Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Forummer schreef:Tja, en als we ons niet aan de adviezen houden, komen er vanzelf regels. Wettelijk ingekaderd en al. Maar dan zal van dezelfde mensen die het nu niet nodig vinden om de adviezen op te volgen, wel weer de klacht te horen zijn dat er christenvervolging losbarst.

Maar goed, we kunnen ook gewoon onze kop in het zand steken.

En ja, ik vind ook wat van het advies.
En ja, ik vind kerkdiensten ook essentieel.
En ja, we hebben goede noodmiddelen voorhanden.
Dat bedoel ik maar.
Het CIO had zich wat harder op kunnen stellen. Er zijn verschillende belangengroepen die na de persconferentie uitzonderingen hebben bedongen. Bv deze https://cgk.nl/sociaal-werk-ook-na-1700-uur/

Met goede argumenten had het CIO dit ook kunnen regelen voor hun achterban. Ik ken een gemeente die vanwege verbouwing van hun gebouw moeten kerken in een kerkgebouw van een andere gemeente. In dat gebouw zijn dus nu 4 diensten. Met inachtneming van de ventilatienorm ben je dan nooit voor 1700u klaar.

Gehoorzamen doe je door je aan de maatregelen te houden die op rijksoverheid.nl staan. Adviezen kun je in overweging nemen.
Er zijn trouwens ook grenzen aan het gehoorzamen van een overheid. We vonden het allemaal geweldig dat er in het verleden Bijbels gesmokkeld werden naar Oost-Europa. Dat was ongehoorzaam aan de wettige overheid in die landen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Vreemde vergelijkingen. Waarom heldendaden uit het verleden vergelijken met het slappe gedrag van nu?

Als we willen, kunnen we in plaats van comfortabel uitslapen op zondag, de eerste dienst beleggen om 06:30. Ik zal graag op tijd naar bed gaan en op tijd mijn bed uitkomen voor zo'n essentiële kerkdienst.
Er zijn gebouwen genoeg waar maar 1 dienst gehouden word. Kunnen we over onze schaduw heen stappen, creatief gaan denken en aan onze gereformeerde of evangelische broeders vragen of wij in de middag van hun gebouw gebruik kunnen maken? Tevens op hetzelfde tijdstip in ons eigen gebouw en we hebben 3 of 4 diensten per zondag. Dán zouden we pas laten zien hoe essentieel we het vinden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Refiosi »

Erskinees schreef:Ik denk dat je het anders moet lezen: de 20:00 grens is verzonnen door deputaten van de GG(in). Deze is vanuit de overheid ook nooit geadviseerd aan de kerken. Het is dus een vreemde grens. Ds. Zondag zegt voor zichzelf dat hij niet vindt dat de 20:00 grens (want in dat stukje gaat het niet om de 17:00 grens) nodig is. Langer doorgaan dan 20:00 is daarom ook geen burgerlijke ongehoorzaamheid. Over het doorgaan tot 17:00 uur staat in het artikel een stukje eerder wat uitleg van ds. Zondag.

Wel ben ik met je eens dat de kerken gewoon het 17:00 advies moeten opvolgen tenzij er een groot praktisch bezwaar is.
Ds. Zondag wijst zelf eerst op de 20.00 uur grens (net als Albert Heijn). Daarna wordt erop gewezen dat hij nog een dienst heeft om 19.15 uur.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Ik vind gewoon dat de overheid niks te maken heeft met onze kerkdiensten. Ze kunnen adviezen geven, maar wij hebben hebben de vrijheid van godsdienst. En als ze dat gaan omzeilen met wetten moet je er tegenin gaan. Ze kunnen niet eens uitleggen waar deze maatregel goed voor is en wij buigen gelijk maar mee. Er blijft niks over van de kerk in Nederland als er echt vervolging komt als je nu al zo slap bent. Ik ben blij dat de gergem zegt dat we bij de groep essentiële winkels horen maar eigenlijk horen we bij de groep die altijd open mogrn of de wereld dat nou snapt of niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

En wat als je als kerkenraad alle regels omzeilt, er besmettingen volgen met een ernstig ziekteverloop en over enkele weken een overlijden volgt wegens gebrek aan gepaste zorg? Heeft de overheid dan nog steeds niks te maken met kerkdiensten?
We leven wel in een pandemie. Gewoon een crisis van onbekende omvang, waar ministers, wetenschappers en het plebs gewoon niet goed raad mee weet. Zoals altijd in een crisis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Forummer schreef:Vreemde vergelijkingen. Waarom heldendaden uit het verleden vergelijken met het slappe gedrag van nu?

Als we willen, kunnen we in plaats van comfortabel uitslapen op zondag, de eerste dienst beleggen om 06:30. Ik zal graag op tijd naar bed gaan en op tijd mijn bed uitkomen voor zo'n essentiële kerkdienst.
Er zijn gebouwen genoeg waar maar 1 dienst gehouden word. Kunnen we over onze schaduw heen stappen, creatief gaan denken en aan onze gereformeerde of evangelische broeders vragen of wij in de middag van hun gebouw gebruik kunnen maken? Tevens op hetzelfde tijdstip in ons eigen gebouw en we hebben 3 of 4 diensten per zondag. Dán zouden we pas laten zien hoe essentieel we het vinden.
Ik blijf mij verbazen dat jij zo makkelijk het advies van de overheid volgt in deze. Er is geen enkele reden t.o.v. de volksgezondheid om een dienst voor of na 17:00u te houden. Dan zou een overheid zich zeer terughoudend moeten opstellen. Waarom durven ze wel de kerken op te roepen hun middagdienst niet te houden na 17:00 en bv niet Schiphol stil te leggen tussen 17:00 en 05:00? Je weet zelf het antwoord. Kerken dragen niet bij aan het BNP en zijn dus in de ogen van liberaal Nederland niet-essentieel.
En dat vind jij prima?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door JvW »

Bogerman schreef:Ik vind gewoon dat de overheid niks te maken heeft met onze kerkdiensten. Ze kunnen adviezen geven, maar wij hebben hebben de vrijheid van godsdienst. En als ze dat gaan omzeilen met wetten moet je er tegenin gaan. Ze kunnen niet eens uitleggen waar deze maatregel goed voor is en wij buigen gelijk maar mee. Er blijft niks over van de kerk in Nederland als er echt vervolging komt als je nu al zo slap bent. Ik ben blij dat de gergem zegt dat we bij de groep essentiële winkels horen maar eigenlijk horen we bij de groep die altijd open mogrn of de wereld dat nou snapt of niet.
Wij hebben nu nog de vrijheid van godsdienst gedoel je. Als wij tegen de adviezen ingaan zonder dat die adviezen de inhoud of de mogelijkheid van het houden van kerkdiensten raken, dan zijn we naar mijn idee niet gehoorzaam aan de overheid en zijn we dus niet christelijk bezig.
En dan gelijk komen met dat we tegen eventuele wetten in moeten gaan slaat wat mij betreft al helemaal nergens op. We beginnen op deze manier zo langzamerhand te vragen om wetgeving om kerken ook te kunnen dwingen! En ja, als die er eenmaal is dan zal die ook weleens gebruikt kunnen worden buitenom Corona....
Ik ben het met je eens dat we niet hoeven te luisteren naar adviezen (of zelfs wetten) die lijnrecht tegen het Woord van God ingaan, maar zover is het (nog) niet.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:Vreemde vergelijkingen. Waarom heldendaden uit het verleden vergelijken met het slappe gedrag van nu?

Als we willen, kunnen we in plaats van comfortabel uitslapen op zondag, de eerste dienst beleggen om 06:30. Ik zal graag op tijd naar bed gaan en op tijd mijn bed uitkomen voor zo'n essentiële kerkdienst.
Er zijn gebouwen genoeg waar maar 1 dienst gehouden word. Kunnen we over onze schaduw heen stappen, creatief gaan denken en aan onze gereformeerde of evangelische broeders vragen of wij in de middag van hun gebouw gebruik kunnen maken? Tevens op hetzelfde tijdstip in ons eigen gebouw en we hebben 3 of 4 diensten per zondag. Dán zouden we pas laten zien hoe essentieel we het vinden.
Ik blijf mij verbazen dat jij zo makkelijk het advies van de overheid volgt in deze. Er is geen enkele reden t.o.v. de volksgezondheid om een dienst voor of na 17:00u te houden. Dan zou een overheid zich zeer terughoudend moeten opstellen. Waarom durven ze wel de kerken op te roepen hun middagdienst niet te houden na 17:00 en bv niet Schiphol stil te leggen tussen 17:00 en 05:00? Je weet zelf het antwoord. Kerken dragen niet bij aan het BNP en zijn dus in de ogen van liberaal Nederland niet-essentieel.
En dat vind jij prima?
Nee, dat is niet prima. Ik vind daar net zo goed wat van als jij en veel anderen.
Maar dat doet er even niet toe. Stel je vragen gerust aan de overheid, het zijn goede vragen. Ondertussen:
De dringende oproep vanuit de overheid is gedaan. Waar mogelijk, lijkt mij het goed om daar gehoor aan te geven. En daarbinnen te laten zien hoe essentieel dit voor ons is. Een helder geluid laten horen.
Ik blijf mij verbazen hoevelen er rechthebbend klinken. Dat geluid klinkt in mijn oren niet helder, maar een beetje vals.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

En nog een belangrijke vraag: bidden wij nog voor onze overheid?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Herman schreef:En wat als je als kerkenraad alle regels omzeilt, er besmettingen volgen met een ernstig ziekteverloop en over enkele weken een overlijden volgt wegens gebrek aan gepaste zorg? Heeft de overheid dan nog steeds niks te maken met kerkdiensten?
We leven wel in een pandemie. Gewoon een crisis van onbekende omvang, waar ministers, wetenschappers en het plebs gewoon niet goed raad mee weet. Zoals altijd in een crisis.
Dit zeg ik allemaal niet. Ik heb altijd gezegd dat de basismaatregels gehouden moeten worden. Dus 1,5 meter afstand, handen wassen, thuisblijven bij klachten enz. En goed ventileren. Als er dan toch een grote besmetting plaatsvindt moet de kerkenraad uiteraad plaatselijk tijdelijk extra maatregelen nemen. Maar dat kunnen we best zelf daar hebben wij de regering helemaal niet voor nodig. De crisis waar we in leven is Gods oordeel, die roept ons tot bekering!! Dan is het slechtste wat je kan doen de kerk sluiten of mensen in hun huis opsluiten om thuis mee te luisteren.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Forummer schreef:En nog een belangrijke vraag: bidden wij nog voor onze overheid?
Natuurlijk wel. Maar besef jij nog wel dat we een goddeloze overheid hebben die niks met kerken heeft.
Het gaat niet om rechthebbend of zo maar om Gods oordelen. Eigenlijk zouden we elke avond een boetedienst moeten houden om Gods ingrijpen af te smeken. Maar ik zal stoppen hier, er is zelfs op een reformatorisch forum geen gevoel meer voor de ernst van wat de overheid nu aan het doen is. Mensen, bekeer u toch!!
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door JvW »

Bogerman schreef:
Forummer schreef:En nog een belangrijke vraag: bidden wij nog voor onze overheid?
Natuurlijk wel. Maar besef jij nog wel dat we een goddeloze overheid hebben die niks met kerken heeft.
Het gaat niet om rechthebbend of zo maar om Gods oordelen. Eigenlijk zouden we elke avond een boetedienst moeten houden om Gods ingrijpen af te smeken. Maar ik zal stoppen hier, er is zelfs op een reformatorisch forum geen gevoel meer voor de ernst van wat de overheid nu aan het doen is. Mensen, bekeer u toch!!
En waarom zou die boetedienst 's avonds moeten zijn? Ik denk dat als we echt boete willen doen, dan willen we dat ook overdag wel doen!
Idem met de biddag en dankdag overigens....
Ik heb zeker wel gevoel voor de ernst, maar ik krijg hier toch echt sterk het idee dat het niets met Goddelijke instellingen te maken heeft maar met het vastzitten aan tradities (zoals dat met meer zaken aan de hand is....). En dat staat het werkelijk boetedoen erg in de weg heb ik het idee. Daar bovenop: daar prikt de overheid (terecht) dwars doorheen!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Bogerman schreef: Dit zeg ik allemaal niet. Ik heb altijd gezegd dat de basismaatregels gehouden moeten worden. Dus 1,5 meter afstand, handen wassen, thuisblijven bij klachten enz. En goed ventileren. Als er dan toch een grote besmetting plaatsvindt moet de kerkenraad uiteraad plaatselijk tijdelijk extra maatregelen nemen. Maar dat kunnen we best zelf daar hebben wij de regering helemaal niet voor nodig. De crisis waar we in leven is Gods oordeel, die roept ons tot bekering!! Dan is het slechtste wat je kan doen de kerk sluiten of mensen in hun huis opsluiten om thuis mee te luisteren.
Die oproep tot bekering kan ook klinken om 15:30 of om 09:00 uur. De kerk sluiten is dus niet nodig. :bobo
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11398
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mister »

Bogerman schreef:
Forummer schreef:En nog een belangrijke vraag: bidden wij nog voor onze overheid?
Natuurlijk wel. Maar besef jij nog wel dat we een goddeloze overheid hebben die niks met kerken heeft.
Het gaat niet om rechthebbend of zo maar om Gods oordelen. Eigenlijk zouden we elke avond een boetedienst moeten houden om Gods ingrijpen af te smeken. Maar ik zal stoppen hier, er is zelfs op een reformatorisch forum geen gevoel meer voor de ernst van wat de overheid nu aan het doen is. Mensen, bekeer u toch!!
Een goddeloze overheid is des te meer reden om voor te bidden.
Ernst voor wat de overheid aan het doen is? Dat valt mee, ze waakt over ons welzijn. En ze is over ons gesteld. Daar hebben we naar te luisteren. En ja, daar kunnen we wat van vinden. En binnen redelijke grenzen mag dat ook. Zoals Forummer al zegt: daar mag de overheid op bevraagd worden.
De oproep tot bekering onderschrijf ik zeker. Maar niet in relatie tot de overheid, maar in relatie tot de levende God die ons daartoe oproept, elke dag weer, door Zijn Woord en de tekenen die we zien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:Vreemde vergelijkingen. Waarom heldendaden uit het verleden vergelijken met het slappe gedrag van nu?

Als we willen, kunnen we in plaats van comfortabel uitslapen op zondag, de eerste dienst beleggen om 06:30. Ik zal graag op tijd naar bed gaan en op tijd mijn bed uitkomen voor zo'n essentiële kerkdienst.
Er zijn gebouwen genoeg waar maar 1 dienst gehouden word. Kunnen we over onze schaduw heen stappen, creatief gaan denken en aan onze gereformeerde of evangelische broeders vragen of wij in de middag van hun gebouw gebruik kunnen maken? Tevens op hetzelfde tijdstip in ons eigen gebouw en we hebben 3 of 4 diensten per zondag. Dán zouden we pas laten zien hoe essentieel we het vinden.
Ik blijf mij verbazen dat jij zo makkelijk het advies van de overheid volgt in deze. Er is geen enkele reden t.o.v. de volksgezondheid om een dienst voor of na 17:00u te houden. Dan zou een overheid zich zeer terughoudend moeten opstellen. Waarom durven ze wel de kerken op te roepen hun middagdienst niet te houden na 17:00 en bv niet Schiphol stil te leggen tussen 17:00 en 05:00? Je weet zelf het antwoord. Kerken dragen niet bij aan het BNP en zijn dus in de ogen van liberaal Nederland niet-essentieel.
En dat vind jij prima?
Nee, dat is niet prima. Ik vind daar net zo goed wat van als jij en veel anderen.
Maar dat doet er even niet toe. Stel je vragen gerust aan de overheid, het zijn goede vragen. Ondertussen:
De dringende oproep vanuit de overheid is gedaan. Waar mogelijk, lijkt mij het goed om daar gehoor aan te geven. En daarbinnen te laten zien hoe essentieel dit voor ons is. Een helder geluid laten horen.
Ik blijf mij verbazen hoevelen er rechthebbend klinken. Dat geluid klinkt in mijn oren niet helder, maar een beetje vals.
Het is niet rechthebbend maar we mogen wel vrijmoedig gebruik maken van de rechten die de HEERE ons gegeven heeft. Het gaat immers om één van de fundamentele grondrechten in onze rechtstaat. Het door de overheid opleggen van regels die deze rechten inperken moeten een zeer zwaarwegend belang dienen.
De anderhalve meter regel is zo’n inperking maar m.i. aanvaardbaar vanwege de gezondheidscrisis waar wij nu in zitten. Deze inperking reduceert sterk het risico op verspreiding van het virus en is dus een aanvaardbare inperking zolang dit noodzakelijk is.
Het om 1700u beëindigen van de kerkdiensten heeft niets met de volksgezondheid te maken en dus is deze inperking onrechtmatig.
Ds Zondag kan dat vast juridisch haarfijn uitleggen. Stuur hem een mailtje zou ik zeggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie