Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

zondag 29 maart 2020 18:30
Prop. J.G. Blok (Randwijk)

Thema: de reden van het kruis

1. De vloek van de wet
2. De vloek van het kruis

Luisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 9940000759
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Precies.
Sorry, dat klopte inderdaad niet. Het was de tweede preek, zoals je kunt zien op de website.
Dank.
Het zijn in ieder geval mooie preken. De preek van ds. MacCheyne heb ik in een zustergemeente in de GG ooit eens gehoord.

Het schrijnt in me dat ze wel vanaf een Hervormde kansel kunnen en wórden gelezen, maar dat dit alhier niet mogelijk is, zo schijnt het althans. Meer zal ik hier maar niet zeggen.
Je kan ook er voor kiezen om niet op refoforum te gaan klessebessen, maar de tijd besteden door oudvaders te lezen ;)
Kan je zoveel Mac Cheyne lezen als je wilt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Mac Cheyne was natuurlijk geen echte oudvader. Avinck wel.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door gallio »

Nathanaël schreef:
Ik begrijp de verwarring van Jantje wel, want je had gezegd dat het ging over ´Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop´. Dat is wel de preek die op p.49 begint. De preek vanaf p.63 gaat over het vervolg van de tekst.
Er staat een foutje in de index. Bij preek 4 staat Openbaring 2 ipv Openbaring 3.

Preken 4, 5 en 6 zijn dus een serie die Jantje nu alle drie kan gaan lezen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Hoe zouden oudvaders het vinden als ze wisten dat ze gelezen zouden gaan worden ?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Hoe zouden oudvaders het vinden als ze wisten dat ze gelezen zouden gaan worden ?
Er zijn er, die geschreven hebben om hun werk uit te geven, en wisten dat ze voor een nageslacht schreven. Andere preken zijn door anderen buiten weten van de predikant opgeschreven.
Er zijn er wel die hebben geweten dat hun werk niet ijdel zou zijn... Maar anderzijds geloof ik ook dat sommigen het beter niet konden weten. Toch zijn die preken ook onder Gods voorzienigheid opgetekend.
Dat ze in de voorzienigheid bewaard zijn is een zaak die we wel ernstig moeten waarderen. En er gebruik van maken.

Via theologienet is er voor ons allen inzage in verschillende oudvaders. Ik denk niet dat die mensen hebben geweten dat hun preken via internet zouden worden verspreid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Hoe zouden oudvaders het vinden als ze wisten dat ze gelezen zouden gaan worden ?
Er zijn er, die geschreven hebben om hun werk uit te geven, en wisten dat ze voor een nageslacht schreven. Andere preken zijn door anderen buiten weten van de predikant opgeschreven.
Er zijn er wel die hebben geweten dat hun werk niet ijdel zou zijn... Maar anderzijds geloof ik ook dat sommigen het beter niet konden weten. Toch zijn die preken ook onder Gods voorzienigheid opgetekend.
Dat ze in de voorzienigheid bewaard zijn is een zaak die we wel ernstig moeten waarderen. En er gebruik van maken.

Via theologienet is er voor ons allen inzage in verschillende oudvaders. Ik denk niet dat die mensen hebben geweten dat hun preken via internet zouden worden verspreid.
Ik ben er dankbaar voor in elk geval. Ik ken geen geschreven preken van de laatste 100 jaar die de Bijbelse boodschap zó konden verwoorden. Ik vind het bijzonder dat die dan toch nog gelezen kunnen worden hier, die heel enkele keer dat we leesdienst hebben.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Vraag voor de lezers: Wie weet waar deze preek van Wulfert Floor is te vinden? In de Eenvoudige oefeningen die ik thuis heb staat deze preek niet.
Hoi DIA,

de preek komt uit het boek 'Gebonden schoven', het is oefening 9 die, in de versie die de ouderling gebruikte, begint op blz 108.
https://www.theologieportaal.nl/Gebonde ... fert-Floor
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Vraag voor de lezers: Wie weet waar deze preek van Wulfert Floor is te vinden? In de Eenvoudige oefeningen die ik thuis heb staat deze preek niet.
Hoi DIA,

de preek komt uit het boek 'Gebonden schoven', het is oefening 9 die, in de versie die de ouderling gebruikte, begint op blz 108.
https://www.theologieportaal.nl/Gebonde ... fert-Floor
Bedankt! Ik denk niet dat de preek verder online te lezen is... Ik vond het wel een indringende preek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Middag, kandidaat de Deugd.
Voorzang Ps 22:1
Psalm 119: 76
Psalm 93:4
Psalm 118:12
Psalm 118:13
Psalm 24:4
Psalm 89:9

Zacharia 9: 8 t/m 10; Mattheus 21 1-11. Tekst 21:4 en 5.
Thema en punten: Uw koning komt!
1. Een feestende menigte en een eenzame Koning.
Hosanna roepende menigte. Discipelen vol verkeerde gedachten . Schriften werden vervuld (Zacharia 9).
2. Een aansporing om biddend de Schriften te onderzoeken.
Voortdurend biddend de schriften onderzoeken, hierin openbaart God zich.
3. De vervulling en de belofte van de komst van Koning Jezus.
Hij zoekt armen, blinden en naakten. Komt zonder wapens. Willen wij Hem als Koning? Zijn we bereid of zijn we bang voor zijn komst? Geef Hem uw hart, voor het te laat is. Als je deze Koning dient, zul je nooit beschaamd uitkomen.

Tijdens wandeling:
Student de Raaf, 29 maart, Kapelle.

Romeinen 5 1-11.

Voor vijanden,
door Christus,
tot behoud.
Eerste punt gaat in op dat niet iedereen zalig zal worden. Eerlijk en rechtvaardig, maar ook gunnend. De Heere Jezus kwam niet voor goede mensen. Maar voor vijanden. Veel beschrijving over ons verzet, ons niet willen. Romeinen 5: ben jij al een vijand? Hele eerlijke vraag. Niemand te slecht, wel veel mensen te goed.
Punt 2, Bekeert u. Je moet. Maar God moet zich me mij verzoenen. Niet andersom. Eenzijdige zondaarsliefde. Wat baat dit mij persoonlijk? Als je je als zondaar leert kennen, komt Hij naar je toe. Vooral die eerste tijd is zo zoet. Iedere keer is er iets voor jou bij.
Punt 3 is erg gunnend en hoopvol. Vijanden worden tot vrienden gemaakt, in eeuwigheid. Ben je nog onbekeerd als er zo een grote Koning je zalig wil maken? Vraag erom, vraag erom. 1 ding is vast: de Koning leeft.

Ochtend.
Dienst: Kand. J. W. Bonenberg
Aanvang: 5 april 09:30 uur

Voorzang Ps 21:1
Psalm 143:3,12
Psalm 40:4
Psalm 41:3,5
Psalm 30:1,3
Psalm 22:12
Schriftlezing Markus 14:1-2 & 10-11 & 17-21 (tekst) & 43-46
Thema: de Zoon des mensen gaat door een weg van verraad naar het kruis
1. De aankondiging van het verraad
Kruisdood en lijdensweg zwaar door verraad. Het volk Israël nooit door God in de steek gelaten. Ondanks steeds overtreden van Zijn inzettingen. Steeds is het volk weer door Hem opgezocht. Tot de komst van Christus. ‘Voorwaar, één van u zal Mij verraden’. Gevaar komt ook van binnenuit. 1 verrader. Maar ook verloochening en wegvluchten van de anderen. En toch, Jezus blijft de weg gaan. Om vijanden met Hem te verzoenen.
2. De vraag naar de verrader
‘Ben ik het?’ Retorisch. Zelfoverschatting van de discipelen. Een kwaal waaraan wij ook lijden. Ook Judas stelt deze vraag. Ons geloof stelt niets voor zonder Hem. Kunnen wij wegen gaan die Hij leidt. Andere wegen dan wij zouden willen. Wegen van sterven aan onszelf. Kunnen we het verraad van Judas begrijpen? Kunnen wij ons wel overgeven in Zijn hand? Zijn wil ipv die van ons laten gebeuren?
3. Het aanwijzen van de verrader
Één van de 12 die met mij indoopt. Opvallend antwoord. Johannes vertelt dat juist Judas het stuk krijgt. Markus niet. De verrader zal uiteindelijk zichzelf openbaren. Besluit van God, kon Judas wel anders? Judas slachtoffer van omstandigheden? Nee. Zonde en verraad altijd eigen keuze. Wij zijn schuldig. Ondanks al onze schuld, zoekt Hij ons op. Nodigt ons tot Hem.
4. Het oordeel over de verrader
Ieder die, net als Judas, het bloed van Jezus niet op waarde schat, zal veroordeeld worden.
Maar..Jezus is die weg gegaan en is weer opgestaan. Er is nog vergeving voor zondaren. Vergeving en een eeuwig leven. Wat doen wij met Zijn bloed?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Zondag 5 april 2020

Gisteren was het in beide diensten leesdienst. In eerste instantie zou ds. W.J. Karels uit Hardinxveld-Giessendam in twee dovendiensten voorgaan. Vanwege de omstandigheden waarin we verkeren kon dit niet doorgaan. Het zou daarom leesdienst zijn. Vervolgens was het echter de bedoeling dat ds. A.A. Brugge uit Doetinchem de gemeente in beide diensten zou voorgaan. Maar aan het begin van de morgendienst deelde de ouderling mee dat ds. Brugge verhinderd was in verband met griepklachten en zo gebeurde het dat het dus alsnog leesdienst was. De liturgie was al door ds. Brugge doorgegeven. Deze bleef (op de Schriftlezing van de middagdienst na) ongewijzigd.

In de morgendienst werd er een preek gelezen van wijlen de Engelse Puriteinse baptist ds. C.H. Spurgeon (1834-1892).
De Schriftlezing was uit Matthéüs 20: 17-28.
De tekst was uit Matthéüs 20: 28: Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
Het thema was: Bijzondere verzoening, met daarbij 5 aandachtspunten:
1. De afschuwelijkheid van ons kwaad
2. De strengheid van de Goddelijke rechtvaardigheid
3. De losprijs door Hem betaald
4. De verlossing die Hij daadwerkelijk heeft teweeggebracht
5. Het grote aantal van degenen voor wie de verlossing is aangebracht
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 40: 5
Psalm 119: 1
Psalm 35: 5 en 12
Psalm 121: 2 en 3
Psalm 22: 7 en 16
Deze ernstige en welmenende preek is ook op het internet terug te lezen: https://charlesspurgeon.nl/bijzondere-verzoening/. Van harte aanbevolen!

In de middagdienst werd er een preek gelezen over Zondag 48 van de Heidelbergse Catechismus, van wijlen oud-herder en -leraar ds. H. Paul (1928-2019).
De Schriftlezing was uit Handelingen 8: 1-8 en Handelingen 9: 1-9.
Het thema was: Uw Koninkrijk kome, met daarbij 3 aandachtspunten:
1. De regering in dit Rijk
2. De voorganger van dit Rijk
3. De voltooiing van dit Rijk
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 22: 14
Psalm 48: 6
Psalm 72: 1, 4 en 5
Psalm 98: 4
Gebed des Heeren: 2 en 3
Een heldere en evenwichtige preek, waarin ernstig gewaarschuwd werd voor wereldgelijkvormigheid en voor een afbreking van de leer die naar de Godzaligheid is; diverse zaken werden genoemd, onder meer een prediking die naar de mens is, waar zonde geen zonde meer genoemd mag worden en waar het wezenlijke van de prediking, namelijk zonde en genade niet meer gepredikt mag worden. Ook voor Bijbelvertalingen die naar de mens zijn, waar eigen ideeën aan toe worden gevoegd of waar geen breed draagvlak voor is, werd gewaarschuwd. Iedereen die de Catechismusverklaring van wijlen ds. Paul bezit: van harte deze preek aanbevolen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Ds. F. van Binsbergen op de kansel van de CGK Culemborg.
De moordenaars aan het kruis.
Wat een fijne predikant is dit om naar te luisteren, zeker voor jongeren.
Voor wie deze preek ook wil beluisteren,
https://www.cgk-culemborg.nl/index.php? ... eluisteren
de opname van 16 uur.
Van harte aanbevolen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

's morgens
Ds C. Oorschot
Schriftlezingen: Mk. 15 vs. 22 – 39 en Ps. 22 vs. 1 – 9 en de tekst: Mk. 15 vs.33 en 34.

Het thema van de preek is: Gods Zoon door de Vader verlaten.

Drie gedachten:

dit blijkt uit:

a. het rijk der natuur

b. het Woord van God

c. het rijk der genade.






's middags
Kand. J. Kooi
Schriftlezing: – Joh. 18 : 28 t/m Joh. 19 : 16

Tekst voor de prediking: – Joh. 19 : 12a.

Twee oude broeders beiden aanbevolen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Ik vind ds Oorschot er "ineens" breekbaar/oud uitzien vergeleken bij een jaar geleden bijvoorbeeld.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Ook voor Bijbelvertalingen die naar de mens zijn, waar eigen ideeën aan toe worden gevoegd of waar geen breed draagvlak voor is, werd gewaarschuwd. Iedereen die de Catechismusverklaring van wijlen ds. Paul bezit: van harte deze preek aanbevolen!
De verklaring van ds. Paul is inmiddels al vrij oud en ik verwacht dat hij hier refereert aan het Boek of de NBV vertalingen. Ds. Paul kon prima uit de voeten met de SV maar was ook geen tegenstander van de HSV. Ik wil dat toch even gezegd hebben omdat je dit waarschijnlijk niet voor niets zo benoemt.
Gesloten