Sport

ben je voor een sportclub?

Peiling eindigde op 25 mei 2008, 16:17

1.ja
5
50%
2.een beetje
4
40%
3.weet niet
0
Geen stemmen
4.nee
1
10%
 
Totaal aantal stemmen: 10

HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Sport

Bericht door HersteldHervormd »

Karlstad1970 schreef:
J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Daarom snap ik steeds minder dat in kerken zoveel aandacht wordt gegeven aan het koninklijk paar.
In welke kerken word er zoveel aandacht gegeven aan het koninklijk paar dan?

Dat is me nou nooit opgevallen.
Misschien niet de kerken zelf maar wel de gemeente leden, op een of andere manier vind men het koningshuis erg interessant, ik heb het nooit begrepen waar dat vandaan komt.
Gerechtvaardigde verdwazing? :haha
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Sport

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Gisteren werd met droefheid opgemerkt dat onze koning en koningin de kerk voorbij liepen, en bij een of andere voetbalwedstrijd aanwezig waren.
Was je toevallig in de buurt, of was je dan óók onderweg naar het stadion? Die wedstrijd was toch niet in Rijssen? :D
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Sport

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Voor iemand met een republikeinse inslag zegt dat niet zoveel ;)
Daar begrijp ik niets van, van die republikeinse sentimenten. Een Nederlandse president mag in het buitenland door de achterdeur. Voor de koning wordt de rode loper uitgerold. In het buitenland verdienen we ons geld als exportland.
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport

Bericht door merel »

windorgel schreef:
merel schreef:
Daarom snap ik steeds minder dat in kerken zoveel aandacht wordt gegeven aan het koninklijk paar.
Die aandacht uit zich in het gebed dat voor hen gedaan wordt. Niet meer en niet minder. Ik begrijp niet waarom je daar bezwaar tegen zou kunnen hebben.
Het zingen van het Wilhelmus na een kerkdienst vind ik bezwaarlijk. Je komt in de kerk om God te eren en niet om ( zij het na de zegen) een aardse koninklijke familie lof toe te zingen. Natuurlijk is het zingen voor het land, maar het valt mij op dat het vooral rondom de verjaardag van de koning wordt gedaan en niet de zondag na bijvoorbeeld 4 en 5 mei. Ik ken geen landen waar de verjaardag van de president in de kerk gevierd wordt

Daarbij hebben we niet echt een koningshuis waar we trots op kunnen zijn en is het m.i een stukje folklore uit het verleden waar toch wel dubieuze zaken hebben plaatsgevonden. Wilhelmina liet het land in de steek tijdens de oorlog. Juliana met de hele Hofman affaire, Maxima als dochter van een oorlogsmisdadiger, het altijd ontkende SS verleden van Bernhard, Bernhards rol in de operatie Market Garden enz. enz. Claus is eigenlijk de enige waar niets op aan te merken was/is.

Natuurlijk doet een president het niet altijd beter. Het voordeel van een president is wel dat deze na een termijn weggaat en je niet opgescheept zit met erfopvolging en niet met een hele familie die vrijgesteld worden van diverse soorten belasting.
Ambtenaar schreef:
merel schreef:Voor iemand met een republikeinse inslag zegt dat niet zoveel ;)
Daar begrijp ik niets van, van die republikeinse sentimenten. Een Nederlandse president mag in het buitenland door de achterdeur. Voor de koning wordt de rode loper uitgerold. In het buitenland verdienen we ons geld als exportland.
Ook zo'n sprookje dat een staatsbezoek zoveel ordes voor ons land oplevert. Als dat daadwerkelijk zo was dan zouden daar zeker statistieken van te vinden zijn en die zijn er niet. Daarnaast heeft Duitsland het onder Merkel niet heel beroerd gedaan.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport

Bericht door DDD »

Het is in sommige gemeenten juist specifiek voor 4 en 5 mei, juist ook vanwege de republikeinen. Meestal is het de zondag tussen deze twee data in.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Sport

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Ook zo'n sprookje dat een staatsbezoek zoveel ordes voor ons land oplevert. Als dat daadwerkelijk zo was dan zouden daar zeker statistieken van te vinden zijn en die zijn er niet. Daarnaast heeft Duitsland het onder Merkel niet heel beroerd gedaan.
Duitsland is natuurlijk een veel groter land. Het belangrijkste land en de grootste economie van de EU. Dat Nederland (KLM) zoveel landingsrechten had, kwam mede door wijlen prins Bernhard, om eens een concreet voorbeeld te noemen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sport

Bericht door -DIA- »

Ik zal het uitleggen. In het gebed wordt elke zondag voorbede gedaan voor de 'overheid, plaatselijk, proviciaal, en landelijk. Dan wordt, vooral bij gedenkdagen, als verjaardagen of anderszins, ook voorbede gedaan voor ons Koninkijk Huis.
Er was hierboven iemand, meen ik, die dit niet snapte.
Wij voelen ons altijd nog verbonden aan het Huis van Oranje. Wetende dat God Zelf deze band heeft gelegd. Veder wordt in het Woord ook vermaand om voorbede te doen voor 'allen die in hoogheid zijn gezeten"
Zie 1 Timoteus 2

De voorbede
1 IK vermaan dan vóór alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen voor alle mensen,
2 Voor koningen en allen die in hoogheid zijn, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God onzen Zaligmaker,
4 Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen.

Als er nog vragen zijn? Ik dacht dat dit in alle reformatorische kerken nog het geval was? Of hebben sommigen de 'hoop opgegeven'?

Ik verwonder me oprecht dat soms de kleinste dingen vreemd worden, de meest ongedachte dingen blijken dan vreemd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Sport

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Ook zo'n sprookje dat een staatsbezoek zoveel ordes voor ons land oplevert. Als dat daadwerkelijk zo was dan zouden daar zeker statistieken van te vinden zijn en die zijn er niet. Daarnaast heeft Duitsland het onder Merkel niet heel beroerd gedaan.
Duitsland is natuurlijk een veel groter land. Het belangrijkste land en de grootste economie van de EU. Dat Nederland (KLM) zoveel landingsrechten had, kwam mede door wijlen prins Bernhard, om eens een concreet voorbeeld te noemen.
Het kan zeker zijn dat prins Bernhard daarin een goede rol heeft gespeeld. Maar wie zegt dat een president dat niet had gekund? Dat weet je niet. Natuurlijk doet het koningshuis goed werk voor het land, maar om nou te zeggen dat ze eigenhandig miljoenen binnenslepen lijkt mij ook niet correct.
Mijn leraar Engels zei altijd, rondom sportevenementen hult seculier Nederland zich in oranje, rondom koningsdag hult refo Nederland zich in oranje, beiden vond hij even gek.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Sport

Bericht door Silo »

-DIA- schreef:Ik zal het uitleggen. In het gebed wordt elke zondag voorbede gedaan voor de 'overheid, plaatselijk, proviciaal, en landelijk. Dan wordt, vooral bij gedenkdagen, als verjaardagen of anderszins, ook voorbede gedaan voor ons Koninkijk Huis.
Het rijtje plaatselijk, proviciaal, en landelijk wordt hier ook altijd behandeld. Iedere zondagmiddag komt het koningshuis ook heel kort aan de orde. Enerzijds mooi maar anderzijds vind ik het jammer dat het zondagmiddaggebed vaak een ingeprogrammeerd robotgebed wordt. Je gaat al bijna op het puntje van je stoel zitten als er eens een keer voor wat anders wordt gebeden.

Wij proberen thuis de ene keer juist wat uitgebreider voor de plaatselijke overheid te bidden, rond koningsdag voor het koningshuis, een andere keer wat uitgebreider voor de kerk(en). Ik zou wensen dat dit ook in de erediensten zou gebeuren. Ook voor de jeugd want die houden niet van herhaling en voorspelling.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Sport

Bericht door Charles »

@ merel: je verhaal rammelt historisch aan alle kanten.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Sport

Bericht door Habitat »

Ik heb ook niet veel met een koning en koningin die op zondag niet naar de kerk gaan maar wel naar een wedstrijd van het Nederlands elftal. En het is niet makkelijk om te bidden voor mensen waar je weinig mee hebt, maar het is wel een opdracht (en een mooie bovendien).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Sport

Bericht door J.C. Philpot »

Habitat schreef:Ik heb ook niet veel met een koning en koningin die op zondag niet naar de kerk gaan maar wel naar een wedstrijd van het Nederlands elftal. En het is niet makkelijk om te bidden voor mensen waar je weinig mee hebt, maar het is wel een opdracht (en een mooie bovendien).
Exact.

Als Paulus in zijn brieven ons oproept om voor de overheid te bidden, is daar keizer Nero aan de macht. Als we ons koningshuis met Nero vergelijken, zijn het lievelingetjes.

Als zelfs voor Nero gebeden moest worden, zouden wij dan niet voor ons Koningshuis bidden omdat ze naar een voetbalwedstrijd gaan?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Sport

Bericht door Zeeuw »

Zullen we de titel van het topic wat veranderen inmiddels? :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sport

Bericht door refo »

Dat de zondag door veel christenen niet doorgebracht wordt als een soort joodse sabbat is duidelijk. Er wordt wereldwijd door christenen anders tegen 'zondagsheiliging' aangekeken dan wij dat doen. Laten we dat onderdeel van het zondenregister van de koning even parkeren, zijn er dan nog meer opmerkingen?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Sport

Bericht door Habitat »

refo schreef:Dat de zondag door veel christenen niet doorgebracht wordt als een soort joodse sabbat is duidelijk. Er wordt wereldwijd door christenen anders tegen 'zondagsheiliging' aangekeken dan wij dat doen. Laten we dat onderdeel van het zondenregister van de koning even parkeren, zijn er dan nog meer opmerkingen?
Zeker, maar die ga ik niet opnoemen hier. De koning is ook gewoon een zondig mens, en daar bidden we dan ook voor.
Plaats reactie