Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Als ik tegen iemand zeg dat het Woord in mijn hart viel tijdens die preek, en ik krijg meteen als reactie: nou, ik vond hem zo druk, ik was blij dat hij amen zei.
Ik krijg dan het gevoel dat er koud water overheen wordt gegoten.
Het zijn tere zaken waar je dan over wilt spreken. Dat kan alleen als de ander dat begrijpt.
Ik begrijp je wel, Mara. Ik wil hier ook niets van af doen, maar wil er wel een ervaring van mij bij plaatsen. Ik heb een paar preken die diep in mijn geheugen, of beter gezegd: in mijn hart, staan gegrift. Als de Heere kennelijk spreekt, denk je eigenlijk dat het voor iedereen wel zo is. Het is dan een soort van teleurstelling als ik merk dat mijn vrouw die preek dan enige tijd later weer vergeten is, terwijl ze erg goed is in het onthouden van preken. Hoe kán het, vraag ik me dan af...

Ik begrijp heel goed dat dit een andere ervaring is dan die jij bedoelt, maar misschien helpt het wel een beetje om te relativeren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Mara schreef:Als ik tegen iemand zeg dat het Woord in mijn hart viel tijdens die preek, en ik krijg meteen als reactie: nou, ik vond hem zo druk, ik was blij dat hij amen zei.
Ik krijg dan het gevoel dat er koud water overheen wordt gegoten.
Het zijn tere zaken waar je dan over wilt spreken. Dat kan alleen als de ander dat begrijpt.
Ik begrijp je wel, Mara. Ik wil hier ook niets van af doen, maar wil er wel een ervaring van mij bij plaatsen. Ik heb een paar preken die diep in mijn geheugen, of beter gezegd: in mijn hart, staan gegrift. Als de Heere kennelijk spreekt, denk je eigenlijk dat het voor iedereen wel zo is. Het is dan een soort van teleurstelling als ik merk dat mijn vrouw die preek dan enige tijd later weer vergeten is, terwijl ze erg goed is in het onthouden van preken. Hoe kán het, vraag ik me dan af...

Ik begrijp heel goed dat dit een andere ervaring is dan die jij bedoelt, maar misschien helpt het wel een beetje om te relativeren.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar wat jij nu schrijft is natuurlijk héél wat ánders dan een preek tot op het bot fileren en volledig afserveren. Dat is in het verleden ook regelmatig gebeurd op het forum. En dat ging er soms bepaald niet zachtzinnig aan toe. Als dan onder zo'n prediking het 'Woord in het hard mag vallen' (zoals @Mara dat zo mooi verwoordt), dan is het des te pijnlijker als er zó over die preek gesproken wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Als ik tegen iemand zeg dat het Woord in mijn hart viel tijdens die preek, en ik krijg meteen als reactie: nou, ik vond hem zo druk, ik was blij dat hij amen zei.
Ik krijg dan het gevoel dat er koud water overheen wordt gegoten.
Het zijn tere zaken waar je dan over wilt spreken. Dat kan alleen als de ander dat begrijpt.
Ik begrijp je wel, Mara. Ik wil hier ook niets van af doen, maar wil er wel een ervaring van mij bij plaatsen. Ik heb een paar preken die diep in mijn geheugen, of beter gezegd: in mijn hart, staan gegrift. Als de Heere kennelijk spreekt, denk je eigenlijk dat het voor iedereen wel zo is. Het is dan een soort van teleurstelling als ik merk dat mijn vrouw die preek dan enige tijd later weer vergeten is, terwijl ze erg goed is in het onthouden van preken. Hoe kán het, vraag ik me dan af...

Ik begrijp heel goed dat dit een andere ervaring is dan die jij bedoelt, maar misschien helpt het wel een beetje om te relativeren.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar wat jij nu schrijft is natuurlijk héél wat ánders dan een preek tot op het bot fileren en volledig afserveren. Dat is in het verleden ook regelmatig gebeurd op het forum. En dat ging er soms bepaald niet zachtzinnig aan toe. Als dan onder zo'n prediking het 'Woord in het hard mag vallen' (zoals @Mara dat zo mooi verwoordt), dan is het des te pijnlijker als er zó over die preek gesproken wordt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Nou, ik denk dan niet dat @Mara dat kan relativeren. Tenminste, het voorbeeld wat jij noemt, gaat volledig bij aan de soms kwetsende opmerking die @Mara ervaart en wat ik heel goed van haar kan begrijpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Maar wat jij nu schrijft is natuurlijk héél wat ánders dan een preek tot op het bot fileren en volledig afserveren. Dat is in het verleden ook regelmatig gebeurd op het forum. En dat ging er soms bepaald niet zachtzinnig aan toe. Als dan onder zo'n prediking het 'Woord in het hard mag vallen' (zoals @Mara dat zo mooi verwoordt), dan is het des te pijnlijker als er zó over die preek gesproken wordt.
Wat je nu inbrengt is m.i. een ander aspect.
Ik weet niet of Mara dat bedoelt, maar wat er bijvoorbeeld in de preekluisterkring meestal gebeurt, is dat kritiek op een preek gegeven wordt om technische redenen, meestal homiletisch maar ook wel exegetisch of pastoraal.
Dat is van een totaal andere orde, omdat dát juist de verantwoordelijkheid van de prediker is. Hij dient zijn werk op homiletisch en exegetisch gebied gewoon goed te doen.
Doet hij dat niet, dan is het logisch dat zijn preek gefileerd en onder - soms niet zo zachtzinnige - kritiek gesteld wordt. Hij heeft immers een uur lang zijn (soms honderden of meer) hoorders vermoeid met iets waar hij zelf ook maar met zijn pet naar gegooid heeft.

En inderdaad: dat is iets heel anders dan Eilander bedoelt. Eenzelfde preek kan bij de één in het hart (met een t, trouwens) vallen en bij de ander het ene oor in en het andere uit gaan. Maar dat (eerste) is het werk van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Ik weet niet of Mara dat bedoelt, maar wat er bijvoorbeeld in de preekluisterkring meestal gebeurt, is dat kritiek op een preek gegeven wordt om technische redenen, meestal homiletisch maar ook wel exegetisch of pastoraal.
Dat is van een totaal andere orde, omdat dát juist de verantwoordelijkheid van de prediker is. Hij dient zijn werk op homiletisch en exegetisch gebied gewoon goed te doen.
Doet hij dat niet, dan is het logisch dat zijn preek gefileerd en onder - soms niet zo zachtzinnige - kritiek gesteld wordt.
Dat dient op deze plaats geen goed doel.
De Moorman had in Jeruzalem vast de keuze tussen allerlei rabbi's, wetgeleerden en wat niet al. Maar Filippus bemerkte, dat geestelijke honger die machtige heer van Candacé niet kieskeurig maakte in zijn ontmoeting met een stoffige landloper. Verwondering zoals bij Ruth, "Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen, dat gij mij kent, daar ik een vreemde ben?" Vernedering als bij de Samaritaanse vrouw: "Komt, ziet een Mens Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Vind jij dat de preek van Filippus aan de moorman homiletisch, exegetisch of pastoraal niet juist was dan?
Waar baseer je dat op?
In ieder geval sluit geestelijke honger bij de hoorder goede studie van de prediker niet uit m.i. Dat illustreert ook het voorbeeld dat Eilander geeft.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Forummer »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Ik weet niet of Mara dat bedoelt, maar wat er bijvoorbeeld in de preekluisterkring meestal gebeurt, is dat kritiek op een preek gegeven wordt om technische redenen, meestal homiletisch maar ook wel exegetisch of pastoraal.
Dat is van een totaal andere orde, omdat dát juist de verantwoordelijkheid van de prediker is. Hij dient zijn werk op homiletisch en exegetisch gebied gewoon goed te doen.
Doet hij dat niet, dan is het logisch dat zijn preek gefileerd en onder - soms niet zo zachtzinnige - kritiek gesteld wordt.
Dat dient op deze plaats geen goed doel.
De Moorman had in Jeruzalem vast de keuze tussen allerlei rabbi's, wetgeleerden en wat niet al. Maar Filippus bemerkte, dat geestelijke honger die machtige heer van Candacé niet kieskeurig maakte in zijn ontmoeting met een stoffige landloper. Verwondering zoals bij Ruth, "Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen, dat gij mij kent, daar ik een vreemde ben?" Vernedering als bij de Samaritaanse vrouw: "Komt, ziet een Mens Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?"
Om Filippus een stoffige landloper te noemen heb je toch wel wat inlegkunde nodig. Volgens mij was hij een waardig dienaar van zijn Heere. We moeten geen zaken in Bijbelgedeelte gaan leggen omdat het wel lekker nederig klinkt. Misschien bedoel je het niet zo, dat zou kunnen, maar het komt in ieder geval op mij wel zo over.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Vind jij dat de preek van Filippus aan de moorman homiletisch, exegetisch of pastoraal niet juist was dan?
Welnee, ik lees niet dat de Moorman terug naar Jeruzalem ging om op een forum de preek van Filippus te kritiseren, maar wel dat hij zijn weg verder met blijdschap reisde. Paulus wilde best ervoor uitkomen dat zijn tegenstanders zijn rede verachtelijk noemden. En van Filippus lees ik zijn zending (Hand 8:26) en dat hij Jezus verkondigde (Hand. 8:35). En als dat in Gods Woord staat, is het mij goed, 'zullen twee tezamen wandelen, tenzij dat zij bijeengekomen zijn?'
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Ik weet niet of Mara dat bedoelt, maar wat er bijvoorbeeld in de preekluisterkring meestal gebeurt, is dat kritiek op een preek gegeven wordt om technische redenen, meestal homiletisch maar ook wel exegetisch of pastoraal.
Dat is van een totaal andere orde, omdat dát juist de verantwoordelijkheid van de prediker is. Hij dient zijn werk op homiletisch en exegetisch gebied gewoon goed te doen.
Doet hij dat niet, dan is het logisch dat zijn preek gefileerd en onder - soms niet zo zachtzinnige - kritiek gesteld wordt.
Dat dient op deze plaats geen goed doel.
De Moorman had in Jeruzalem vast de keuze tussen allerlei rabbi's, wetgeleerden en wat niet al. Maar Filippus bemerkte, dat geestelijke honger die machtige heer van Candacé niet kieskeurig maakte in zijn ontmoeting met een stoffige landloper. Verwondering zoals bij Ruth, "Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen, dat gij mij kent, daar ik een vreemde ben?" Vernedering als bij de Samaritaanse vrouw: "Komt, ziet een Mens Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?"
Waarom zou dat geen goed doel dienen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Vind jij dat de preek van Filippus aan de moorman homiletisch, exegetisch of pastoraal niet juist was dan?
Welnee, ik lees niet dat de Moorman terug naar Jeruzalem ging om op een forum de preek van Filippus te kritiseren, maar wel dat hij zijn weg verder met blijdschap reisde. Paulus wilde best ervoor uitkomen dat zijn tegenstanders zijn rede verachtelijk noemden. En van Filippus lees ik zijn zending (Hand 8:26) en dat hij Jezus verkondigde (Hand. 8:35). En als dat in Gods Woord staat, is het mij goed, 'zullen twee tezamen wandelen, tenzij dat zij bijeengekomen zijn?'
Dat vraag ik ook niet.
Welke kritiek zou de Moorman dan in Jeruzalem moeten geven?
Verachtelijk bij Paulus heeft overigens geen technische maar inhoudelijke reden. Dus dat raakt ook het verband van dit gesprek niet. (Hooguit mogelijk wat Mara bedoelt, maar je citeert mij)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Ik weet niet of Mara dat bedoelt, maar wat er bijvoorbeeld in de preekluisterkring meestal gebeurt, is dat kritiek op een preek gegeven wordt om technische redenen, meestal homiletisch maar ook wel exegetisch of pastoraal.
Dat is van een totaal andere orde, omdat dát juist de verantwoordelijkheid van de prediker is. Hij dient zijn werk op homiletisch en exegetisch gebied gewoon goed te doen.
Doet hij dat niet, dan is het logisch dat zijn preek gefileerd en onder - soms niet zo zachtzinnige - kritiek gesteld wordt.
Dat dient op deze plaats geen goed doel.
Deze opmerking had ik nog over het hoofd gezien.

Ik denk dat kritiek op deze plaats wel een goed doel dient, namelijk hetzelfde doel als de Bereërs hadden: onderzoeken of de dingen zo zijn als ze voorgesteld worden.
Als iemand zondag aan zondag onder kromme preken zit te zuchten, is het in ieder geval goed als hij of zij dat herkent. Hij kan met deze feedback bijvoorbeeld naar zijn predikant of kerkenraad gaan.

Ik weet wel dat er met een kromme stok een rechte slag geslagen kan worden, maar daarmee hoef je die stok nog niet recht te praten naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:
Adagio schreef:
Tiberius schreef:Vind jij dat de preek van Filippus aan de moorman homiletisch, exegetisch of pastoraal niet juist was dan?
Welnee, ik lees niet dat de Moorman terug naar Jeruzalem ging om op een forum de preek van Filippus te kritiseren, maar wel dat hij zijn weg verder met blijdschap reisde.
Dat vraag ik ook niet.
Welke kritiek zou de Moorman dan in Jeruzalem moeten geven?
Het is voor mij helemaal geen vraag (nl. of de preek van Filippus aan de Moorman op pastoraal vlak enz.enz. wel juist geweest zou kunnen zijn of niet). Voor de Moorman ook niet. Het staat duidelijk in de Schrift aangegeven dat Gods Geest hier arbeidde, dat ga ik niet verdacht maken.
"En God heeft er sommigen in de gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen. Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten? Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers? Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg die nog uitnemender is. Al ware het dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal of luidende schel geworden." IJveren naar de beste gaven deed inderdaad ook Apollos, die zich liet onderwijzen door Áquila en Priscilla over de weg Gods.

Tiberius stelt dat het logisch is dat de verantwoordelijkheden van de prediker op dit forum gefileerd worden. O. Ik lees in art. 31 NGB: "Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is."

In zoverre ik weet, is dit forum niet alleen toegankelijk voor mensen in het predikambt of voor docenten daartoe. Jesaja noemt de voeten van de predikers lieflijk (Hoe lieflijk zijn op de bergen de voeten desgenen die het goede boodschapt, die den vrede doet horen). Als we iemans voeten lieflijk vinden, zouden we die misschien wel willen wassen, inplaats van diens oren te wassen.
Een semantische discussie over achterklap geef ik tenslotte cadeau aan DDD.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Herman »

Er zit nogal een discrepantie tussen fileren en op een respectvolle wijze het gesprek aangaan.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Thea »

Hele goede reactie van @Adagio! Helemaal mee eens! Onderzoek, kritiek etc. staat ook niet op zichzelf. Dat is ook een 'gekleurd' gebeuren. Zet de rede van de mens toch niet zo hoog.....
Gesloten