Schitterende foto's (2)

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:
refo schreef:
MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef:
Maan nu is het wel zo, en daar moeten wel ook enigzins oog voor hebben, dat men over het algemeen niet recht in je face zal zeggen:
"Menneer, vreeeselijk, och, och, ooh wat lelijk, welk een schrikkelijk gedrocht draagt u!"
;)
:D Dat zou ik fatsoenshalve inderdaad ook niet gezegd hebben... :D
Maar het is toch wel tragisch dat zo'n jonge vent als ds Verschuure met zo'n gedr... eh hoed op gaat lopen.
Is er nu niemand die tegen hem zegt dat het niet staat en dat het afstand schept?
Misschien is het tegen de kou?
Nee joh, dan zet je zo'n lekkere muts op met bont erin en van die oorflappen....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Maar het is toch wel tragisch dat zo'n jonge vent als ds Verschuure met zo'n gedr... eh hoed op gaat lopen.
Is er nu niemand die tegen hem zegt dat het niet staat en dat het afstand schept?
Nee, er zijn juist mensen die tegen die jonge dominees zeggen dat dat zo hoort.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Maar het is toch wel tragisch dat zo'n jonge vent als ds Verschuure met zo'n gedr... eh hoed op gaat lopen.
Is er nu niemand die tegen hem zegt dat het niet staat en dat het afstand schept?
Nee, er zijn juist mensen die tegen die jonge dominees zeggen dat dat zo hoort.
Volgens wie of wat dan?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:Maar het is toch wel tragisch dat zo'n jonge vent als ds Verschuure met zo'n gedr... eh hoed op gaat lopen.
Is er nu niemand die tegen hem zegt dat het niet staat en dat het afstand schept?
Nee, er zijn juist mensen die tegen die jonge dominees zeggen dat dat zo hoort.
Volgens wie of wat dan?
zo is 't altied ewes, doarumme :OO3
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Marieke »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:Maar het is toch wel tragisch dat zo'n jonge vent als ds Verschuure met zo'n gedr... eh hoed op gaat lopen.
Is er nu niemand die tegen hem zegt dat het niet staat en dat het afstand schept?
Nee, er zijn juist mensen die tegen die jonge dominees zeggen dat dat zo hoort.
Volgens wie of wat dan?
Gewoon, hoort bij het ambt van predikant. Zo wordt het gezien. Het is overigens geen verplichting hoor, er zijn ook dominees die het niet doen.
Net als ze in de Hervormde kerk een toga dragen. Dat is overigens geen verplichting hoor, er zijn ook dominees die het niet doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Tiberius »

Doet me denken aan een discussie van enige jaren terug over een column van Steef Post in het RD:
De hoed van de dominee
S.D. Post


Het is de week van de geschiedenis. Deze week werd de canon van de Nederlandse geschiedenis gepresenteerd. Namen en feiten mogen weers Dat er in 1907 twee afgescheiden kerken fuseerden tot een nieuw kerkgenootschap, is niet meegenomen door de commissie-Van Oostrom. Laat staan dat er een doorkijkje geboden is naar het feit dat er een dominee was die zich terugtrok, onder andere omdat hij het niet eens was met de verandering in ambtskleding. Ds. Boone zag zichzelf in dat nieuwe kerkgenootschap niet rondlopen zonder kuitbroek, bef en steek. Nu, 99 jaar na dato, loopt geen dominee meer met een kuitbroek de kanseltrap op. Hoewel het me een beetje overdreven lijkt om ambtskleding als modegevoelig te bestempelen, draagt een predikant blijkbaar niet eeuw in eeuw uit hetzelfde. Wijzigingen in de garderobe blijven mogelijk. Maar zeer beperkt. Nu er geen nieuwe kerkfusie ophanden is, kan ik er niet van uitgaan dat dit onderwerp de eerstkomende jaren op een synodale agenda komt.
Vandaar dat ik het onderwerp in deze column aansnijd. Ik beperk me daarbij tot het hoogste niveau, de topaccessoire van de ambtskleding: de hoed. De hoed van de dominee doet me denken aan de kleren van de keizer. Maar daarover straks nog iets.

Deftig heid
De predikanten van de Gereformeerde Gemeenten droegen na 1907 geen kuit- broek, bef of steek, maar ze hadden wel iets op het hoofd. Een hoed was in die tijd heel gewoon voor de dominee, de dokter, de advocaat en de burgemeester. Het stond deftig.
Bij het ambt van predikant hoort deftige kleding. Ook vandaag de dag. Daarover geen misverstand. Het ambt van de dienaar van het goddelijke Woord vraagt om respect. Dubbele eer, staat er zelfs in het formulier. Eerbied is anno 2006 een schaars goed geworden. Ook eerbied voor het ambt. Dat een predikant ook door zijn kleding iets laat zien van het bijzondere van zijn ambt, is dus zeker geen overbodige luxe.
Maar als ik een jonge predikant met zo’n zwarte hoed over het kerkpad zie lopen, vind ik dat niet deftig. Deftigheid is tijdgebonden. Een kledingstuk, een gebaar, een manier van spreken die vroeger deftigheid uitstraalde, kan nu potsierlijk, ouderwets en vreemd overkomen. Feit is dat van het hierboven genoemde rijtje hoedendragers in het maatschappelijke leven alleen de dominee is overgebleven. De dokter en de advocaat hebben de hoed allang afgezet.
Een dominee moet niet ouderwets overkomen. Het Woord van God is niet iets van vroeger. Het heeft zeggingskracht voor vandaag. De oude waarheid is de actuele waarheid. Het zou niet goed zijn als een kerkelijke gemeente in haar omgeving het beeld zou oproepen van een ouderwets en nostalgisch clubje mensen getooid in gedateerde kleding. Ik pleit niet voor modieuze kleding. Laat ook in de kledingkeuze zichtbaar zijn dat Gods gemeente vreemdeling is op de aarde. Vreemdeling, maar niet vreemd. Dan ontstaat vervreemding.


Dan verliest de gemeente onnodig aantrekkingskracht. Zo de predikant. Een dominee kan met eer zijn ambtskleding dragen. maar zo’n hoed is voor de buitenwereld een vreemd gezicht, zeker als die door jongere predikanten of studenten gedragen wordt.


Afstand
Ook naar binnen toe werkt ouderwetse en gedateerde ambtskleding onnodig vervreemdend. Naar jongeren toe en andere gemeenteleden schept zo’n hoed afstand. Ik heb wel van mensen gehoord die met een zekere heimwee spraken over de tijd ,,waarin je nog een blokje omliep voor de dominee.” Ik kan de opmerking plaatsen in het licht van de teloorgegane eerbied. Als mens zou een predikant echter dicht bij zijn gemeenteleden moeten staan. Johannes zei over de Heere Jezus dat Hij ,,midden onder ulieden” stond. Voor Hem liep men geen blokje om: de scharen verdrongen Hem! Het heeft ons wat te zeggen dat Hij rondwandelde op de aarde. Hij liet zich niet deftig in een
koets rondrijden als een hoge functionaris. Hij was maar een ‘gewone’ zoon van de timmerman. Hij had aandacht voor kinderen en zat naast maatschappelijke verschoppelingen, leprozen en prostituees. Een dienstknecht van God die op zijn Meester wil lijken, schept geen afstand om zijn persoon. Eerlijk gezegd vraag ik me ook af wie een hoed van een dominee nog als deftig en passend ervaart. Zijn vrouw en kinderen? Zijn kerkenraad? Zijn catechisanten? Zijn gemeenteleden?

Dit thema moet met een zekere behoedzaamheid aan de orde gesteld worden en ik hoed me dus voor onverhoedse speculaties; ik wil ook niet onder één hoedje spelen met hen die naar verandering staan, maar het zou me niet verbazen als het groepje dat de hoed waardeert, onder één hoedje te vangen is.*


Daarom moest ik denken aan de kleren van de keizer. Het is een sprookje dat er kort gezegd op neerkomt dat iedereen bewonderend sprak over de prachtige, smaakvolle kleren van een
keizer, terwijl iedereen zag dat hij niets aan had. Zo hield iedereen iedereen voor de gek.


Uitgelezen moment
Het maakt allemaal niet zo veel uit, zo’n hoed. Natuurlijk niet. Zeker niet voor ouderen. Ze zijn eraan gewend en ze kunnen wat relativeren, Maar het is goed dat een predikant zich ook afvraagt hoe hij dicht bij de jongeren kan staan. Een hoed helpt daarbij niet echt. Laat de dominee zich hoeden voor al te gedateerde kleding. De kuitbroek is verdwenen. Die missen we niet meer. Die Zwarte domineeshoed mag wat mij betreft zo langzamerhand ook in de kast. Naast de steek van de ledeboerianen. Bijgezet in de geschiedenis van de ambtsldeding. Het jaar 2007 lijkt me daarvoor historisch gezien een uitgelezen moment.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door MarthaMartha »

Hi, vooral dat dikgedrukte ja!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:Maar het is toch wel tragisch dat zo'n jonge vent als ds Verschuure met zo'n gedr... eh hoed op gaat lopen.
Is er nu niemand die tegen hem zegt dat het niet staat en dat het afstand schept?
Nee, er zijn juist mensen die tegen die jonge dominees zeggen dat dat zo hoort.
Volgens wie of wat dan?
zo is 't altied ewes, doarumme :OO3
Dat is geen antwoord. Op die manier maken zich sommigen soms wel van wat lastige kwesties af,
maar niets is volgens mij bevorderlijker dan een afkeer van iets te krijgen dan zo'n antwoord...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door jakobmarin »

realistische fotos gecombineerd door Erik Johansson:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Geduld »

echt leuk en creatief.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Wilhelm »

In Ede een gele helm ;)

http://twitpic.com/95i6iw/full

:hi
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:In Ede een gele helm ;)

http://twitpic.com/95i6iw/full

:hi
Hip hoor :haha
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Wilhelm schreef:In Ede een gele helm ;)

http://twitpic.com/95i6iw/full

:hi
Hip hoor :haha
En hier de rest van de serie: http://kerkbouw.gergemede.nl/content1/i ... 59&page=59

Hoe dan ook: ik vind die gele helm een stuk gepaster dan een zwarte hoed, zoals onlangs bij enkele bouwactiviteiten was vastgelegd door het RD.
Laatst gewijzigd door Luther op 04 apr 2012, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Snuf »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Schitterende foto's (2)

Bericht door Zita »

De foto's op deze/dit blog vind ik mooi, en ergens ook tragisch: http://joncrispin.wordpress.com/. Hij fotografeert koffers van patiënten die tussen 1910 en de jaren '60 zijn opgenomen in een psychiatrische kliniek ergens in de VS. De plaatjes zijn mooi en puur, het verhaal dat ze vertellen is triest.
Plaats reactie