Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
helma schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Je hebt geluisterd!
Ik? waarom dat uitroepteken? Alsof het iets heel bijzonders is...?
Het verraste me. Ik had niet gedacht dat je de preken uit CGK Renswoude zou luisteren
Waarom dan niet? Ik luister heel breed, maar ik kan niet met alles mee, en een opgedrongen preek waar ik niet achter kan staan gaat ook moeilijker. Maar we willen wel graag weten wat er in de kerken in ons land wordt verkondigd. Overigens vond ik de preek van prof Baars niet verkeerd. Wat ik alleen miste was diepgang. Maar verder geen verkeerde opmerkingen. We mochten wensen dat heel de CGK nog zo was.
Nou dan moet je ook maar eens een x luisteren naar HHK'dominees.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door pierre27 »

Nou vraag je wel heel veel van DIA :huhu
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:Nou vraag je wel heel veel van DIA :huhu
Ach laat ze maar... ik denk dat ik niet meer te veel moet 'happen', ondanks smaad en verdachtmakingen.
Er staat ons, naar ik verwacht nog veel meer te wachten. In eigen kracht zal dan ook niemand staande blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Dienst: ds. D. H. J. Folkers
Aanvang: 11 oktober 15:00 uur
Voorzang: Ps 78:1
Psalm 46:4 
Psalm 25:5
Schriftlezing Lukas 12:13-34
Psalm 25:6 en 8 
Psalm 89:8
Psalm 145:4

Tekst: Lukas 12:22-32Thema: De Heere Jezus leert ons om heilig onbezorgd te zijn.
Dat leren we uit:
1.      Gods zorg voor Zijn schepping (vers 22-31)
Lukas 12: duizenden mensen bijeen aan het meer van Galilea. De wereld houdt zich continu bezig met meer, meer. Maar dit moet voor gelovigen niet zo zijn. De Heere leert over hoe dieren/bloemen zich niet druk maken over voorraad en zekerheid. Lees HC zondag 10.  We mogen heilig onbezorgd zijn vanwege ons uitzicht op de grote Toekomst.
2.      De verzekering van Gods welbehagen (vers 32a)
Niet: ben ik uitverkoren. Maar: zoeken we het leven buiten onszelf? Vinden we vastheid in ons leven alleen in God?
3.       De gave van Gods koninkrijk (vers 32b)   
Daar mag het voor de gelovigen op uitlopen!
      
 Dienst: Ds. J.R. van Vugt
Aanvang: 11 oktober 09:30 uur
Voorzang: Ps 77:1
Schriftlezing: Genesis 11:10 - 12: 9
Tekst: Genesis 12: 1-9
De God van Abram roept

1) Gods eenzijdige roeping
God spreekt tijdens de Woordverkondiging. Zorg dat de Bijbel opengaat. Niet onze mobiel wel en de Bijbel niet openen. God spreekt als we lezen. Tijd van Abram 350 jaar na de zondvloed. Wij leven ook ongeveer 350 jaar na de reformatie. Wat een gelijkenissen tussen beide tijden. God spreekt tot Abram: de HEERE. De God van het verbond. Ook in deze tijd spreekt Hij nog. Wij moeten Hem volgen. Dat is Zijn bevel. Niks anders mogen wij boven Hem stellen. Allen die tot Hem komen en geloven, geeft Hij de eeuwige rust. 

2) Gods genadige beloften
God heeft Zijn beloften al bij de Doop uitgestort. Gaat Abram zelf op weg? Nee, God drijft hem. Abram wist niet hoe de toekomst eruit zag. Maar hij ging. De Heere vraagt alleen Hem te volgen en te vertrouwen. 

3) Gods gaven van geloofsgehoorzaamheid
Door het geloof kwam Abram tot deze keuze. Geloof komt mee in de stem van God. De Heere Jezus is ook gegaan. Met de belofte van Zijn Vader. Dat zondaren door Zijn offer zalig zullen worden. Horen wij al bij deze zaliggemaakte zondaren?  

- psalm 103: 9 (Gods trouw in het Verbond / De eis van gehoorzaamheid aan de Wet)
- psalm 105: 4 (Het volk van Abraham, uitverkoren door de HEERE)
- psalm 95: 4
- psalm 85: 3
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Lilian1975 »

Preek van ds P.C. Hoek die mij enorm opgescherpt heeft. Beschaamd heeft ook. Want wat merkt de omgeving van die vreugde? Ook herkenning.

Schriftlezing: 1 Thes 5 vers 12 tot en met 28
tekst: vers 16,17 en 18

16 Verblijdt u te allen tijd.

17 Bidt zonder ophouden.

18 Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.

Een christenleven is een aangenaam leven.
Een leven van voortdurende vreugde (M.Henry)

Ook in moeite? in verdriet, rouw,ziekte etc?
Ja want dat is de wil van God. Het is wat Hij beveelt!
Wat merken anderen van die blijdschap?

Blijdschap t.o. duisternis
Wereld kent lol. Leeg en hol. Het is eigenlijk een kreet in de nacht. Een tijdelijke opleving maar het verdwijnt weer.
Maar waar de Heere in het leven is. Daar is blijdschap (wat nooit weer stopt) Wat blijkt daarvan tot onze naaste?
(persoonlijke gedachte van mij :wat een andere klanken als dat we het meesttijds niet weten of ervaren...)
Het is nl blijdschap van de Heilige Geest. Woord klinkt bij Paulus bijna gelijk als genade.
Het is blijdschap dat weet: Ik kom voor rekening van Christus.
Het is een blijdschap die er naast het voelen van verdriet in bepaalde omstandigheden er altijd is. Altijd. Ook in tijden van beproeving.
(Gal 5 vrucht van de Geest ) Denk ook aan Paulus die lofliederen zingt in de gevangenis in de nacht!
Die blijdschap kan soms verflauwen. Maar toch, Zijn vrucht kan niet vergaan.

Hoe kan dat? Als ik steeds weer de confrontatie met het vlees ervaar?
Waar geloof richt zich altijd op God (voorwerp geloof)
Vreugde van Hem is eeuwig i.p.v. tijdelijk.
Soms zie je verwonderd in moeiten Zijn leiding.
(Hizkia: In de vrede is bitter bitterheid geweest. Maar Gij hebt mijn ziel lieflijk omhelsd.)

In die omhelzing rust je hart (Rom 8)
In Hem zijn wij meer dan overwinnaars!

Hoe krijg je die blijdschap dan terug?
Filip: Weest in geen ding bezorgd, alles in bidden, smeken en dankzegging bekend worden bij God. GEBED
Het gebed is het pad naar de Hemel, een levende verbinding een levende verbinding naar Boven!
Alles in de schoot van de Heere werpen. Niet eerst zelf op willen lossen.
Ds gaf vb van zoontje dat ging vissen. Het visdraad was een grote kluwen knoop. Zoontje kwam verdrietig thuis. Frunnikte even aan dat draad en gooide het in de schoot van zijn moeder.
Wij zeggen vaak zo onterecht, alleen het gebed bleef over. Nee gelijk in alles!
Calvijn: dit is de remedie (gebed) omdat ons dikwijls twijfel overvalt of de Heere wel zorgt.

We horen soms tegenwerping: ja Paulus, maar dat was wel een hele bijzondere christen. Los van het feit of het de vraag is of Paulus dat zal beamen. Draai het eens om. Als Paulus zonder zonder ophouden moest bidden. Wij dan helemaal.
Hart is betrokken op de Heere. Altijd bij alles!
(Psalm 25)

Calvijn: als wij bedenken wat Christus heeft gedaan. Het kan niet anders of dat geeft verzachting in smart. En vreugde.

Danken is niet afhankelijk van tijd/moment. Gebed zonder dank is als een gebed zonder vleugels.
In nood danken? juist.
Dat de Heere naar je omzag (Verlossing schonk) terwijl Hij voorbij had moeten gaan?
(Rom 8) Meer dan overwinnaars omdat Christus alles overwonnen heeft! Het Koninkrijk blijft over.

Is dat niet te groot?
Er staat geen punt.
Komt het aan op eigen kracht?
Wat staat er achter de aansporing? Want dit is de wil van God in Christus Jezus over u..
In Christus
Christus is de Bron van gebed/dapperheid. Handen omhoog! verlegen om Hem.
Jezus leeft in de Hemel. Om te bidden zonder ophouden.
Wat een troost voor Zijn gelovigen!

En u, die buiten Christus leeft? Zonder Christus: geen blijdschap, geen voortdurend gebed, geen dankbaarheid.

Deze vermaning is een oefening voor de eeuwigheid. Daar is blijdschap zonder grens, aanbidding zonder grens. Dankzegging zonder grens. Hun vreugde zal dan onbepaald, door ’t licht, dat van Zijn Aanschijn straalt, ten hoogsten toppunt stijgen.”
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

Mooi!
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mara »

Een liefdevolle opdracht van de HEERE voor een zorgvolle tijd. 1 Kronieken 16 vers 11.
Ernstige prediking van ds. C.J. Droger.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Lilian1975 »

John Galt schreef:Mooi!
Ja mooi, maar ook scherp op een bepaalde manier. Er wórdt zovaak over geloof gesproken alsof we het vaak niet weten. En van daaruit zo vaak de twijfel. Het zuchten. En dan bijna op zo'n manier dat er iets van gemaakt wordt. De blijdschap is de vrucht van Hem. En soms lijkt het wel of er gedacht wordt dat die vrucht niet echt gegeven wordt. Zo wordt er gesproken. Ds bleef heel dicht bij de tekst. En dan is het gelijk zulk andere taal. Tegelijkertijd ook herkenning. In de zin van wat ik vaak denk. PAULUS en andere apostelen spreken vanuit het geloof en niet vanuit de twijfel. Terwijl zij ook aanvechtingen hadden. Maar in die aanvechting toch steeds die tonen van Verlossing. Aanvechtinge lagen bijv in de vervolging. Aansporingen zo helder. En zou aposteln Paulus aangespoord hebben in iets wat er bijna nooit is? Ik kan het niet geloven. Maar ook persoonlijk. Dat je ondanks alle verdriet en zorgen vaak toch weet van vreugde. En dat alles dan in het niet valt. Net of je er bovenuit getild wordt. Maar ook de vermaning. Het oog niet op Christus. Dan ook de diepte.
Scherpte. Niet in Christus dan ook niet de blijdschap en dus ook niet het bidden en danken. etc
Het is geen psychologisch opwek- middel.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Silo »

Bij onze schoonmoeder meegeluisterd met student MG van Middendorp. Johannes 4:4, scherpe prediking. Al ging het niet veel over de tekst. Vooral het verouderde taalgebruik viel de kinderen op. Lamme gods, ogenblikjes, amechtig en een Jezus van 5 letters.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Silo schreef:Bij onze schoonmoeder meegeluisterd met student MG van Middendorp. Johannes 4:4, scherpe prediking. Al ging het niet veel over de tekst. Vooral het verouderde taalgebruik viel de kinderen op. Lamme gods, ogenblikjes, amechtig en een Jezus van 5 letters.
Ik vraag me heel sterk af waarom je dit moet vermelden in dit draadje. Ik zie dat @DDD zich hier ook al over opwindt in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten. Vanuit zijn blikveld begrijp ik dat, al ben ik het volstrekt met hem oneens.

Ik vind het eerlijk gezegd een uitlokking. Doe dit toch niet en ga liever voor deze student in de binnenkamer dan hier op een openbaar forum een knuppel in het hoenderhok te smijten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Daar zijn wij het niet over eens. Ik wind mij er ook niet over op. Het doet me hooguit verdriet dat zulke kwalijke zaken voorkomen.

Met leugens hoef je echter de kerk niet in stand te houden, en met het oproepen om de waarheid in ongerechtigheid ten onder te houden, al helemaal niet.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
Silo schreef:Bij onze schoonmoeder meegeluisterd met student MG van Middendorp. Johannes 4:4, scherpe prediking. Al ging het niet veel over de tekst. Vooral het verouderde taalgebruik viel de kinderen op. Lamme gods, ogenblikjes, amechtig en een Jezus van 5 letters.
Ik vraag me heel sterk af waarom je dit moet vermelden in dit draadje. Ik zie dat @DDD zich hier ook al over opwindt in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten. Vanuit zijn blikveld begrijp ik dat, al ben ik het volstrekt met hem oneens.

Ik vind het eerlijk gezegd een uitlokking. Doe dit toch niet en ga liever voor deze student in de binnenkamer dan hier op een openbaar forum een knuppel in het hoenderhok te smijten.
Hoort een preek niet primair over een tekst te gaan Jantje?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door GGotK »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef:
Silo schreef:Bij onze schoonmoeder meegeluisterd met student MG van Middendorp. Johannes 4:4, scherpe prediking. Al ging het niet veel over de tekst. Vooral het verouderde taalgebruik viel de kinderen op. Lamme gods, ogenblikjes, amechtig en een Jezus van 5 letters.
Ik vraag me heel sterk af waarom je dit moet vermelden in dit draadje. Ik zie dat @DDD zich hier ook al over opwindt in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten. Vanuit zijn blikveld begrijp ik dat, al ben ik het volstrekt met hem oneens.

Ik vind het eerlijk gezegd een uitlokking. Doe dit toch niet en ga liever voor deze student in de binnenkamer dan hier op een openbaar forum een knuppel in het hoenderhok te smijten.
Hoort een preek niet primair over een tekst te gaan Jantje?
Wat Silo waarschijnlijk bedoelt is dat er vaak werd 'afgedwaald' van de tekst, wat meer studenten in het begin hebben. Net zoals dat bijvoorbeeld sommige studenten (maar ook dominees) in tijdnood komen om het derde punt te behandelen. Nogmaals, het is een beginnende student. Laten we derhalve mild en redelijk zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef:
Silo schreef:Bij onze schoonmoeder meegeluisterd met student MG van Middendorp. Johannes 4:4, scherpe prediking. Al ging het niet veel over de tekst. Vooral het verouderde taalgebruik viel de kinderen op. Lamme gods, ogenblikjes, amechtig en een Jezus van 5 letters.
Ik vraag me heel sterk af waarom je dit moet vermelden in dit draadje. Ik zie dat @DDD zich hier ook al over opwindt in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten. Vanuit zijn blikveld begrijp ik dat, al ben ik het volstrekt met hem oneens.

Ik vind het eerlijk gezegd een uitlokking. Doe dit toch niet en ga liever voor deze student in de binnenkamer dan hier op een openbaar forum een knuppel in het hoenderhok te smijten.
Hoort een preek niet primair over een tekst te gaan Jantje?
In principe wel.

Maar ik herinner me de preken van ds. A.J. Gunst vroeger en die bleef ook niet altijd bij zijn tekst. Maar zijn preken waren zeer rijk van inhoud en doordrenkt met gunning voor de gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef:
Silo schreef:Bij onze schoonmoeder meegeluisterd met student MG van Middendorp. Johannes 4:4, scherpe prediking. Al ging het niet veel over de tekst. Vooral het verouderde taalgebruik viel de kinderen op. Lamme gods, ogenblikjes, amechtig en een Jezus van 5 letters.
Ik vraag me heel sterk af waarom je dit moet vermelden in dit draadje. Ik zie dat @DDD zich hier ook al over opwindt in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten. Vanuit zijn blikveld begrijp ik dat, al ben ik het volstrekt met hem oneens.

Ik vind het eerlijk gezegd een uitlokking. Doe dit toch niet en ga liever voor deze student in de binnenkamer dan hier op een openbaar forum een knuppel in het hoenderhok te smijten.
Hoort een preek niet primair over een tekst te gaan Jantje?
In principe wel.

Maar ik herinner me de preken van ds. A.J. Gunst vroeger en die bleef ook niet altijd bij zijn tekst. Maar zijn preken waren zeer rijk van inhoud en doordrenkt met gunning voor de gemeente.
Dat is juist, ds. Gunst is goed te beluisteren, en je voelt de bewogenheid met de zielen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten