Zoals ik eerder aangaf geef ik de voorkeur aan de bediening van het avondmaal door ambtsdragers. Dit is voornamelijk gebaseerd op wat er in de vroege kerk gezegd is en de orde bij het avondmaal.Tiberius schreef:De vraag is dan wat je wel voldoende vindt.parsifal schreef:Een kleine toelichting.
Natuurlijk geef ik de voorkeur aan de beste Bijbelse weg. Echter echt Onbijbelse of tegen-Bijbelse gebruiken zijn een mogelijke reden tot scheuring en daarom ga ik hier tegen een term als "onbijbels" in, zolang de onderbouwing niet voldoende is.
Ik heb hieronder het geprobeerd uit de Bijbel aan te tonen.
Eerst met de bekende zendingstekst, verder met de wijze zoals de apostelen werkten, daarna aangetoond dat de tegenvoorbeelden geen steek houden, omdat het ofwel een evangelist, ofwel een dienaar betrof. Vervolgens met de lijn van het OT.
Verder gaf je zelf al (in het begin) aan, dat de Oude Kerk ook altijd in dat spoor heeft gewandeld; de visie van de mensen van de Reformatie en Nadere Reformatie staan ons ook ter beschikking (zie de belijdenisgeschriften en de formulieren).
Dus wat wil je nog meer.
Verder nog even over die persoonlijke vraag: ik kan jouw houding in dit topic niet rijmen met wat je eerder zei in het gesloten modbeleid topic (waar je afstand nam van het bewust schoppen tegen de gereformeerde traditie).
Echter ik kan hier geen Bijbels punt van maken. Zoals ik dat ook niet kan van een te hoge ambtsvisie met vastomlijnde taken. Ik kan dat echt niet in het Nieuwe Testament lezen.
Jij beroept je in de eerste plaats op Mattheus 28, maar er zijn verschillende redenen waarom ik de uitleg niet ondersteun. Hier ben je vrijwel niet op ingegaan.
- De opdracht voor de apostelen sluit niet uit dat zij de enigen zijn die mogen dopen en prediken. Sterker nog vers 20 wordt vaak richting alle Christenen getrokken, waarom vers 19 niet als opdracht voor de gehele kerk zien.
- Het gaat over dopen en prediken niet over het avondmaal
- Als er al een speciale groep wordt aangesproken zijn het de apostelen. Er is ook in de gereformeerde traditie geen automatische overgang van apostelen naar predikanten
Verder beroep je je op het OT waar taken voor de priesters niet zomaar konden worden overgenomen door anderen. Je gaat hier echter voorbij aan de bijzondere taak van priesters die niet door predikanten (of apostelen) is overgenomen. Lees ook wat er in Hebreeen allemaal over priesters staat en kijk naar de reinheidswetten voor priesters.
Daar tegenover zet ik Handelingen 8:4 waar de prediking door hen die verstrooid werden gebeurde. Dit lijkt een natuurlijke manier van evangeliseren te zijn geweest. In vers 5 wordt Filippus genoemd, maar het lijkt me vreemd om vers 4 al tot hen te beperken.
Ook als je kijkt naar Apollos in Handelingen 18 begon zijn verkondiging (die eerst onvolledig was) al voor hij maar echt met de gemeente te maken had. Hij werd daarna niet gestopt in zijn verkondiging, hij kreeg alleen onderwijs van Aquilla en Priscilla (over wiens roeping er ook weinig staat) en ging verder met verkondigen. Hij werd wel in contact gebracht met de Kerk.
Als het over de bediening van het avondmaal gaat is denk ik het belangrijkste punt 1 Korinthe 11, waarbij zelfs bij de bespreking van misstanden aan de tafel men zich niet tot de leiders in de gemeente richt maar tot de gemeente als geheel, zonder ook maar de oudsten te noemen daar. Dit is iets wat ik moeilijk kan verklaren als men heel strikt de bediening van het avondmaal alleen door oudsten liet gebeuren.
Ten slotte lijkt het avondmaal in de Bijbel een veel centralere plaats in te nemen dan in de tegenwoordige kerk. Het lijkt bij vrijwel alle samenkomsten te gebeuren. Mijn vraag is of dit altijd in aanwezigheid van een predikant gebeurde. En om het naar de huidige tijd te verplaatsen: Is gebrek aan predikanten voldoende reden om de frequentie van het avondmaal te verminderen? Of kunnen we zeggen: "Dan maar zonder predikant, uiteindelijk is het toch God die bedient."?