Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Hollander »

Mannetje schreef:
Hollander schreef:
Tom schreef:Met of zonder beelduitzending? In zijn eigen gemeente blokkeert hij dat namelijk.
Dat kan een predikant niet blokkeren, want dat is een kerkenraadsbesluit.
Waarbij ik er van uit ga dat men een predikant niet zal dwingen in beeld te komen als hij dat niet wil.
Zeker waar, dwang lijkt mij een ongezonde situatie. Als de kerkenraad dan toch zou besluiten tot beelduitzendingen, zal men er alles aan moeten doen om de predikant niet in beeld te brengen.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
Hollander schreef:
Tom schreef:Met of zonder beelduitzending? In zijn eigen gemeente blokkeert hij dat namelijk.
Dat kan een predikant niet blokkeren, want dat is een kerkenraadsbesluit.
Waarbij ik er van uit ga dat men een predikant niet zal dwingen in beeld te komen als hij dat niet wil.
Ach, we hebben allemaal wel eens een bad hair day he.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mannetje »

Dat argument kan ik mij niet zo voorstellen.
-
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien is hij er wel zelf voorstander van, ach ja is het belangrijk...
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Dat argument kan ik mij niet zo voorstellen.
Nee, ik ook niet. Verder kan ik me geen zinnig argument bedenken eigenlijk.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Ik denk wel dat een dominee ook stemrecht heeft in de kerkenraad. En als het dan 50/50 is, dan kan hij wel degelijk iets blokkeren.

Los daarvan: ik weet niet of een kerkenraad er akkoord mee moet gaan als een dominee niet in beeld wil verschijnen. Straks is er eentje die wil niet door een richtmicrofoon praten. Ik zou zeggen: dan preek je gewoon niet. Daar beginnen we niet aan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Straks is er eentje die wil niet door een richtmicrofoon praten. Ik zou zeggen: dan preek je gewoon niet. Daar beginnen we niet aan.
:D

Hij kan ze dan altijd nog uitschrijven. Dan kunnen ze de preek voorlezen en kan de dominee een vacante gemeente dienen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 25 mei 2020, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Ik denk wel dat een dominee ook stemrecht heeft in de kerkenraad. En als het dan 50/50 is, dan kan hij wel degelijk iets blokkeren.

Los daarvan: ik weet niet of een kerkenraad er akkoord mee moet gaan als een dominee niet in beeld wil verschijnen. Straks is er eentje die wil niet door een richtmicrofoon praten. Ik zou zeggen: dan preek je gewoon niet. Daar beginnen we niet aan.
Ik krijg bij de meeste gemeentes die met beeld uitzenden de vraag om expliciet schriftelijk toestemming te geven. Ik weet niet of dit officieel een verplichting is, maar het gebeurt in ieder geval wel veel.
Gelukkig zijn de meeste kerkenraden een beetje anders dan DDD, want ik heb al heel wat beleidsplannen gezien waarin staat dat de camera niet op de predikant gericht zal worden als die daar bezwaar tegen heeft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Er komen hier deze zomer weer flink wat dominees en een student over de vloer, dus het zal mij benieuwen of er ook iemand is die tegen de beelduitzending is. Ik kan het me niet voorstellen. Maar als het gebeurt, zal ik het ongetwijfeld vermelden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Dat volgen we dan met belangstelling;-)

@Nathanael:
Zeker. Dat vind ik ook wel netjes hoor. Ik neem aan dat ze ook toestemming vragen voor de geluidsopname en de kerktelefoon, want anders is het een beetje willekeurig.

Maar de vraag is of je zo'n voorganger moet uitnodigen als hij niet wil dat een kerkdienst wordt uitgezonden. Dat zou ik als kerkenraad dan niet meer doen. Maar mijn mening is ook maar een mening.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Straks is er eentje die wil niet door een richtmicrofoon praten. Ik zou zeggen: dan preek je gewoon niet. Daar beginnen we niet aan.
:D

Hij kan ze dan altijd nog uitschrijven. Dan kunnen ze de preek voorlezen en kan de dominee een vacante gemeente dienen.
Jouw gemeente is ook vacant dus heeft dat weinig zin
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat volgen we dan met belangstelling;-)

@Nathanael:
Zeker. Dat vind ik ook wel netjes hoor. Ik neem aan dat ze ook toestemming vragen voor de geluidsopname en de kerktelefoon, want anders is het een beetje willekeurig.

Maar de vraag is of je zo'n voorganger moet uitnodigen als hij niet wil dat een kerkdienst wordt uitgezonden. Dat zou ik als kerkenraad dan niet meer doen. Maar mijn mening is ook maar een mening.
Als predikant weet je toch wel welke gemeente met beeld en zo doet ?
Een predikant weet toch hopelijk waar hij de komende weken staat ?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nasrani »

Hendrien schreef:
Nasrani schreef:Morgendienst:
Schriftlezingen:
Lukas 24 : 50 – 53 en Handelingen 1 : 4 – 12 Kernteksten: Handelingen 1 : 9b en Lukas 21 : 27 Thema: Paulus schreef aan Timotheüs: ‘Houdt in gedachtenis dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt.’ Dat mogen we D.V. zondagmorgen doen, door na te denken over de opgestane Heiland in Zijn Hemelvaart én Wederkomst. Daarbij hoop ik u/jullie het geheimenis te onthullen van de wolk die Hem Wegnam en Terugbrengt.

Middagdienst:
Schriftlezing: 1 Thessalonicensen 2
Tekst voor de prediking: 1 Thessalonicensen 2 : 13 Boven de preek staat: ‘Het onfeilbare Woord’
Wat vond je van zijn uitleg over de Wolk en de 2 mannen in witte kleding?
Zijn uitleg over de Wolk kende ik, die hoor ik vaker. Over de wolken en de 2 mannen vond ik verrassend, hij staat niet alleen in die uitleg.
Zijn citaat uit Daniël was erg mooi.
Wat vond jij er van?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mannetje »

Wat was die uitleg dan?
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Er komen hier deze zomer weer flink wat dominees en een student over de vloer, dus het zal mij benieuwen of er ook iemand is die tegen de beelduitzending is. Ik kan het me niet voorstellen. Maar als het gebeurt, zal ik het ongetwijfeld vermelden.
Toen ik tiener was, werd er voor het eerst een kerkdienst uitgezonden op TV, de commentaren waren niet mals, een kerkdienst hoor je niet op beeld te zetten. Nu zijn vele blij met een kerkdienst die je kunt zien. Ik zou niet laatdunkend doen over de predikanten die tegen beelduitzending zijn, niet lang geleden wilde heel veel kerken er niets van weten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten