag genoeg aan zichzelf heeft, is voor mijzelf de paaswake op zaterdagavond dat moment. Nog intenser (vaak meegemaakt en georganiseerd) is het om de hele nacht te waken, te luisteren naar de 12 bijbelgedeelten die in de Oude Kerk gelezen werden in de Paasnacht en dan bij zonsopkomst het Opstandingsevangelie te horen. Ook een nadeel: de glans van de dienst op Paasmorgen verbleekte wat.
Nee. Dat herken ik helemaal niet.
Zowel Goede Vrijdag als Pasen zijn voor mij echt gedenkdagen van wat gedaan is, van wat volbracht is.
's Nachts slaap ik graag, zodat ik op de Paasmorgen het Woord weer kan horen.

Eerlijk is eerlijk begrijp ik ook niet goed het nut van al deze alternatieve vormen. Maar goed, als het Woord er maar echt open gaat, dan heb ik er ook niet meteen iets op tegen.
-
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

Geytenbeekje schreef:Vanochtend ds R.J. Oomen
Lukas 23:33-49 (46 als hoofdtekst)
Mooie preek waarbij goed de nadruk werd gelegd op het feit dat Jezus gestorven is voor Zijn Volk maar dat ieder die tot Hem komt op goede gronden daarbij ingegrepen is.

Vanavond ging ds C.M. Buijs voor Heldere Gunnende Evangelieprediking. Wat ik ook mooi vond is dat hij de Heidelbergse Cathechismus erbij pakte.
Plaats reactie