Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik zou voor een gemeente kiezen waar je om het ook even praktisch te houden, niet opnieuw belijdenis hoeft te doen, het kan wel zo wezen dat een HHK, je belijdenis overneemt. En veel naar de HHK luisteren waar je dan eventueel lid van wilt zijn,
En vooral gebed.
Ik weet dat je met de warme hand kunt overstappen.
Dat is ook de reden waarom ik niet naar een GG zou gaan, ik ga niet opnieuw belijdenis afleggen.
Net alsof je opnieuw gaat dopen lijkt het wel he.
Alsof je in je vorige gemeente je belijdenis niet echt is geweest.
Mijn oudste zoon heeft het wel gedaan. Ik heb van hem gezien hoe hij naar zijn belijdenisdienst toegroeide.
En dat moest hij dunnetjes overdoen t.o.v. een vreemde kerkenraad.
Ik heb me er uiteraard niet mee bemoeid, ook niets over gezegd, maar ik vond het verdrietig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik zou voor een gemeente kiezen waar je om het ook even praktisch te houden, niet opnieuw belijdenis hoeft te doen, het kan wel zo wezen dat een HHK, je belijdenis overneemt. En veel naar de HHK luisteren waar je dan eventueel lid van wilt zijn,
En vooral gebed.
Ik weet dat je met de warme hand kunt overstappen.
Dat is ook de reden waarom ik niet naar een GG zou gaan, ik ga niet opnieuw belijdenis afleggen.
Net alsof je opnieuw gaat dopen lijkt het wel he.
Alsof je in je vorige gemeente je belijdenis niet echt is geweest.
Je doet dan toch belijdenis voor de kerkenraad?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Mijn oudste zoon heeft het wel gedaan. Ik heb van hem gezien hoe hij naar zijn belijdenisdienst toegroeide.
En dat moest hij dunnetjes overdoen t.o.v. een vreemde kerkenraad.
Ik heb me er uiteraard niet mee bemoeid, ook niets over gezegd, maar ik vond het verdrietig.
Het is niet perse overdoen, maar eerder een vervolg geven. Bij belijdenis verbind je je immers ook expliciet aan de gemeente waar je ja zegt. Dat je het bij nieuw lidmaatschap weer moet doen is inderdaad jammer, maar niet perse onoverkomelijk.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hoopvol »

Erskinees schreef:
Mara schreef: Mijn oudste zoon heeft het wel gedaan. Ik heb van hem gezien hoe hij naar zijn belijdenisdienst toegroeide.
En dat moest hij dunnetjes overdoen t.o.v. een vreemde kerkenraad.
Ik heb me er uiteraard niet mee bemoeid, ook niets over gezegd, maar ik vond het verdrietig.
Het is niet perse overdoen, maar eerder een vervolg geven. Bij belijdenis verbind je je immers ook expliciet aan de gemeente waar je ja zegt. Dat je het bij nieuw lidmaatschap weer moet doen is inderdaad jammer, maar niet perse onoverkomelijk.
Maar wat word er gevraagd bij zo'n belijdenis voor de kerkenraad? Ik neem aan dat ze dan uit je mond willen horen waarom je vanuit kerkverband X komt. Maar als je beleefd dat daar waarheid niet (meer) verkondigd word is dat toch geen probleem? Dan kan je dat toch met een goed geweten vertellen?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

In de GG worden dan de vijf vragen van Voetius aan je gesteld, vaak tijdens het kennismakingsbezoek van je wijkouderling. Gewoon om je ook aan de gemeente en de leer van je nieuwe gemeente te binden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Erskinees schreef:In de GG worden dan de vijf vragen van Voetius aan je gesteld, vaak tijdens het kennismakingsbezoek van je wijkouderling. Gewoon om je ook aan de gemeente en de leer van je nieuwe gemeente te binden.
Vijf?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

Foutje, excuus.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 13 apr 2020, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Erskinees schreef:
Mara schreef: Mijn oudste zoon heeft het wel gedaan. Ik heb van hem gezien hoe hij naar zijn belijdenisdienst toegroeide.
En dat moest hij dunnetjes overdoen t.o.v. een vreemde kerkenraad.
Ik heb me er uiteraard niet mee bemoeid, ook niets over gezegd, maar ik vond het verdrietig.
Het is niet perse overdoen, maar eerder een vervolg geven. Bij belijdenis verbind je je immers ook expliciet aan de gemeente waar je ja zegt. Dat je het bij nieuw lidmaatschap weer moet doen is inderdaad jammer, maar niet perse onoverkomelijk.
Bij belijdenis erken je o.a dat de leer die alhier verkondigd word, de ware leer is en je je onderwerpt aan de tucht.
Als je met attestatie vertrekt en je hebt al je jawoord op de vragen van Voetius gegeven, houdt je je nog steeds aan de afgelegde belijdenis en lijkt het mij onzinnig om dit nog een keer te moeten doen, behalve misschien de vraag over de ware leer.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:In de GG worden dan de vier vragen van Voetius aan je gesteld, vaak tijdens het kennismakingsbezoek van je wijkouderling. Gewoon om je ook aan de gemeente en de leer van je nieuwe gemeente te binden.
Inderdaad. Zo gaat het hier volgens mij ook. Niet meer en niet minder. “Je wordt lid hier, kan je staan achter hetgeen hier geleerd en gedaan wordt?”
Dat lijkt me zeer begrijpelijk.

Het is erger wanneer je belijdenis hebt gedaan in een gemeente onder een bepaalde leer en er komt vervolgens een andere leer in diezelfde gemeente. Dan kan dit je als argument nog wel eens voor de voeten gegooid worden, terwijl er feitelijk niet jij bent opgeschoven, maar de leer van predikant en kerkenraad.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ochtenddienst HHG Schoonrewoerd, ds. F. van Binsbergen,
s'middags meegeluisterd met de Laankerk
eveneens Ds. F. van Binsbergen.
Van harte aanbevolen!
En je eigen gemeente dan, @Mara?
Eerlijk gezegd voelt het alsof ik langzaam word losgemaakt. Ik luister nog weleens hoor, maar mijn eerste keuze gaat nu uit naar de andere gemeentes.
Je gevoel is nogal bedrieglijk, helaas. Je wordt niet losgemaakt, maar jouw eerste keuze gaat uit naar andere gemeentes. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, maar ons gevoel is niet bepalend.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Mistig schreef:
Erskinees schreef:In de GG worden dan de vier vragen van Voetius aan je gesteld, vaak tijdens het kennismakingsbezoek van je wijkouderling. Gewoon om je ook aan de gemeente en de leer van je nieuwe gemeente te binden.
Inderdaad. Zo gaat het hier volgens mij ook. Niet meer en niet minder. “Je wordt lid hier, kan je staan achter hetgeen hier geleerd en gedaan wordt?”
Dat lijkt me zeer begrijpelijk.

Het is erger wanneer je belijdenis hebt gedaan in een gemeente onder een bepaalde leer en er komt vervolgens een andere leer in diezelfde gemeente. Dan kan dit je als argument nog wel eens voor de voeten gegooid worden, terwijl er feitelijk niet jij bent opgeschoven, maar de leer van predikant en kerkenraad.
Dat is erhgg lastig als een gemeente naar links of rechts opschuift.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Door belijdenis van je persoonlijke geloof, bindt je je aan Gods woord (en in tweede plaats, aan de Belijdenis).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ochtenddienst HHG Schoonrewoerd, ds. F. van Binsbergen,
s'middags meegeluisterd met de Laankerk
eveneens Ds. F. van Binsbergen.
Van harte aanbevolen!
En je eigen gemeente dan, @Mara?
Eerlijk gezegd voelt het alsof ik langzaam word losgemaakt. Ik luister nog weleens hoor, maar mijn eerste keuze gaat nu uit naar de andere gemeentes.
Je gevoel is nogal bedrieglijk, helaas. Je wordt niet losgemaakt, maar jouw eerste keuze gaat uit naar andere gemeentes. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, maar ons gevoel is niet bepalend.
Jij begrijpt er dus niets van en onthoud me dan alsjeblieft van je commentaar. Dit is behoorlijk kwetsend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Wordt nu zelfs dit topic vervuild met discussies? We zijn 1 dag na Pasen en discussiëren ons de grutjes over reizende dominees, losmaking of niet. Ik hoop dat andere zaken ook ons gemoed bezig houden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:Wordt nu zelfs dit topic vervuild met discussies? We zijn 1 dag na Pasen en discussiëren ons de grutjes over reizende dominees, losmaking of niet. Ik hoop dat andere zaken ook ons gemoed bezig houden.
Vervuiling is niet mijn intentie. Ik heb alleen aangegeven dat het mij tot zegen is!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten