Wereldgelijkvormigheid

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Desiree »

Wereldgelijkvormigheid
Vaak zie ik in topics het woord wereldgelijkvormigheid gebruikt worden. Ik heb het niet helemaal duidelijk hoe iemand dat op bepaalde momenten bedoelt. Daarom is het wellicht goed om gewoon stil te staan bij het woord wereldgelijkvormigheid. Wat versta jij eronder?

Ik weet, het is een lastige en zal heel verschillend beantwoord worden. Ik zou zeggen, brand maar los, want we kunnen uiteindelijk van elkaar leren. Ook al zeg je maar één zin, het kan er toe doen.

Bedankt alvast! :super
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Wereldgelijkvormigheid
Vaak zie ik in topics het woord wereldgelijkvormigheid gebruikt worden. Ik heb het niet helemaal duidelijk hoe iemand dat op bepaalde momenten bedoelt. Daarom is het wellicht goed om gewoon stil te staan bij het woord wereldgelijkvormigheid. Wat versta jij eronder?

Ik weet, het is een lastige en zal heel verschillend beantwoord worden. Ik zou zeggen, brand maar los, want we kunnen uiteindelijk van elkaar leren. Ook al zeg je maar één zin, het kan er toe doen.

Bedankt alvast! :super
Het is een woord uit de Bijbel. Er staat in Romeinen 12:2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

De kanttekeningen zeggen ervan
Grieks:dezer eeuw, namelijk, die in het boze gelegen is (1 Johannus 5:19)
niet gelijkvormig. dat is neem niet naar de vorm of de gedaante van deze boze wereld aan. Hoe deze vorm was beschrijft de apostel in Rom. 13:13, en Petrus in 1 Petrus 4:3, en Johannes in 1 Joh. 2:16

De kanttekening gaat nog verder, maar ik neen aan dat je een statenbijbel met kanttekeningen hebt?

Anders zou ik de bijbelverklaring van Matthew Henry er eens op nakijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door helma »

ik zie wereldgelijkvormigheid als tegenstelling van 'vreemdelingschap'; het pelgrim zijn op deze wereld.
Wel in deze wereld; maar niet ván deze wereld.

Dan leef je dus anders. Leven vanuit eeuwigheidsperspectief.
Niet (wereld)vreemd maar vreemdeling. Pelgrims op weg naar een ander vaderland.
Afgezonderd van de wereld; toegewijd aan God.
Heilig leven: Zijt heilig want Ik ben heilig.

1 petrus 1:18 is denk ik heel belangrijk als we het hier over hebben:
13 Daarom opschortende de lendenen van uw verstand, en nuchter zijnde, hoopt volkomen op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.

14 Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren;

15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelf heilig in al uw wandel;

16 Daarom dat er geschreven is: Weest heilig, want Ik ben heilig.

17 En indien gij tot een Vader aanroept Hem, Die zonder aanneming des persoons oordeelt naar een ieders werk, zo wandelt in vreze de tijd van uw inwoning;

18 Wetende dat gij niet door vergankelijke dingen, zilver of goud, verlost zijt uit uw ijdele wandeling, die u van de vaderen overgeleverd is;

19 Maar door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam;

20 Die wel voorgekend is geweest vóór de grondlegging der wereld, maar geopenbaard is in deze laatste tijden om uwentwil,

21 Die door Hem gelooft in God, Die Hem opgewekt heeft uit de doden, en Hem heerlijkheid gegeven heeft, opdat uw geloof en hoop op God zijn zou.

22 Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vurig lief uit een rein hart;

23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.

24 Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras. Het gras is verdord, en zijn bloem is afgevallen;

25 Maar het Woord des Heeren blijft in eeuwigheid; en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door TSD »

Eens met reactie van Helma!

En dan gaat het natuurlijk om de invulling in de praktijk.

Bij 'een wereldling' staat het leven hier op de 1e plaats: zorgen voor goed werk, goede verdiensten, een goed huis / plekje om te wonen, tijd hebben voor hobby's en dergelijke.

Allemaal op zich geen verkeerde dingen, maar ik denk dat het bij een Christen altijd op de 2e plaats hoort te staan. Anders verschilt de praktijk van ons leven (ook al is het een net leven) niet van dat van een wereldling.

Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens...
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Desiree »

Dank jullie wel! Fijne reacties..

Helder, de wil van God, zoals Dia schreef, dat is een kern, denk ik ook. Soms ook een strijd, althans bij mij wel. Het moet er maar eens op aankomen.. Maar ook dan toch het verschil, het vertrouwen. Zo'n simpel woord, maar een heel 'verborgen' leven erachter.

Dank je ook Helma en TSD. Helder! Wat voel ik me dan vaak ook wereld gelijkvormig. Het goede komt van Boven.

Ik hoop op nog meer reacties. Maar misschien kunnen we ook naar deze topic uitwijken als we het ergens anders over dit onderwerp hebben.

:super Dia, die boeken/Bijbels heb ik hoor.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door dennis »

Als je door genade de Heere wilt dienen komen alle dingen van de wereld op z'n hoogst op de tweede plaats.
Onze wandel moet in de hemelen zijn en niet in de aarde.

En een deel van de strijd die iedere ware christen heeft te voeren in zijn of haar leven betreft deze: strijden tegen de duivel, de wereld en het eigen verdorven vlees (oude mens).
En geloof me, dat gevecht win je nooit. Maar de Heere wil wel te hulp komen zodat je toch niet verliest. Omdat Hij zijn kinderen strijdt.

Sterker: als Hij niet dag en nacht aan de rechterhand des Vaders voor al de zijnen bad, was het een verloren zaak.

Een dominee die ik niet zo lang geleden hoorde zei: Je leven moet om Jezus draaien. En zo is het ook.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Wilsophie »

Het is weer bemoedigend om te lezen dat onze wandel in de hemel is.
En dat wil ook zeggen dat onze voeten gereinigd worden door het leven en het werk van de Hogepriester.
Het is a.h.w. een positie van een vlinder die eerst een rups was.
Wilsophie
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door rekcor »

TSD schreef:Eens met reactie van Helma!

En dan gaat het natuurlijk om de invulling in de praktijk.

Bij 'een wereldling' staat het leven hier op de 1e plaats: zorgen voor goed werk, goede verdiensten, een goed huis / plekje om te wonen, tijd hebben voor hobby's en dergelijke.

Allemaal op zich geen verkeerde dingen, maar ik denk dat het bij een Christen altijd op de 2e plaats hoort te staan. Anders verschilt de praktijk van ons leven (ook al is het een net leven) niet van dat van een wereldling.

Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens...
Toch wordt 'wereldgelijkvormigheid' bijv. ook gebruikt in discussies over bijv. 'rapmuziek'. Dan wordt gezegd: rapmuziek is wereldgelijkvormig. Maar ik zie niet waar ik dat in jouw lijstje moet plaatsen. Het gaat me natuurlijk niet om die rapmuziek hier, maar mee om de generieke vraag: is wereldgelijkvormig gelijk aan 'dezelfde vormen gebruiken als in de wereld gebruikt worden'?
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Hansie »

Wilsophie schreef:Het is weer bemoedigend om te lezen dat onze wandel in de hemel is.
En dat wil ook zeggen dat onze voeten gereinigd worden door het leven en het werk van de Hogepriester.
Het is a.h.w. een positie van een vlinder die eerst een rups was.
Wilsophie
We wassen elkaar echter liever de oren dan de voeten, heb ik het idee ...
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Democritus »

rekcor schreef:
TSD schreef:Eens met reactie van Helma!

En dan gaat het natuurlijk om de invulling in de praktijk.

Bij 'een wereldling' staat het leven hier op de 1e plaats: zorgen voor goed werk, goede verdiensten, een goed huis / plekje om te wonen, tijd hebben voor hobby's en dergelijke.

Allemaal op zich geen verkeerde dingen, maar ik denk dat het bij een Christen altijd op de 2e plaats hoort te staan. Anders verschilt de praktijk van ons leven (ook al is het een net leven) niet van dat van een wereldling.

Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens...
Toch wordt 'wereldgelijkvormigheid' bijv. ook gebruikt in discussies over bijv. 'rapmuziek'. Dan wordt gezegd: rapmuziek is wereldgelijkvormig. Maar ik zie niet waar ik dat in jouw lijstje moet plaatsen. Het gaat me natuurlijk niet om die rapmuziek hier, maar mee om de generieke vraag: is wereldgelijkvormig gelijk aan 'dezelfde vormen gebruiken als in de wereld gebruikt worden'?
Hierbij een citaat van JC Ryle
Kleren dragen die door kleur of snit zodanig zijn dat ze iedereen opvallen zodra u ergens komt, is een grote vergissing. Het geeft goddeloze mensen de gelegenheid om de godsdienst belachelijk te maken en het is een blijk van zelfgenoegzaamheid en aanstellerij. Degenen die willen laten zien hoe onwerelds ze wel zijn door opvallende, lelijke kleren te dragen, of door op een jammerende, zeurende toon te praten, of door een onnatuurlijke slaafsheid, nederigheid en ernst aan de dag te leggen, schieten hun doel volkomen voorbij en geven alleen maar gelegenheid aan de vijanden van de Heere om te lasteren.

Als u zich werkelijk van de wereld wilt afscheiden, dan raad ik u aan zich te hoeden voor een zure, gemelijke, gure, sombere, onaangename, norse houding en nooit te vergeten dat men ook zonder woorden iemand voor Christus kan ‘winnen’. Laat er geen nodeloze scheiding tussen u en de wereld plaatsgrijpen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Wilsophie »

Hansie schreef:
Wilsophie schreef:Het is weer bemoedigend om te lezen dat onze wandel in de hemel is.
En dat wil ook zeggen dat onze voeten gereinigd worden door het leven en het werk van de Hogepriester.
Het is a.h.w. een positie van een vlinder die eerst een rups was.
Wilsophie
We wassen elkaar echter liever de oren dan de voeten, heb ik het idee ...
:haha :haha
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door TSD »

rekcor schreef:
TSD schreef:Eens met reactie van Helma!

En dan gaat het natuurlijk om de invulling in de praktijk.

Bij 'een wereldling' staat het leven hier op de 1e plaats: zorgen voor goed werk, goede verdiensten, een goed huis / plekje om te wonen, tijd hebben voor hobby's en dergelijke.

Allemaal op zich geen verkeerde dingen, maar ik denk dat het bij een Christen altijd op de 2e plaats hoort te staan. Anders verschilt de praktijk van ons leven (ook al is het een net leven) niet van dat van een wereldling.

Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens...
Toch wordt 'wereldgelijkvormigheid' bijv. ook gebruikt in discussies over bijv. 'rapmuziek'. Dan wordt gezegd: rapmuziek is wereldgelijkvormig. Maar ik zie niet waar ik dat in jouw lijstje moet plaatsen. Het gaat me natuurlijk niet om die rapmuziek hier, maar mee om de generieke vraag: is wereldgelijkvormig gelijk aan 'dezelfde vormen gebruiken als in de wereld gebruikt worden'?
De link met wereldgelijkvormigheid zit denk ik niet in de muziekvorm op zichzelf maar in de hele rapcultuur en alles wat daaromheen hangt, niet alleen de teksten, maar ook bijbehorende clips zijn op zijn best alleen gericht op de wereld van nu en op zijn slechtst doordrenkt met het openlijk goedpraten van de zonde op verschillende tereinen.

Dan komt natuurlijk de vraag van 'Christelijke rap'. Maar daar is een ander topic over dus dat lijkt me dat we dat we die discussie hier niet opnieuw moeten gaan voeren.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door dennis »

Ook dingen die christelijk worden genoemd, kunnen wereldgelijkvormig zijn, als ze tegenstrijdig zijn aan de wil en het woord van God.

Dat kan op muzikaal gebied, maar op nog veel meer terreinen. Ook het alleen maar bezig zijn met de op zich geoorloofde zaken valt er onder.

Over de mensen voor de zondvloed staat geschreven: ze aten, ze dronken. Ze gaven ten huwelijk en werden ten huwelijk gegeven.

Op zich geen foute dingen, maar het probleem was, dat daar hun leven uit bestond.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door rekcor »

Ik bedoelde natuurlijk Christelijke rap (of beter: rapmuziek als muziekstijl, dus juist zonder de heisa eromheen).

De redenering is dan: Christelijke rap is wereldgelijkvormig, want men 'rapt' op 'beats' en in de wereld 'rapt' men ook op 'beats'.

Idem. cafebezoek: is het altijd wereldgelijkvormig om naar een cafe te gaan, ook al drink je zelf alleen ranja met een rietje, en heb je een goed gesprek met iemand?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Marnix »

Precies... Dat is de verdraaiing van "wereldgelijkvormigheid", de manier waarop die term vaak wordt misbruikt. Ik vind iets fout dus zeg ik: De wereld doet dat ook dus het is wereldgelijkvormig. Kan je altijd gebruiken. Maar dat betekent het niet. Wereldgelijkvormigheid is dat je geen rekening met God houdt, met wat Hij van ons wil.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie