De glijdende schaal

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De glijdende schaal

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Het kan een keer gebeuren dat vrouwen in allerhaast hun hoed vergeten.
Om dan te weigeren is ook wat...
Nee, dat was wat ik toen dacht. Maar dan zou ik persoonlijk niet aangaan als mij dat zou overkomen.
Maar het was willens en wetens.
samanthi schreef:Zonder hoed is kwalijker dan die lange broek bij een vrouw, ook baarden en snorren worden on sommige gemeenten geweerd, alleen een hoofdbedekking is Bijbels, de rest zijn menselijke regels.
In de tijd dat er nog tafelwachten stonden, gebeurde zoiets niet.
Dan werd iemand alleen geweigerd als bekend was dat hij onwaardig deel zou nemen.
In feite om iemand tegen zichzelf te beschermen dan, toch?

Als je het met een kerkelijke regel niet eens bent, ongeacht wat het is, is dan de weg dat je het toch maar doordrukt? M.i. kan daar geen Zegen op rusten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De glijdende schaal

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Het kan een keer gebeuren dat vrouwen in allerhaast hun hoed vergeten.
Om dan te weigeren is ook wat...
Nee, dat was wat ik toen dacht. Maar dan zou ik persoonlijk niet aangaan als mij dat zou overkomen.
Maar het was willens en wetens.
samanthi schreef:Zonder hoed is kwalijker dan die lange broek bij een vrouw, ook baarden en snorren worden on sommige gemeenten geweerd, alleen een hoofdbedekking is Bijbels, de rest zijn menselijke regels.
In de tijd dat er nog tafelwachten stonden, gebeurde zoiets niet.
Dan werd iemand alleen geweigerd als bekend was dat hij onwaardig deel zou nemen.
In feite om iemand tegen zichzelf te beschermen dan, toch?

Als je het met een kerkelijke regel niet eens bent, ongeacht wat het is, is dan de weg dat je het toch maar doordrukt? M.i. kan daar geen Zegen op rusten.
Dat doe ik zeker niet, maar het kan wel leiden tot droge orthodoxie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De glijdende schaal

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Nou met die hoofdbedekking g blijf ik toch "worstelen"!
Ik ben een jaar kaal geweest en droeg mutsjes als hoofdbedekking, ook naar de kerk en heb er zelfs niet aan gedacht om daar ook nog een andere hoofdbedekking overheen te doen.
Nu heb ik alweer een paar jaar een kopie haar (door de corona heb ik zelfs mijn 6 wekelijkse kappersbeurten gecancled en heb ik best weer aardig wat haarAfbeelding
Mijn dochter zei gisteren nog: mam je deed voor de kaalheid een mutsje op, nu heb je weer haar, waarom nu ook nog wat op je hoofd zetten bovenop je haar (je haar is tenslotte tot bedekking)
Het komt waarschijnlijk weer zeurderig over omdat daar al eerder over gebakeleid is hier maar ik vind dat ze wél een punt heeft!
En hier thuis draag ik ook nooit wat op mijn haar onder het bijbel lezen, bestuderen en de kerkdiensten.
Ik luister zelfs tegenwoordig ook weleens preken onder de strijk bijvoorbeeld.
Conclusie: ik weet voor mezelf nog steeds niet wat goed en/of wat fout is!
In plaats van?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De glijdende schaal

Bericht door eilander »

Als je twijfelt over waar je goed aan doet, kies dan op z'n minst de manier die het minst aanstoot geeft. Dan zoek je geen grenzen op wat mij betreft.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De glijdende schaal

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Als je twijfelt over waar je goed aan doet, kies dan op z'n minst de manier die het minst aanstoot geeft. Dan zoek je geen grenzen op wat mij betreft.
Vind ik ook een goede ja. Aan de andere kant vind ik ook het 'neemt geen aanstoot' een goede les. Er is altijd wel iemand die iets zal vinden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De glijdende schaal

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:Nou met die hoofdbedekking g blijf ik toch "worstelen"!
Ik ben een jaar kaal geweest en droeg mutsjes als hoofdbedekking, ook naar de kerk en heb er zelfs niet aan gedacht om daar ook nog een andere hoofdbedekking overheen te doen.
Nu heb ik alweer een paar jaar een kopie haar (door de corona heb ik zelfs mijn 6 wekelijkse kappersbeurten gecancled en heb ik best weer aardig wat haarAfbeelding
Mijn dochter zei gisteren nog: mam je deed voor de kaalheid een mutsje op, nu heb je weer haar, waarom nu ook nog wat op je hoofd zetten bovenop je haar (je haar is tenslotte tot bedekking)
Het komt waarschijnlijk weer zeurderig over omdat daar al eerder over gebakeleid is hier maar ik vind dat ze wél een punt heeft!
En hier thuis draag ik ook nooit wat op mijn haar onder het bijbel lezen, bestuderen en de kerkdiensten.
Ik luister zelfs tegenwoordig ook weleens preken onder de strijk bijvoorbeeld.
Conclusie: ik weet voor mezelf nog steeds niet wat goed en/of wat fout is!
In plaats van?
Nee joh, natuurlijk nietAfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De glijdende schaal

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:Als je twijfelt over waar je goed aan doet, kies dan op z'n minst de manier die het minst aanstoot geeft. Dan zoek je geen grenzen op wat mij betreft.
Aanstoot geven is géén issue er is in onze gemeente keuzevrijheidAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De glijdende schaal

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:Nou met die hoofdbedekking g blijf ik toch "worstelen"!
Ik ben een jaar kaal geweest en droeg mutsjes als hoofdbedekking, ook naar de kerk en heb er zelfs niet aan gedacht om daar ook nog een andere hoofdbedekking overheen te doen.
Nu heb ik alweer een paar jaar een kopie haar (door de corona heb ik zelfs mijn 6 wekelijkse kappersbeurten gecancled en heb ik best weer aardig wat haarAfbeelding
Mijn dochter zei gisteren nog: mam je deed voor de kaalheid een mutsje op, nu heb je weer haar, waarom nu ook nog wat op je hoofd zetten bovenop je haar (je haar is tenslotte tot bedekking)
Het komt waarschijnlijk weer zeurderig over omdat daar al eerder over gebakeleid is hier maar ik vind dat ze wél een punt heeft!
En hier thuis draag ik ook nooit wat op mijn haar onder het bijbel lezen, bestuderen en de kerkdiensten.
Ik luister zelfs tegenwoordig ook weleens preken onder de strijk bijvoorbeeld.
Conclusie: ik weet voor mezelf nog steeds niet wat goed en/of wat fout is!
Als je een hoed op doet weet je zeker dat het goed is.
en die 3 uur per week.. ik hoef nooit een hoed op, heb makkelijk praat maar als je het niet zeker weet dan kan je dat toch het beste doen ?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De glijdende schaal

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Als je twijfelt over waar je goed aan doet, kies dan op z'n minst de manier die het minst aanstoot geeft. Dan zoek je geen grenzen op wat mij betreft.
Vind ik ook een goede ja. Aan de andere kant vind ik ook het 'neemt geen aanstoot' een goede les. Er is altijd wel iemand die iets zal vinden.
Waar staat dat eigenlijk? Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt. In beide gevallen moet ik dus mezelf aanspreken: ik moet geen aanstoot geven, maar ik moet ook 'geen aanstoot nemen.' Dat is dus niet iets wat je een ander kunt voorwerpen, zo van: ik doe waar ik zin in heb, daar moet jij maar geen aanstoot aan nemen.
Dan heb je volstrekt niets van de Bijbelse boodschap op dit punt (over omgaan met de zwakken) begrepen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: De glijdende schaal

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:
eilander schreef:Als je twijfelt over waar je goed aan doet, kies dan op z'n minst de manier die het minst aanstoot geeft. Dan zoek je geen grenzen op wat mij betreft.
Aanstoot geven is géén issue er is in onze gemeente keuzevrijheidAfbeelding
Dat is zeer on-topic in elk geval. Helaas.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De glijdende schaal

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Als je twijfelt over waar je goed aan doet, kies dan op z'n minst de manier die het minst aanstoot geeft. Dan zoek je geen grenzen op wat mij betreft.
Vind ik ook een goede ja. Aan de andere kant vind ik ook het 'neemt geen aanstoot' een goede les. Er is altijd wel iemand die iets zal vinden.
Ik vraag me af deze zaken onder het Bijbelse aanstoot nemen vallen, daar gaat het over iemand laten struikelen in zijn geloof.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De glijdende schaal

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Als je twijfelt over waar je goed aan doet, kies dan op z'n minst de manier die het minst aanstoot geeft. Dan zoek je geen grenzen op wat mij betreft.
Vind ik ook een goede ja. Aan de andere kant vind ik ook het 'neemt geen aanstoot' een goede les. Er is altijd wel iemand die iets zal vinden.
Waar staat dat eigenlijk? Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt. In beide gevallen moet ik dus mezelf aanspreken: ik moet geen aanstoot geven, maar ik moet ook 'geen aanstoot nemen.' Dat is dus niet iets wat je een ander kunt voorwerpen, zo van: ik doe waar ik zin in heb, daar moet jij maar geen aanstoot aan nemen.
Dan heb je volstrekt niets van de Bijbelse boodschap op dit punt (over omgaan met de zwakken) begrepen.
Je trekt het nogal ver door, want dat bedoel ik uiteraard niet. Ik vind dat 'geen aanstoot geven' soms erg makkelijk wordt gebruikt. Niet overal aanstoot aan nemen vind ik evenzeer belangrijk. Als het gaat om zwakkeren in het geloof volg ik je. Gaat het over mensen die altijd wel iets bij een anderen willen zien niet. Dan geldt m.i. oordeelt niet.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De glijdende schaal

Bericht door -DIA- »

Als we dit topic lezen, wat zien we dan? Precies zoals het topic heet: Een glijdende schaal. Er staan opmerkingen bij waarvan ik me afvraag of die niet tegen blasfemie aan zitten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De glijdende schaal

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Dat doe ik zeker niet, maar het kan wel leiden tot droge orthodoxie
Ik vroeg je of het wijs en bijbels is om bepaalde regels te negeren. Jij doet dat zelf niet maar dan zeg je er dit achter.
Zo'n reactie begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Regels zijn er niet voor niets. Die hebben een doel.
In de kerken lijken ze er soms meer moeite mee te hebben dan in een gemiddelde voetbalclub.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De glijdende schaal

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Als je twijfelt over waar je goed aan doet, kies dan op z'n minst de manier die het minst aanstoot geeft. Dan zoek je geen grenzen op wat mij betreft.
Vind ik ook een goede ja. Aan de andere kant vind ik ook het 'neemt geen aanstoot' een goede les. Er is altijd wel iemand die iets zal vinden.
Waar staat dat eigenlijk? Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt. In beide gevallen moet ik dus mezelf aanspreken: ik moet geen aanstoot geven, maar ik moet ook 'geen aanstoot nemen.' Dat is dus niet iets wat je een ander kunt voorwerpen, zo van: ik doe waar ik zin in heb, daar moet jij maar geen aanstoot aan nemen.
Dan heb je volstrekt niets van de Bijbelse boodschap op dit punt (over omgaan met de zwakken) begrepen.
Je trekt het nogal ver door, want dat bedoel ik uiteraard niet. Ik vind dat 'geen aanstoot geven' soms erg makkelijk wordt gebruikt. Niet overal aanstoot aan nemen vind ik evenzeer belangrijk. Als het gaat om zwakkeren in het geloof volg ik je. Gaat het over mensen die altijd wel iets bij een anderen willen zien niet. Dan geldt m.i. oordeelt niet.
Sorry, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik kan dit in de Bijbel op deze manier niet terugvinden.
Plaats reactie