Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door rekcor »

Binnen onze interculturele gemeente-in-opbouw denken we momenteel na over lidmaatschap. We hebben namelijk te maken met een zeer grote doorstroming (veel mensen zijn er <1 jaar). Als het even kan, willen we hen graag volwaardig mee laten draaien in de gemeente. Dus: avondmaal, dopen, taken in de gemeente, enz.

Wanneer ben je lid van een kerk? Veel buitenlandse Christenen zeggen: als je Jezus kent als jouw verlosser en Heer. Veel Nederlandse Christenen zeggen (en met name 'wij gereformeerden'): als je belijdenissen x, y en z onderschrijft, als je statuten a, b en c tekent, als je...

Wanneer ben je nu lid?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door dennis »

Er is maar een ware Kerk, waar we allemaal lid van moeten worden - door wedergeboorte - maar wij mensen zijn geen hartenkenners, dus dat criterium kunnen wij niet handhaven.
Bij het besluit om nieuwelingen te vragen voor taken in de gemeente, denk ik dat er gelet mag en moet worden op hun levenswandel, en ook of er een liefde is tot het Woord.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Jongere »

dennis schreef:Er is maar een ware Kerk, waar we allemaal lid van moeten worden - door wedergeboorte - maar wij mensen zijn geen hartenkenners, dus dat criterium kunnen wij niet handhaven.
Bij het besluit om nieuwelingen te vragen voor taken in de gemeente, denk ik dat er gelet mag en moet worden op hun levenswandel, en ook of er een liefde is tot het Woord.
Wat dat laatste betreft denk ik ook aan ervaring. Paulus noemt dat nadrukkelijk als voorbeeld voor een taak in de gemeente.

Lidmaatschap van de kerk vindt (uiterlijk) plaats door de doop, als teken van inlijving in de kerk. Zo gaat dat als sinds Handelingen. De doop is het teken van de bekering en het geloof. Als die doop al heeft plaatsgevonden en mensen willen zich bij de gemeente aansluiten, lijkt belijdenis van die bekering en dat geloof me een goede optie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door J.C. Philpot »

Van de Kerk word je lid door een waar geloof.

Voor het lidmaatschap van de lokale christelijke gemeente zou ik het volgende als eis stellen:
* Geloofwaardig getuigenis van geloof en bekering (en doop indien nog niet geschied)
* Een daarmee corronsponderende godzalige levenswandel
* De belofte om zich aan de lokale gemeente te binden, en zich (o.a. geestelijk dmv van gebed, qua tijd en financieel) toe te wijden aan de gemeente
* De belofte om zich aan het door God aangestelde leiderschap en de tucht van de lokale gemeente te onderwerpen
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 sep 2011, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

rekcor schreef:Binnen onze interculturele gemeente-in-opbouw denken we momenteel na over lidmaatschap. We hebben namelijk te maken met een zeer grote doorstroming (veel mensen zijn er <1 jaar). Als het even kan, willen we hen graag volwaardig mee laten draaien in de gemeente. Dus: avondmaal, dopen, taken in de gemeente, enz.

Wanneer ben je lid van een kerk? Veel buitenlandse Christenen zeggen: als je Jezus kent als jouw verlosser en Heer. Veel Nederlandse Christenen zeggen (en met name 'wij gereformeerden'): als je belijdenissen x, y en z onderschrijft, als je statuten a, b en c tekent, als je...

Wanneer ben je nu lid?
Ik herken mij niet in wat jij zegt over "wij gereformeerden" Wij zeggen niet dat als je dit of dat onderschrijft je lid bent van de kerk. Je bent lid geworden : 1. Door de doop die op grond van het verbond gedaan is.
2. Door het afleggen van Belijdenis des geloofs gevolgd door de volwassendoop.

Zie de indringende vragen die bij de volwassendoop gevraagd worden. (Let vooral op vraag 3)
1) ten eerste of gij gelooft in den enigen waarachtigen GOD,onderscheiden
in 3 personen:VADER ZOON EN HEILIGEN GEEST,die de hemel en de
aarde en alles wat daarin is uit niets geschapen heeft,en nog
onderhoudt en regeert alzo dat er niet geschiedt,noch in den hemel
noch op de aarde zonder ZIJN goddelijken wil?
2) ten tweede of gij gelooft dast gij in zonden ontvangen en geboren zijt,en
daarom een kind des toorns zijt,van nature ten goede gans onbekwaam
en geneigd tot alle kwaad;en dat gij met gedachten/woorden en
werken de geboden des HEREN menigmaal hebt overtreden;en of deze
uw zonden u van harte leed zijn?
3) ten derde of gij gelooft dat JEZUS CHRISTUS,die tegelijk waarachtig en
eeuwig GOD is en waarachtig mens.die ZIJN menselijke natuur uit het
vlees en bloed der maagd maria heeft aangenomen,u tot een
zaligmaker van GOD geschonken is;en dat gij door dit geloof ontvangt
vergeving der zonden in ZIJN bloed,en dat gij een lidmaat van JEZUS
CHRISTUS en van ZIJN kerk door de kracht des HEILIGEN GEESTES
zijt geworden?
4) ten vierde of gij verder al de artikelen der christelijke religie gelijk die
hier in de christelijke kerk uit het WOORD GODS geleerd worden,
toestemt;en van voornemen zijt in dezelve leer tot het einde uws
levens standvastelijk te volharden;en tevens verzaakt alle ketterijen en
dwalingen,met deze leer strijdende;en belooft dat gij in de
gemeenschap dezer christelijke kerk,niet alleen in het gehoor des
goddelijken woords,maar ook in het gebruik van het heilig avondmaal
zult volharden?
5) ten vijfde of gij u van harte voorgenomen hebt,altijd christelijk te
wandelen,enm de wereld en haar kwade begeerlijkheden te verzaken,
gelijk het lidmaten van CHRISTUS en van ZIJN gemeente betaamt:en
of gij u aan alle christelijke vermaningen gaarne wilt onderwerpen?
op iedere vraag moet met ja worden geantwoord
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ik herken mij niet in wat jij zegt over "wij gereformeerden" Wij zeggen niet dat als je dit of dat onderschrijft je lid bent van de kerk. Je bent lid geworden :
1. Door de doop die op grond van het verbond gedaan is.
2. Door het afleggen van Belijdenis des geloofs gevolgd door de volwassendoop.
Hier ben ik het mee eens. Ik herken het geschetste beeld evenmin; het komt op mij over als een karikatuur, maar goed: ik ken verder geen gemeenten-in-opbouw.
J.C. Philpot schreef:Voor het lidmaatschap van de lokale christelijke gemeente zou ik het volgende als eis stellen:
* Geloofwaardig getuigenis van geloof en bekering
(...)
Met deze eerste ben ik het niet eens, omdat je dan afhankelijk gaat maken van wat mensen ervan vinden, of hoe geloofwaardig iemand over komt.
Ik houd me liever aan wat de Dordtse Leerregels stellen, dat zo iemand uiterlijk zijn geloof belijdt en zijn levenswandel er niet mee in tegenspraak is, het goede ervan te denken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Met deze eerste ben ik het niet eens, omdat je dan afhankelijk gaat maken van wat mensen ervan vinden, of hoe geloofwaardig iemand over komt.
Ik houd me liever aan wat de Dordtse Leerregels stellen, dat zo iemand uiterlijk zijn geloof belijdt en zijn levenswandel er niet mee in tegenspraak is, het goede ervan te denken.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik bedoelde mijn formulering van de zin meer heel basaal, dat de persoon belijd de Heere Jezus nodig te hebben voor zijn/haar zonden, en in Hem te mogen geloven tot vergeving van zonden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Afgewezen »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Met deze eerste ben ik het niet eens, omdat je dan afhankelijk gaat maken van wat mensen ervan vinden, of hoe geloofwaardig iemand over komt.
Ik houd me liever aan wat de Dordtse Leerregels stellen, dat zo iemand uiterlijk zijn geloof belijdt en zijn levenswandel er niet mee in tegenspraak is, het goede ervan te denken.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik bedoelde mijn formulering van de zin meer heel basaal, dat de persoon belijd de Heere Jezus nodig te hebben voor zijn/haar zonden, en in Hem te mogen geloven tot vergeving van zonden.
Inderdaad, om lid te kunnen worden is het nodig dat iemand zijn of haar geloof belijdt (dus niet het geloof van de kerk). En dan geldt wat in de DL staat.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Inderdaad, om lid te kunnen worden is het nodig dat iemand zijn of haar geloof belijdt (dus niet het geloof van de kerk). En dan geldt wat in de DL staat.
Ik zie geen tegenstrijdigheid tussen iemands persoonlijk geloof en "het geloof van de kerk" (lees: belijdenisgeschriften). Iemands persoonlijke geloof toetsen we, als het goed is, aan het Woord. En aangezien wij geloven dat onze belijdenissen dit Woord getrouw samenvat, mag het persoonlijke geloof niet buiten de kaders van de belijdenissen vallen. Doet het dat wel, dan is dat een goede reden om iemand niet toe te laten als lid, om zo dwalingen en ketterijen uit de gemeente Gods te weren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:Ik zie geen tegenstrijdigheid tussen iemands persoonlijk geloof en "het geloof van de kerk" (lees: belijdenisgeschriften). Iemands persoonlijke geloof toetsen we, als het goed is, aan het Woord. En aangezien wij geloven dat onze belijdenissen dit Woord getrouw samenvat, mag het persoonlijke geloof niet buiten de kaders van de belijdenissen vallen. Doet het dat wel, dan is dat een goede reden om iemand niet toe te laten als lid, om zo dwalingen en ketterijen uit de gemeente Gods te weren.
Ook in de drie formulieren van enigheid heb je bij- en hoofdzaken. Als iemand een andere visie heeft op Artikel 36 van de Nederlandge Geloofsbelijdenis (dit gaat over de taak van de overheid), maar een godvrezend persoon is, zou ik het letterlijk zonde vinden om zo iemand te weigeren als kerklid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door memento »

J.C. Philpot schreef:
memento schreef:Ik zie geen tegenstrijdigheid tussen iemands persoonlijk geloof en "het geloof van de kerk" (lees: belijdenisgeschriften). Iemands persoonlijke geloof toetsen we, als het goed is, aan het Woord. En aangezien wij geloven dat onze belijdenissen dit Woord getrouw samenvat, mag het persoonlijke geloof niet buiten de kaders van de belijdenissen vallen. Doet het dat wel, dan is dat een goede reden om iemand niet toe te laten als lid, om zo dwalingen en ketterijen uit de gemeente Gods te weren.
Ook in de belijdenis heb je bij en hoofdzaken. Als iemand een andere visie heeft op Artikel 36 van de Nederlandge Geloofsbelijdenis (dit gaat over de taak van de overheid), maar een godvrezend persoon is, zou ik het letterlijk zonde vinden om zo iemand te weigeren als kerklid.
Dan dient u, via de kerkelijke weg, een verzoekschrift in te dienen aan de Synode van uw kerk, om dat artikel te schrappen en/of aan te passen. In de belijdenis horen immers alleen hoofdzaken thuis.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Inderdaad, om lid te kunnen worden is het nodig dat iemand zijn of haar geloof belijdt (dus niet het geloof van de kerk). En dan geldt wat in de DL staat.
Ik zie geen tegenstrijdigheid tussen iemands persoonlijk geloof en "het geloof van de kerk" (lees: belijdenisgeschriften). Iemands persoonlijke geloof toetsen we, als het goed is, aan het Woord. En aangezien wij geloven dat onze belijdenissen dit Woord getrouw samenvat, mag het persoonlijke geloof niet buiten de kaders van de belijdenissen vallen. Doet het dat wel, dan is dat een goede reden om iemand niet toe te laten als lid, om zo dwalingen en ketterijen uit de gemeente Gods te weren.
In principe is er geen tegenstrijdigheid tussen iemands persoonlijk geloof en het geloof van de Kerk. Als we maar beseffen dat het bij belijdenis doen niet gaat om het onderschrijven van het geloof van de Kerk, maar om het belijden van ons persoonlijk geloof. Het gaat er niet om dat we 'onze belijdenis geloven, maar ons geloof belijden', zoals iemand dat eens uitdrukte. Pas als dat laatste het geval is, geldt de passage van de DL over het in liefde oordelen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:Dan dient u, via de kerkelijke weg, een verzoekschrift in te dienen aan de Synode van uw kerk, om dat artikel te schrappen en/of aan te passen. In de belijdenis horen immers alleen hoofdzaken thuis.
Vind jij Artikel 36 van de NBG een hoofdzaak dan?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

Hoe zit het met deze tekst. 1 Kor 7:14 Zijn die ongelovige man en die kinderen die nog geen belijdenis kunnen doen lid van de kerk?
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
kanttekeningen schreef:23) is geheiligd door de vrouw,

Gr. geheiligd in de vrouw, als ook daarna in den man; namelijk ten aanzien, dat de gelovigen zijn erfgenamen des verbonds Gods met hunne kinderen, Gen. 17:7; Hand. 2:39, welk voordeel de ongelovige wederhelft niet kan beletten door zijne ongelovigheid, omdat Gods genade in het heiligen van zulk huwelijk krachtiger is dan het geloof van de andere wederhelft, om het te ontheiligen.

24) waren uwe kinderen

Dat is, vreemd van Gods verbond, gelijk van de ongelovigen en hun zaad wordt betuigd; Ef. 2:12.

25) zijn zij heilig.

Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
September
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 sep 2011, 11:54

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door September »

Door het geloof in Jezus ben je lid van De Kerk, wij mensen maken er op aarde allerlei regeltjes aan vast.
Zoals bijvoorbeeld Avondmaal vieren mag je alleen als je belijdenis gedaan heb.
Het woord van God doorvertellen mag alleen als je de titel Ds draagt.
Je kind is pas lid van de kerk als hij gedoopt is.

Ik vraag me serieus wel eens af wat God nou vind van al die regeltjes die wij er bij verzonnen hebben.......

De enige regel die God stelt is Geloven in Hem!
Plaats reactie