Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Wel. Het uitgangspunt van de heilige Schrift is, dat het de voorkeur verdient dat gelovigen hun onderlinge bijeenkomsten niet nalaten.

Maar daarmee hoeft er niets mis mee te zijn om als in de middag een andere dominee voorgaat, je daarheen gaat. En als het een zware opgave is om de eigen geestelijke familie waarin God je heeft geplaatst, trouw te blijven, dan mag je mijns inziens best eens bij een andere familie logeren. De Bijbel zegt daar weinig over, maar het is wel in lijn met het heilig Evangelie om daarin niet al te rechtlijnig te zijn.

Het kan ook zijn dat mensen gewoon niet blij zijn met de preken van hun eigen dominee. Dat hoeft niets te zeggen over de honger naar het Woord. Het kan ook een kwestie zijn van onverenigbare karakters.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Marion »

-DIA- schreef:
Marion schreef:
-DIA- schreef:Morgendienst
Leesdienst, preek van ds. A. Schot
JESAJA 53:6
Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk 28naar zijn weg; doch de HEERE heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.
Thema:
DE VERLOSTE SCHAPEN VAN DE MAN VAN SMARTEN
1. De ellende waarvan ze verlost werden
2. De oorzaak waardoor ze verlost werden
3. De grond waarop ze verlost werden


Middagdienst
Leesdienst, preek van wijlen ds. M. Heerschap
MATTHEUS 15:21-28
En Jezus vandaar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon.
En zie, een Kananese vrouw uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere, Gij Zone Davids, ontferm U mijner; mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U, want zij roept ons na. Maar Hij antwoordende zeide: Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis Israëls. En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij! Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen en den hondekens voor te werpen. En zij zeide: Ja Heere; doch de hondekens eten ook van de brokskens die er vallen van de tafel hunner heren. Toen antwoordde Jezus en zeide tot haar: O vrouw, groot is uw geloof; u geschiede gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelve ure.

DE KANANESE VROUW KOMENDE TOT JEZUS
1. Komende in het toevluchtnemend geloof
2. Komende in de beproeving des geloofs
3. Komende in de verootmoediging des geloofs



Avonddienst, ds. C.A. van Dieren
ZONDAG 30 vr. en antw. 81-82
Tekst zie Heidelberger Catechismus
Thema:
HET RECHTE GEBRUIK VAN HET AVONDMAAL DES HEEREN
1. De toevlucht voor hulpelozen
2. De versterking van krachtelozen
3. De uitsluiting van goddelozen
Was je vorige week op vakantie DIA? Ben wel benieuwd wat er 23-2 in Noord gepreekt is. Ik volg je verslagen altijd met belangstelling.
Nee ik was hier gewoon. Voor de 'gegevens' van vorige week moet ik mijn archief raadplegen.
Ik hoop de drie preken vanavond alsnog plaatsen.
Ik heb hier wel meer hiaten, maar in mijn archief heb ik alle preken vanaf ongeveer 1978...
hoewel ik moet zeggen dat er tussen 1978 en 1981 nogal wat hiaten zitten.
Dat moet een indrukwekkend archief zijn DIA! Ik ben jaloers. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Marion schreef:Dat moet een indrukwekkend archief zijn DIA! Ik ben jaloers. ;)
Ik geloof dat jij ook niet hoeft te klagen. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »


@Zita:
Ik ben gisteren naar een derde dienst geweest en de preek ging over Jezus vraag aan zijn leerlingen: Willen jullie ook niet weggaan? Het was een preek van dr. G. van den Brink en ik vermeld het naar aanleiding van de opmerkingen van Zita in een ander draadje. Misschien is het een goede preek voor de preekluisterkring, zij het dat ik niet kan vinden hoe je een preek kunt naluisteren. Het luit mij althans niet. https://hervormdegemeentewijkbijduurstede.nl/

De voorganger vond dat er maar één reden was om naar de kerk te gaan: dat daar de woorden van het eeuwige leven verkondigd worden. Ik vond het een mooie en ook wel vertroostende preek, maar op dat punt kon ik mij er toch niet in vinden. Ik twijfelde of ik zou gaan. Ik ga meestal twee keer op een zondag naar de kerk, maar soms ook drie keer, als er een bijzondere dienst in de buurt is zoals een cantatedienst of een evensong. Maar ik had geen spijt.

Hoe kan een preek van een predikant die in de evolutietheorie geloofd aanbevelenswaardig zijn?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

O, dat had ik nog helemaal niet door. Ik was in de war met de andere dominee met deze achternaam. Maar de vraag is wel heel scherp opgemerkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:

@Zita:
Ik ben gisteren naar een derde dienst geweest en de preek ging over Jezus vraag aan zijn leerlingen: Willen jullie ook niet weggaan? Het was een preek van dr. G. van den Brink en ik vermeld het naar aanleiding van de opmerkingen van Zita in een ander draadje. Misschien is het een goede preek voor de preekluisterkring, zij het dat ik niet kan vinden hoe je een preek kunt naluisteren. Het luit mij althans niet. https://hervormdegemeentewijkbijduurstede.nl/

De voorganger vond dat er maar één reden was om naar de kerk te gaan: dat daar de woorden van het eeuwige leven verkondigd worden. Ik vond het een mooie en ook wel vertroostende preek, maar op dat punt kon ik mij er toch niet in vinden. Ik twijfelde of ik zou gaan. Ik ga meestal twee keer op een zondag naar de kerk, maar soms ook drie keer, als er een bijzondere dienst in de buurt is zoals een cantatedienst of een evensong. Maar ik had geen spijt.

Hoe kan een preek van een predikant die in de evolutietheorie geloofd aanbevelenswaardig zijn?
Voor jou een vraag, en voor mij een weet. Ik heb niets over geloof in de evolutietheorie gehoord, maar wel over geloof in Jezus.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:

@Zita:
Ik ben gisteren naar een derde dienst geweest en de preek ging over Jezus vraag aan zijn leerlingen: Willen jullie ook niet weggaan? Het was een preek van dr. G. van den Brink en ik vermeld het naar aanleiding van de opmerkingen van Zita in een ander draadje. Misschien is het een goede preek voor de preekluisterkring, zij het dat ik niet kan vinden hoe je een preek kunt naluisteren. Het luit mij althans niet. https://hervormdegemeentewijkbijduurstede.nl/

De voorganger vond dat er maar één reden was om naar de kerk te gaan: dat daar de woorden van het eeuwige leven verkondigd worden. Ik vond het een mooie en ook wel vertroostende preek, maar op dat punt kon ik mij er toch niet in vinden. Ik twijfelde of ik zou gaan. Ik ga meestal twee keer op een zondag naar de kerk, maar soms ook drie keer, als er een bijzondere dienst in de buurt is zoals een cantatedienst of een evensong. Maar ik had geen spijt.

Hoe kan een preek van een predikant die in de evolutietheorie geloofd aanbevelenswaardig zijn?
Voor jou een vraag, en voor mij een weet. Ik heb niets over geloof in de evolutietheorie gehoord, maar wel over geloof in Jezus.
Als je die preek in de Preekluisterkring wilt bespreken vind ik dat je op deze vraag op zijn minst antwoord moet geven.
Geloof in de evolutietheorie heeft een (grote) invloed op prediking en op de visie op de Heilige Schrift. Het is in ieder geval geen middelmatige zaak.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Helma gaat over de preekluisterkring. Ik vind het een uitstekende preek om te bespreken, en de evolutieleer is niet aan de orde geweest. Ik heb er zelfs geen moment aan gedacht, maar ik vind het dan ook een zeer onbelangrijk thema, anders dan jij.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Helma gaat over de preekluisterkring. Ik vind het een uitstekende preek om te bespreken, en de evolutieleer is niet aan de orde geweest. Ik heb er zelfs geen moment aan gedacht, maar ik vind het dan ook een zeer onbelangrijk thema, anders dan jij.
Pardon? Een andere visie op schepping, zondeval....en dus op verlossing, is een onbelangrijk thema?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Alleen de visie op verlossing kwam deze keer aan de orde, en de preek had zo in de GG gehouden kunnen worden. Er was niets onrechtzinnig aan.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Alleen de visie op verlossing kwam deze keer aan de orde, en de preek had zo in de GG gehouden kunnen worden. Er was niets onrechtzinnig aan.
Zou mij zeer verbazen! Hervormd Wijk bij Duurstede is een linkse hervormde gemeente, Ds. V.d. Brink is een linkse hervormde predikant.
De GG is breed maar zo breed...
meestal zit het verschil meer in wat predikanten NIET zeggen?!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ik zie dat dezelfde preek (neem ik aan) ook in Houten GB is gehouden. Dus hij is na te luisteren.

De PG Wijk bij Duurstede is redelijk links, maar de GB is een gewone bondsgemeente, zeker niet uiterst links binnen de bond, laat staan binnen de hele PKN.

De GG zijn helemaal niet breed, al denken sommige kleingelovigen daar anders over, maar deze preek past denk ik in iedere GG.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wel. Het uitgangspunt van de heilige Schrift is, dat het de voorkeur verdient dat gelovigen hun onderlinge bijeenkomsten niet nalaten.

Maar daarmee hoeft er niets mis mee te zijn om als in de middag een andere dominee voorgaat, je daarheen gaat. En als het een zware opgave is om de eigen geestelijke familie waarin God je heeft geplaatst, trouw te blijven, dan mag je mijns inziens best eens bij een andere familie logeren. De Bijbel zegt daar weinig over, maar het is wel in lijn met het heilig Evangelie om daarin niet al te rechtlijnig te zijn.

Het kan ook zijn dat mensen gewoon niet blij zijn met de preken van hun eigen dominee. Dat hoeft niets te zeggen over de honger naar het Woord. Het kan ook een kwestie zijn van onverenigbare karakters.
U denkt het beter te weten. De waarheid zeggen, of het suggestieve weerleggen heeft bij u geen zin, daarom ga ik er ook niet verder op in.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Ik zie dat dezelfde preek (neem ik aan) ook in Houten GB is gehouden. Dus hij is na te luisteren.

De PG Wijk bij Duurstede is redelijk links, maar de GB is een gewone bondsgemeente, zeker niet uiterst links binnen de bond, laat staan binnen de hele PKN.

De GG zijn helemaal niet breed, al denken sommige kleingelovigen daar anders over, maar deze preek past denk ik in iedere GG.
Misschien moet die preek dan maar besproken worden, staat gewoon bij Kerkomroep.nl bij Wijk bij Duurstede.
Maar denk niet dat je bewering klopt dat zo'n preek in elke GG zou passen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Helma gaat over de preekluisterkring. Ik vind het een uitstekende preek om te bespreken, en de evolutieleer is niet aan de orde geweest. Ik heb er zelfs geen moment aan gedacht, maar ik vind het dan ook een zeer onbelangrijk thema, anders dan jij.
Als je schepping of evolutie een zeer onbelangrijk thema vindt hoor je eigenlijk niet op het RF. Het RF heeft in zijn grondslag dat wij geloven in Genesis 1-3 als een historische beschrijving.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten