Vieren jullie Advent?

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Vieren jullie Advent?

Bericht door Susan »

Ik ben benieuwd of jullie Advent vieren. Zo ja, hoe. precies? En waarom.
Mag je in plaats van kerst ook je focussen op de opstanding of net waar de Heilige Geest je toe aanzet?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Roos2018 »

Nee, wij vieren geen advent en ook geen kerst.
https://www.youtube.com/watch?v=8r8WAiT08ek
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Herman »

Susan schreef:Ik ben benieuwd of jullie Advent vieren. Zo ja, hoe. precies? En waarom.
We hebben een adventskalender en vier kaarsen staan. Daar neemt mijn vrouw de kinderen mee bij de hand naar het kerstfeest.

Verder vind ik het begrip verlangen een belangrijke bijbelse bevinding. Ik vind het daarom mooi dat die term specifiek belicht wordt. Overigens door gewone preken zonder poespas.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Herman »

Tjo, ik heb weinig met die negatieve beeldvorming waar voluit bijbelse beelden over os en ezel naar het rijk van de fabeltjes wordt verwezen. Alsof de christenheid niet al 20 eeuwen lang de bijbel leest en zaken in verband met elkaar hebben gebracht.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door DDD »

Ik besteed wel aandacht aan advent. Ik heb gisteren orgel gespeeld in de kerk, dan is dat een thema. Daarnaast heeft er één van de vier adventskaarsen gebrand thuis. En ik besteed er aandacht aan in de keuze van liederen die ik zing. In het bijbelrooster komt het ook terug.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

Zeker. In het lezen van meditatief materiaal. In het denken over de Komende. In het verdriet over het begin van Zijn lijden vanwege mijn zonden. Advent is een intensieve tijd voor mij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door merel »

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik daar te weinig mee bezig ben. Het is kerst voor ik het doorheb.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Valcke »

Susan schreef:Ik ben benieuwd of jullie Advent vieren. Zo ja, hoe. precies? En waarom.
Mag je in plaats van kerst ook je focussen op de opstanding of net waar de Heilige Geest je toe aanzet?
In lijn met Calvijn, de Schotten en de eerste Nederlandse synode van 1574 (idem later oa Voetius, Van Lodenstein, Koelman, Van der Groe en Justus Vermeer) hecht ik geen specifieke betekenis aan de kerstdagen of het kerkelijk jaar. Het NT kent geen feestdagen, omdat deze ceremonieel zijn en in Christus vervuld, zie Galaten 5 en Kolossenzen 2. Dit neemt niet weg dat ik mij hierin graag gematigd opstel.

Vanzelfsprekend mogen en moeten wij Christus’ komst op aarde gedenken, echter dit is geenszins verbonden met een bepaalde dag of tijd van het jaar.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Ditbenik »

Mijn moeite met het van Rome overgenomen kerkelijk jaar is hier inmiddels wel bekend denk ik. Valcke heeft dat zojuist mooi verwoord. Ik sta daar alleen wat minder gematigd in. Van mij mag het kerkelijk jaar, met uitzondering van Paasfeest maar dat dan wel gelijk met het Joodse Pascha vieren, worden afgeschaft. Zolang dit niet het geval is, hobbel ik maar een beetje mee. Ik had vroeger als kind al moeite met kerst. Eerst de vertellingen op school, dan kerstfeest op school, kerstfeest van de jeugdvereniging, 2 diensten op eerste kerstdag, een dienst op tweede kerstdag en dan 's middags kwam tijdens het kerstfeest van de zondagschool alles nog een keer opnieuw langs. Als dan later Goede Vrijdag aan de beurt was, was er maar een dienst waar ook nog eens veel minder mensen kwamen en op Hemelvaartsdag waren er nog veel minder.
Dan komt advent. Vier weken lang alsof Jezus opnieuw geboren moet worden. Advent is voor mij geen vier weken maar het hele leven. Toeleven naar de ontmoeting met de Heere Jezus en uitzien naar Zijn wederkomst. Zolang het kerkelijk jaar niet is afgeschaft zou ik tijdens die vier weken daar over preken. Bijvoorbeeld een serie preken over het slot van Mattheüs 23 tot en met hoofdstuk 25. 2 Petrus 3, Jesaja 65, 1 Thessalonicenzen 5, om maar een paar gedeelte te noemen. Het enige heilsfeit wat nog komt en waarvan ik vind dat er binnen de kerken veel te weinig aandacht voor is.
En net als Spurgeon ooit in juli een keer preken over Lukas 2 spreekt me ook wel aan.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door merel »

Roos2018 schreef:Nee, wij vieren geen advent en ook geen kerst.
https://www.youtube.com/watch?v=8r8WAiT08ek
Kerkelijk Nederland weet heus wel dat het verhaal rondom de geboorte van Jezus geromantiseerd is. Dat betekent toch niet dat je kerst ed niet meer mag vieren?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zit voor mijn gevoel nog niet helemaal in de advent. Mijn vrouw heeft volgens mij wel een soort adventskalender besteld voor de kinderen. Ik zelf hoop komende weken nog wel wat adventspreken te lezen. Te beginnen met adventspreken van ds. G. Boer, uit een boekje wat ik pas uit de kringloop meenam.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Lilian1975 »

Voor mij is het hele jaar Advent ;) . En niet die vier zondagen. Zijn Wederkomst verwachtende. Dit stond ook centraal in de preek afgelopen zondag in onze gemeente. Advent vieren vind ik dan ook een wat bijzondere benaming. Het is aan de ene kant gelovig verwachtingsvol uitzien. En dat is alleen mogelijk omdat Hij naar de aarde kwam, Zijn Verzoenend lijden en sterven. Maar Hij zal nogmaals komen. Op de wolken van de Hemel. Vanaf Zijn Hemelvaart leeft Zijn Kerk al in Adventstijd. Persoonlijk is het een weg van bekering, steeds weer vluchtende tot Hem. Alles uit en in Hem. Niet mijn lijstjes van goede werken die ik afvink. Waardoor ik mijzelf acceptabel voor God probeer te maken. Maar het Volbrachte werk van Hem alleen. Zijn Gerechtigheid die mij toegerekend wordt. Dat maakt stil. Geeft diepe verwondering. Zo rijk. Niets in of uit mij. In woorden en beelden niet uit te drukken. De uitwerking daarvan is als het goed is zichtbaar voor de mensen om mij heen. Steeds weer de vraag. Ben ik voorbereid? En daarnaast ook huiver. Dus ook gelijk mijn moeite met vieren. De voetstappen van Christus die Zijn komst aankondigen . Want dat zal betekenen dat er scheiding zal vallen. Waar Christus komt, valt scheiding. Hij komt iedere dag tot ons in Zijn Woord. Nu valt al die scheiding. Dat maakt dat ik des te vurige bidt voor hen die mij lief zijn maar nog voor eigen rekening leven. Binnen en buiten de christelijke gemeente.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
Susan schreef:Ik ben benieuwd of jullie Advent vieren. Zo ja, hoe. precies? En waarom.
Mag je in plaats van kerst ook je focussen op de opstanding of net waar de Heilige Geest je toe aanzet?
In lijn met Calvijn, de Schotten en de eerste Nederlandse synode van 1574 (idem later oa Voetius, Van Lodenstein, Koelman, Van der Groe en Justus Vermeer) hecht ik geen specifieke betekenis aan de kerstdagen of het kerkelijk jaar. Het NT kent geen feestdagen, omdat deze ceremonieel zijn en in Christus vervuld, zie Galaten 5 en Kolossenzen 2. Dit neemt niet weg dat ik mij hierin graag gematigd opstel.

Vanzelfsprekend mogen en moeten wij Christus’ komst op aarde gedenken, echter dit is geenszins verbonden met een bepaalde dag of tijd van het jaar.

Maar het grote voordeel van deze traditie is dat al de Heilsfeiten elk jaar de aandacht krijgen. Zonder deze traditie is het gevaar dat er Heilsfeiten zullen zijn die jarenlang op de achtergrond blijven.
Ik begrijp de huiver in de begintijd van de Reformatie voor instellen van ‘feestdagen’ i.v.m. Het Roomse karakter. Dat ligt nu al eeuwen achter ons en daarom ben ik dankbaar voor deze traditie van een kerkelijk jaar.

In pas ook mijn boekkeuze aan op deze tijd. In de lijdensweken lees ik bv Kruistriomf van Hellenbroek en nu lees ik Het zien op Jezus deel 4, Het zien op Jezus in Zijn geboorte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:
Valcke schreef:
Susan schreef:Ik ben benieuwd of jullie Advent vieren. Zo ja, hoe. precies? En waarom.
Mag je in plaats van kerst ook je focussen op de opstanding of net waar de Heilige Geest je toe aanzet?
In lijn met Calvijn, de Schotten en de eerste Nederlandse synode van 1574 (idem later oa Voetius, Van Lodenstein, Koelman, Van der Groe en Justus Vermeer) hecht ik geen specifieke betekenis aan de kerstdagen of het kerkelijk jaar. Het NT kent geen feestdagen, omdat deze ceremonieel zijn en in Christus vervuld, zie Galaten 5 en Kolossenzen 2. Dit neemt niet weg dat ik mij hierin graag gematigd opstel.

Vanzelfsprekend mogen en moeten wij Christus’ komst op aarde gedenken, echter dit is geenszins verbonden met een bepaalde dag of tijd van het jaar.

Maar het grote voordeel van deze traditie is dat al de Heilsfeiten elk jaar de aandacht krijgen. Zonder deze traditie is het gevaar dat er Heilsfeiten zullen zijn die jarenlang op de achtergrond blijven.
Ik begrijp de huiver in de begintijd van de Reformatie voor instellen van ‘feestdagen’ i.v.m. Het Roomse karakter. Dat ligt nu al eeuwen achter ons en daarom ben ik dankbaar voor deze traditie van een kerkelijk jaar.

In pas ook mijn boekkeuze aan op deze tijd. In de lijdensweken lees ik bv Kruistriomf van Hellenbroek en nu lees ik Het zien op Jezus deel 4, Het zien op Jezus in Zijn geboorte.
Als het goed is krijgen de Heilsfeiten in de zondagse prediking toch aandacht? Verweven door de preek heen? De huiver van de Reformatoren is namelijk nog steeds of opnieuw actueel. Zie alleen de agenda van de komende weken na. Ouderenkerstfeest, zangavond, iets bezorgen bij de ouderen, alleenstaanden binnen de gemeente, schoolkerstfeest, zondagsschool kerstfeest , nu precies bepaalde boeken lezen ( begrijp me goed, lezen is niet verkeerd.) Nu valt kerst en nieuwjaarsdag op zondag. Scheelt voor een ds weer minstens drie extra preken. De "tiendaags veldtocht" ..... maar ook hoe het soms lijkt ingevuld te worden alsof Hij (opnieuw) geboren moet worden. En dan hebben we er ook nog een tweede feestag aangekoppeld. Tweede kerstdag, Tweede paasdag, tweede Pinksterdag .Hemelvaart komt er bekaaid af met 1 dienst. Goede Vrijdag hebben we twee diensten. Maar in hoeveel kerken is daar al een hele week van diensten? Dit zijn dingen waar je niet over leest bij de Apostelen. Zij hebben kennelijk niet in het onderwijs van Christus meegekregen dat we het zo 'moeten' doen. Iedere zondag herdachten ze Zijn Opstanding, Zijn Verzoening en het leven daaruit. En daar zullen alle Heilsfeiten bij aan de orde gekomen zijn toch? Het was een werkelijkheid voor hen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef:
huisman schreef:
Valcke schreef:
Susan schreef:Ik ben benieuwd of jullie Advent vieren. Zo ja, hoe. precies? En waarom.
Mag je in plaats van kerst ook je focussen op de opstanding of net waar de Heilige Geest je toe aanzet?
In lijn met Calvijn, de Schotten en de eerste Nederlandse synode van 1574 (idem later oa Voetius, Van Lodenstein, Koelman, Van der Groe en Justus Vermeer) hecht ik geen specifieke betekenis aan de kerstdagen of het kerkelijk jaar. Het NT kent geen feestdagen, omdat deze ceremonieel zijn en in Christus vervuld, zie Galaten 5 en Kolossenzen 2. Dit neemt niet weg dat ik mij hierin graag gematigd opstel.

Vanzelfsprekend mogen en moeten wij Christus’ komst op aarde gedenken, echter dit is geenszins verbonden met een bepaalde dag of tijd van het jaar.

Maar het grote voordeel van deze traditie is dat al de Heilsfeiten elk jaar de aandacht krijgen. Zonder deze traditie is het gevaar dat er Heilsfeiten zullen zijn die jarenlang op de achtergrond blijven.
Ik begrijp de huiver in de begintijd van de Reformatie voor instellen van ‘feestdagen’ i.v.m. Het Roomse karakter. Dat ligt nu al eeuwen achter ons en daarom ben ik dankbaar voor deze traditie van een kerkelijk jaar.

In pas ook mijn boekkeuze aan op deze tijd. In de lijdensweken lees ik bv Kruistriomf van Hellenbroek en nu lees ik Het zien op Jezus deel 4, Het zien op Jezus in Zijn geboorte.
Als het goed is krijgen de Heilsfeiten in de zondagse prediking toch aandacht? Verweven door de preek heen? De huiver van de Reformatoren is namelijk nog steeds of opnieuw actueel. Zie alleen de agenda van de komende weken na. Ouderenkerstfeest, zangavond, iets bezorgen bij de ouderen, alleenstaanden binnen de gemeente, schoolkerstfeest, zondagsschool kerstfeest , nu precies bepaalde boeken lezen ( begrijp me goed, lezen is niet verkeerd.) Nu valt kerst en nieuwjaarsdag op zondag. Scheelt voor een ds weer minstens drie extra preken. De "tiendaags veldtocht" ..... maar ook hoe het soms lijkt ingevuld te worden alsof Hij (opnieuw) geboren moet worden. En dan hebben we er ook nog een tweede feestag aangekoppeld. Tweede kerstdag, Tweede paasdag, tweede Pinksterdag .Hemelvaart komt er bekaaid af met 1 dienst. Goede Vrijdag hebben we twee diensten. Maar in hoeveel kerken is daar al een hele week van diensten? Dit zijn dingen waar je niet over leest bij de Apostelen. Zij hebben kennelijk niet in het onderwijs van Christus meegekregen dat we het zo 'moeten' doen. Iedere zondag herdachten ze Zijn Opetanding. En daar zullen alle Heilsfeiten bij aan de orde gekomen zijn toch?
Sommige zaken herken ik wel maar de meeste vind ik wat gezocht. Ik blijf het een goede traditie vinden om elk jaar speciaal aandacht te geven aan de Heilsfeiten. Voor mij mag dat zonder enige poespas en is de prediking waar het tijdens deze dagen om gaat.
Het gaat er ook om dat de Christelijke feestdagen bijna nog de enige zaken zijn die onze maatschappij bepalen bij het feit dat wij een Christelijk land waren. Als de kerk deze dagen zou afschaffen zou het laatste restje christendom in onze seculiere maatschappij verloren gaan.

Zou jij pleiten voor het afschaffen van de christelijke feestdagen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie