Maatregelen kerk ivm coronavirus

Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrien »

Vandaag is bij ons voor het eerst weer de Heilige Doop bediend. Erg verblijdend! De dominee maakte gebruik van een zgn. doopveer. We vonden het een beetje griezelig...zo’n groot houten ding boven de hoofdjes van de baby’s. Maar het ging gelukkig goed. Hij zal thuis al wel geoefend hebben...
HersteldHervormd
Berichten: 6095
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Fijn dat de doop weer bediend mocht worden.

Zelf heb ik wel wat moeite met de manier waarop. Natuurlijk is de tijd waarin wij leven nu anders maar ik vind het eigenlijk niet kunnen op die manier.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Fijn dat de doop weer bediend mocht worden.

Zelf heb ik wel wat moeite met de manier waarop. Natuurlijk is de tijd waarin wij leven nu anders maar ik vind het eigenlijk niet kunnen op die manier.
Nergens staat toch in de Bijbel dat het met de linker of rechterhand moet gebeuren ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:Fijn dat de doop weer bediend mocht worden.

Zelf heb ik wel wat moeite met de manier waarop. Natuurlijk is de tijd waarin wij leven nu anders maar ik vind het eigenlijk niet kunnen op die manier.
Lijkt mij ook onnodig. Dopen kan gewoon gebeuren zonder enig besmettingsgevaar. De kerken zijn wel erg voorzichtig. Toch iets meer leven uit Zondag 10 kan geen kwaad. Fiets net even langs de terrassen in ons dorp. Erg druk, veel bier en veel geschreeuw en niemand die zich druk maakt.

Laten de kerken niet roekeloos zijn maar ook niet te voorzichtig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Zojuist las ik in de Accent-katern van het RD dat veel protestantse kerken nu ook doordeweeks een aantal uren open zijn voor stil gebed. Helaas gebeurt dat in onze gemeente nog niet. Misschien moet zo'n idee nog een beetje groeien. Hopelijk wordt die mogelijkheid wel geboden in de zomermaanden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

In het buitenland zijn kerken altijd al open.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

refo schreef:In het buitenland zijn kerken altijd al open.
Ja, ik hoop dat we in Nederland ook meer en meer die kant op gaan. In elk geval voor deze tijd waarin we zo weinig naar de kerk kunnen gaan. Even de kerk binnen lopen, in stilte bidden, misschien een stukje uit de Bijbel lezen, misschien een ander gemeentelid zien, zou toch mooi zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Habitat schreef:
refo schreef:In het buitenland zijn kerken altijd al open.
Ja, ik hoop dat we in Nederland ook meer en meer die kant op gaan. In elk geval voor deze tijd waarin we zo weinig naar de kerk kunnen gaan. Even de kerk binnen lopen, in stilte bidden, misschien een stukje uit de Bijbel lezen, misschien een ander gemeentelid zien, zou toch mooi zijn.
Is de kerk méér dan de binnenkamer? Ik denk zelf dat het juist andersom is.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

eilander schreef:
Habitat schreef:
refo schreef:In het buitenland zijn kerken altijd al open.
Ja, ik hoop dat we in Nederland ook meer en meer die kant op gaan. In elk geval voor deze tijd waarin we zo weinig naar de kerk kunnen gaan. Even de kerk binnen lopen, in stilte bidden, misschien een stukje uit de Bijbel lezen, misschien een ander gemeentelid zien, zou toch mooi zijn.
Is de kerk méér dan de binnenkamer? Ik denk zelf dat het juist andersom is.
Ik begrijp uw vraag niet helemaal. De kerk hoeft toch niet meer of minder of gelijkwaardig te zijn aan de binnenkamer? Behalve als het bidden schijnheilig zou zijn en ik mijn 'goedheid' wilde tonen in de kerk, dan is het een ander verhaal. Maar over die situatie had ik het niet.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Arja »

Habitat schreef:
refo schreef:In het buitenland zijn kerken altijd al open.
Ja, ik hoop dat we in Nederland ook meer en meer die kant op gaan. In elk geval voor deze tijd waarin we zo weinig naar de kerk kunnen gaan. Even de kerk binnen lopen, in stilte bidden, misschien een stukje uit de Bijbel lezen, misschien een ander gemeentelid zien, zou toch mooi zijn.
Ik doe dat veel liever thuis eigenlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Habitat schreef:
eilander schreef:
Habitat schreef:
refo schreef:In het buitenland zijn kerken altijd al open.
Ja, ik hoop dat we in Nederland ook meer en meer die kant op gaan. In elk geval voor deze tijd waarin we zo weinig naar de kerk kunnen gaan. Even de kerk binnen lopen, in stilte bidden, misschien een stukje uit de Bijbel lezen, misschien een ander gemeentelid zien, zou toch mooi zijn.
Is de kerk méér dan de binnenkamer? Ik denk zelf dat het juist andersom is.
Ik begrijp uw vraag niet helemaal. De kerk hoeft toch niet meer of minder of gelijkwaardig te zijn aan de binnenkamer? Behalve als het bidden schijnheilig zou zijn en ik mijn 'goedheid' wilde tonen in de kerk, dan is het een ander verhaal. Maar over die situatie had ik het niet.
Nu ja, ik zie niet in waarom ik naar de kerk zou gaan om daar in m'n eentje te bidden. Als er geen gemeente en geen prediking is, vind je er niets - even kort door de bocht gezegd. Ik denk dat ik echt niet rustig zou kunnen bidden in een kerk die openstaat en waar mensen zo binnen kunnen lopen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

eilander schreef: Nu ja, ik zie niet in waarom ik naar de kerk zou gaan om daar in m'n eentje te bidden. Als er geen gemeente en geen prediking is, vind je er niets - even kort door de bocht gezegd. Ik denk dat ik echt niet rustig zou kunnen bidden in een kerk die openstaat en waar mensen zo binnen kunnen lopen.
Ja, dat is voor ieder weer anders. De een kan makkelijker in een (bijna) lege kerk bidden dan een ander. Wie het irritant vindt als er mensen de kerk in en uit (kunnen) lopen, kan beter ergens anders bidden. Dat begrijp ik goed, en ik zeg ook niet dat iedereen het zou moeten doen ofzo, geheel niet. Maar het zou mooi zijn als de mogelijkheid geboden wordt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

Bij ons is de kerk elke middag open. Gemiddeld komen er zo'n acht mensen. Sommige zijn kerkmensen die even in de kerk willen zitten en soms emotioneel worden omdat ze de kerk(gang) zo missen. Sommige mensen komen omdat de gebedswinkel dicht is, en ze hebben toch behoefte aan een gesprekje. En sommige mensen vertrekken met een bijbel onder de arm.
We zijn niet allemaal hetzelfde in wat we nodig hebben. Voor sommige mensen is een open kerk heel fijn, anderen hebben er geen behoefte aan.
Ik ga zelf niet naar de open middagen, maar als ik de kans heb, loop ik graag (alleen) in het gebouw rond. Het is zo'n mooi oud gebouw, ik ben er getrouwd, heb er belijdenis gedaan, de kinderen zijn er gedoopt, er wordt al eeuwenlang het Woord bediend. Er is heel wat te bepeinzen als ik daar loop.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Habitat schreef:
eilander schreef: Nu ja, ik zie niet in waarom ik naar de kerk zou gaan om daar in m'n eentje te bidden. Als er geen gemeente en geen prediking is, vind je er niets - even kort door de bocht gezegd. Ik denk dat ik echt niet rustig zou kunnen bidden in een kerk die openstaat en waar mensen zo binnen kunnen lopen.
Ja, dat is voor ieder weer anders. De een kan makkelijker in een (bijna) lege kerk bidden dan een ander. Wie het irritant vindt als er mensen de kerk in en uit (kunnen) lopen, kan beter ergens anders bidden. Dat begrijp ik goed, en ik zeg ook niet dat iedereen het zou moeten doen ofzo, geheel niet. Maar het zou mooi zijn als de mogelijkheid geboden wordt.
Je gaat nu alleen in op m'n laatste zin. Wat denk je te vinden in de kerk?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Bij ons is de kerk elke middag open. Gemiddeld komen er zo'n acht mensen. Sommige zijn kerkmensen die even in de kerk willen zitten en soms emotioneel worden omdat ze de kerk(gang) zo missen. Sommige mensen komen omdat de gebedswinkel dicht is, en ze hebben toch behoefte aan een gesprekje. En sommige mensen vertrekken met een bijbel onder de arm.
We zijn niet allemaal hetzelfde in wat we nodig hebben. Voor sommige mensen is een open kerk heel fijn, anderen hebben er geen behoefte aan.
Ik ga zelf niet naar de open middagen, maar als ik de kans heb, loop ik graag (alleen) in het gebouw rond. Het is zo'n mooi oud gebouw, ik ben er getrouwd, heb er belijdenis gedaan, de kinderen zijn er gedoopt, er wordt al eeuwenlang het Woord bediend. Er is heel wat te bepeinzen als ik daar loop.
Ja, als je het zo zegt, zit er toch wel iets in. Vooruit, ik was iets te haastig.
Plaats reactie