Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door merel »

Zita schreef:Gisteren een preek gehoord waarin de predikant de corona-crisis vergeleek met de ballingschap: de Heere grijpt hardhandig in in ons dagelijkse leven. Hoe zal het zijn als we straks weer terug kunnen naar het gewone normaal of het nieuwe normaal? Zijn we blij dat we terug kunnen naar het leven zoals we dat zelf fijn vonden, of gaan we zoeken naar wat de Heere ons wilde zeggen met deze crisis? Zullen we net als Israel terugvallen in de oude patronen? Wat heeft de crisis met ons geestelijke leven gedaan? Bracht het ons tot belijdenis van zonden en bekering van zonden?
Het is een preek waar ik nog wel over na-denk.
De ochtend- of de avonddienst?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zita »

merel schreef:
Zita schreef:Gisteren een preek gehoord waarin de predikant de corona-crisis vergeleek met de ballingschap: de Heere grijpt hardhandig in in ons dagelijkse leven. Hoe zal het zijn als we straks weer terug kunnen naar het gewone normaal of het nieuwe normaal? Zijn we blij dat we terug kunnen naar het leven zoals we dat zelf fijn vonden, of gaan we zoeken naar wat de Heere ons wilde zeggen met deze crisis? Zullen we net als Israel terugvallen in de oude patronen? Wat heeft de crisis met ons geestelijke leven gedaan? Bracht het ons tot belijdenis van zonden en bekering van zonden?
Het is een preek waar ik nog wel over na-denk.
De ochtend- of de avonddienst?
Elders :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Misschien is het het forum bekend, maar zou het toch even willen vermelden, dat de kerkdiensten in Enter, in eigen kerkgebouw thans via YouTube te beluisteren en te bekijken zijn. Een wonderlijke gewaarwording: Hoe vele malen heb ik daar in die kerk onder de woordverkondiging gezeten! Vele preken die ik daar hoorde zijn onvergetelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=Wntyl23KcUU
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zondag 16 augustus 2020

Gisteren ging, evenals vorige week, opnieuw student L. van der Kuijl uit Hendrik-Ido-Ambacht in de gemeente voor.

In de morgendienst was de Schriftlezing uit Jesaja 50.
De tekst was Jesaja 50: 10 en 11: Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN en steune op zijn God. Zie, gij allen die een vuur aansteekt, die u met spranken omgordt: wandelt in de vlam van uw vuur en in de spranken die gij ontstoken hebt. Dat geschiedt u van Mijn hand, in smart zult gijlieden liggen.
Het thema voor de prediking was: De Knecht onderwijst over licht, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Geen licht (vers 10a)
2. Hemels licht (vers 10b)
3. Eigen licht (vers 11)
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 42: 1
Psalm 119: 83
Psalm 42: 3 en 5
Psalm 62: 4
Psalm 73: 14

In de middagdienst was de Schriftlezing uit 1 Thessalonicenzen 4: 13 t/m 1 Thessalonicenzen 5: 11.
De tekst was 1 Thessalonicenzen 5: 6-10 (tegen de achtergrond van het gelezen Schriftgedeelte): Zo laat ons dan niet slapen, gelijk als de anderen, maar laat ons waken en nuchter zijn. Want die slapen, slapen des nachts, en die dronken zijn, zijn des nachts dronken. Maar wij die des dags zijn, laat ons nuchter zijn, aangedaan hebbende het borstwapen des geloofs en der liefde, en tot een helm de hoop der zaligheid. Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid door onzen Heere Jezus Christus, Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij dat wij waken, hetzij dat wij slapen, tezamen met Hem leven zouden.
Het thema voor de prediking was: De kinderen des lichts, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Hun roeping (vers 6-7)
2. Hun kleding (vers 8)
3. Hun verwachting (vers 9-10)
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 98: 4
Psalm 48: 6
Psalm 119: 10 en 17
Psalm 27: 7
Psalm 68: 2

Het was een zeer goede zondag. Ik kan het niet in woorden uitdrukken, maar dan blijft alleen verwondering over.
Na de middagdienst speelde de organist heel toepasselijk:
Komt als kind’ren van het licht
aan het werk getogen.
Vreest niet, elke vijand zwicht
voor Gods alvermogen.
Alles sterkt u in uw loop,
toekomst en verleden,
leg maar steeds vol blijde hoop,
al uw kracht in 't heden.

’t Licht gaat op, de dag genaakt,
’t duister is gevloden.
Gij die slaapt, sta op, ontwaakt
en rijst uit de doden.
Christus roept, volgt, volgt Hem nu,
Hij roept u ten leven.
Lichten wil Hij over u,
u Zijn vrede geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Mooi jantje, toepasselijke lied.


In de ochtend.
Mattheüs 25, over het oordeel
Maar ook een deel ging om de algemene en de geestelijke gaven te gebruiken ter ere van God.

In de middag.
Micha 7, die het oordeel over het land aanzegde.

Ik vond het een goede zondag.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef: Na de middagdienst speelde de organist heel toepasselijk:
Komt als kind’ren van het licht
aan het werk getogen.
Vreest niet, elke vijand zwicht
voor Gods alvermogen.
Alles sterkt u in uw loop,
toekomst en verleden,
leg maar steeds vol blijde hoop,
al uw kracht in 't heden.

’t Licht gaat op, de dag genaakt,
’t duister is gevloden.
Gij die slaapt, sta op, ontwaakt
en rijst uit de doden.
Christus roept, volgt, volgt Hem nu,
Hij roept u ten leven.
Lichten wil Hij over u,
u Zijn vrede geven.[/i]
Fijn om te horen dat je een goede zondag hebt gehad.

De orgelbewerking van Asma is overbekend, alleen kent niemand de tekst van het lied. Het staat ook in geen enkele gangbare bundel, Asma kende het vanuit een Lutherse liederenbundel die inmiddels allang vergeten is.
Speelt de organist dus dat overbekende stuk van Asma, dan geniet ongetwijfeld deze en gene van de welluidende klanken, maar dat er ook inhoudelijk een boodschap wordt overgebracht valt te betwijfelen.
Hoewel alle RF'ers dankzij Jantje de tekst nu wél kennen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

https://m.youtube.com/watch?v=fOIlnXXssfA

Deze bewerking speelde hij. En dan het eerste vers ook met telkens een tussenspel tussen de regels door en het tweede vers gewoon zonder tussenspel, met het volle werk open.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

@Hendrikus:

Nederland Zingt laat zelden onbekende liederen horen hoor. Ik kende de tekst niet helemaal, maar ik denk dat de meeste gemeenteleden de strekking wel begrepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Dat denk ik ook.

Ik vind het niet erg in ieder geval dat het bij ons is toegestaan om zo'n lied te spelen na de dienst. Zeker niet als het zo goed aansluit op de prediking.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:@Hendrikus:

Nederland Zingt laat zelden onbekende liederen horen hoor. Ik kende de tekst niet helemaal, maar ik denk dat de meeste gemeenteleden de strekking wel begrepen.
Neem nou maar van mij aan dat dit lied tekstueel onbekend is.
Alleen dankzij de bewerking van Asma komt de melodie soms voorbij, maar er is geen enkele gangbare liederenbundel waarin je het lied aantreft. Zelfs niet in Joh. de Heer. Dus die tekst kent niemand, behalve Jantje en jij (een klein beetje dan).
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Dat denk ik ook.

Ik vind het niet erg in ieder geval dat het bij ons is toegestaan om zo'n lied te spelen na de dienst. Zeker niet als het zo goed aansluit op de prediking.
Ruimdenkend van je :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:@Hendrikus:

Nederland Zingt laat zelden onbekende liederen horen hoor. Ik kende de tekst niet helemaal, maar ik denk dat de meeste gemeenteleden de strekking wel begrepen.
Neem nou maar van mij aan dat dit lied tekstueel onbekend is.
Alleen dankzij de bewerking van Asma komt de melodie soms voorbij, maar er is geen enkele gangbare liederenbundel waarin je het lied aantreft. Zelfs niet in Joh. de Heer. Dus die tekst kent niemand, behalve Jantje en jij (een klein beetje dan).
Hoe komt Nederland Zingt daar dan aan?

Op Google is het heel eenvoudig te vinden. Terwijl ik pas over een ander gezang heel lang bezig was met zoeken en het eindelijk ergens op een PDF-bestand van de liturgie in een hervormde gemeente vond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Dat denk ik ook.

Ik vind het niet erg in ieder geval dat het bij ons is toegestaan om zo'n lied te spelen na de dienst. Zeker niet als het zo goed aansluit op de prediking.
Ruimdenkend van je :D
Tjonge. Je bent de tweede binnen een maand die mij ruimdenkend noemt. :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:@Hendrikus:

Nederland Zingt laat zelden onbekende liederen horen hoor. Ik kende de tekst niet helemaal, maar ik denk dat de meeste gemeenteleden de strekking wel begrepen.
Neem nou maar van mij aan dat dit lied tekstueel onbekend is.
Alleen dankzij de bewerking van Asma komt de melodie soms voorbij
Ik heb een opname van Klaas Jan Mulder helemaal grijs gedraaid met deze bewerking van Asma. De tekst las ik gisteren dus voor het eerst. Ik kan dus de waarneming van Hendrikus wel bevestigen.
Aan de andere kant heeft NL Zing een aardige grote achterban, dus als het daar met enige regelmaat langskomt, dan zou het weer niet zo onbekend zijn als dat je verondersteld.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Ik heb een opname van Klaas Jan Mulder helemaal grijs gedraaid met deze bewerking van Asma. De tekst las ik gisteren dus voor het eerst.
Ik begrijp zoiets toch niet hoor.

Als ik de melodie hoor van een lied, wil ik altijd direct de tekst erbij weten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten