Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door merel »

Herman schreef:Wij hadden gisteren gewoon een preek over de moorman die door Filippus werd gedoopt.

(Geen woord over racisme en géén woord over geloofsdopers: ds zei wel dat de mens zo zwart is vanbinnen als de moorman van buiten was)
Nee natuurlijk zie hij hier niets over. Als een verhaal duidt op een geloofsdoop is het dit verhaal wel. Ik ben benieuwd hoe diverse reformatorische kerken reageren als iemand ( een donker getint iemand) eenmalig de kerk binnenkomt en na de dienst direct gedoopt wil worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:
Herman schreef:Wij hadden gisteren gewoon een preek over de moorman die door Filippus werd gedoopt.

(Geen woord over racisme en géén woord over geloofsdopers: ds zei wel dat de mens zo zwart is vanbinnen als de moorman van buiten was)
Nee natuurlijk zie hij hier niets over. Als een verhaal duidt op een geloofsdoop is het dit verhaal wel. Ik ben benieuwd hoe diverse reformatorische kerken reageren als iemand ( een donker getint iemand) eenmalig de kerk binnenkomt en na de dienst direct gedoopt wil worden.
Suggestieve posting.
1 - De geloofsdoop word in Reformatorische kerken ook gepraktiseerd bij hen die niet door Christelijke ouders zijn opgevoed en gedoopt zijn. Dus het is helemaal niet zo natuurlijk dat de dominee daar niets over zei.
2 - Reformatische kerken zouden bij een blanke die eenmalig de kerk binnenkom en gedoopt wil worden, hetzelfde handelen als bij een donker getint iemand. Het is echt niet zo dat een blanke gelijk gedoopt word, en een getint persoon niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

Je moet de bijzondere situatie uit de apostolische tijd ook niet 1-1 overzetten op onze tijd. Al bij Augustinus lees je over uitgebreid dooponderwijs voorafgaand aan de geloofsdoop. Dat lijkt me niet meer dan normaal en wenselijk.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

---stop aub met offtopic geneuzel en weging van het reformatorisch gehalte van mede-forummers ---
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:In de morgendienst een heel bijzondere preek, en ook een preek die ons wat te zeggen had. Een ernstige preek die tot een nauw zelfonderzoek moet leiden.
De tekst was uit LUKAS 10 over
EEN DING IS NODIG.
Dus over de geschiedenis van Martha en Maria, waar de Heere Jezus Marhta vermaant, dat Maria het goede deel gekozen had.
De preek was niet onderverdeeld in punten, wat me deed denken dat het een oudvader was. Het was inderdaad een erg oude preek, en een inhoud die we de laatste jaren niet meer zon gehoord hebben, maar dit kan persoonlijk zijn.
Van wie de preek was weet ik niet. Als ik het goed beluisterde zei de ouderling de gelezen preek van ds... Davids of Devids spreek je het uit, en hij leefde in 17-zoveel in Amerika. Ik zou de preek heel graag nog eens naluisteren. Heeft iemand een
idee wie deze onbekende oudvader is? Het kan dus Davids of Davis of iets dergelijks zijn.
Het betrof een preek van Samuel Davies https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Davies_(clergyman).

Hier de engelse tekst
https://www.biblebb.com/files/davies/on ... eedful.htm

Een vertaling is blijkbaar opgenomen in "overjarig koren"
https://books.google.nl/books/about/Het ... edir_esc=y
Hartelijk dank voor de informatie. Ik hoop dat ik de preek ergens in het Nederlands kan kan lezen. Via internet lukt me dat niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:n de middagdienst begonnen we met een nieuwe serie Bijbellezingen, op volgorde dus, van ds. B. Smijtegelt over LUKAS 16, eerst het 19e vers.
Thema en puntenverdeling:
DE ZEER RIJKE MAN EN ZIJN LEVEN
1. Een zeer gegoed mens
2. Een goed uitgedost mens
3. Een vrolijke baas in zijn leven
3. Het oogmerk van d e Zaligmaker

De Bijbellezingen gaan dus over de rijke man en Lazarus.
Uit: Een woord op zijn tijd. Hele bijzondere preken. Ze (12 preken) zijn van harte aanbevolen om te lezen!
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
newton schreef:
-DIA- schreef:In de morgendienst een heel bijzondere preek, en ook een preek die ons wat te zeggen had. Een ernstige preek die tot een nauw zelfonderzoek moet leiden.
De tekst was uit LUKAS 10 over
EEN DING IS NODIG.
Dus over de geschiedenis van Martha en Maria, waar de Heere Jezus Marhta vermaant, dat Maria het goede deel gekozen had.
De preek was niet onderverdeeld in punten, wat me deed denken dat het een oudvader was. Het was inderdaad een erg oude preek, en een inhoud die we de laatste jaren niet meer zon gehoord hebben, maar dit kan persoonlijk zijn.
Van wie de preek was weet ik niet. Als ik het goed beluisterde zei de ouderling de gelezen preek van ds... Davids of Devids spreek je het uit, en hij leefde in 17-zoveel in Amerika. Ik zou de preek heel graag nog eens naluisteren. Heeft iemand een
idee wie deze onbekende oudvader is? Het kan dus Davids of Davis of iets dergelijks zijn.
Het betrof een preek van Samuel Davies https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Davies_(clergyman).

Hier de engelse tekst
https://www.biblebb.com/files/davies/on ... eedful.htm

Een vertaling is blijkbaar opgenomen in "overjarig koren"
https://books.google.nl/books/about/Het ... edir_esc=y
Hartelijk dank voor de informatie. Ik hoop dat ik de preek ergens in het Nederlands kan kan lezen. Via internet lukt me dat niet.
Hallo Dia,

als je deze https://www.biblebb.com/files/davies/on ... eedful.htm link gebruikt, kun je (iig op mijn pc) rechtsboven vertalen (via google translate) van Engels naar Nederlands. Het is niet perfect dan, maar wel een stuk leesbaarder denk ik.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door helma »

Wij hadden Ds AJT Ruis als gastpredikant.
In de morgen over Galaten 2:20 en de middagdienst HC 21a
Beide preken aanbevolen om te beluisteren.

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door gallio »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
newton schreef:
-DIA- schreef:In de morgendienst een heel bijzondere preek, en ook een preek die ons wat te zeggen had. Een ernstige preek die tot een nauw zelfonderzoek moet leiden.
De tekst was uit LUKAS 10 over
EEN DING IS NODIG.
Dus over de geschiedenis van Martha en Maria, waar de Heere Jezus Marhta vermaant, dat Maria het goede deel gekozen had.
De preek was niet onderverdeeld in punten, wat me deed denken dat het een oudvader was. Het was inderdaad een erg oude preek, en een inhoud die we de laatste jaren niet meer zon gehoord hebben, maar dit kan persoonlijk zijn.
Van wie de preek was weet ik niet. Als ik het goed beluisterde zei de ouderling de gelezen preek van ds... Davids of Devids spreek je het uit, en hij leefde in 17-zoveel in Amerika. Ik zou de preek heel graag nog eens naluisteren. Heeft iemand een
idee wie deze onbekende oudvader is? Het kan dus Davids of Davis of iets dergelijks zijn.
Het betrof een preek van Samuel Davies https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Davies_(clergyman).

Hier de engelse tekst
https://www.biblebb.com/files/davies/on ... eedful.htm

Een vertaling is blijkbaar opgenomen in "overjarig koren"
https://books.google.nl/books/about/Het ... edir_esc=y
Hartelijk dank voor de informatie. Ik hoop dat ik de preek ergens in het Nederlands kan kan lezen. Via internet lukt me dat niet.
Hallo Dia,

als je deze https://www.biblebb.com/files/davies/on ... eedful.htm link gebruikt, kun je (iig op mijn pc) rechtsboven vertalen (via google translate) van Engels naar Nederlands. Het is niet perfect dan, maar wel een stuk leesbaarder denk ik.
Of je vraagt aan die ouderling om een kopie. Of dat je het boekje mag lenen.

Google Translate is niet optimaal om preken te vertalen. Dat is mijn ervaring tenminste.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door HersteldHervormd »

Precies, ik snap dat het goed bedoeld is, alleen Google geeft natuurlijk geen betrouwbare en zuivere vertaling.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Teruggezet en enkele off-topic bijdragen verwijderd.
Verder on-topic a.u.b.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen ds. G.T. van Appeldoorn
Mattheus 11 : 20 - 30
tekst: 28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven

Gisterenavond ds. L. W. Ch. Ruijgrok
Handelingen 17 : 1 - 9
Tekst :3 Dezelve openende en voor ogen stellende, dat de Christus moest lijden en opstaan uit de doden en dat deze Jezus is de Christus, Dien ik, zeide hij, ulieden verkondig
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nasrani »

Middagdienst:
Schriftlezing: Handelingen 5: 40 – 6: 7
Tekst: Handelingen 6: Wij echter zullen volharden in het gebed en in de bediening van het Woord. Thema: De Heere Jezus bouwt door Zijn Geest en Woord op het gebed, Zijn gemeente
1- Groei
2- Gedoe
3- Gesprek
4- Geregel
5- Gezegend

Avonddienst:
Schriftlezing:​ Esther 6:13 – 7:10
Tekst: Esther 7:6b-10
Thema: De Heere brengt de berouwloze Haman ten val. We zien:
1. Hoe hij plotseling tot zwijgen wordt gebracht
2. Dat de genadetijd voor hem voorbij is
3. Dat zijn zonde op zijn eigen hoofd terugkeert
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zondag 5 juli 2020

Gisteren was het in de morgendienst leesdienst.
De Schriftlezing was uit Eféze 4: 17-32.
De ouderling las een preek van ds. A.T. Vergunst over Eféze 4: 30: En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing. Deze preek is ook te lezen via Prekenweb: https://www.prekenweb.nl/m/Preek/Downlo ... nline=True.
Het thema van de preek was: Het bedroeven van de Heilige Geest. Er waren 3 aandachtspunten:
1. Het is mogelijk om de Heilige Geest te bedroeven.
2. Je kunt weten dát je de Heilige Geest bedroefd hebt.
3. Hoe wij de Heilige Geest bedroeven.
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 104: 1 en 17
10 geboden des Heeren: 1 en 9
Psalm 51: 1 en 6
Psalm 139: 14
Psalm 143: 7
Psalm 1: 1 en 2
Een indringende preek die me veel had te zeggen.

In de middagdienst ging ds. G.P. van Nieuw Amerongen uit Goes in de gemeente voor.
De Schriftlezing was uit Genesis 6.
De dominee bediende Gods Woord n.a.v. Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus.
Het thema van de preek was: De mogelijkheid van verlossing. Er waren 3 aandachtspunten:
1. Het verlangen naar die verlossing
2. De vereisten van die verlossing
3. De voorspraak tot die verlossing
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 49: 3
Psalm 2: 7
Psalm 111: 2, 4 en 6
Psalm 119: 36
Psalm 89: 9
Een heldere en evenwichtige dienst.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 jul 2020, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Gisteren naar 3 diensten geluisterd

Ochtend : Bed Heilige Doop, Lukas 13: 22-30
Middag : ds Koppelaar, Begroet uw broeder met een heilige kus nav 1 Thess 5
Avond : eigen gemeente ds Donselaar. 1 Kon 13.
De oude profeet die tegen een andere profeet loog, de ander gehoorzaamde hem en werd verslind door een Afrikaanse leeuw
Gesloten