Wereldgelijkvormigheid

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Precies... Dat is de verdraaiing van "wereldgelijkvormigheid", de manier waarop die term vaak wordt misbruikt. Ik vind iets fout dus zeg ik: De wereld doet dat ook dus het is wereldgelijkvormig. Kan je altijd gebruiken. Maar dat betekent het niet. Wereldgelijkvormigheid is dat je geen rekening met God houdt, met wat Hij van ons wil.
welkom terug, je hebt gelijk een goede binnenkomer.

Volgens het (seculiere) woordenboek is wereldgelijkvormigheid (let goed op alle onderdelen van de woordsamenstelling; "wereld" "gelijk" "vorm"):
Van Dale schreef:we·reld·ge·lijk·vor·mig
bij attr. gebruik is wereld beklemtoond
bijv. naamw.
1
·
(protestants) zich in uiterlijkheden niet van de wereld (de niet-christenen) onderscheidend (naar Rom. 12:2)
een wereldgelijkvormig christendom
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door parsifal »

In dit soort gevallen verbaas ik me er over dat rapmuziek eerder als wereldgelijkvormig wordt bestempeld dan klassieke muziek of dat de skaterskleding eerder als wereldgelijkvormig wordt gezien dan het pak met stropdas.

Hoewel Erasmiaan qua letterlijke definitie misschien gelijk heeft denk ik niet dat hij hier de kern van de Bijbelse vermaning te pakken heeft. Daar lijkt het meer in het denken en handelen te zitten en niet in de vormen (en als ik naar mezelf kijk is het veel moeilijker om op het gebied van het denken en handelen niet wereldgelijkvormig te zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Precies... Dat is de verdraaiing van "wereldgelijkvormigheid", de manier waarop die term vaak wordt misbruikt. Ik vind iets fout dus zeg ik: De wereld doet dat ook dus het is wereldgelijkvormig. Kan je altijd gebruiken. Maar dat betekent het niet. Wereldgelijkvormigheid is dat je geen rekening met God houdt, met wat Hij van ons wil.
welkom terug, je hebt gelijk een goede binnenkomer.

Volgens het (seculiere) woordenboek is wereldgelijkvormigheid (let goed op alle onderdelen van de woordsamenstelling; "wereld" "gelijk" "vorm"):
Van Dale schreef:we·reld·ge·lijk·vor·mig
bij attr. gebruik is wereld beklemtoond
bijv. naamw.
1
·
(protestants) zich in uiterlijkheden niet van de wereld (de niet-christenen) onderscheidend (naar Rom. 12:2)
een wereldgelijkvormig christendom
Sinds wanneer fungeert Van Dale als Bijbelverklaring?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Precies... Dat is de verdraaiing van "wereldgelijkvormigheid", de manier waarop die term vaak wordt misbruikt. Ik vind iets fout dus zeg ik: De wereld doet dat ook dus het is wereldgelijkvormig. Kan je altijd gebruiken. Maar dat betekent het niet. Wereldgelijkvormigheid is dat je geen rekening met God houdt, met wat Hij van ons wil.
welkom terug, je hebt gelijk een goede binnenkomer.

Volgens het (seculiere) woordenboek is wereldgelijkvormigheid (let goed op alle onderdelen van de woordsamenstelling; "wereld" "gelijk" "vorm"):
Van Dale schreef:we·reld·ge·lijk·vor·mig
bij attr. gebruik is wereld beklemtoond
bijv. naamw.
1
·
(protestants) zich in uiterlijkheden niet van de wereld (de niet-christenen) onderscheidend (naar Rom. 12:2)
een wereldgelijkvormig christendom
Sinds wanneer fungeert Van Dale als Bijbelverklaring?
Wie laat de Van Dale dan als Bijbelverklaring fungeren? Ik niet in ieder geval. Het soms best handig om een woord taalkundig te ontleden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Tiberius »

Bij het woord wereldgelijkvormig tekenen de kanttekenaren aan:
... den vorm of de gedaante dezer boze wereld. Hoedanig deze vorm nu was, beschrijft de apostel Rom. 13:13; Ef. 4:18,19, en Petrus, 1 Petr. 4:3, en Johannes, 1 Joh. 2:16.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Jongere »

Een gevaar rond dit onderwerp vind ik overigens wel dat christenen zich de wereld laten 'afnemen'. Dan is bijvoorbeeld het genieten van bepaalde gaven al wereldgelijkvormig.
Ook begint de discussie zich al heel snel rond wettische dingen te begeven. Ik bedoel dan dat het gaat om de vraag 'wat mogen we (niet)'.
Maar de christen is niet de benadeelde. De christen is helemaal schepsel, maar wel nieuwe schepping.

Uiteindelijk is de christen de wáre burger. De heiden/niet-christen is de vreemdeling en ontheemde; vervreemd van het koninkrijk van God.
En dat koninkrijk is wel 'der hemelen', maar is niet alleen 'de hemel'. Dat koninkrijk heeft alles met onze aarde te maken. Want het is déze aarde die vernieuwd zal worden en het erfdeel zal zijn van de rechtvaardigen.

Ik vind dat belangrijke gedachten. Want ik denk dat we soms te snel op bepaalde ideeën meegaan, die niet Bijbels zijn. Zoals het idee dat de christen eigenlijk alleen maar weg wil van de aarde.
Er is - als het goed is - een verlangen ontbonden en met Christus te zijn. Maar het uiteindelijke verlangen van de christen ligt toch ook in de wil van God. En dat is de herschepping van deze aarde, die daarnaar verlangt als in barensnood (Rom. 8).

Ik denk dus dat het nodig is te zoeken naar een evenwicht. Enerzijds de boze wereld, waar we 'niet van' zijn (Joh. 17, Rom 12). Anderzijds: de aarde is van de Heere en haar volheid.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door ejvl »

Bij ons word het altijd als volgt verklaard;

Gewaad: vrouwen geen broeken/leggings.
Gelaad: lang/kort haar, make-up.
Daad: dingen die je doet.
Gepraat: Vloeken en plat taalgebruik en dergelijke.

Deze termen kom ik overigens niet tegen in de bijbel, en ik vraag me ook af of dit bedoeld word met "wereldgelijkvormig" zoals het in de bijbel bedoeld is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door refo »

ejvl schreef:Bij ons word het altijd als volgt verklaard;

Gewaad: vrouwen geen broeken/leggings.
Gelaad: lang/kort haar, make-up.
Daad: dingen die je doet.
Gepraat: Vloeken en plat taalgebruik en dergelijke.

Deze termen kom ik overigens niet tegen in de bijbel, en ik vraag me ook af of dit bedoeld word met "wereldgelijkvormig" zoals het in de bijbel bedoeld is.
In de bijbel kom je alleen 'daad' tegen. En daar valt gepraat ook onder.
Neem als vuistregel: als een uitspraak rijmt staat die niet in de bijbel.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Precies... Dat is de verdraaiing van "wereldgelijkvormigheid", de manier waarop die term vaak wordt misbruikt. Ik vind iets fout dus zeg ik: De wereld doet dat ook dus het is wereldgelijkvormig. Kan je altijd gebruiken. Maar dat betekent het niet. Wereldgelijkvormigheid is dat je geen rekening met God houdt, met wat Hij van ons wil.
welkom terug, je hebt gelijk een goede binnenkomer.

Volgens het (seculiere) woordenboek is wereldgelijkvormigheid (let goed op alle onderdelen van de woordsamenstelling; "wereld" "gelijk" "vorm"):
Van Dale schreef:we·reld·ge·lijk·vor·mig
bij attr. gebruik is wereld beklemtoond
bijv. naamw.
1
·
(protestants) zich in uiterlijkheden niet van de wereld (de niet-christenen) onderscheidend (naar Rom. 12:2)
een wereldgelijkvormig christendom
Dat kan zijn, maar als de Bijbelse betekenis anders is dan de betekenis die wij (als protestanten) er van gemaakt hebben heeft dit noemen totaal geen zin. Ik stel dat het vaak verkeerd wordt uitgelegd. Wat de Van Dale hier doet is de "protestantse uitleg" noemen.

Verder maakt dit niet zoveel uit want op zich is de uitwerking niet verkeerd. De vraag is alleen bij welke uiterlijkheden we ons moeten onderscheiden. Ik denk dat we allemaal snappen dat bovenstaande uitleg niet over alle uiterlijkheden gaan. De wereld loopt op 2 benen / voeten. De wereld gaat naar de kapper. Een paar voorbeelden van uiterlijkheden waarvan geen christen zal zeggen: We moeten ons in die uiterlijkheden van de wereld onderscheiden. We moeten dus uiterlijkheden toetsen aan de Bijbel om te kijken of ze goed zijn of niet. En niet, wat regelmatig gebeurd, als onderbouwing geven: De wereld doet het en wij moeten niet wereldgelijkvormig zijn dus moeten wij het niet doen.

Zie bijv. de onderbouwing die Ejvl heeft gehoord en hier noemt t.o.v. kleding. De Bijbel verbiedt nergens het gebruik van broeken en leggings door vrouwen. Wat de Bijbel wel verbiedt is zedeloze kleding. Het laatste is wereldgelijkvormig, het eerste niet. Het is hooguit een stukje cultuur om die kleding niet te dragen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door memento »

Naar aanleiding van Rom. 12:2: Paulus spreekt hier over de tijdgeest, die we niet gelijkvormig moeten worden (het woord "wereld" wat de SV vertaald is wat vrij, de grondtaal heeft het woord aioon, "eeuw, lange tijdsduur").

Wat Paulus hier zegt, zou je kunnen vertalen: Laat je niet vormen door de tijdsgeest, maar wordt veranderd (metamorfose) door de vernieuwing van jullie geest.

Kortom, Paulus heeft het hier in de eerste plaats over gevormd worden van de geest, waarbij het één van 2en is: Of je wordt gevormd door de tijdsgeest, of je wordt gevormd door de vernieuwende verandering die God werkt. In wezen is dus iedere onbekeerde dus in Paulus definitie "wereldgelijkvormig".

Verder: Je laten vormen door de tijdsgeest is iets wat veel meer is dan het overnemen van wat gewoonten en gebruiken uit de cultuur. Je kan wereldgelijkvormigheid niet ontlopen, enkel door je als uiterst degelijke refo te gaan gedragen. Het gaat veel dieper. Het gaat om een manier van denken. Denk aan individualisme, materialisme, zelfbeschikking, autonomie, zelfontplooiing, genietzuchtig (denk aan eten, drinken, entertainment), etc. Ik denk dat als we dat beseffen, de boodschap veel scherper is, en voor ons allen heel ontdekkend. Want wie is hier niet schuldig aan, wie staat niet bloot aan die verleidingen?
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Wilsophie »

Als ik lees in de Bijbel dat wij de wereld niet gelijkvormig zouden zijn , dan denk ik toch dat de Bijbel leert dat wij eruit getrokken zijn.
Wij zijn volgens de Petrus brief eruit getrokken en gezeg in het koninkrijk van de zoon zijner liefde.
En dan denk ik tevens aan de vleermuis die op zijn kop hangt en met zijn pootjes naar boven en afgaat op wat hij hoort.

Als de Bijbel zegt dat onze wandel in de hemel is dan denk ik dat dat nu al het geval is.

En dan lees ik ook nog dat de Heer als Hogepriester onze voeten reinigt en dat ons binnenste wordt vernieuwd van dag tot dag.
Dus ja ...iets gelijkvormig zijn waarvan je geen deel uit maakt, begrijp ik niet.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door rekcor »

Wilsophie schreef:Dus ja ...iets gelijkvormig zijn waarvan je geen deel uit maakt, begrijp ik niet.
Het klassieke antwoord is, dat deze scheiding pas in de hemel (of na Jezus' wederkomst) volledig zal zijn in de praktijk.
memento schreef:Kortom, Paulus heeft het hier in de eerste plaats over gevormd worden van de geest, waarbij het één van 2en is: Of je wordt gevormd door de tijdsgeest, of je wordt gevormd door de vernieuwende verandering die God werkt. In wezen is dus iedere onbekeerde dus in Paulus definitie "wereldgelijkvormig".
Maar wat in de tweede plaats? Want zoals je het nu stelt, hebben veel refo's het bij het verkeerde eind als zij gospelmuziek, cafebezoek, etc per definitie (want het is wereldgelijkvormig) afkeuren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Tiberius »

Wat Paulus met wereldgelijkvormig bedoelt, beschrijft hij (volgens de kanttekenaren en ik kan me daar volledig in vinden) in de volgende tekstgedeelten:
Rom 13:13: Laat ons, als in den dag,64 eerlijk65 wandelen;66 niet in brasserijen67 en dronkenschappen,68 niet in slaapkameren69 en ontuchtigheden,70 niet in twist en nijdigheid;
Efeze 4:18: Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods,38 door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten;

Petrus in 1 Petrus 4:3:Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd8 des levens der heidenen wil9 volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen;10

Johannes in 1 Joh 2:16: Want al wat in de wereld51 is, namelijk de begeerlijkheid des vleses,52 en de begeerlijkheid der ogen,53 en de grootsheid des levens,54 is niet uit den Vader,55 maar is uit de wereld.56

@Rekcor: Dat christenen moeite hebben met de door jou genoemde en andere zaken, vindt zijn reden denk ik meer in wat de apostel Judas schrijft: en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is., waarvan de kanttekenaren opmerken, dat dat schijnt te zien op de onreinheden van de wet, waarnaar al wat iets onreins aanraakte zelf ook voor onrein gehouden werd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:@Rekcor: Dat christenen moeite hebben met de door jou genoemde en andere zaken, vindt zijn reden denk ik meer in wat de apostel Judas schrijft: en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is., waarvan de kanttekenaren opmerken, dat dat schijnt te zien op de onreinheden van de wet, waarnaar al wat iets onreins aanraakte zelf ook voor onrein gehouden werd.
Ok, dus het argument is dan niet zozeer de wereldgelijkvormigheid, maar het feit dat gospelmuziek, cafébezoek etc. bevlekt zouden zijn zoals de rok van het vlees bevlekt is (waarbij ze, denk ik, wel aannemelijk moeten maken dat dit inderdaad het geval is).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:@Rekcor: Dat christenen moeite hebben met de door jou genoemde en andere zaken, vindt zijn reden denk ik meer in wat de apostel Judas schrijft: en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is., waarvan de kanttekenaren opmerken, dat dat schijnt te zien op de onreinheden van de wet, waarnaar al wat iets onreins aanraakte zelf ook voor onrein gehouden werd.
Ok, dus het argument is dan niet zozeer de wereldgelijkvormigheid, maar het feit dat gospelmuziek, cafébezoek etc. bevlekt zouden zijn zoals de rok van het vlees bevlekt is (waarbij ze, denk ik, wel aannemelijk moeten maken dat dit inderdaad het geval is).
Nogmaals: dat denk ik; weet het niet zeker.
Plaats reactie