Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Er komen hier deze zomer weer flink wat dominees en een student over de vloer, dus het zal mij benieuwen of er ook iemand is die tegen de beelduitzending is. Ik kan het me niet voorstellen. Maar als het gebeurt, zal ik het ongetwijfeld vermelden.
Toen ik tiener was, werd er voor het eerst een kerkdienst uitgezonden op TV, de commentaren waren niet mals, een kerkdienst hoor je niet op beeld te zetten. Nu zijn vele blij met een kerkdienst die je kunt zien. Ik zou niet laatdunkend doen over de predikanten die tegen beelduitzending zijn, niet lang geleden wilde heel veel kerken er niets van weten.
Het gaat om de argumenten die een predikant gebruikt. Ik hoor zelden echt plausibele argumenten. En dan moet je volgens mij als predikant gewoon dienend zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Er komen hier deze zomer weer flink wat dominees en een student over de vloer, dus het zal mij benieuwen of er ook iemand is die tegen de beelduitzending is. Ik kan het me niet voorstellen. Maar als het gebeurt, zal ik het ongetwijfeld vermelden.
Toen ik tiener was, werd er voor het eerst een kerkdienst uitgezonden op TV, de commentaren waren niet mals, een kerkdienst hoor je niet op beeld te zetten. Nu zijn vele blij met een kerkdienst die je kunt zien. Ik zou niet laatdunkend doen over de predikanten die tegen beelduitzending zijn, niet lang geleden wilde heel veel kerken er niets van weten.
Het gaat om de argumenten die een predikant gebruikt. Ik hoor zelden echt plausibele argumenten. En dan moet je volgens mij als predikant gewoon dienend zijn.
Ik ben helemaal niet tegen, maar wil niet over anderen oordelen, dus ook tegenstanders, die totvoor kortvele waren, in hun waarde laten, het is niet goed híer te gaan melden wie voor of tegen is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

on topic a.u.b.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:on topic a.u.b.
!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Ho ho Ad, haal je nu zelfs mijn reactie waarin ik aangeef benieuwd te zijn naar de uitleg van de wolken weg?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:Ho ho Ad, haal je nu zelfs mijn reactie waarin ik aangeef benieuwd te zijn naar de uitleg van de wolken weg?
Oohh. Excuus. Was wat onduidelijk maar niet de bedoeling. Plaats hem nog maar eens. Ik kan hem niet terugzetten... Je quote mannetje meen ik.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:Ho ho Ad, haal je nu zelfs mijn reactie waarin ik aangeef benieuwd te zijn naar de uitleg van de wolken weg?
Oohh. Excuus. Was wat onduidelijk maar niet de bedoeling. Plaats hem nog maar eens. Ik kan hem niet terugzetten... Je quote mannetje meen ik.
Nee joh, lekker laten doen. :D
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Ik hoorde een bepaalde predikant verklaren dat de wolk 'een wolk van engelen' zou bedoelen. Ik heb dat verder nooit zo horen benadrukken, en zelf weet ik het ook niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nasrani »

Mannetje schreef:Wat was die uitleg dan?
De wolk die Jezus wegnam zou de Wolk van Gods aanwezigheid zijn. Zoals bij de tabernakel en de tempel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
Mannetje schreef:Wat was die uitleg dan?
De wolk die Jezus wegnam zou de Wolk van Gods aanwezigheid zijn. Zoals bij de tabernakel en de tempel.
Die heb ik ook gehoord ja. Ik heb er in mijn samenvatting ook over geschreven.

4 tekenen van deze wolk:
-Teken van Christus heerlijkheid. Gods heerlijkheid.Hebreeuwse woord voor wolk. Sjechina. Dit duidt op heerlijkheid. Ezechiel spreekt over de nieuwe tempel. Voordat hier de dienst begint, zal de Sjechina de tempel vervullen. De wolkkolom kent ook dit woord.
-Teken van Gods wijsheid.De discipelen zien niet hoe Jezus de Hemel binnen ingaat. Wandelen door geloof, niet door aanschouwen. We mogen zeker weten dat de Heere Jezus is opgevaren, ten goede voor ons. Als laatste zien de discipelen de uitgebreide, zegenende handen. Als teken van Zijn verdienste, voor Zijn strijdende kerk. Op deze manier zal Hij ook eens wederkomen.
-Teken van Gods verborgenheid.Mozes en Aäron werden in een wolk verborgen toen het volk hen wilde doden nadat Korach, Datan en Abiram levend ter helle waren gevaren. Ook op de berg der verheerlijking kwam deze heerlijkheid van God.Door, met en in Christus is de Hemel nu toch geopend voor zondaren.
-Teken van Gods belofte.Vers 11: Hij zal komen, zoals u Hem hebt zien heenvaren. Openbaring 1:7: Hij zal komen. Wij allemaal zullen Hem zien. Het woord opgenomen wordt gebruikt in de 12 artikelen. De Vader nam Hem op. Hij was door de Vader in de wereld gezonden en werd opgenomen, toen Zijn werk was voltooid. De vraag dringt: 'is dit ook voor mij?'.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Deze Jezus, die van u opgenomen in in de hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar de hemel hebt zien heenvaren.
Met de Hemelvaartsdag werd de lijn ook hier doorgetrokken naar Zijn wederkomt: Ziet, Hij komt met de wolken des hemels... Voor een ieder zichtbaar, en niemand zal vragen Wie Hij is.
Alzo... dat is net zoals Hij naar de hemel is opgevaren, zal alzo... dat net zo, terugkomen.
Een wolk nam Hem weg, daar was Hij in de Hemel, waar Hij Zijn volk ten goede is, en biddende voor Zijn Kerk. Niemand hoeft dan te vragen hoe Hij zal wederkomen (terug komen), want dat is door de engelen voorzegd: Alzo, gelijkerwijs.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nasrani »

Morgendienst:
Thema n.a.v. Johannes 14: 16 De Opgestane en Opgevaren Ik Ben zegt: "En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid". Schriftlezing: Handelingen 2: 1-14
1. Pinkstervervulling van de beloften met een indrukwekkend perspectief
2. Pinkstertekenen van de Geest ter bemoediging

Middagdienst:
Schriftlezing: Ezechiël 36:22-38 en Handelingen 2:33-41
Tekst: Ezechiël 36:27
Thema en punten: De Pinksterbelofte van ‘Ik zal’
1. De HEERE belooft Zijn Geest in ons binnenste
2. De HEERE belooft gehoorzaamheid aan Zijn wet
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk dat overal wel over Handelingen 2 is gepreekt.
Wij 2 keer. het eerste gedeelte over het moment daar.
Het andere gedeelte over de werking van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

Ds Oorschot
De Schriftlezing is: Hand. 2 vs. 1 – 11 en de tekst: vs. 1a: En toen dat de dag van het Pinksterfeest vervuld werd; vs. 2b; en vervulde heel het huis waar zij zaten; vs. 4a: en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest.

Het thema van de preek is: Vervuld met de H. Geest. Drie aandachtspunten: 1. De dag vervuld 2. Het huis vervuld. 3. De harten vervuld.

Ds Folkers

Schriftlezing:

Handelingen 2: 1-4

Leviticus 23: 9-22

Tekst: Handelingen 2:1a

Thema: De Heere vervult het Wekenfeest door het zenden van Zijn Geest. Deze vervulling:

is een gevolg van Pasen
vindt plaats op Gods tijd
schept een nieuwe eenheid
geeft vreugde
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mistig »

Drie diensten hadden we de afgelopen Pinksteren.

In de morgendienst was er leesdienst.
Er werd een preek gelezen van Ds. J. van Haaren over Handelingen 2:1-13. Dit gedeelte werd ook gelezen als Schriftlezing.
We zongen de volgende psalmen: Psalm 43:3+4, Psalm 119:26, Psalm 118:12+14, Psalm 45:1 en Psalm 87:3+5.

Thema: Het tweede Pinksterteken
1. Bij het Pinkstervuur
2. Bij de Pinkstertongen
3. Bij de Pinksterbedeling


In de middagdienst ging Ds. A. Verschuure voor.
We lazen uit Ezechïel 37:1-14.
We zongen de volgende psalmen: Psalm 79:1, Psalm 88:1, Psalm 119:3+45, Psalm 51:5 en Psalm 100:4.
De preek ging over de verzen 9 en 14.

Thema: Het werk van de Heilige Geest in dorre doodsbeenderen
1. Een bange tijd
2. Een aangrijpend gezicht
3. Een grote verandering
4. Een noodzakelijk wonder


Afgelopen maandagochtend ging ook Ds. A. Verschuure voor.
De tekst van de preek was Handelingen 2:11b.
De Schriftlezing was uit Handelingen 2:5-13 & 22-37.
De volgende psalmen werden in de kerk geneuried en thuis meegezongen: Psalm 49:1, Psalm 84:1+2, Psalm 92:3 en Psalm 87:3+4.

Thema: De prediking na de uitstorting van de Heilige Geest
1. Het wonder bij die prediking
2. De inhoud van die prediking
3. De vrucht van die prediking
Gesloten