De glijdende schaal

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De glijdende schaal

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef: Sorry, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik kan dit in de Bijbel op deze manier niet terugvinden.
Oordeelt niet kun je niet vinden? Niet lichtvaardig oordelen geldt niet? Splinter, balk etc.

Ik spreek niet over wezenlijke geloofszaken. Wel over mensen die altijd over (uiterlijke zaken van) een ander oordelen.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 20 jul 2020, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De glijdende schaal

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Dat doe ik zeker niet, maar het kan wel leiden tot droge orthodoxie
Ik vroeg je of het wijs en bijbels is om bepaalde regels te negeren. Jij doet dat zelf niet maar dan zeg je er dit achter.
Zo'n reactie begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Regels zijn er niet voor niets. Die hebben een doel.
In de kerken lijken ze er soms meer moeite mee te hebben dan in een gemiddelde voetbalclub.
Hoe kun je nu een voetbalclub vergelijken met een gemeente, bepaalde kledingcode hebben geen enkel doel. Behalve de dingen die vanuit de Schrift aangereikt worden.

lees ook Galaten 2

4 En dat om der ingekropen valse broederen wil, die van bezijden ingekomen waren, om te verspieden onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, opdat zij ons zouden tot dienstbaarheid brengen.

Het gaat niet over zondige uitspattingen, maar om een gemeente weer in dienstbaarheid te brengen in menselijke regels.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De glijdende schaal

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef: Sorry, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik kan dit in de Bijbel op deze manier niet terugvinden.
Oordeelt niet kun je niet vinden? Niet lichtvaardig oordelen geldt niet?

Ik spreek niet over wezenlijke geloofszaken. Wel over mensen die altijd over (uiterlijke zaken van) een ander oordelen.
Zoals ik al zei: wel zeker kan ik dit vinden, maar niet om anderen voor te werpen, maar als les voor mezelf.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De glijdende schaal

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef: Sorry, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik kan dit in de Bijbel op deze manier niet terugvinden.
Oordeelt niet kun je niet vinden? Niet lichtvaardig oordelen geldt niet?

Ik spreek niet over wezenlijke geloofszaken. Wel over mensen die altijd over (uiterlijke zaken van) een ander oordelen.
Zoals ik al zei: wel zeker kan ik dit vinden, maar niet om anderen voor te werpen, maar als les voor mezelf.
Het staat niet alleen voor jou in de Bijbel. Ik denk dat je als ambtsdrager dit soms, in voorzichtigheid, mag gebruiken als mensen voor de zoveelste keer kritiek hebben op kleding tijdens bv doop en avondmaal.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 20 jul 2020, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De glijdende schaal

Bericht door eilander »

Je snapt me niet geloof ik.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De glijdende schaal

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Je snapt me niet geloof ik.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Jij trekt de volledige verantwoordelijkheid voor die teksten richting jezelf. Dat is netjes. Maar je mag ze m.i. ook richting anderen gebruiken als er altijd geklaag is over randzaken.
Je kunt m.i. nl nooit iedereen in alles tevreden stellen. Er zal altijd iemand zijn die het weer iets anders wil.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De glijdende schaal

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Dat doe ik zeker niet, maar het kan wel leiden tot droge orthodoxie
Ik vroeg je of het wijs en bijbels is om bepaalde regels te negeren. Jij doet dat zelf niet maar dan zeg je er dit achter.
Zo'n reactie begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Regels zijn er niet voor niets. Die hebben een doel.
In de kerken lijken ze er soms meer moeite mee te hebben dan in een gemiddelde voetbalclub.
Hoe kun je nu een voetbalclub vergelijken met een gemeente, bepaalde kledingcode hebben geen enkel doel. Behalve de dingen die vanuit de Schrift aangereikt worden.
Je begrijpt mijn punt niet. Het gaat om de wijze van onderschrijven, zonder morren, en desnoods de straf ook te accepteren.
En niet meteen beginnen over dode orthodoxie (of dode regels.)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De glijdende schaal

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Dat doe ik zeker niet, maar het kan wel leiden tot droge orthodoxie
Ik vroeg je of het wijs en bijbels is om bepaalde regels te negeren. Jij doet dat zelf niet maar dan zeg je er dit achter.
Zo'n reactie begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Regels zijn er niet voor niets. Die hebben een doel.
In de kerken lijken ze er soms meer moeite mee te hebben dan in een gemiddelde voetbalclub.
Hoe kun je nu een voetbalclub vergelijken met een gemeente, bepaalde kledingcode hebben geen enkel doel. Behalve de dingen die vanuit de Schrift aangereikt worden.
Je begrijpt mijn punt niet. Het gaat om de wijze van onderschrijven, zonder morren, en desnoods de straf ook te accepteren.
En niet meteen beginnen over dode orthodoxie (of dode regels.)
Welke regels dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De glijdende schaal

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Welke regels dan?
Als lid van een gemeente word je toch geacht dat je de regels kent?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De glijdende schaal

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
samanthi schreef: Welke regels dan?
Als lid van een gemeente word je toch geacht dat je de regels kent?
De geschreven of de ongeschreven?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De glijdende schaal

Bericht door FlyingEagle »

Zou Mattheus 23:3 nog wat te zeggen hebben in deze discussie?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De glijdende schaal

Bericht door CvdW »

FlyingEagle schreef:Zou Mattheus 23:3 nog wat te zeggen hebben in deze discussie?
Deze tekst heeft veel te zeggen, maar niet alleen in deze discussie.
Mijn Opa sprak (dat is al vele jaren geleden): Kom je in de kerk dan kom je in de wereld.
Eerst begreep ik het niet, later dacht ik het valt toch wel mee, maar nu ....
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De glijdende schaal

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
FlyingEagle schreef:Zou Mattheus 23:3 nog wat te zeggen hebben in deze discussie?
Deze tekst heeft veel te zeggen, maar niet alleen in deze discussie.
Mijn Opa sprak (dat is al vele jaren geleden): Kom je in de kerk dan kom je in de wereld.
Eerst begreep ik het niet, later dacht ik het valt toch wel mee, maar nu ....
Kun je deze toelichten CvdW?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie