Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
Ze zullen wel niet tot bekering zijn gekomen, alhoewel je dat nog niet weet.
Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
Silo schreef:Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
De taalkloof is anders enorm. En er is ook een stemgebruikkloof. De Zaligmaker sprak in normale taal tegen zijn toehoorders. Helaas lukt dat onze predikanten vaak niet. Terwijl binnen de Hhk en de Cgk-Bewaar het Pand goede voorbeelden te zijn van hedendaagse taal zonder het verliezen van de boodschap of afdoen van de boodschap. Het moet dus kunnen!
Tiberius schreef:Wat is dat nou voor een rare opmerking, Herman.
Je herhaalt wat je hebt gezegd, zonder op mijn tegenargument in te gaan. Dat is toch eigenlijk geen goede manier van discussiëren? Als je het maar vaak genoeg zegt, is het waar.Silo schreef:Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
De taalkloof is anders enorm. En er is ook een stemgebruikkloof.
Silo schreef:Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
Erasmiaan schreef:Je herhaalt wat je hebt gezegd, zonder op mijn tegenargument in te gaan. Dat is toch eigenlijk geen goede manier van discussiëren? Als je het maar vaak genoeg zegt, is het waar.Silo schreef:Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
Mara schreef:John Galt schreef:Je moet niet onderschatten hoe weinig 'wereldlingen' weten. Het gaat echt niet alleen om begrippen als "vlees tot je arm stellen" en "God die de nieren proeft" die je moet uitleggen, maar ik heb collega's echt wel eens uit moeten leggen wat 'zonde' is, wat je 'ziel' inhoudt en wat 'genade' in het geloof betekent. Ik ga ervan uit dat jouw kinderen, @Mara, nog heel wat geloofstaal van thuis uit hebben meegekregen, maar het gros van de Nederlanders in deze generatie is het totaal vreemd.
De jongsten helaas niet, want toen waren mijn ouders (bijna) overleden en in onze kerk wordt dit niet of nauwelijks meer gehoord.
Dat is pas gekomen toen we uit moesten wijken naar andere kerken. De middagdiensten dus.
Maar ik praat er wel over, of ik lees weleens een zin voor.
Maar ik had het zelf ook. Ik viel een keer midden in een GG prediking, en daar viel de term: Sion wordt door recht verlost.
Dat bleef haken. Wat betekent dit? En dit hoor ik nooit bij ons.
Ik heb er nog een vraag over gesteld.
viewtopic.php?f=39&t=14016&p=872599&hilit=Sion#p872599
John Galt schreef:Was dit artikel al ergens aangehaald? Het is uit mijn hart gegrepen: https://www.rd.nl/artikel/921798-wees-u ... ldere-taal
John Galt schreef:Maar ik neem toch aan dat de kernbegrippen van het geloof wel bekend zijn en ook in de kerk aan de orde komen?
Mara schreef:Laatst zei een jonge vrouw (uit de GG) tegen me: het gaat erom of we een ticket naar de hemel verkrijgen.
Ik was echt even stil. Ik wist even niet hoe ik hierop moest reageren.
John Galt schreef:Was dit artikel al ergens aangehaald? Het is uit mijn hart gegrepen: https://www.rd.nl/artikel/921798-wees-u ... ldere-taal
Erskinees schreef:Mara schreef:Laatst zei een jonge vrouw (uit de GG) tegen me: het gaat erom of we een ticket naar de hemel verkrijgen.
Ik was echt even stil. Ik wist even niet hoe ik hierop moest reageren.
In best een aantal van geschriften die ons zijn nagelaten wordt bijvoorbeeld gesproken over een toegangsbewijs naar de hemelse heerlijkheid. Wat is het probleem?
Terug naar “Kerk en Cultuur - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten