Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Als je het artikel eerst zou hebben gelezen voordat je reageerde, had je jezelf (en ons) deze vreemde uitschieter kunnen besparen. De hoofdredacteur gaat hier namelijk gewoon op in.
Ik heb het artikel gelezen. Volgens mij beweert de hoofdredacteur:
hoofdredacteur schreef: Het is ook niet moeilijk om het verband tussen deze kerkdiensten en de verspreiding van corona te ontkrachten. Zelfs niet-kenners van de Biblebelt zien in één oogopslag dat een aantal bekende plaatsen ontbreekt in bovengenoemde opsomming.

Weliswaar was de Biblebelt toen nog een witte zone op het RIVM-kaartje, maar de ernst van de situatie was deze kerken volstrekt duidelijk. Echter, pas de volgende dag, donderdag 12 maart, werden de maatregelen die voor Noord-Brabant golden uitgebreid tot heel Nederland: „Bijeenkomsten met meer dan honderd personen worden in heel Nederland afgelast.

Pas op 23 maart volgde de aanscherping van de regeling waardoor er een maximum van dertig personen van kracht werd voor religieuze bijeenkomsten.

Allereerst: het is zeker denkbaar dat het virus rondwaarde in verschillende kerkelijke gemeenten op de Biblebelt op de biddag, de woensdag voor de maatregelen.

Dat betekent echter nog niet dat die diensten hebben bijgedragen aan de verspreiding, of althans, dat valt niet uit de data van het RIVM af te leiden. Behalve dat er (nog steeds) witte vlekken zijn in de Biblebelt, zeggen de gegevens van al de felgekleurde gemeenten te weinig voor zo’n conclusie.
De incubatietijd van het coronavirus is 2 tot 12 dagen. Pas na deze periode beginnen mensen symptomen te vertonen. Het duurt dus even voordat mensen zodanig ziek worden, dat ze getest worden. Op dit moment valt dus nog niet zoveel te zeggen over de mate waarin kerkdiensten met 100 personen of 30 personen hebben bijgedragen aan verdere verspreiding. We zitten op moment van het verschijnen van deze column 17 dagen na beperking tot 100 personen en 9 dagen na instellen beperking tot 30 personen.
Wat mij betreft een overtuigend verhaal. Hij heeft het ook gebracht op Radio 1 in het "oog op morgen", gisterenavond.
Het is hard nodig dat dit geluid klinkt, tegenover de tendentieuze berichtgeving van bijvoorbeeld het AD. Daar wordt een verband gesuggereerd tussen kerkdiensten van max. 30 mensen en de besmettingspieken in de Biblebelt. Dat is echt aantoonbare onzin.
Zowel de hoofdredacteur van het RD als andere media spreken duidelijk voor hun beurt. Jij kunt het verhaal van Steef de Bruijn overtuigend vinden, hij praat duidelijk voor zijn beurt omdat de gegevens waarop hij zich baseert niet het volledige aantal besmettingen laat zien. Hij geeft dit overigens ook zelf aan, namelijk dat de gegevens van het RIVM niet volledig zijn.
De Bruijn geeft zelf heel duidelijk aan waar de grenzen liggen van zijn beweringen. Hij zegt herhaaldelijk -ook tegen Radio 1 weer- dat het "zeker denkbaar is dat kerkdiensten een rol hebben gespeeld in de snelle verspreiding van het virus." Zijn conclusie is vooral dat er niet voldoende gegevens zijn om of het een of het ander te beweren. Precies hetzelfde wat jij eerder in dit topic zei.
Het enige waar hij zich duidelijk tegen keert is de voortdurende link tussen de huidige diensten (met bijv. 30 mensen) en de besmettingspieken in de Biblebelt. Deze link werd bijvoorbeeld gelegd door Trouw, het AD, meerdere politici. Ik denk dat het volkomen terecht is dat De Bruijn zich daartegen keert.

Wat ik in ieder geval bizar vind, is dat je dit typeert als "uit zijn nek kletsen". Nog naast het feit dat ik niet snap waarom het nodig is om met dit soort woorden over een duidend artikel te praten, heeft De Bruijn gewoon een steekhoudend verhaal. Jij wilt hem een stelligheid in de mond leggen die hij zelf nooit heeft gekozen (hij nuanceert heel duidelijk en formuleert voorzichtig) en hem daar vervolgens op afrekenen. Dat vind ik niet zo sterk.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: De Bruijn geeft zelf heel duidelijk aan waar de grenzen liggen van zijn beweringen. Hij zegt herhaaldelijk -ook tegen Radio 1 weer- dat het "zeker denkbaar is dat kerkdiensten een rol hebben gespeeld in de snelle verspreiding van het virus." Zijn conclusie is vooral dat er niet voldoende gegevens zijn om of het een of het ander te beweren. Precies hetzelfde wat jij eerder in dit topic zei.
Het enige waar hij zich duidelijk tegen keert is de voortdurende link tussen de huidige diensten (met bijv. 30 mensen) en de besmettingspieken in de Biblebelt. Deze link werd bijvoorbeeld gelegd door Trouw, het AD, meerdere politici. Ik denk dat het volkomen terecht is dat De Bruijn zich daartegen keert.
Ik weet niet of dat terecht is. Zowel Schalk als Van der Staaij hebben zich achter de oproep van de overheid geschaard om het aantal aanwezigen te beperken tot het minimum. Dat is toch een ander signaal.
Wat ik in ieder geval bizar vind, is dat je dit typeert als "uit zijn nek kletsen". Nog naast het feit dat ik niet snap waarom het nodig is om met dit soort woorden over een duidend artikel te praten, heeft De Bruijn gewoon een steekhoudend verhaal. Jij wilt hem een stelligheid in de mond leggen die hij zelf nooit heeft gekozen (hij nuanceert heel duidelijk en formuleert voorzichtig) en hem daar vervolgens op afrekenen. Dat vind ik niet zo sterk.
Hij opent zijn commentaar vrij stellig, namelijk dat kerkdiensten niet hebben bijgedragen aan verdere verspreiding. Dat vind ik uit de nek kletsen, omdat hij het niet weet of dat waar of onwaar is. Dat hij verderop wat meer nuanceert, vind ik veel minder relevant dan jij.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

„Kerken, help ons nou”, vraagt minister Grapperhaus

Een handjevol reformatorische kerken houdt voet bij stuk: zolang de uitzonderingsregels het toestaan, beleggen ze diensten met maximaal 30 man. Minister van Eredienst Ferd Grapperhaus doet een laatste, indringend appel: Help ons nou!

https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-h ... -1.1648598
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Ik begin onderhand wel een beetje moe te worden van de onevenredige aandacht voor de kerken bij de media en de overheid.

Mijn inziens zijn er op dit moment best andere fenomenen en/of plekken te vinden in de maatschappij, die een veel groter risico vormen m.b.t. de verspreiding van Corona.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Zoals?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

merel schreef:Zoals?
De Tweede Kamer. Ongeveer 30 mensen, echt geen 1,5 meter afstand soms.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

1. Met lichte klachten gewoon overal op bezoek gaan.
2. Niet thuis werken.
3. Spullen laten bezorgen
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Jeremiah schreef:„Kerken, help ons nou”, vraagt minister Grapperhaus

Een handjevol reformatorische kerken houdt voet bij stuk: zolang de uitzonderingsregels het toestaan, beleggen ze diensten met maximaal 30 man. Minister van Eredienst Ferd Grapperhaus doet een laatste, indringend appel: Help ons nou!

https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-h ... -1.1648598
Ik pleit er voor om Grapperhaus' dringende appel te honoreren.
Nog los van de vraag of die maatregel daadwerkelijk effectief is, gaat het om het signaal wat we als kerken afgeven.
Verder denk ik dat die brieven met wijzende vingertjes niet werken.
Iedereen zoekt een zondebok voor deze crisis: de één vindt dat chinezen geen vleermuizen moeten opeten, een ander dat Brabanders niet moeten carnavallen, weer een ander dat biblebeltkerken niet moeten samenkomen, enz. Ik denk dat dat niet werkt.
Ik wil nogmaals het filmpje met duiding door ds. Buijs aanbevelen: https://youtu.be/YtUxiBlmGNo
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

eilander schreef:
merel schreef:Zoals?
De Tweede Kamer. Ongeveer 30 mensen, echt geen 1,5 meter afstand soms.
Maar serieus: ik zou het niet direct weten. Maar de aandacht voor kerken vind ik echt buitenproportioneel. Ik ken geen gemeenten in mijn omgeving waar nog diensten met meer dan 5 personen gehouden worden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: De Bruijn geeft zelf heel duidelijk aan waar de grenzen liggen van zijn beweringen. Hij zegt herhaaldelijk -ook tegen Radio 1 weer- dat het "zeker denkbaar is dat kerkdiensten een rol hebben gespeeld in de snelle verspreiding van het virus." Zijn conclusie is vooral dat er niet voldoende gegevens zijn om of het een of het ander te beweren. Precies hetzelfde wat jij eerder in dit topic zei.
Het enige waar hij zich duidelijk tegen keert is de voortdurende link tussen de huidige diensten (met bijv. 30 mensen) en de besmettingspieken in de Biblebelt. Deze link werd bijvoorbeeld gelegd door Trouw, het AD, meerdere politici. Ik denk dat het volkomen terecht is dat De Bruijn zich daartegen keert.
Ik weet niet of dat terecht is. Zowel Schalk als Van der Staaij hebben zich achter de oproep van de overheid geschaard om het aantal aanwezigen te beperken tot het minimum. Dat is toch een ander signaal.
Precies wat De Bruijn zegt bij Radio 1. Zijn punt is dus niet dat dat allemaal maar moet kunnen, maar dat je geen verkeerde verbanden moet leggen. En dat gebeurt wel volop. Gisteren nog beweerde het AD dat er zo veel besmettingspieken zijn in de Biblebelt omdat kerkdiensten met 30 man mogen doorgaan. Dat is natuurlijk onzin. Maar lees de reacties onder zo'n bericht en je ziet welk beeld van de kerken bestaat. Nogmaals: terecht dat dát frame ontkracht wordt. Dat kan heel goed samengaan met de oproep de aanwezigen tot een minimum te beperken natuurlijk. Als je dit stuk leest als "een ander signaal" begrijp je niet wat De Bruijn wil zeggen. Je doet net alsof hij schrijft dat het prima is om met z'n dertigen bij elkaar te gaan zitten.
Ambtenaar schreef:
Jongere schreef:Wat ik in ieder geval bizar vind, is dat je dit typeert als "uit zijn nek kletsen". Nog naast het feit dat ik niet snap waarom het nodig is om met dit soort woorden over een duidend artikel te praten, heeft De Bruijn gewoon een steekhoudend verhaal. Jij wilt hem een stelligheid in de mond leggen die hij zelf nooit heeft gekozen (hij nuanceert heel duidelijk en formuleert voorzichtig) en hem daar vervolgens op afrekenen. Dat vind ik niet zo sterk.
Hij opent zijn commentaar vrij stellig, namelijk dat kerkdiensten niet hebben bijgedragen aan verdere verspreiding. Dat vind ik uit de nek kletsen, omdat hij het niet weet of dat waar of onwaar is. Dat hij verderop wat meer nuanceert, vind ik veel minder relevant dan jij.
Ja, zo kan ik je moeilijk serieus nemen. Je hebt toch wel eens vaker een commentaar gelezen?
Hij schetst een uiterst standpunt en noemt dat het "korte antwoord". Alleen al die uitdrukking moet een belletje laten rinkelen dat De Bruijn dit zelf blijkbaar geen afdoende antwoord vindt.
Daarna gaat hij in op het "uitgebreide antwoord", waarin het "zeker denkbaar is dat kerkdiensten wél een rol hebben gespeeld in de verspreiding van het virus." Dát is zijn punt.
Jij vindt die hoofdlijn van zijn verhaal bewust niet relevant en wilt hem graag verwijten uit zijn nek te kletsen op basis van zijn eerste alinea. Dat moet je verder zelf weten, maar dan reageer je wel op de karikatuur van zijn standpunt dat je zelf gemaakt hebt.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

eilander schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Zoals?
De Tweede Kamer. Ongeveer 30 mensen, echt geen 1,5 meter afstand soms.
Maar serieus: ik zou het niet direct weten. Maar de aandacht voor kerken vind ik echt buitenproportioneel. Ik ken geen gemeenten in mijn omgeving waar nog diensten met meer dan 5 personen gehouden worden.
Ik ken die kerken ook niet, maar het valt wel op dat in bepaalde kerkelijke dorpen veel besmettingen zijn die mogelijk terug zijn te voeren op kerkgang. Op het moment dat er te veel mensen op het strand liepen zijn de stranden gesloten idem met horeca, sportwedstrijden. Waarom zou je dat niet doen met kerken?
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Herman schreef:1. Met lichte klachten gewoon overal op bezoek gaan.
2. Niet thuis werken.
3. Spullen laten bezorgen
Zijn bij deze punten 30 p aanwezig?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Zoals?
De Tweede Kamer. Ongeveer 30 mensen, echt geen 1,5 meter afstand soms.
Maar serieus: ik zou het niet direct weten. Maar de aandacht voor kerken vind ik echt buitenproportioneel. Ik ken geen gemeenten in mijn omgeving waar nog diensten met meer dan 5 personen gehouden worden.
Ik ken die kerken ook niet, maar het valt wel op dat in bepaalde kerkelijke dorpen veel besmettingen zijn die mogelijk terug zijn te voeren op kerkgang. Op het moment dat er te veel mensen op het strand liepen zijn de stranden gesloten idem met horeca, sportwedstrijden. Waarom zou je dat niet doen met kerken?
Nogmaals, de GGD zegt bij ons dat ze geen relatie kunnen vinden met kerkgang.
Kerken met terugwerkende kracht sluiten is overigens niet mogelijk. En nu is het niet meer nodig omdat ze geen gevaar meer vormen, naar mijn overtuiging.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

merel schreef:
Herman schreef:1. Met lichte klachten gewoon overal op bezoek gaan.
2. Niet thuis werken.
3. Spullen laten bezorgen
Zijn bij deze punten 30 p aanwezig?
Dat is een niet relevante beperking van de stelling. De stelling van @JCPhilpot is deze:
Mijn inziens zijn er op dit moment best andere fenomenen en/of plekken te vinden in de maatschappij, die een veel groter risico vormen m.b.t. de verspreiding van Corona.
Vooral punt 1 vind ik belangrijk.
Online
elbert
Berichten: 1337
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door elbert »

merel schreef:Ik ken die kerken ook niet, maar het valt wel op dat in bepaalde kerkelijke dorpen veel besmettingen zijn die mogelijk terug zijn te voeren op kerkgang. Op het moment dat er te veel mensen op het strand liepen zijn de stranden gesloten idem met horeca, sportwedstrijden. Waarom zou je dat niet doen met kerken?
Gezien de incubatietijd kunnen de besmettingen die vanuit kerken zijn ontstaan (en daar zijn maar weinig gevallen van bekend) meestal teruggevoerd worden op diensten die voor het instellen van maatregelen werden gehouden.
Bijvoorbeeld op Goeree Overflakkee zijn er mensen besmet die dat waarschijnlijk in een kerkdienst op 8 maart hadden opgelopen.
Toen mochten we nog gewoon handen schudden van de regering.
Plaats reactie