Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Sheba schreef: Meestal zijn de mensen er wel hoor bij voorbereiding en nabetrachting. Toen de kinderen klein waren gebeurde het inderdaad wel eens dat een van ons naar de ochtenddienst ging ( de ander luisterde mee) en s avonds de ander. Die dan ook weer meeluisterde.
Daar gaat het niet over en dat bedoelde ik ook niet. Je hoort gewoon van mensen dat ze rustig een weekendje weg plannen terwijl het voorbereiding is (of H.A.)
Sheba schreef:Je doet nu net of er helemaal niet met elkaar over gesproken wordt.
Nee zo doe ik niet, maar het is zoals ik het hier beleef. Jij verkeert in andere kerkelijke en meer biblebeltse kringen waarschijnlijk.
Sheba schreef:En als ik heel eerlijk ben. Merk ik in mijn omgeving dat dat op zijn hoogst misschien binnen gezin of familie gebeurt. Maar vaak niet met mede- gemeenteleden.
Zelfs binnen sommige families lukt het niet.
Sheba schreef:Verder ben ik wel benieuwd naar wat jij bedoeld met wat mensen lieten in de week van voorbereiding... Kan je dat concreet maken?
Jawel, volgens mij waren de Avondmaalszondagen lang van tevoren bekend. Dan werd er in die week geen feestje gevierd of iets dergelijks.
Logeren van tantes en ooms ging niet door op deze weekenden.
Er was een doordeweekse kerkdienst.
Er lag "beslag", een bepaalde ernst, in huis ook. Als kinderen kregen we daar best veel van mee.
Ook als er visite kwam.

En ik hoor het soms nog wel van oudere mensen, dat ze geen vrijmoedigheid kregen om aan te gaan. Omdat er van hun kant toch iets tussen zat.
In het algemeen krijg ik toch de indruk: eens bekeerd, altijd bekeerd en dan mag je aangaan.
En mocht een kind van God in de zonde vallen, die is toch vergeven?
Maar zo heb ik het niet geleerd en zo staat het volgens mij ook niet in het formulier.

Wat ik steeds bedoel te zeggen is, dat er in zijn algemeenheid anders/gemakkelijker over het H.A. wordt gedacht.
Zelfs als ik bij mijn gereformeerde of hervormde tantes logeerde, was daar ook veel ernst en ging zeker lang niet iedereen aan.
Mijn tante kon niet aangaan omdat een zoon kort daarvoor was overleden. Ze zat met zoveel vragen en misschien bitterheid in haar hart, dat ze niet kon aangaan. Mijn oom bleef helemaal weg, die zondag.
Terwijl ik hen toch kende als lieve, Godvrezende mensen.
Met alle respect voor mensen die net in een hele moeilijke situatie zitten wil ik toch benadrukken dat het een bevel, een opdracht is; Doe dat tot Mijn gedachtenis!

Eens bekeerd altijd bekeerd, ja... al kan je dat wel anders beleven. Zou David na zijn zonden met Bathseba gedacht hebben eens bekeerd altijd bekeerd, nee Hij zei: Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd, in mijn brullen den gansen dag. Want Uw hand was dag en nacht zwaar op mij; mijn sap werd veranderd in zomerdroogten.
Daarom is dat zelfonderzoek zo nodig, zie of er in mij geen schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige weg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door helma »

Vanavond hadden wij bezinningsdienst voor het Avondmaal a.s. zondag. De moeite waard om te luisteren. Cgk Renswoude (kerkomroep)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door emigrant »

Ooit gehoord dat ze in sommige boerendorpen het overgebleven brood aan de kippen voeren.
Wat heb je dan voor visie op het Sacrament?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

emigrant schreef:Ooit gehoord dat ze in sommige boerendorpen het overgebleven brood aan de kippen voeren.
Wat heb je dan voor visie op het Sacrament?
In iig geen roomse visie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mara »

emigrant schreef:Ooit gehoord dat ze in sommige boerendorpen het overgebleven brood aan de kippen voeren.
Wat heb je dan voor visie op het Sacrament?
Mijn oom was koster en tante maakte van het eventuele overgebleven brood de volgende dag wentelteefjes.
Oom kocht nl. hele ongesneden broden en sneed ze op de ochtend vlak vóór de kerkdienst.
Ook de overgebleven wijn vond wel een bestemming. Ik dacht niet dat het werd weggegooid.
Hij kocht altijd wel dezelfde wijn bij een vaste leverancier.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Vorst »

emigrant schreef:Ooit gehoord dat ze in sommige boerendorpen het overgebleven brood aan de kippen voeren.
Wat heb je dan voor visie op het Sacrament?
Wat moet je er anders mee? Het is geen heilig brood hoor (daar smaakt het ook niet lekker genoeg voor; evenals de wijn, daar word je qua smaak ook niet bepaald blij van).
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

emigrant schreef:Ooit gehoord dat ze in sommige boerendorpen het overgebleven brood aan de kippen voeren.
Wat heb je dan voor visie op het Sacrament?
Gewoon, een nuchtere visie.

Wat zou jij met het brood willen doen?
-
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door emigrant »

Mannetje schreef:
emigrant schreef:Ooit gehoord dat ze in sommige boerendorpen het overgebleven brood aan de kippen voeren.
Wat heb je dan voor visie op het Sacrament?
Gewoon, een nuchtere visie.

Wat zou jij met het brood willen doen?
De dominee en kerkenraad het restant in het consistorie laten opeten, lijkt me beter.
Calvijn at het altijd in zijn eentje op.

Kippenvoer of een lekkernij als wentelteefjes maken lijkt me wat oneerbiedig.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mara »

emigrant schreef:
Mannetje schreef:
emigrant schreef:Ooit gehoord dat ze in sommige boerendorpen het overgebleven brood aan de kippen voeren.
Wat heb je dan voor visie op het Sacrament?
Gewoon, een nuchtere visie.

Wat zou jij met het brood willen doen?
De dominee en kerkenraad het restant in het consistorie laten opeten, lijkt me beter.
Calvijn at het altijd in zijn eentje op.

Kippenvoer of een lekkernij als wentelteefjes maken lijkt me wat oneerbiedig.
Of je er nu jam opsmeert of je bakt er wentelteefjes van, wat maakt dat nu uit?
Oom was dan wel fulltime koster, maar het was geen vetpot, hij moest een bijbaantje nemen.
Dus tante was blij met die extra boterhammetjes.

Als ik bij hen logeerde zag ik wel meer dingen "achter de schermen" die je als kerkganger mist. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

emigrant schreef:
Mannetje schreef:
emigrant schreef:Ooit gehoord dat ze in sommige boerendorpen het overgebleven brood aan de kippen voeren.
Wat heb je dan voor visie op het Sacrament?
Gewoon, een nuchtere visie.

Wat zou jij met het brood willen doen?
De dominee en kerkenraad het restant in het consistorie laten opeten, lijkt me beter.
Calvijn at het altijd in zijn eentje op.

Kippenvoer of een lekkernij als wentelteefjes maken lijkt me wat oneerbiedig.
Is het brood dan toch veranderd?
-
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Afgewezen »

Mannetje schreef:Is het brood dan toch veranderd?
Nee, maar wel gewijd.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

Afgewezen schreef:
Mannetje schreef:Is het brood dan toch veranderd?
Nee, maar wel gewijd.
En dat blijft het ook na de sluiting van de tafel? Dan heeft het toch geheel en al zijn functie verloren?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Tiberius »

Ik zie er ook geen probleem in om het aan de varkens te voeren, behalve algemene bezwaren die ik er tegen heb om goed eten weg te gooien.
Na de bediening van het sacrament is het niet meer gewijd. Evenmin als het doopwater gewijd is. Dat zal na afloop ook wel gewoon weggespoeld worden.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Marieke »

Mara schreef:Ik las een oud topic, volle avondmaaltafels en kwam een posting van Marieke tegen:
Ik citeer:
Niemand zal zeggen dat het een goed teken is als er slechts enkelen aangaan. Toch kan ik me voorzichtigheid zeker voorstellen omdat ook uit de Bijbel blijkt dat er velen gedronken en gegeten hebben, waarvan het einde de eeuwige dood is.
Ik heb pas een preek gehoord over 1 Korinthe 10 : 1 t/m 5, die me wat dat betreft zeer aangreep.
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;

2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;

3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;

4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.

5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.


Het TOPIC uit 2009
waarvan mij de postings van Rens wel ontroeren.

Ik ben benieuwd of Marieke dit nog kan herinneren en of zij het nog steeds zo ziet? :)
Vooruit dan maar....ik lees nog wel eens wat topics mee.
Ik kan het me zeker herinneren, de preek ben ik nooit vergeten.
Gods Woord is ook niet veranderd, dus ik kan me er nog steeds in vinden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Ik zie er ook geen probleem in om het aan de varkens te voeren, behalve algemene bezwaren die ik er tegen heb om goed eten weg te gooien.
Na de bediening van het sacrament is het niet meer gewijd. Evenmin als het doopwater gewijd is. Dat zal na afloop ook wel gewoon weggespoeld worden.
Ook tijdens de tafel is het niet gewijd, zijn we toch nog een beetje Rooms?
Het is gewoon brood!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie