Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

@JGW:
Nou, dan ben ik heel benieuwd welk onderdeel niet.

@Huisman:
Ik heb nooit gezegd dat ik schepping onbelangrijk vind. Maar ik vind de opvattingen over de ontstaansgeschiedenis van de aarde niet de kern van het evangelie raken en dus een middelmatige kwestie.

Ik zal de grondslag nog eens bekijken, maar ik ben zelf geen aanhanger van de evolutietheorie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

DDD schreef:@JGW:
Nou, dan ben ik heel benieuwd welk onderdeel niet.

@Huisman:
Ik heb nooit gezegd dat ik schepping onbelangrijk vind. Maar ik vind de opvattingen over de ontstaansgeschiedenis van de aarde niet de kern van het evangelie raken en dus een middelmatige kwestie.

Ik zal de grondslag nog eens bekijken, maar ik ben zelf geen aanhanger van de evolutietheorie.
Dat laatste weet ik van jou maar juist dan vind ik het vreemd dat jij Christus losmaakt van de schepping. Christus is de kern van het Evangelie en de bron van de Schepping.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ik word hier wel een beetje moe van. Je leest soms zo heel andere dingen dan die iemand opschrijft.

Ik maak Christus helemaal niet los van de schepping. Maar de preek ging niet over de schepping maar wel over Christus.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

huisman schreef:Als je schepping of evolutie een zeer onbelangrijk thema vindt hoor je eigenlijk niet op het RF. Het RF heeft in zijn grondslag dat wij geloven in Genesis 1-3 als een historische beschrijving.
Dat is waar.

Maar Bileam sprak ook goede dingen over God. En nu wil ik prof. Van den Brink niet met Bileam vergelijken, maar het zou wel kunnen dat hij nog wat goeds verkondigde, ondanks de ernstige dwaalleer die hij heeft. Dat neemt niet weg dat ik nooit een preek van deze dominee serieus zou kunnen beluisteren.

@DDD,
Ik beluister nu een stukje, maar de verschillen met de traditionele gereformeerde leer is wel aanzienlijk. Alleen het orgelspel, van Psalm 42 bijvoorbeeld, vind ik al van een dusdanig oneerbiedig tempo dat ik gelijk al afhaak, los van het feit dat het niet eens de berijming van 1773 is, ook al een ernstig bezwaarlijk punt. En ik vraag me bijvoorbeeld ook af hoe prof. Van den Brink gewoon de Geloofsbelijdenis kan voorlezen, als je er niet volledig 100% in gelooft?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ik had het over de preek, niet over het zangtempo en ook niet over de psalmberijming.

Overigens was daar ook niets mis mee, en heeft dat niets met 'de gereformeerde leer' te maken, maar goed, dat is een ander verhaal.

En natuurlijk gelooft hij de geloofsbelijdenis wel.

Voor het overige was het een suggestie voor Zita, niet voor Jantje of Huisman. Hoewel het voor hen beiden ook een heel heilzame preek zou kunnen zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Voor mij weegt dat al dusdanig zwaar dat ik niet verder kan luisteren. Vooral dat voorlezen van de Geloofsbelijdenis. Die gelooft hij niet onvoorwaardelijk, mijns inziens. Want anders waren er ook geen vragen over Genesis 1-3.

Ik denk eerder dat de preek van ds. De Kok heilzamer is. Dus ik zal die ook aanbevelen in het daarvoor bestemde draadje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef:Alleen de visie op verlossing kwam deze keer aan de orde, en de preek had zo in de GG gehouden kunnen worden. Er was niets onrechtzinnig aan.
Zou mij zeer verbazen! Hervormd Wijk bij Duurstede is een linkse hervormde gemeente, Ds. V.d. Brink is een linkse hervormde predikant.
De GG is breed maar zo breed...
meestal zit het verschil meer in wat predikanten NIET zeggen?!
Dit is heel kernachtig uitgedrukt. Velen zeggen wel waarheden, maar blijven aan de oppervlakte. En velen merken dat niet eens. Ik zou kunnen vragen (dat doe ik niet) wat we onder bevinding, roeping en zending verstaan. Ik ben er van overtuigd dat hier een scheur door het forum zou lopen. Kort: We zijn verder van de weg af dan we wel beseffen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef:Alleen de visie op verlossing kwam deze keer aan de orde, en de preek had zo in de GG gehouden kunnen worden. Er was niets onrechtzinnig aan.
Zou mij zeer verbazen! Hervormd Wijk bij Duurstede is een linkse hervormde gemeente, Ds. V.d. Brink is een linkse hervormde predikant.
De GG is breed maar zo breed...
meestal zit het verschil meer in wat predikanten NIET zeggen?!
Dit is heel kernachtig uitgedrukt. Velen zeggen wel waarheden, maar blijven aan de oppervlakte. En velen merken dat niet eens. Ik zou kunnen vragen (dat doe ik niet) wat we onder bevinding, roeping en zending verstaan. Ik ben er van overtuigd dat hier een scheur door het forum zou lopen. Kort: We zijn verder van de weg af dan we wel beseffen.
Maar ja aan wie ligt dat dan aan ?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

Ontopic, aub!
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Wat jammer dat er zo negatief gereageerd wordt op het bijwonen van een kerkdienst! Eigenlijk best stuitend! Je zou bijna de predikanten waar je naar luistert of naar toe gaat niet durven benoemen.

Wij was gisteren een fijne zondag. Gistermorgen ging de preek over het Hogepriesterlijk gebed ( Johannes 17) en gisteravond over Lukas 4 vers 16-18.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Zondag 8 maart 2020

Gisteren was het in beide diensten leesdienst.

In de morgendienst werd er een preek gelezen van ds. J. IJsselstein.
De Schriftlezing was uit Lukas 23: 26-32. De tekst was Lukas 23: 26: En als zij Hem wegleidden, namen zij enen Simon van Cyréne, komende van den akker, en legden hem het kruis op, dat hij het achter Jezus droeg.
Het thema was: Ene Simon van Cyrene.
1. Wie hij is.
2. Waar hij toe gedwongen wordt.
  • a. Wat betekent dat voor Jezus?
    b. Wat betekent dat voor hemzelf?
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 3: 1 en 2
10 geboden des Heeren: 9
Psalm 9: 9, 10, 12, 13 en 14
Psalm 55: 2
Psalm 147: 2
Psalm 30: 4 en 8

In de middagdienst werd er een Catechismuspreek over het tiende gebod (Zondag 44) gelezen van ds. R. Kattenberg.
De Schriftlezing was uit Romeinen 7: 7-26.
Het thema was: De wet des Heeren is de wet van de volmaaktheid.
1. Die volmaaktheid wordt in het tiende gebod geëist.
2. Die volmaaktheid wordt in dit leven niet bereikt.
3. Die volmaaktheid wordt terecht gepredikt.
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 19: 1 en 4
Psalm 2: 7
Psalm 119: 18, 49 en 67
Psalm 25: 6
Psalm 17: 3
10 geboden des Heeren: 9
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Voor mij weegt dat al dusdanig zwaar dat ik niet verder kan luisteren. Vooral dat voorlezen van de Geloofsbelijdenis. Die gelooft hij niet onvoorwaardelijk, mijns inziens. Want anders waren er ook geen vragen over Genesis 1-3.
Dat begrijp ik wel Jantje.
Er is in de CGK ook een predikant waar ik niet meer naar toe ga.
Als ze iets zeggen of vinden dat onbijbels is, kan ik naar de rest niet meer luisteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

@ mara ik hoor je vaker zeggen dat een cgk predikant onbijbelse dingen zegt en jij daarom niet meer gaat. Om welke predikant gaat dit? Heb je dit wel eens met hem persoonlijk besproken?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

merel schreef:@ mara ik hoor je vaker zeggen dat een cgk predikant onbijbelse dingen zegt en jij daarom niet meer gaat. Om welke predikant gaat dit? Heb je dit wel eens met hem persoonlijk besproken?
Dat heb ik al meerdere malen benoemd. En ik ga geen man en paard noemen op dit forum.
Andere forummers vroegen me dit per pb en daar hebben ze toen antwoord op gehad. Met bewijs!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Je had mij ook per pb kunnen antwoorden. Normaliter maak je daar ook geen punt van ;)
Gesloten