Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp niet goed waarom je hier expliciet aandacht aan zou moeten besteden in de preek. Blijkbaar hebben deze dominees niet het interview met ds. O. Bottenbley gelezen, afgelopen zaterdag in het RD.
Ik weet niet of de betreffende predikanten het RD lezen. Ik lees het iig niet.

*ik ben wel actief op RF , maar ben verder geen refo hoor. Als je dat maar niet denkt*

:bobo
Dus als je niet het RD leest ben je geen refo ?
Heerlijk zwart-wit denkerij
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bezorgd »

Nee hoor, maar meer schrift met schrift (postings) vergelijken. Dan vallen soms dingen op.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zondag 28 juni 2020

Gisteren ging de consulent, ds. S. Maljaars uit Meliskerke, in de beide diensten in de gemeente voor.

In de morgendienst was de Schriftlezing uit Handelingen 16: 1-15.
De dominee bediende Gods Woord uit Handelingen 16: 13-15: En op den dag des sabbats gingen wij buiten de stad aan de rivier, waar het gebed placht te geschieden; en nedergezeten zijnde, spraken wij tot de vrouwen die samengekomen waren. En een zekere vrouw met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatíra, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. En als zij gedoopt was en haar huis, bad zij ons, zeggende: Indien gij hebt geoordeeld, dat ik den Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis en blijft er. En zij dwong ons.
Het thema voor de prediking was: Gods werk in Filippi, met daarbij drie aandachtspunten:
1. de weg geopend (vers 13, maar de dominee betrok ook de eerste verzen van het hoofdstuk erbij).
2. het hart geopend (vers 14).
3. het huis geopend (vers 15).
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 75: 1
Psalm 119: 3
Psalm 33: 5 en 6
Psalm 119: 65
Psalm 72: 11
Het was een zeer onderwijzende en ook ernstige preek. De dominee wees ook verschillende malen op het beroepingswerk. Hij stelde de vraag of er nog Macedonische mannen, vrouwen of kinderen in de gemeente waren die waarlijk bidden om een eigen herder en leraar, met de bede voor onderwijs aan hún ziel. Wat als er échte Macedonische mannen, vrouwen of kinderen in de gemeente zijn, dan zal God dat gebed ook verhoren. Ook wees de dominee nadrukkelijk op de kortstondigheid van ons aller leven (mede ook n.a.v. het zeer plotselinge sterven van een man en vader in zijn eigen gemeente).

In de middagdienst behandelde de dominee Zondag 4 van de Heidelbergse Catechismus.
De Schriftlezing was uit Deuteronomium 32: 1-12.
Het thema voor de prediking was: God is recht,
1. ... in Zijn eis (vraag en antwoord 9).
2. ... in Zijn straf (vraag en antwoord 10).
3. ... in Zijn deugden (vraag en antwoord 11).
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 6: 1 en 3
Psalm 25: 2
Psalm 90: 4 en 7
Psalm 119: 69
Psalm 25: 4
Ook dit was een ernstige preek, daar we hier nadrukkelijk worden bepaald bij de zondeval van de mens. Zondag 4 is een scherpe zondag in de Heidelbergse Catechismus, maar alleen door de scherpte en de zuivering van de Wet kan er plaatsgemaakt worden voor het werk van Gods Evangelie.

Beide diensten van harte aanbevolen!
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 jun 2020, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Is het nu echt zo moeilijk voor een aantal om hier te schrijven waarover de preek van afgelopen zondag ging ipv zielige posts over kranten? Kom op mensen.
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:Nee hoor, maar meer schrift met schrift (postings) vergelijken. Dan vallen soms dingen op.
Ik neem aan dat je hiermee op mij doelt, maar ik heb ik geen flauw idee waar je het over hebt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

Nog even over racisme, je kunt de situatie van een multiculturele kerk niet vergelijken met onze refokerken, dat is onmogelijk... ga eens bij jezelf te rade, ik vertrouw erop dat ds Koppelaar er heel veel over te vertellen had.
Wij hebben het er met hem pasgeleden ook over gehad.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Hopelijk wordt er morgen ergens gepreekt over "Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen. Gelijk een lelie onder doornen, alzo is Mijn vriendin onder de dochteren." Dan kunnen we on-topic over bloemen praten.
Lees anders de prachtige preek van Andrew Gray over deze tekst.
Staat die preek ook online?
Ja, in het 11e achttal naar ik meen. Te downloaden op Theologienet. Zeer ter aanbeveling.
@Jantje, heb je deze preek (preken) nog kunnen lezen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Hopelijk wordt er morgen ergens gepreekt over "Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen. Gelijk een lelie onder doornen, alzo is Mijn vriendin onder de dochteren." Dan kunnen we on-topic over bloemen praten.
Lees anders de prachtige preek van Andrew Gray over deze tekst.
Staat die preek ook online?
Ja, in het 11e achttal naar ik meen. Te downloaden op Theologienet. Zeer ter aanbeveling.
@Jantje, heb je deze preek (preken) nog kunnen lezen?
Zeker! Een hele heldere preek. Ik zou graag zien dat zulke preken in de leesdiensten gelezen zouden worden. Maar ja, daar beginnen ze hier helaas niet aan...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:De middagdienst beluisterd van ds den Butter. 28 juni : https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21130

Leerzame preek over Verbondsdoop en de Geloofsdoop.
Hij gaat ook nog in op de Refobaptisten.

Zeer actuele preek gezien ook de discussies van de laatste weken.
Een onderbouwde preek waarin de ds helder de kinderdoop ( ds noemt het verbondsdoop) uitlegt op grond van de Schrift.

In de preek wordt zelfs gezegd dat de Geloofsdoop nog niet eens zulke oude papieren heeft.

Ik doe niet vaak mee met de preekluisterkring, maar daar zou deze preek wel bij passen.
Gisterenavond luisterde ik naar ds. J. de Kok. Het ging over Zondag 26 van de Heidelbergse Catechismus. Hij wees erop dat ook de doop door onderdompeling niet Bijbels te bewijzen valt. Als voorbeeld noemde hij de 3000 mannen die onder de Pinksterpreek van Petrus werden bekeerd. Die mannen zijn allemaal gedoopt. In Jeruzalem was er niet veel water in de buurt. Alleen het badwater Siloam, een kleine vijver in een soort put in de stad, waar je alleen naar toe kon door via een trap naar beneden te gaan. De dominee wees er op dat, als al die mannen door onderdompeling gedoopt zouden zijn, en alle 12 apostelen zouden hebben meegeholpen, ze in totaal 15 uur bezig zouden zijn geweest. Er vanuit gaande dat Petrus halverwege de ochtend klaar was, zou dat betekenen dat ze tot diep in de nacht bezig zouden zijn geweest met dopen.
Ik vond dat een heel sterk argument tegen de doop door onderdompeling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bezorgd »

Sorry Jantje, ik vind dat één groot stuk inlegkunde. Er staat niets over in de bijbel.
Hij had beter op andere dingen kunnen ingaan.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bezorgd schreef:De middagdienst beluisterd van ds den Butter. 28 juni : https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21130

Leerzame preek over Verbondsdoop en de Geloofsdoop.
Hij gaat ook nog in op de Refobaptisten.

Zeer actuele preek gezien ook de discussies van de laatste weken.
Een onderbouwde preek waarin de ds helder de kinderdoop ( ds noemt het verbondsdoop) uitlegt op grond van de Schrift.

In de preek wordt zelfs gezegd dat de Geloofsdoop nog niet eens zulke oude papieren heeft.

Ik doe niet vaak mee met de preekluisterkring, maar daar zou deze preek wel bij passen.
Ik dacht dat jij GG was?
Vreemde vraag, wat dit bij mij oproept: :)
Zit jij nu ook te vissen? :modo
En GG ers luisteren nooit wat anders? :oO
Is lidmaatschap bepalend voor wat je deelt? :nonnon

:hum
Nee hoor, ben geen visser.

Ik vind wel namelijk dat je zondags gewoon mee moet luisteren met je eigen gemeente.
Ongeacht GG of wat dan ook. Daardoor breng je jezelf ook niet in de verleiding. Het gras is altijd groener bij een ander, ook in kerkelijk Nederland. Je creëert alleen maar voor jezelf het idee dat het in je eigen gemeente niet goed is.

Mag je dan doordeweeks nooit ergens anders naar luisteren? Natuurlijk wel, maar op zondag vind dat je met je eigen gemeente moet meeluisteren. Anders vraag je het toch aan de dominee/ouderlingen wat hun er van vinden? Of is dit een flauwe opmerking ineens?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door HersteldHervormd »

Mistig schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bezorgd schreef:De middagdienst beluisterd van ds den Butter. 28 juni : https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21130

Leerzame preek over Verbondsdoop en de Geloofsdoop.
Hij gaat ook nog in op de Refobaptisten.

Zeer actuele preek gezien ook de discussies van de laatste weken.
Een onderbouwde preek waarin de ds helder de kinderdoop ( ds noemt het verbondsdoop) uitlegt op grond van de Schrift.

In de preek wordt zelfs gezegd dat de Geloofsdoop nog niet eens zulke oude papieren heeft.

Ik doe niet vaak mee met de preekluisterkring, maar daar zou deze preek wel bij passen.
Ik dacht dat jij GG was?
Dan kan je niet naar Ds. Den Butter luisteren?
Zonder problemen, ik ken de dominee ook. Zie het bericht dat ik stuurde net naar Bezorgd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door merel »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:De middagdienst beluisterd van ds den Butter. 28 juni : https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21130

Leerzame preek over Verbondsdoop en de Geloofsdoop.
Hij gaat ook nog in op de Refobaptisten.

Zeer actuele preek gezien ook de discussies van de laatste weken.
Een onderbouwde preek waarin de ds helder de kinderdoop ( ds noemt het verbondsdoop) uitlegt op grond van de Schrift.

In de preek wordt zelfs gezegd dat de Geloofsdoop nog niet eens zulke oude papieren heeft.

Ik doe niet vaak mee met de preekluisterkring, maar daar zou deze preek wel bij passen.
Gisterenavond luisterde ik naar ds. J. de Kok. Het ging over Zondag 26 van de Heidelbergse Catechismus. Hij wees erop dat ook de doop door onderdompeling niet Bijbels te bewijzen valt. Als voorbeeld noemde hij de 3000 mannen die onder de Pinksterpreek van Petrus werden bekeerd. Die mannen zijn allemaal gedoopt. In Jeruzalem was er niet veel water in de buurt. Alleen het badwater Siloam, een kleine vijver in een soort put in de stad, waar je alleen naar toe kon door via een trap naar beneden te gaan. De dominee wees er op dat, als al die mannen door onderdompeling gedoopt zouden zijn, en alle 12 apostelen zouden hebben meegeholpen, ze in totaal 15 uur bezig zouden zijn geweest. Er vanuit gaande dat Petrus halverwege de ochtend klaar was, zou dat betekenen dat ze tot diep in de nacht bezig zouden zijn geweest met dopen.
Ik vond dat een heel sterk argument tegen de doop door onderdompeling.
Dat is geen argument tegen onderdompeling, maar meer een praktische overweging. Ik hoorde juist gisteren dat de eerste christengemeenten daarom juist doopten aan een stromende rivier met onderdompeling, zodat symbolisch de zonden konden wegspoelen.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door JvW »

Bezorgd schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp niet goed waarom je hier expliciet aandacht aan zou moeten besteden in de preek. Blijkbaar hebben deze dominees niet het interview met ds. O. Bottenbley gelezen, afgelopen zaterdag in het RD.
Ik weet niet of de betreffende predikanten het RD lezen. Ik lees het iig niet.

*ik ben wel actief op RF , maar ben verder geen refo hoor. Als je dat maar niet denkt*

:bobo
Nooit geweten dat als je actief bent op refoforum je dan ook een abonnement op het RD moet hebben....
Ik lees het RD dus ook niet en ik vraag me af wanneer je 'refo' bent.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

JvW schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp niet goed waarom je hier expliciet aandacht aan zou moeten besteden in de preek. Blijkbaar hebben deze dominees niet het interview met ds. O. Bottenbley gelezen, afgelopen zaterdag in het RD.
Ik weet niet of de betreffende predikanten het RD lezen. Ik lees het iig niet.

*ik ben wel actief op RF , maar ben verder geen refo hoor. Als je dat maar niet denkt*

:bobo
Nooit geweten dat als je actief bent op refoforum je dan ook een abonnement op het RD moet hebben....
Ik lees het RD dus ook niet en ik vraag me af wanneer je 'refo' bent.
Tja ik lees het rd ook niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten