Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Ditbenik »

Orchidee schreef:(er kan perforatie worden aangevraagd dat de kerkenraad indient bij de
HHK-gemeente in het woongebied),
Nee Orchidee, het is omgekeerd. Perforatie is in principe niet mogelijk. Overschrijving naar een voorkeursgemeente is formeel alleen mogelijk "indien bijzondere overwegingen van pastorale aard ten aanzien van een gemeentelid daartoe aanleiding geven en de belangen van de betrokken gemeenten zich niet tegen een dergelijk besluit verzetten". Zie ordinantie 2, Hoofdstuk I, artikel 1, lid 2e.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Orchidee »

Ditbenik schreef:
Orchidee schreef:(er kan perforatie worden aangevraagd dat de kerkenraad indient bij de
HHK-gemeente in het woongebied),
Nee Orchidee, het is omgekeerd. Perforatie is in principe niet mogelijk. Overschrijving naar een voorkeursgemeente is formeel alleen mogelijk "indien bijzondere overwegingen van pastorale aard ten aanzien van een gemeentelid daartoe aanleiding geven en de belangen van de betrokken gemeenten zich niet tegen een dergelijk besluit verzetten". Zie ordinantie 2, Hoofdstuk I, artikel 1, lid 2e.
Dit heb ik figuurlijk uit onze kerkbode overgenomen hoor :garde
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Pimpelmees »

Ditbenik schreef:
Orchidee schreef:(er kan perforatie worden aangevraagd dat de kerkenraad indient bij de
HHK-gemeente in het woongebied),
Nee Orchidee, het is omgekeerd. Perforatie is in principe niet mogelijk. Overschrijving naar een voorkeursgemeente is formeel alleen mogelijk "indien bijzondere overwegingen van pastorale aard ten aanzien van een gemeentelid daartoe aanleiding geven en de belangen van de betrokken gemeenten zich niet tegen een dergelijk besluit verzetten". Zie ordinantie 2, Hoofdstuk I, artikel 1, lid 2e.
Het is dus wel degelijk mogelijk. Maar ze maken het een beetje moeilijker voor je. Een zogenaamd ontmoedigingsbeleid.
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Albert1987 »

Het ging hier over kerken, en of je mag veranderen van kerk. Nu las ik op refoweb een vraag daar over, die dominee zegt dat het wel mag.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/223 ... r-bekering
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Isala »

Albert1987 schreef:Het ging hier over kerken, en of je mag veranderen van kerk. Nu las ik op refoweb een vraag daar over, die dominee zegt dat het wel mag.
De dominee zegt ook dat je hiervan een gebedszaak moet maken.
Hora est!
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Marieke »

Isala schreef:
Albert1987 schreef:Het ging hier over kerken, en of je mag veranderen van kerk. Nu las ik op refoweb een vraag daar over, die dominee zegt dat het wel mag.
De dominee zegt ook dat je hiervan een gebedszaak moet maken.
Met alle respect voor de ds, maar ik vind dit (over het verlaten van die kerk waartoe de vragensteller behoort), een bijzonder eenzijdig advies. Dit gaat mij te gemakkelijk. Je moet er een gebedszaak van maken, maar hij geeft al wel vast aan dat het een vrij eenzijdig kerkverband is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Luther »

Marieke schreef:
Isala schreef:
Albert1987 schreef:Het ging hier over kerken, en of je mag veranderen van kerk. Nu las ik op refoweb een vraag daar over, die dominee zegt dat het wel mag.
De dominee zegt ook dat je hiervan een gebedszaak moet maken.
Met alle respect voor de ds, maar ik vind dit (over het verlaten van die kerk waartoe de vragensteller behoort), een bijzonder eenzijdig advies. Dit gaat mij te gemakkelijk. Je moet er een gebedszaak van maken, maar hij geeft al wel vast aan dat het een vrij eenzijdig kerkverband is.
Maar je kunt toch niet ontkennen dat de gereformeerde theologie niet geheel vertegenwoordigd wordt in dat kerkverband?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door DDD »

Nou, ik heb altijd gevonden dat deze kerken op het belangrijkste punt van het Evangelie dwaalden, maar ik heb mijn mening herzien.

Natuurlijk is de prediking eenzijdig, maar in sommige GG is de prediking nog eenzijdiger. Ik zou niet graag stellen dat het een valse kerk is. Nou ken ik sowieso niet zoveel valse kerken, maar dat terzijde.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
Marieke schreef:
Isala schreef:
Albert1987 schreef:Het ging hier over kerken, en of je mag veranderen van kerk. Nu las ik op refoweb een vraag daar over, die dominee zegt dat het wel mag.
De dominee zegt ook dat je hiervan een gebedszaak moet maken.
Met alle respect voor de ds, maar ik vind dit (over het verlaten van die kerk waartoe de vragensteller behoort), een bijzonder eenzijdig advies. Dit gaat mij te gemakkelijk. Je moet er een gebedszaak van maken, maar hij geeft al wel vast aan dat het een vrij eenzijdig kerkverband is.
Maar je kunt toch niet ontkennen dat de gereformeerde theologie niet geheel vertegenwoordigd wordt in dat kerkverband?
Dat was niet de reden van mijn reactie. Het ging mij meer om het feit dat er een gebedszaak van gemaakt moet worden, maar dat "de uitkomst" al zo goed als vast staat. Ze zeggen wel eens:"je kunt naar je toe bidden of het echt aan God overlaten".
In dit geval lijkt het eerste al op een presentatieblaadje te worden aangedragen.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Wim Anker »

De meeste switchen tussen kerkverbanden niet om de wonderen maar om de broden.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door henriët »

Wim Anker schreef:De meeste switchen tussen kerkverbanden niet om de wonderen maar om de broden.
Zonder voedsel kun je niet leven
...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Wim Anker »

Afgezien van het inhoudelijke, overigens niet beargumenteerde, verwijt van eenzijdigheid vroeg ik me af wat ds. Droger nu bedoelde met dit zinnetje:
of het nu echt de bedoeling is om zo te leven, ook als kind van God, zoals in dat kerkverband wordt voorgestaan.
Waar wordt op gedoeld?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:Afgezien van het inhoudelijke, overigens niet beargumenteerde, verwijt van eenzijdigheid vroeg ik me af wat ds. Droger nu bedoelde met dit zinnetje:
of het nu echt de bedoeling is om zo te leven, ook als kind van God, zoals in dat kerkverband wordt voorgestaan.
Waar wordt op gedoeld?
Als er één dominee is die gemakkelijk over de kerkmuren kijkt, is het deze dominee wel, weet ik!
Dit moet je dus absoluut niet zien als een steek onder water of verborgen boodschap.
Als je zeker wilt weten wat hij bedoeld heeft, moet je dat aan hem vragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:Afgezien van het inhoudelijke, overigens niet beargumenteerde, verwijt van eenzijdigheid vroeg ik me af wat ds. Droger nu bedoelde met dit zinnetje:
of het nu echt de bedoeling is om zo te leven, ook als kind van God, zoals in dat kerkverband wordt voorgestaan.
Waar wordt op gedoeld?
Als er één dominee is die gemakkelijk over de kerkmuren kijkt, is het deze dominee wel, weet ik!
Dat blijkt inderdaad uit de reactie. Er wordt gemakkelijk even bij de buren gekeken om vervolgens te oordelen.
Mara schreef:Dit moet je dus absoluut niet zien als een steek onder water of verborgen boodschap.
Als je zeker wilt weten wat hij bedoeld heeft, moet je dat aan hem vragen.
Ik vraag het hier.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: Dat blijkt inderdaad uit de reactie. Er wordt gemakkelijk even bij de buren gekeken om vervolgens te oordelen.
.
Denk je echt dat dominee op basis van "even bij de buren kijken" dit antwoord gegeven heeft?
In Vlaardingen, waar hij woont, is ook een GGiN, dus grote kans dat hij die wel eens bezocht heeft.
Wim Anker schreef:Ik vraag het hier.
Dit is niet de juiste plek, daar hij hier geen account heeft, noch een woordvoerder heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie