Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door helma »

2 leerzame preken over de Heilige Geest van Prof A Baars

Het zou eigenlijk voorbereidingszondag zijn.

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
Online
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door merel »

Mara schreef:Vraag 80, uit de H.C.
Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de Paapse Mis?

ds. P.D.J. Buijs, CGK, Nunspeet, middagdienst
Hoe kom jij daar zo verzeild? Zijn jullie nog zoekende qua gemeente? Of luister je ook nog wel met je eigen gemeente mee?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef:Vraag 80, uit de H.C.
Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de Paapse Mis?

ds. P.D.J. Buijs, CGK, Nunspeet, middagdienst
Hoe kom jij daar zo verzeild? Zijn jullie nog zoekende qua gemeente? Of luister je ook nog wel met je eigen gemeente mee?
Ik bestrijk het hele land Merel. ;)
Ik zoek op zaterdag iets op, maar de laatste weken moet ik weleens naar plan B uitwijken, omdat je er niet inkomt, de dienst niet doorgaat, of wat ook.
Ik zet soms onze eigen gemeente aan.
En meestal 1 x CGK en 1 x HHG.
Zodoende weet ik intussen ook waar ik zeker niet naar toe moet. ;)
Zoals een kerkgebouw dat eruitziet als een crematorium, of een bos bloemen voor de kansel)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Orchidee »

Wat maakt het uit hoe een kerkgebouw eruitziet wat betreft de prediking

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Wat maakt het uit hoe een kerkgebouw eruitziet wat betreft de predikingAfbeelding
In principe niks. Ik heb in allerlei gebouwtjes, locaties en kerkjes gezeten. Tot en met een omgebouwde garage aan toe.
Kerk met een zwembad voorin (gehuurd van een geloofsgemeenschap die volwassendoop toepast)
Maar de kerk die ik gisteren zag (zal geen naam noemen hier, want ik wil zeker niemand voor het hoofd stoten) vonden wij verschrikkelijk. Bakstenen muren met een lelijk houten ornament. Buitenkant zag er ook zeer ongezellig uit.
Sorry, geef mij dan maar de Laankerk. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Wat maakt het uit hoe een kerkgebouw eruitziet wat betreft de predikingAfbeelding
In principe niks. Ik heb in allerlei gebouwtjes, locaties en kerkjes gezeten. Tot en met een omgebouwde garage aan toe.
Kerk met een zwembad voorin (gehuurd van een geloofsgemeenschap die volwassendoop toepast)
Maar de kerk die ik gisteren zag (zal geen naam noemen hier, want ik wil zeker niemand voor het hoofd stoten) vonden wij verschrikkelijk. Bakstenen muren met een lelijk houten ornament. Buitenkant zag er ook zeer ongezellig uit.
Sorry, geef mij dan maar de Laankerk. ;)
Smaken verschillen, ook voor kerkinterieur en -exterieur. Ik zou er niet zo'n waardeoordeel aan willen hangen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Orchidee »

Oud maar vertrouwd (voor mij dan)

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door merel »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Wat maakt het uit hoe een kerkgebouw eruitziet wat betreft de predikingAfbeelding
In principe niks. Ik heb in allerlei gebouwtjes, locaties en kerkjes gezeten. Tot en met een omgebouwde garage aan toe.
Kerk met een zwembad voorin (gehuurd van een geloofsgemeenschap die volwassendoop toepast)
Maar de kerk die ik gisteren zag (zal geen naam noemen hier, want ik wil zeker niemand voor het hoofd stoten) vonden wij verschrikkelijk. Bakstenen muren met een lelijk houten ornament. Buitenkant zag er ook zeer ongezellig uit.
Sorry, geef mij dan maar de Laankerk. ;)
Dat is de kerk waar ik gedoopt en opgegroeid ben ;). Inderdaad een lelijk gebouw.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Woensdag 17 juni 2020 ~ weekdienst

Gisterenavond ging ds. C. Sonnevelt uit Alblasserdam voor in de gemeente. Deze dienst stond in het teken van het Joodse volk in Israël.
De Schriftlezing deze avond was uit Handelingen 11: 19-30.
De tekstwoorden waren genomen uit Handelingen 11: 27-30: En in dezelve dagen kwamen enige profeten af van Jeruzalem te Antiochíë. En een uit hen, met name Ágabus, stond op, en gaf te kennen door den Geest, dat er een grote hongersnood zou wezen over de gehele wereld; dewelke ook gekomen is onder den keizer Claudius. En naar dat een iegelijk der discipelen vermocht, besloot elk van hen iets te zenden ten dienste der broederen die in Judéa woonden; hetwelk zij ook deden, en zonden het tot de ouderlingen door de hand van Bárnabas en Saulus.
Het thema voor de prediking was: Gemeenschap tussen Joden en heidenen in Christus, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Geestelijke basis
2. Stoffelijke inhoud
3. Kerkelijke vorm
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 122: 2
Psalm 133: 1 en 2
Psalm 119: 32
Psalm 130: 4
Het was een zeer goede dienst. Ik beveel hem daarom ook aan voor de Preekluisterkring.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Woensdag 17 juni 2020 ~ weekdienst

Gisterenavond ging ds. C. Sonnevelt uit Alblasserdam voor in de gemeente. Deze dienst stond in het teken van het Joodse volk in Israël.
De Schriftlezing deze avond was uit Handelingen 11: 19-30.
De tekstwoorden waren genomen uit Handelingen 11: 27-30: En in dezelve dagen kwamen enige profeten af van Jeruzalem te Antiochíë. En een uit hen, met name Ágabus, stond op, en gaf te kennen door den Geest, dat er een grote hongersnood zou wezen over de gehele wereld; dewelke ook gekomen is onder den keizer Claudius. En naar dat een iegelijk der discipelen vermocht, besloot elk van hen iets te zenden ten dienste der broederen die in Judéa woonden; hetwelk zij ook deden, en zonden het tot de ouderlingen door de hand van Bárnabas en Saulus.
Het thema voor de prediking was: Gemeenschap tussen Joden en heidenen in Christus, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Geestelijke basis
2. Stoffelijke inhoud
3. Kerkelijke vorm
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 122: 2
Psalm 133: 1 en 2
Psalm 119: 32
Psalm 130: 4
Het was een zeer goede dienst. Ik beveel hem daarom ook aan voor de Preekluisterkring.
Waar kun je deze preek terugluisteren ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

https://saronkerk.nl/kerk/recente-preken

Maar ik zie dat de preek er nog niet op staat.

Dus dat komt nog.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

Ik las een preek die afgelopen zondag in een PKN-gemeente in Den Haag is gehouden. Niet bepaald in de refoforum-traditie, maar wel heel verrassend qua context. En ons wordt wel een spiegel voorgehouden.
https://maranathakerkdenhaag.nl/wp-cont ... k-site.pdf
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Wat maakt het uit hoe een kerkgebouw eruitziet wat betreft de predikingAfbeelding
In principe niks. Ik heb in allerlei gebouwtjes, locaties en kerkjes gezeten. Tot en met een omgebouwde garage aan toe.
Kerk met een zwembad voorin (gehuurd van een geloofsgemeenschap die volwassendoop toepast)
Maar de kerk die ik gisteren zag (zal geen naam noemen hier, want ik wil zeker niemand voor het hoofd stoten) vonden wij verschrikkelijk. Bakstenen muren met een lelijk houten ornament. Buitenkant zag er ook zeer ongezellig uit.
Sorry, geef mij dan maar de Laankerk. ;)
En je hebt ook een hekel aan bloemen?
Als dit soort dingen je hinderen in het luisteren, kun je misschien beter alleen audiopreken aanklikken. Dan hoef je je niet af te laten leiden.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Het gaat hier over preken.... dacht ik. Maar over kerkarchitectuur gesproken... Uitgesproken lelijk vindt ik de Gereformeerde Kerk (PKN) in Enter. Een architectonisch wangedrocht. Vanzelf spreken we hier een subjectieve mening uit want over smaak is moeilijk te twisten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

Leuk onderwerp voor een nieuwe topic
Who is John Galt? :quoi
Gesloten