School de hele dag gesloten...

Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

School de hele dag gesloten...

Bericht door mentos »

D.V. woensdag 12-12 is onze school heel de dag gesloten, ivm de begrafenis van Marleen Kers. Ik kende haar niet, ik ga niet naar de begrafenis. Nu zit ik met mijn vrije dag. Normaal heb ik nooit moeite met vrije dagen, maar dit is heel anders. Ik wil hier absoluut niet van profiteren...en dat doe ik wel als ik uit ga slapen, naar de stad ga, een boek ga lezen, achterstallig huiswerk ga doen. Als ik m'n moeder ga helpen profiteert zij ervan. Kortom, ik weet gewoon echt niet wat ik kan doen. Ik wéét het gewoon niet...
Hoe kan ik volgens jullie het beste invulling geven aan deze dag?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2007, 14:20

Bericht door Jan Klaassen »

In iedergeval naar de kerkdienst gaan van de begrafenis? Het is ook tot steun van de familie als ze zien hoeveel mensen met ze meeleven.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ik adviseer je om toch naar de begrafenis te gaan.
Je zult zelf wel merken waarom.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: School de hele dag gesloten...

Bericht door refo »

mentos schreef:D.V. woensdag 12-12 is onze school heel de dag gesloten, ivm de begrafenis van Marleen Kers. Ik kende haar niet, ik ga niet naar de begrafenis. Nu zit ik met mijn vrije dag. Normaal heb ik nooit moeite met vrije dagen, maar dit is heel anders. Ik wil hier absoluut niet van profiteren...en dat doe ik wel als ik uit ga slapen, naar de stad ga, een boek ga lezen, achterstallig huiswerk ga doen. Als ik m'n moeder ga helpen profiteert zij ervan. Kortom, ik weet gewoon echt niet wat ik kan doen. Ik wéét het gewoon niet...
Hoe kan ik volgens jullie het beste invulling geven aan deze dag?
Niet te moeilijk doen, zou ik zeggen. Behalve uitslapen kunnen de andere genoemde activiteiten prima. En als je moe bent mag uitslapen ook. het 'profiteren' noemen is overdreven. Er is gewoon geen school.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

Ik kan me indenken dat je veel liever geen vrij gehad zou hebben door de manier waarop. Ook al kende je MArleen niet, toch is het wellicht goed om naar de begrafenis te gaan, Een roepstem ging uit... (ook voor de familie is meeleven erg fijn)
Ik kan begrijpen dat je het moeilijk vind om er naar toe te gaan, maar zorg dan dat je met meerderen kunt gaan,.
Wanneer je zou besluiten om toch niet te gaan, zou je in overweging kunnen nemen een bijbelstudie te doen (met vrienden/ klasgenoten) over bijvoorbeeld de kortstondigheid van het leven, of over: 'ben ik bereid".
wat betreft het profiteren, ik denk dat je zeker acht moet slaan op het gebeurde, en wat dat betreft is het waar wat zo vaak gezegd wordt, de vraag of de HEere deze roepstem wil zegenen.
Maar jouw leven (dit bedoel ik niet hard richting de getroffen familie) gaat verder, dus je moet ook doen wat je hand vindt om te doen.

( En wat is het dan belangrijk te weten of je bereid bent om te kunnen sterven, eigenlijk zou het elke dag de vraag moeten zijn, hoe moet ik vandaag leven. Weet dat zonder Borg in je leven, je niet uit het leven kunt.....)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het is een lastig dilemma. Ik zou, als je Marleen Kers echt niet hebt gekend, zelfs niet van gezicht, niet zo snel naar de kerkdienst en begrafenis toegaan. Waarschijnlijk is het al heel druk en je kan nu eenmaal niet naar elke begrafenisdienst. Miisschien is een stukje bezinning wel goed, maar ook je dagelijkse bezigheden en werkzaamheden voor school mogen doorgang hebben.
Misschien dat ik zelf een klein stukje mee zal luisteren via de kerktelefoon, aan de andere kant is er bij ons zondag al uitgebreid bij stilgestaan. Ik weet ook niet wie de spreker is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Ik ben het met refo eens. Als je het meisje persoonlijk niet hebt gekend dan zou ik in dit geval er voor jezelf niet een te groot psychologisch probleem van gaan maken. Volgens mij kun je gewoon alles doen wat je op een normale vrije dag ook denkt te kunnen doen. Misschien is 'alles' niet goed, gaan zwemmen met vriendinnen lijkt me bijvoorbeeld niet zo gepast. Maar achterstallig huiswerk inhalen, een boek lezen of je moeder helpen zie ik echt geen probleem in. Ik denk ook niet dat je jezelf een soort van lijden of meevoelen moet opleggen wat je niet van jezelf hebt. Je vrije dag nuttig inrichten (als ik je bijdrage las in het topic over minder uren voor scholieren geloof ik dat je genoeg nuttige dingen te doen hebt op zo'n dag :wink: ) omdat je niet naar school kunt is echt nog heel iets anders dan blij zijn dat je een vrije dag hebt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Toen er een meisje van VLC kesteren was gestorven ben ik wel met mijn kinderen naar de rouwdienst en begrafenis geweest.
Ook al kenden we haar niet; deels uit betrokkenheid (het is een medeleerling) maar vooral voor de pubers zelf.

Juist dán word je bepaald bij de ernst van het leven en hoe vaak is niet juist een sterfgeval van iemand tot bekering van een ander geweest.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Sja je ziet veel meningen mentos. Als ik die iemand niet zou kennen, zou ik niet gaan. Juist bij iemand van school niet. Ik ben gegaan bij een jongen uit mijn klas. Die kende ik dus goed, maar toen stond ik helemaal achteraan....duurde heel lang voor we langs het graf konden lopen...( en wat zie je dan??) het regende, super koud en het was in en intriest. Er vielen 3 mensen flauw van kou, lang staan of welke oorzaak dan ook, wat het allemaal nog erger maakt. Maar goed het moet een persoonlijke keuze zijn. Misschien kun je alleen naar de dienst gaan.....Sja ik zou verder over de invulling van de dag niet "moeilijk doen". Er zijn vandaag ook mensen overleden die je niet kent en dan gaat je leven ook door. De rouwdienst vond ik "mooi" en indrukwekkend, maar zelfs voor deze jongen die ik kende had voor mij de begrafenis zelf niet gehoeven. Ik vraag me altijd ( ook bij begrafenis van bewoners ) af wat er nou te zien is aan zo'n kist......Sorry ik wil echt niet cru overkomen, maar ik heb nooit een goed gevoel erbij als ik naar zo' n kist kijk....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

vlinder schreef:Sorry ik wil echt niet cru overkomen, maar ik heb nooit een goed gevoel erbij als ik naar zo' n kist kijk....
Alleen van de kist gaat al een preek uit: Heden ik, morgen gij!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

-knip-
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Lydianne schreef:
vlinder schreef:Sorry ik wil echt niet cru overkomen, maar ik heb nooit een goed gevoel erbij als ik naar zo' n kist kijk....
Alleen van de kist gaat al een preek uit: Heden ik, morgen gij!
Ach soms kan ik daar alleen maar naar verlangen. Misschien dat ik juist daarom het nut van in een graf kijken niet inzie?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
Lydianne schreef:
vlinder schreef:Sorry ik wil echt niet cru overkomen, maar ik heb nooit een goed gevoel erbij als ik naar zo' n kist kijk....
Alleen van de kist gaat al een preek uit: Heden ik, morgen gij!
Ach soms kan ik daar alleen maar naar verlangen. Misschien dat ik juist daarom het nut van in een graf kijken niet inzie?
Ik kan helemaal met je in stemmen, vlinder. En soms denk ik, als er een jong iemand is overleden, God waarom ik niet? Ik ben er klaar voor en hij/zij was dat niet!
Aan de andere kant, zolang Hij nog een taak voor mij heeft op deze aarde, zal ik hem proberen getrouw en met vreugde te vervullen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

vlinder schreef:Sja je ziet veel meningen mentos. Als ik die iemand niet zou kennen, zou ik niet gaan. Juist bij iemand van school niet. Ik ben gegaan bij een jongen uit mijn klas. Die kende ik dus goed, maar toen stond ik helemaal achteraan....duurde heel lang voor we langs het graf konden lopen...( en wat zie je dan??) het regende, super koud en het was in en intriest. Er vielen 3 mensen flauw van kou, lang staan of welke oorzaak dan ook, wat het allemaal nog erger maakt. Maar goed het moet een persoonlijke keuze zijn. Misschien kun je alleen naar de dienst gaan.....Sja ik zou verder over de invulling van de dag niet "moeilijk doen". Er zijn vandaag ook mensen overleden die je niet kent en dan gaat je leven ook door. De rouwdienst vond ik "mooi" en indrukwekkend, maar zelfs voor deze jongen die ik kende had voor mij de begrafenis zelf niet gehoeven. Ik vraag me altijd ( ook bij begrafenis van bewoners ) af wat er nou te zien is aan zo'n kist......Sorry ik wil echt niet cru overkomen, maar ik heb nooit een goed gevoel erbij als ik naar zo' n kist kijk....
Pre 7:2 Het is beter te gaan in het klaaghuis, dan te gaan in het huis des maaltijds; want in hetzelve is het einde aller mensen, en de levende legt het in zijn hart.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Wil je nu dat ik alle teksten ga citeren waarin staat dat het beter is te loven dan te huilen? Er staat ook: Laat uw kleed ten allen tijde wit zijn...zo lust ik er nog wel een paar. Maar er is een tijd om te lachen en een tijd om te wenen. Dus ieder zij in zijn volle gemoed verzekerd.... :roll:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie