Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef:Tiberius stelt dat het logisch is dat de verantwoordelijkheden van de prediker op dit forum gefileerd worden. O. Ik lees in art. 31 NGB: "Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is."
Als hij zijn verantwoordelijkheid tot het maken van goede preek laat lopen.
Velen hier zijn ambtshalve verantwoordelijk om toe te zien op de verkondiging van predikanten. Ze dienen te onderzoeken of het Gods Woord is wat een predikant zegt, of dat hij het uit eigen duim zuigt.
En dat is niet ver gezocht, want je hoort en leest nogal eens wonderlijke exegeses langskomen. Of totaal niet-pastorale preken.
Adagio schreef:In zoverre ik weet, is dit forum niet alleen toegankelijk voor mensen in het predikambt of voor docenten daartoe. Jesaja noemt de voeten van de predikers lieflijk (Hoe lieflijk zijn op de bergen de voeten desgenen die het goede boodschapt, die den vrede doet horen). Als we iemans voeten lieflijk vinden, zouden we die misschien wel willen wassen, inplaats van diens oren te wassen.
Klopt. Maar dat doet lang niet elke prediker altijd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:Hele goede reactie van @Adagio! Helemaal mee eens! Onderzoek, kritiek etc. staat ook niet op zichzelf. Dat is ook een 'gekleurd' gebeuren. Zet de rede van de mens toch niet zo hoog.....
Waarom denk je dat Lukas, geleid door de Heilige Geest, de Bereërs edeler noemde?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ik begrijp je wel, Mara. Ik wil hier ook niets van af doen, maar wil er wel een ervaring van mij bij plaatsen. Ik heb een paar preken die diep in mijn geheugen, of beter gezegd: in mijn hart, staan gegrift. Als de Heere kennelijk spreekt, denk je eigenlijk dat het voor iedereen wel zo is. Het is dan een soort van teleurstelling als ik merk dat mijn vrouw die preek dan enige tijd later weer vergeten is, terwijl ze erg goed is in het onthouden van preken. Hoe kán het, vraag ik me dan af...

Ik begrijp heel goed dat dit een andere ervaring is dan die jij bedoelt, maar misschien helpt het wel een beetje om te relativeren.
Dat is ook mogelijk, maar dat kan ik wel relativeren.
Maar ik bedoelde meer dat het tere plantje soms vertrapt wordt door een bruuske opmerking die niet over de inhoud van de preek ging, maar over menselijke ergernissen. De dominee praatte te zacht, de preek duurde te lang, hij had een snuifneus, zijn handen gebaarden te veel. Mensen vallen soms over de raarste dingen.

Het kan ook voorkomen dat een preek echt helemaal viel. Als je diezelfde preek vervolgens een paar maanden later weer zou beluisteren, dat je die ervaring dan niet hebt. Ik begreep dat eerst niet. Maar ik denk dat het zo is, dat de Heere tot je spreekt op het moment dat Hij acht dat het goed voor je is. Hij weet immers wat in ons hart leeft. En geloof is ook een persoonlijke zaak. Je kunt het met de waarneming van een ander niet doen.

Ook kan iemand hele slechte ervaringen met een predikant hebben. Of de predikant heeft geen goede naam (meer). Zodra je die naam dan dropt - hier op het forum - blijft het angstwekkend stil. Omdat de regels voorschrijven dat je - terecht - geen lelijke dingen moet schrijven over een predikant.
Maar dat gebeurt ook in het dagelijks leven. Ik heb trouwens nog nooit een preekbespreking bijgewoond.
Tiberius schreef:Ik weet niet of Mara dat bedoelt, maar wat er bijvoorbeeld in de preekluisterkring meestal gebeurt, is dat kritiek op een preek gegeven wordt om technische redenen, meestal homiletisch maar ook wel exegetisch of pastoraal.
Ik houd van de bevindelijke prediking. Als de spade wat dieper gestoken wordt.
Bij predikanten die hun preek oplezen, heb ik wat minder aansluiting, dat is persoonlijk.
Want dan blijkt dat hij exact diezelfde preek ook voorleest in B, K en D.
Ds Stehouwer zei eens, dat hij voelde dat er overname was in een gemeente.
Misschien dat dit per predikant ook verschilt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Forummer »

Mara schreef:
Het kan ook voorkomen dat een preek echt helemaal viel. Als je diezelfde preek vervolgens een paar maanden later weer zou beluisteren, dat je die ervaring dan niet hebt. Ik begreep dat eerst niet. Maar ik denk dat het zo is, dat de Heere tot je spreekt op het moment dat Hij acht dat het goed voor je is. Hij weet immers wat in ons hart leeft. En geloof is ook een persoonlijke zaak. Je kunt het met de waarneming van een ander niet doen.
Dat is zeker waar Mara. Soms verlang je terug en dan luister je die mooie preek terug en dan heb je toch niet hetzelfde gevoel erbij.

Het kan ook voorkomen dat je dingen anders hoort, of andere dingen hoort als je eens terugluistert.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Vervolgde »

In een aantal postings heeft Tiberius uitspraken gedaan over de verhouding tussen gemeente en predikant en over de kwaliteit van de prediking. Ik wil niet op elke posting afzonderlijk ingaan, maar kort een algemene reactie geven. Daartoe heb ik een paar citaten onderstaand opgenomen.
Tiberius schreef:Dat is van een totaal andere orde, omdat dát juist de verantwoordelijkheid van de prediker is. Hij dient zijn werk op homiletisch en exegetisch gebied gewoon goed te doen.
Doet hij dat niet, dan is het logisch dat zijn preek gefileerd en onder - soms niet zo zachtzinnige - kritiek gesteld wordt. Hij heeft immers een uur lang zijn (soms honderden of meer) hoorders vermoeid met iets waar hij zelf ook maar met zijn pet naar gegooid heeft.

Ik denk dat kritiek op deze plaats wel een goed doel dient, namelijk hetzelfde doel als de Bereërs hadden: onderzoeken of de dingen zo zijn als ze voorgesteld worden.
Als iemand zondag aan zondag onder kromme preken zit te zuchten, is het in ieder geval goed als hij of zij dat herkent. Hij kan met deze feedback bijvoorbeeld naar zijn predikant of kerkenraad gaan.

Waarom denk je dat Lukas, geleid door de Heilige Geest, de Bereërs edeler noemde?
Uiteraard staat het eenieder vrij de opvatting te hebben dat de predikant zijn werk moet doen en daarvoor ook verantwoordelijk is te houden. Wat voor predikant is dit? Eén die met zijn intellect aan het werk gaat. Met pastorale inzicht, kennis op homiletisch en exegetisch gebied gaat hij aan de slag en maakt zelf de preek. Zo hebben we een Meester des Woords die met het Woord doet; die niet gehinderd door dogmatische kennis, zijn wetenschap uitdraagt in de gemeente. Uiteraard past daar een belijdende, en daaruit gelovige gemeente bij, die in staat is om die prediker te beoordelen en ter verantwoording te roepen.

De vraag is: blijven we met deze opvatting binnen het reformatorische spoor? Het reformatorische spoor spreekt van een gemeente van mensen die in zichzelf nooit meer zijn dan zondaar en daaruit de verdoemenis deelachtig zijn. Tot die mensen komt een Dienaar des Woord die in afhankelijkheid van de Heilige Geest Gods woord in de gemeente inbrengt. De dienaar doet niet met het Woord, maar het Woord doet met hem! Een volstrekt andere, zelfs tegengestelde verhouding. En omdat deze dienaar Gods woord spreekt dient hij in ere te worden gehouden. Terecht wees Adagio daar al op.

En dan die gemeente in Berea. Die waren edeler dan die van Thessalonica, want die hadden het woord niet met zoveel toegenegenheid ontvangen. Het edeler zijn ziet dus helemaal niet op het onderzoeken van de schrift, maar op de innerlijke gesteldheid om het woord te ontvangen.
En dat bracht mee dat die gemeente zich hield aan de apostolische vermaning: Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest.

Het fileren van preken, het ter verantwoording roepen van predikanten, het zijn allemaal uitwassen van menselijk handelen, die zich niet verdragen met Gods woord. Met een dergelijke innerlijke gesteldheid blijft er ook geen ruimte meer voor een ‘blijde boodschap’ in verlorenheid.
Wil ik hiermee de ervaring van kromme preken ontkennen? Nee, zeker niet. Ik denk dat die ervaring veel voorkomt. Maar in mijn overtuiging is dat niet een gevolg van een tekort in het Woord, maar een direct gevolg van de onkunde en hoogmoed van de luisteraar.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ukkie »

Vervolgde schreef:In een aantal postings heeft Tiberius uitspraken gedaan over de verhouding tussen gemeente en predikant en over de kwaliteit van de prediking. Ik wil niet op elke posting afzonderlijk ingaan, maar kort een algemene reactie geven. Daartoe heb ik een paar citaten onderstaand opgenomen.
Tiberius schreef:Dat is van een totaal andere orde, omdat dát juist de verantwoordelijkheid van de prediker is. Hij dient zijn werk op homiletisch en exegetisch gebied gewoon goed te doen.
Doet hij dat niet, dan is het logisch dat zijn preek gefileerd en onder - soms niet zo zachtzinnige - kritiek gesteld wordt. Hij heeft immers een uur lang zijn (soms honderden of meer) hoorders vermoeid met iets waar hij zelf ook maar met zijn pet naar gegooid heeft.

Ik denk dat kritiek op deze plaats wel een goed doel dient, namelijk hetzelfde doel als de Bereërs hadden: onderzoeken of de dingen zo zijn als ze voorgesteld worden.
Als iemand zondag aan zondag onder kromme preken zit te zuchten, is het in ieder geval goed als hij of zij dat herkent. Hij kan met deze feedback bijvoorbeeld naar zijn predikant of kerkenraad gaan.

Waarom denk je dat Lukas, geleid door de Heilige Geest, de Bereërs edeler noemde?
Uiteraard staat het eenieder vrij de opvatting te hebben dat de predikant zijn werk moet doen en daarvoor ook verantwoordelijk is te houden. Wat voor predikant is dit? Eén die met zijn intellect aan het werk gaat. Met pastorale inzicht, kennis op homiletisch en exegetisch gebied gaat hij aan de slag en maakt zelf de preek. Zo hebben we een Meester des Woords die met het Woord doet; die niet gehinderd door dogmatische kennis, zijn wetenschap uitdraagt in de gemeente. Uiteraard past daar een belijdende, en daaruit gelovige gemeente bij, die in staat is om die prediker te beoordelen en ter verantwoording te roepen.

De vraag is: blijven we met deze opvatting binnen het reformatorische spoor? Het reformatorische spoor spreekt van een gemeente van mensen die in zichzelf nooit meer zijn dan zondaar en daaruit de verdoemenis deelachtig zijn. Tot die mensen komt een Dienaar des Woord die in afhankelijkheid van de Heilige Geest Gods woord in de gemeente inbrengt. De dienaar doet niet met het Woord, maar het Woord doet met hem! Een volstrekt andere, zelfs tegengestelde verhouding. En omdat deze dienaar Gods woord spreekt dient hij in ere te worden gehouden. Terecht wees Adagio daar al op.

En dan die gemeente in Berea. Die waren edeler dan die van Thessalonica, want die hadden het woord niet met zoveel toegenegenheid ontvangen. Het edeler zijn ziet dus helemaal niet op het onderzoeken van de schrift, maar op de innerlijke gesteldheid om het woord te ontvangen.
En dat bracht mee dat die gemeente zich hield aan de apostolische vermaning: Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest.

Het fileren van preken, het ter verantwoording roepen van predikanten, het zijn allemaal uitwassen van menselijk handelen, die zich niet verdragen met Gods woord. Met een dergelijke innerlijke gesteldheid blijft er ook geen ruimte meer voor een ‘blijde boodschap’ in verlorenheid.
Wil ik hiermee de ervaring van kromme preken ontkennen? Nee, zeker niet. Ik denk dat die ervaring veel voorkomt. Maar in mijn overtuiging is dat niet een gevolg van een tekort in het Woord, maar een direct gevolg van de onkunde en hoogmoed van de luisteraar.
Bedoel je nu te zeggen dat alles aan de hoorder moet liggen? Zijn de dienaren niet even zondige mensen en blind in zichzelf? Ligt niet aan het Woord! Dat klopt, maar een dienaar moet denk ik ook bij zichzelf nagaan of hij dat Woord ook naspreekt in de prediking. Ik bedoel zeker geen harteloze veroordeling van een preek maar een dienaar moet toch wel openstaan voor een opbouwende of kritische noot. Dienaar des Woords ja, maar ook een mens in zichzelf met een even arglistig hart als ik.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

Vervolgde schreef:In een aantal postings heeft Tiberius uitspraken gedaan over de verhouding tussen gemeente en predikant en over de kwaliteit van de prediking. Ik wil niet op elke posting afzonderlijk ingaan, maar kort een algemene reactie geven. Daartoe heb ik een paar citaten onderstaand opgenomen.
Tiberius schreef:Dat is van een totaal andere orde, omdat dát juist de verantwoordelijkheid van de prediker is. Hij dient zijn werk op homiletisch en exegetisch gebied gewoon goed te doen.
Doet hij dat niet, dan is het logisch dat zijn preek gefileerd en onder - soms niet zo zachtzinnige - kritiek gesteld wordt. Hij heeft immers een uur lang zijn (soms honderden of meer) hoorders vermoeid met iets waar hij zelf ook maar met zijn pet naar gegooid heeft.

Ik denk dat kritiek op deze plaats wel een goed doel dient, namelijk hetzelfde doel als de Bereërs hadden: onderzoeken of de dingen zo zijn als ze voorgesteld worden.
Als iemand zondag aan zondag onder kromme preken zit te zuchten, is het in ieder geval goed als hij of zij dat herkent. Hij kan met deze feedback bijvoorbeeld naar zijn predikant of kerkenraad gaan.

Waarom denk je dat Lukas, geleid door de Heilige Geest, de Bereërs edeler noemde?
Uiteraard staat het eenieder vrij de opvatting te hebben dat de predikant zijn werk moet doen en daarvoor ook verantwoordelijk is te houden. Wat voor predikant is dit? Eén die met zijn intellect aan het werk gaat. Met pastorale inzicht, kennis op homiletisch en exegetisch gebied gaat hij aan de slag en maakt zelf de preek. Zo hebben we een Meester des Woords die met het Woord doet; die niet gehinderd door dogmatische kennis, zijn wetenschap uitdraagt in de gemeente. Uiteraard past daar een belijdende, en daaruit gelovige gemeente bij, die in staat is om die prediker te beoordelen en ter verantwoording te roepen.

De vraag is: blijven we met deze opvatting binnen het reformatorische spoor? Het reformatorische spoor spreekt van een gemeente van mensen die in zichzelf nooit meer zijn dan zondaar en daaruit de verdoemenis deelachtig zijn. Tot die mensen komt een Dienaar des Woord die in afhankelijkheid van de Heilige Geest Gods woord in de gemeente inbrengt. De dienaar doet niet met het Woord, maar het Woord doet met hem! Een volstrekt andere, zelfs tegengestelde verhouding. En omdat deze dienaar Gods woord spreekt dient hij in ere te worden gehouden. Terecht wees Adagio daar al op.

En dan die gemeente in Berea. Die waren edeler dan die van Thessalonica, want die hadden het woord niet met zoveel toegenegenheid ontvangen. Het edeler zijn ziet dus helemaal niet op het onderzoeken van de schrift, maar op de innerlijke gesteldheid om het woord te ontvangen.
En dat bracht mee dat die gemeente zich hield aan de apostolische vermaning: Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest.

Het fileren van preken, het ter verantwoording roepen van predikanten, het zijn allemaal uitwassen van menselijk handelen, die zich niet verdragen met Gods woord. Met een dergelijke innerlijke gesteldheid blijft er ook geen ruimte meer voor een ‘blijde boodschap’ in verlorenheid.
Wil ik hiermee de ervaring van kromme preken ontkennen? Nee, zeker niet. Ik denk dat die ervaring veel voorkomt. Maar in mijn overtuiging is dat niet een gevolg van een tekort in het Woord, maar een direct gevolg van de onkunde en hoogmoed van de luisteraar.
Zo dachten de mensen voor de reformatie ook, niets onderzoeken en vooral niet kritisch zijn. Alleen ja knikken... Dan laat je kritiekloos de prediking verwateren, j went eraan en de kracht van het evangelie verdwijnt, de predikanten blijven niet scherp en de kerken lopen leeg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Vervolgde schreef:De vraag is: blijven we met deze opvatting binnen het reformatorische spoor? Het reformatorische spoor spreekt van een gemeente van mensen die in zichzelf nooit meer zijn dan zondaar en daaruit de verdoemenis deelachtig zijn. Tot die mensen komt een Dienaar des Woord die in afhankelijkheid van de Heilige Geest Gods woord in de gemeente inbrengt. De dienaar doet niet met het Woord, maar het Woord doet met hem! Een volstrekt andere, zelfs tegengestelde verhouding. En omdat deze dienaar Gods woord spreekt dient hij in ere te worden gehouden. Terecht wees Adagio daar al op.
Je redenering 'hij spreekt Gods Woord omdat hij dienaar van het Woord is' klopt niet.
Ik lees nergens dat er in de reformatie ruimte gelaten wordt voor dienaren die Gods Woord niet spreken. Zulke mensen moeten terecht gewezen worden; in de eerste plaats door de ambtsdragers (van wie er velen hier op het forum zitten) en verder ook door gewone leden.
Juist de reformatie heeft afscheid genomen van predikers op een voetstuk die niet aan Gods Woord getoetst willen worden; die dan zelfs woest worden. Onbijbels dwalingen mogen, nee moeten we zelfs bestrijden.
Vervolgde schreef:En dan die gemeente in Berea. Die waren edeler dan die van Thessalonica, want die hadden het woord niet met zoveel toegenegenheid ontvangen. Het edeler zijn ziet dus helemaal niet op het onderzoeken van de schrift, maar op de innerlijke gesteldheid om het woord te ontvangen.
En dat bracht mee dat die gemeente zich hield aan de apostolische vermaning: Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest.
We worden nergens opgeroepen in de Bijbel om alles voor zoete koek te slikken. Integendeel: beproef de geesten of ze uit God zijn.
En die zoete koek bouwt mensen echt niet op in het allerheiligst geloof, dat kan ik je wel vertellen. Hooguit in eigengerechtigheid.
Vervolgde schreef:Het fileren van preken, het ter verantwoording roepen van predikanten, het zijn allemaal uitwassen van menselijk handelen, die zich niet verdragen met Gods woord. Met een dergelijke innerlijke gesteldheid blijft er ook geen ruimte meer voor een ‘blijde boodschap’ in verlorenheid.
Het gaat niet zozeer om fileren, maar om toetsen aan de Bijbel. En daar horen ook bovengenoemde vakgebieden bij: homiletiek, exegese, pastoraat, en noem maar op.
Vervolgde schreef:Wil ik hiermee de ervaring van kromme preken ontkennen? Nee, zeker niet. Ik denk dat die ervaring veel voorkomt. Maar in mijn overtuiging is dat niet een gevolg van een tekort in het Woord, maar een direct gevolg van de onkunde en hoogmoed van de luisteraar.
Een luisteraar maakt geen preken, ook geen kromme. Preken maakt de prediker. Inderdaad: onder inwachting van de leiding van Gods Geest, maar wel zijn talenten gebruikend die hij heeft. Nergens wordt een prediker opgeroepen om zijn talenten in een zweetdoek te stoppen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Thea »

Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bertiel »

Thea schreef:Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af.
Het woord van God heeft ook gezag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ukkie »

Thea schreef:Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af.
Waarom zou een kind niet tegen zijn ouders mogen zeggen dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat pappa/mamma zich echt vergissen.
Met respect en eer gezegd moet dat toch geen probleem zijn? Dan tornen ze toch niet aan mijn gezag?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

Thea schreef:Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af.
Ja... een kind mag op een nette manier zeggen dat papa of mama iets verkeerd zien, dat heeft niets met gezagrelaties te maken.
Je ouders gehoorzamen is niet; dat je geen eigen mening mag vormen, dat je niet een eigen persoonlijkheid, met eigen ideeën en inzichten.
Ook niet dat ouders feilloos zijn en geen fouten maken.
Ik vond het altijd fijn als een kind zei: mama volgens mij zit het zo of zo en niet als u zei, dan kun je samen praten en leer je het kind inzicht te krijgen.

Als je alleen maar ja knikt, en nooit feedback aan je predikant geeft, op een nette manier, dan krijg je hetzelfde als de tijd voor de reformatie, je gaat een aflaat kopen want de kerk zegt het, of te pastoor zegt het in zijn preken, dus ja.. er kan zo maar een verwatering optreden als de gemeente de predikant niet scherp houdt.

Paulus berispte Petrus in het openbaar, beiden met bevoegdheid van God. Maar er werd wel een dwaling voorkomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af.
1. Het hoogste gezag is Gods woord (zoals Bertiel ook al zegt).
2. Een dominee staat onder toezicht van de kerkenraad.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door gallio »

Vervolgde schreef:...Uiteraard staat het eenieder vrij de opvatting te hebben dat de predikant zijn werk moet doen en daarvoor ook verantwoordelijk is te houden. Wat voor predikant is dit? Eén die met zijn intellect aan het werk gaat….
Een predikant hoort zijn werk naar behoren te doen, dus het intellect dat hij ontvangen heeft, en de andere gaven die hij heeft, te gebruiken voor Gods koningrijk. In afhankelijkheid van Gods Geest. Laten we dus vooral niet proberen het een tegen het ander weg te strepen maar al deze vereisten gewoon laten staan.
Vervolgde schreef:En dan die gemeente in Berea. Die waren edeler dan die van Thessalonica, want die hadden het woord niet met zoveel toegenegenheid ontvangen. Het edeler zijn ziet dus helemaal niet op het onderzoeken van de schrift, maar op de innerlijke gesteldheid om het woord te ontvangen.
En dat bracht mee dat die gemeente zich hield aan de apostolische vermaning: Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest.
Het 'edeler' in Handelingen 17 slaat op het ontvangen en onderzoeken van de boodschap van Paulus en Silas. Er wordt daar niets gezegd over de andere tekst die je aanhaalt, uit Judas 1. Laten we vooral voorzichtig zijn met dit knippen en plakken wat je hier doet, want zo laat je de Bijbel in feite dingen zeggen die er niet staan.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Thea schreef:Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af.
Ik schrik hier wel van. Ouders waarvan de kinderen nooit zeggen dat ze het bij het verkeerde eind hebben, daar moet naar mijn idee wel iets grondig mee mis zijn.

Hoe oud ben je, als ik het vragen mag? Verschil van mening hoort mijns inziens bij het volwassen worden.
Gesloten