Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef:
Het gaat om Gods woord. En niet om de predikant die jij zo graag hoort.
En preek mag best naast Gods woord worden gelegd.
Het is niet omdat jij die predikant graag hoort, er geen kritiek mag geuit worden op een preek.
Zolang die kritiek maar onderbouwd is.
Ik heb nochtans geen Bijbels onderbouwde kritiek gelezen.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bruna »

Bezorgd schreef:Ik zeg niet dat het onchristelijk is om duurzaamheid voor te staan.
Wel ben ik bang dat de hele klimaat discussie met de rampzalige Greendeal omslaat in een nieuwe religie voor seculier NL.
In de prediking mag uiteraard ruimte zijn voor rentmeesterschap. Maar om concrete kenmerken te noemen en dat te koppelen aan het volgen van Christus gaat mij veel te ver.
Hier kan ik wel in meekomen.
Uiteraard goed om bewust te zijn van ons gedrag.

Maar het hangt heel erg af van wat ons interesseert.
Vroeger leefden mensen sober, reisden weinig etc, maar hechten wel waarde aan stuk vlees. Ik denk dat de voetafdruk kleiner was dan nu.

Als ik de preek had gehouden zou ik zeggen geen vakantievluchten meer en gewoon af en toe een lekker bbqtje.

Dit impliceert wel dat het inlegkunde is om dit soort kenmerkenprediking te houden.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Marco »

Bruna schreef:
Bezorgd schreef:Ik zeg niet dat het onchristelijk is om duurzaamheid voor te staan.
Wel ben ik bang dat de hele klimaat discussie met de rampzalige Greendeal omslaat in een nieuwe religie voor seculier NL.
In de prediking mag uiteraard ruimte zijn voor rentmeesterschap. Maar om concrete kenmerken te noemen en dat te koppelen aan het volgen van Christus gaat mij veel te ver.
Hier kan ik wel in meekomen.
Uiteraard goed om bewust te zijn van ons gedrag.

Maar het hangt heel erg af van wat ons interesseert.
Vroeger leefden mensen sober, reisden weinig etc, maar hechten wel waarde aan stuk vlees. Ik denk dat de voetafdruk kleiner was dan nu.

Als ik de preek had gehouden zou ik zeggen geen vakantievluchten meer en gewoon af en toe een lekker bbqtje.

Dit impliceert wel dat het inlegkunde is om dit soort kenmerkenprediking te houden.
Dit is geen kenmerkenprediking. Dit is separerend. Er worden in deze preek heel breed voorbeelden aangedragen, waarbij de kern is dat het volgen van Christus je best iets kan kosten. Ben je daartoe bereid?
Voor hetzelfde had je hier het voorbeeld kunnen neerzetten van iemand die niet op vakantie gaat om met de gemeente een nieuw kerkgebouw te kunnen bekostigen. En dan was de discussie heel anders geweest.

Maar als het toch om het milieu gaat, en die "ver-schrik-ke-lij-ke hype" daaromheen: vraag je eens af, hoe je, als je Christus volgt, God liefhebt met heel je hart, ziel, verstand en al je kracht, het voor elkaar kan krijgen om Zijn schepping in het honderd te laten lopen. Die Hij gemaakt had, waarvan Hij verklaarde dat die goed was.

Als je zó met je geld, je tijd, je bezittingen en de wereld omgaat, moet je je inderdaad afvragen waar je voor leeft.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
merel schreef:Zo kan je alles in het negatieve trekken.
Het gaat om Gods woord. En niet om de predikant die jij zo graag hoort.
En preek mag best naast Gods woord worden gelegd.
Het is niet omdat jij die predikant graag hoort, er geen kritiek mag geuit worden op een preek.
Zolang die kritiek maar onderbouwd is.
Vooralsnog is de kritiek helemaal niet onderbouwd. Een verschil tussen naamchristenen en werkelijke christenen komt aan de orde. En dat is zoals Marco al zegt, heel bijbels. Een predikant mag mensen op hun zonden wijzen, als dat op een behoorlijke manier gebeurt. Een vermanende zegen, zou men vroeger zeggen.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Dienst: Ds. L.W.Ch. Ruijgrok - Wijk 3
Aanvang: 9 augustus 16:00 uur

Voorzang Ps 60:1
Ps. 116:1 en 10
Ps. 119:37
Ps. 51:9 en 10
Ps. 108:1
Ps. 66:6
Lezen: Genesis 4:1-7
Hebreeën 11:1-6

Tekst: Hebreeën 11:4

Thema: ‘De Heere roept ons tot het offer’.

1. Wat de kern daarvan is
Het komt aan op het persoonlijke geloof in Christus. Het echte offer symboliseert de overgave van ons hart, van ons leven.
In de doop komt God tot ons toe en zegt 'met het oog op het offer, je hart/je leven/je ziel, dat je aan mij mag geven, richt ik mijn verbond met je op'.
2. Hoe het gebracht wordt
Alleen door het geloof. Het hart van Abel was erbij. Het offer was de uitdrukking van de overgave van zijn hart aan de Heere.
Niet vasthouden aan ons eigen verlangen, maar ons met hart en ziel overgeven aan die gezegende zaligmaker, geleerd door de Heilige Geest.
Abel offerde niet iets/veel, maar hij gaf alles.
Als wij niet zonder geloof, liefde, overgave, Hem willen dienen, zal Hij ons ook niet aannemen. Evenals Kain.
Wij offeren ook, tijd, geld, maar hoe? Voor de vorm? Gedachteloos?
De Heere vraagt ons 'geef Mij uw hart'!
3. Welke zegen daaraan verbonden is.
Dat we in Christus rechtvaardig mogen zijn voor God. Ingang in het eeuwige leven en delen in Gods gemeenschap.


Dienst: Ds. G. J. Noordermeer - Wijk 2
Aanvang: 9 augustus 09:30 uur

Voorzang Ps 59:1
Ps. 111: 1 – 5
Ps. 11: 2 – 4
Ps. 106: 9 – 13
Ps. 95: 4
Ps. 92: 5 – 8
Ex. 2: 11 – 25
Hand. 7: 17 - 29

Thema: De HEERE zendt een verlosser naar Zijn volk
Een voorbedachte verlosser, Handelingen 7:25
God beschermt het volk. De Zaligmaker zal uit dit volk geboren worden. Overal waar God werkt, probeert de duivel dit af te breken. Bv het doden van alle Hebreeuwse jongetjes.
Mozes was machtig in woorden en werken, exodus 2:11. Handelingen 7:23: na een periode van 40 jaar kwam in zijn hart om zijn broeders te bezoeken. Waarom zo een lange periode? Waarom kennen we tegenslagen, waarom, waarom etc. We weten het niet. Maar als gemeente van na Hemelvaart mogen we toch weten, wat God doet, is welgedaan.
Mozes neemt het op voor zijn broeders. Kanttekeningen 19: hij wilde zijn broeders doen verstaan, dat God hen door zijn hand zou verlossen.
Een verworpen verlosser, Handelingen 7:27
De volgende dag gaat Mozes weer naar zijn broeders. Nu vechten 2 Hebreeërs. Hij spreekt ze aan. Ze willen niets van hem weten. Hij moet eerst de woestijn in. Hij voelde een inwendige roeping, pas in Exodus 3 kwam de uitwendige roeping. In Hebreeën 11:24: Mozes verkoos, door het geloof, liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden.
De gekomen Verlosser, de Heere Jezus Christus.
Weiger we te geloven in Hem? Dan blijven we in de slavernij van de zonde. Mogen we geloven in Hem? Laten we ons leiden als de schapen, als Zijn volk?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Zondag ochtend naar de kerk van Bruna geluisterd.
Opperste Wijsheid (spreuken 9)

Zondagmiddag, live naar onze kerk
kand Middelkoop, 1 joh 1

Zondagavond naar de ochtenddienst van onze kerk
ds Dubbeldam, Paulus en Silas in de gevangenis.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Orchidee »

Ds Dubbeldam?
Dat is toch die oude man met dat witte haar die de hele preek "opleest"?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zondag 9 augustus 2020

Gisteren ging in beide diensten student L. van der Kuijl uit Hendrik-Ido-Ambacht in de gemeente voor. In beide diensten stond Johannes 9 centraal.

In de morgendienst was de Schriftlezing uit Johannes 9: 1-14.
De student sprak een stichtelijk woord n.a.v. Johannes 9: 5-7, tegen de achtergrond van het gelezen gedeelte.
Het thema was: Het Licht der wereld, met daarbij 3 aandachtspunten:
1. Zijn spreken
2. Zijn handelen
3. Zijn opdracht
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 92: 3
10 geboden des Heeren: 9
Psalm 136: 1, 3 en 4
Psalm 31: 13
Psalm 111: 3

In de middagdienst was de Schriftlezing uit Johannes 9: 14-41.
De student sprak een stichtelijk woord n.a.v. Johannes 9: 35-38, tegen de achtergrond van het gelezen gedeelte.
Het thema was: Jezus' openbaring aan de blindgeborene, met daarbij 3 aandachtspunten:
1. Een verborgen Jezus
2. Een vragende Jezus
3. Een gekende Jezus
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 119: 84
Psalm 2: 7
Psalm 25: 2 en 4
Psalm 35: 1
Psalm 138: 3

Het was een zeer goede zondag, met name de middagdienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mara »

Ds. Polinder, Jozua 4, Het teken van de stenen.
Er werden 3 kindjes gedoopt. Wat een bijzondere tekst voor een doopdienst.

Deze predikant houdt niet van besprenkelen, maar echt van dopen. :)
Maar goed dat er een stenen vloer is in die kerk. (CGK Genemuiden)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bertiel »

2 x onze eigen predikant, 2 x ook fysiek aanwezig geweest.

Gisterenmorgen Joh 11: 5 Jezus nu had Martha en haar zuster en Lázarus lief

Gisteravond Psalm 45:4&5 Gord Uw zwaard aan de heup, o Held! Uw Majesteit en Uw heerlijkheid. En rijd voorspoediglijk in Uw heerlijkheid, op het woord der waarheid en rechtvaardige zachtmoedigheid; en Uw rechterhand zal U vreselijke dingen leren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door FlyingEagle »

Gistermiddag een leespreek van ds. Moerkerken over Klaagliederen 3:21-23

Was een erg mooie preek. Ik houd er erg van als er veel aan schriftuitleg in de preek wordt gedaan. Wel jammer dat hij zo vaak zegt: mocht dit nog maar eens gebeuren en mochten we nog maar eens dat, daardoor wordt het een beetje passief.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Arja »

Dr. M. Klaassen Handelingen 3:11-24
Dr. M. Klaassen Filipp 1:21a

Ook kijken/luisteren? Dat kan via: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... Vredeskerk
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zita »

Gisteren een preek gehoord waarin de predikant de corona-crisis vergeleek met de ballingschap: de Heere grijpt hardhandig in in ons dagelijkse leven. Hoe zal het zijn als we straks weer terug kunnen naar het gewone normaal of het nieuwe normaal? Zijn we blij dat we terug kunnen naar het leven zoals we dat zelf fijn vonden, of gaan we zoeken naar wat de Heere ons wilde zeggen met deze crisis? Zullen we net als Israel terugvallen in de oude patronen? Wat heeft de crisis met ons geestelijke leven gedaan? Bracht het ons tot belijdenis van zonden en bekering van zonden?
Het is een preek waar ik nog wel over na-denk.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:Gisteren een preek gehoord waarin de predikant de corona-crisis vergeleek met de ballingschap: de Heere grijpt hardhandig in in ons dagelijkse leven. Hoe zal het zijn als we straks weer terug kunnen naar het gewone normaal of het nieuwe normaal? Zijn we blij dat we terug kunnen naar het leven zoals we dat zelf fijn vonden, of gaan we zoeken naar wat de Heere ons wilde zeggen met deze crisis? Zullen we net als Israel terugvallen in de oude patronen? Wat heeft de crisis met ons geestelijke leven gedaan? Bracht het ons tot belijdenis van zonden en bekering van zonden?
Het is een preek waar ik nog wel over na-denk.
Beter is om dit met Hem te 'bespreken' en je tekorten hierin ( maar dat weet je zelf het beste) maar dat snap je ook wel denk ik.
Overdenken is goed maar als we het niet meer in gedachten hebben en we hebben het niet voor Hem neergelegd is het allemaal ijdel.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nasrani »

Dienst: ds. J. R. van Vugt
Aanvang: 9 aug. 12:00 uur
Schriftlezing: Handelingen 9: 32-43
Tekst prediking: Handelingen 9: 34 en 40
Thema: De gemeente leeft vanuit de opstanding van Jezus Christus
Aandachtspunten
1) Kerkvisitatie
2) Dood, verdriet en rouw
3) Leven in vreugdevolle vrede

Dienst: ds. J. C. den Ouden
Aanvang: 9 aug. 18:00 uur
Lezen: 2 Korinthe 4: 16 – 5: 10
Tekst 2 Korinthe 5: 1
1. Treurige werkelijkheid
2. Toekomstige heerlijkheid
3. Troostvolle zekerheid
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gesloten