Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Mooi hoor dat er in de GG Rijssen een CGK predikant mag voorgaan.
Dat zie je niet overal helaas.
Bij tijdredes hebben we geen grenzen van kerkverbanden. Ds. Egas legde daaar ook de vinger bij: Eigen kerkverband negeert de synode, de GG is al sinds 1953 gespleten, in de OGG is een kansel gesloten voor een predikant, en dat zijn aanklachten die ons wat te zeggen hebben. Een ontzaglijke aanklacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Ik heb de preek op mijn telefoon. Ik weet niet in hoeverre ik hier een uitgebreid verslag van mag doen. Ik wil wel proberen een meer uitgebreid verslag te schrijven. Het was een ernstige preek. Met het oog op de toestand van land, volk en kerk van vandaag.
Een ander vraag waar de dienst van uitging. Het was een tijdrede, een tegelijk eigenlijk een bidstond of boetepreek.
Ik heb begrepen van enkele collega's dat het een ernstige tijdrede was. Maar gezien de opmerkingen/aanmerkingen op het forum betreffende het blijven hangen van de preek ben ik benieuwd of Ds Egas ook gesproken heeft over het bloed van Jezus Christus.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Mooi hoor dat er in de GG Rijssen een CGK predikant mag voorgaan.
Dat zie je niet overal helaas.
Bij tijdredes hebben we geen grenzen van kerkverbanden. Ds. Egas legde daaar ook de vinger bij: Eigen kerkverband negeert de synode, de GG is al sinds 1953 gespleten, in de OGG is een kansel gesloten voor een predikant, en dat zijn aanklachten die ons wat te zeggen hebben. Een ontzaglijke aanklacht.
Wat is er aan de hand dan? Heb niets gelezen volgens mij.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Hoopvol »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Ik heb de preek op mijn telefoon. Ik weet niet in hoeverre ik hier een uitgebreid verslag van mag doen. Ik wil wel proberen een meer uitgebreid verslag te schrijven. Het was een ernstige preek. Met het oog op de toestand van land, volk en kerk van vandaag.
Een ander vraag waar de dienst van uitging. Het was een tijdrede, een tegelijk eigenlijk een bidstond of boetepreek.
Ik heb begrepen van enkele collega's dat het een ernstige tijdrede was. Maar gezien de opmerkingen/aanmerkingen op het forum betreffende het blijven hangen van de preek ben ik benieuwd of Ds Egas ook gesproken heeft over het bloed van Jezus Christus.
Natuurlijk heeft ds Egas over het bloed van Christus gesproken. Daar twijfel ik echt geen moment aan. Ik vind het al erg dat er aan getwijfeld word. Dat DIA dat niet gemeld heeft is natuurlijk een ander verhaal. Daar zal hij zijn redenen voor gehad hebben denk ik..
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Vraagje: Is het nog nodig om een wat uitgebreider verslag van de preek te plaatsen? Als het even mag, dan doe ik dat liever niet, want er gaat dan nogal wat tijd in zitten. Bovendien lijkt de begeerte tot een uitgebreider verslag meer uit wantrouwen en nieuwsgierigheid voort te komen dan uit behoefte aan lering en onderwijs. Maar als er zijn die dit wel echt wensen, dan zal ik daar vanavond niet meer aan toe komen. Hopelijk mag er een beetje vertrouwen zijn.

Wat de vraag betreft over een gesloten kansel bij de OGG(iN), ik weet niet of het goed is alles te zeggen. We hoeven alle vuile was ook niet buiten te hangen. Beter is om hier te handelen als Ezechiël moest doen: Wenen, en op de heup slaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:Vraagje: Is het nog nodig om een wat uitgebreider verslag van de preek te plaatsen? Als het even mag, dan doe ik dat liever niet, want er gaat dan nogal wat tijd in zitten. Bovendien lijkt de begeerte tot een uitgebreider verslag meer uit wantrouwen en nieuwsgierigheid voort te komen dan uit behoefte aan lering en onderwijs. Maar als er zijn die dit wel echt wensen, dan zal ik daar vanavond niet meer aan toe komen. Hopelijk mag er een beetje vertrouwen zijn.

Wat de vraag betreft over een gesloten kansel bij de OGG(iN), ik weet niet of het goed is alles te zeggen. We hoeven alle vuile was ook niet buiten te hangen. Beter is om hier te handelen als Ezechiël moest doen: Wenen, en op de heup slaan.
DIA ik denk inderdaad dat het beter is om niet te doen.
Je hebt goed kunnen luisteren, en dat is mooi. Daar gaat het uiteindelijk om.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Vraagje: Is het nog nodig om een wat uitgebreider verslag van de preek te plaatsen? Als het even mag, dan doe ik dat liever niet, want er gaat dan nogal wat tijd in zitten. Bovendien lijkt de begeerte tot een uitgebreider verslag meer uit wantrouwen en nieuwsgierigheid voort te komen dan uit behoefte aan lering en onderwijs. Maar als er zijn die dit wel echt wensen, dan zal ik daar vanavond niet meer aan toe komen. Hopelijk mag er een beetje vertrouwen zijn.

Wat de vraag betreft over een gesloten kansel bij de OGG(iN), ik weet niet of het goed is alles te zeggen. We hoeven alle vuile was ook niet buiten te hangen. Beter is om hier te handelen als Ezechiël moest doen: Wenen, en op de heup slaan.
Nee hoor DIA, hoeft van mij niet hoor. K ben ook niet wantrouwend want ik vind het fijn dat je hebt kunnen luisteren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Het gaat hier niet om wantrouwen, maar wel om de vraag of hier de kern van de preek aan de orde kwam. Als dat zo is, dan was het mijns inziens een droevige bedoening.

Maar bij preekverslagen is het nogal bepalend wie wat hoort. Wie oren heeft, moet goed luisteren, zei Jezus al. Dat is een hele vaardigheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Het gaat hier niet om wantrouwen, maar wel om de vraag of hier de kern van de preek aan de orde kwam. Als dat zo is, dan was het mijns inziens een droevige bedoening.
Moet een tijdrede per definitie een preek zijn? In de praktijk is het dat vaak wel, maar in principe is het toch gewoon een SGP-bijeenkomst en geen ambtelijke kerkdienst. Misschien biedt dat wel marge om de toespraak anders vorm te geven dan wanneer het een preek moet zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het gaat hier niet om wantrouwen, maar wel om de vraag of hier de kern van de preek aan de orde kwam. Als dat zo is, dan was het mijns inziens een droevige bedoening.
Moet een tijdrede per definitie een preek zijn? In de praktijk is het dat vaak wel, maar in principe is het toch gewoon een SGP-bijeenkomst en geen ambtelijke kerkdienst. Misschien biedt dat wel marge om de toespraak anders vorm te geven dan wanneer het een preek moet zijn.
Het werd ook gezegd dat het geen preek was. Het is dus geen gewone kerkdienst. Het is meer een Bijbels duiden in welke tijd wij leven. Dat is een tijdrede. De zegen werd ook niet uitgesproken maar de bede uit de Avondzang.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Zondagochtend
Winterwerk startzondag
Handelingen 8 : 26-40

Zondagmiddag
Belijdenisdienst HHK Woudenberg, Romeinen 12 1-8
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door J.C. Philpot »

Vanwege een lang weekend weg, was ik niet in eigen gemeente.

's Morgens naar een vrije gemeente geweest, waar een oudvader werd gelezen.

's middags naar HHK Apeldoorn, kandidaat V.S. van der Meer, 1 Koningen 11:4, over de val van Salomo (de val, de oorzaak en het gevolg). Een heel moderne gemeente, maar de preek was helder, radicaal en appelerend.

Ik raad alle mannen aan deze preek te luisteren. Nu allerlei zaken rond de Stichting Timetheos openbaar komen, dan kan deze preek helpen om tot onszelf in te keren, en worden we hierin geconfronteerd met ons eigen hart.

https://hhgapeldoorn.nl/sermons/middagdienst-27092020/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Vanwege een lang weekend weg, was ik niet in eigen gemeente.
(...) maar de preek was helder, radicaal en appelerend.
Het is welhaast onmogelijk dat het radicaler zou zijn geweest dan bij ons thuis afgelopen zondag :-)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Vanwege een lang weekend weg, was ik niet in eigen gemeente.
(...) maar de preek was helder, radicaal en appelerend.
Het is welhaast onmogelijk dat het radicaler zou zijn geweest dan bij ons thuis afgelopen zondag :-)
Was het te radicaal? Hij heeft een wat radicale stijl, ja. :)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nasrani »

Middagdienst:
Start serie over de geschiedenis van Abram (Abraham). Liever gezegd: het genadige handelen van God met Abram.
Schriftlezing: Genesis 11:10 - 12: 9
Tekst: Genesis 12: 1-9 De God van Abram roept
1) Gods eenzijdige roeping
2) Gods genadige beloften
3) Gods gaven van geloofsgehoorzaamheid

Avonddienst:
Schriftlezing: 1 Thessalonicensen 5:12-28
Tekst voor de prediking: vs. 16-18
Paulus geeft aan het eind van zijn brief vier vermaningen. De eerste (vs. 12-13) gaat over de omgang met degenen die onder hen arbeiden. De tweede vermaning gaat over de omgang met elkaar (vs. 14-15). De derde vermaning, die in deze dienst voor ons ligt, heeft betrekking op het geestelijk leven en beleven van de Thessalonicensen (vs. 16-18). Het gaat over hun gezindheid, het gaat om hun hart. Het betreft de drieslag van ‘Verblijdt u te allen tijd. Bidt zonder ophouden. Dankt God in alles…’. Laten we onszelf vooraf eens afvragen waar deze vermaning ons eigen leven raakt. Verder: Hoe kan Paulus dit aan de Thessalonicensen opdragen, gelet op hun verdrukking en lijden? En: Wat is volgens u het verband tussen deze drie aanwijzingen?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gesloten