Nostalgie...

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Nostalgie...

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef:
Adagio schreef:
-DIA- schreef:Ja... Ik schrijf af en toe wel eens wat.
Weet jij ook of er dieren zijn, waarbij intuïtief 'het angstzweet al uitbreekt' wanneer zij in de buurt komen van een slachthuis?
Nee, dat wist ik niet... En toch hoeft een dier in feite geen angst te hebben voor de dood. Het zal de drang zijn om te leven, want de dood hoort niet bij het leven.
Ja, de dood hoort bij de dood, en niet bij het leven.
Toen dacht ik aan de geschiedenis van Elia op de Karmel (1 Kon. 18), "Hoelang hinkt gij op twee gedachten"? Het volk wilde hun oude natuur & levenswandel maar zo niet de doodsteek laten geven. Een mens wil het maar moeilijk laten aankomen op een Godsgericht, waarin Baäl aan de kaak gesteld wordt. Meest gaat hij er vervolgens ook vanuit, dat een te geven oordeel door het vuur ook wel weer niet verkeerd zal uitpakken ("de God Die door vuur antwoorden zal, Die zal God zijn. En het ganse volk antwoordde, en zij zeiden: Dat woord is goed"). Als God niet ingrijpt, blijven de zonden business as usual, maar de bezoldiging is ons bekend toch.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nostalgie...

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Opgemerkt zij ook hoeveel dieren ook angst hebben voor mensen... Zij kunnen ons waarnemen als grote monsters. Hieruit kunnen we ook leren wat leren mens is geworden na de val.
Andersom ook. Er zijn best veel mensen bang voor zelfs de kleinste hondjes.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nostalgie...

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Opgemerkt zij ook hoeveel dieren ook angst hebben voor mensen... Zij kunnen ons waarnemen als grote monsters. Hieruit kunnen we ook leren wat leren mens is geworden na de val.
Andersom ook. Er zijn best veel mensen bang voor zelfs de kleinste hondjes.
Zelfs voor kleine spinnen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nostalgie...

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Opgemerkt zij ook hoeveel dieren ook angst hebben voor mensen... Zij kunnen ons waarnemen als grote monsters. Hieruit kunnen we ook leren wat leren mens is geworden na de val.
Andersom ook. Er zijn best veel mensen bang voor zelfs de kleinste hondjes.
Daarvoor zouden we moeten weten wat er in het paradijs is gebeurd. In onze seculiere samenleving zien we steeds meer dat een dier vermenselijkt en een als mens verdierlijkt wordt, als ik het eens zo mag uitdrukken.
Overigens, het verband met nostalgie ontgaat me een weinig. Maar dat zal aan de persoon liggen die dit typt....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nostalgie...

Bericht door Dodo »

Ik kwam pas in de kringloop een stukje nostalgie-van-voor-mijn-tijd tegen: een gasmunt van Rotterdam. Ik heb wat opgezocht, en het was heel interessant. Om te voorkomen dat armere mensen een grote schuld zouden opbouwen bij het gasbedrijf, werkte hun verwarming op munten, die ze in automaten konden kopen. Zo'n munt zorgde dat er een hoeveelheid gas beschikbaar kwam voor de verwarming. Zo konden ze nooit achteraf met grote rekeningen opgezadeld worden. En als er al fraude werd gepleegd, wat gedaan werd met stuivers van dezelfde omvang, dan was de dader toch meteen voorhanden.
Een heel slim systeem, lijkt me. En die munt vind ik heel leuk om te hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nostalgie...

Bericht door refo »

Dodo schreef:Ik kwam pas in de kringloop een stukje nostalgie-van-voor-mijn-tijd tegen: een gasmunt van Rotterdam. Ik heb wat opgezocht, en het was heel interessant. Om te voorkomen dat armere mensen een grote schuld zouden opbouwen bij het gasbedrijf, werkte hun verwarming op munten, die ze in automaten konden kopen. Zo'n munt zorgde dat er een hoeveelheid gas beschikbaar kwam voor de verwarming. Zo konden ze nooit achteraf met grote rekeningen opgezadeld worden. En als er al fraude werd gepleegd, wat gedaan werd met stuivers van dezelfde omvang, dan was de dader toch meteen voorhanden.
Een heel slim systeem, lijkt me. En die munt vind ik heel leuk om te hebben.
Klinkt sociaal, maar het ging er vooral om dat de gasbedrijven niet met oninbare vorderingen kwamen te zitten. Als je geen geld had voor een gasmunt, zat je mooi in de kou.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nostalgie...

Bericht door Dodo »

Zulke vorderingen zouden voor het bedrijf heel vervelend zijn, maar ook grote sociale gevolgen kunnen hebben. Het zal allebei een factor zijn geweest, lijkt me.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nostalgie...

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
Dodo schreef:Ik kwam pas in de kringloop een stukje nostalgie-van-voor-mijn-tijd tegen: een gasmunt van Rotterdam. Ik heb wat opgezocht, en het was heel interessant. Om te voorkomen dat armere mensen een grote schuld zouden opbouwen bij het gasbedrijf, werkte hun verwarming op munten, die ze in automaten konden kopen. Zo'n munt zorgde dat er een hoeveelheid gas beschikbaar kwam voor de verwarming. Zo konden ze nooit achteraf met grote rekeningen opgezadeld worden. En als er al fraude werd gepleegd, wat gedaan werd met stuivers van dezelfde omvang, dan was de dader toch meteen voorhanden.
Een heel slim systeem, lijkt me. En die munt vind ik heel leuk om te hebben.
Klinkt sociaal, maar het ging er vooral om dat de gasbedrijven niet met oninbare vorderingen kwamen te zitten. Als je geen geld had voor een gasmunt, zat je mooi in de kou.
Als je echt geen geld meer had, kon je natuurlijk ook altijd nog een stuiver erin stoppen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nostalgie...

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:
Dodo schreef:Ik kwam pas in de kringloop een stukje nostalgie-van-voor-mijn-tijd tegen: een gasmunt van Rotterdam. Ik heb wat opgezocht, en het was heel interessant. Om te voorkomen dat armere mensen een grote schuld zouden opbouwen bij het gasbedrijf, werkte hun verwarming op munten, die ze in automaten konden kopen. Zo'n munt zorgde dat er een hoeveelheid gas beschikbaar kwam voor de verwarming. Zo konden ze nooit achteraf met grote rekeningen opgezadeld worden. En als er al fraude werd gepleegd, wat gedaan werd met stuivers van dezelfde omvang, dan was de dader toch meteen voorhanden.
Een heel slim systeem, lijkt me. En die munt vind ik heel leuk om te hebben.
Klinkt sociaal, maar het ging er vooral om dat de gasbedrijven niet met oninbare vorderingen kwamen te zitten. Als je geen geld had voor een gasmunt, zat je mooi in de kou.
Als je echt geen geld meer had, kon je natuurlijk ook altijd nog een stuiver erin stoppen.
Dat is een contradictio in terminis.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nostalgie...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Waarschijnlijk kostte een gasmunt meer dan een stuiver. Dus als mensen heel arm waren en het gas niet konden betalen, konden ze er altijd nog een overgebleven stuiver in stoppen. Dat bedoelde ik.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Nostalgie...

Bericht door John Galt »

Ik meen dat Heere Heeresma in één van zijn boeken ook over zo'n muntsysteem in Amsterdam schrijft, maar dan voor de electriciteit.
Who is John Galt? :quoi
JvW
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Nostalgie...

Bericht door JvW »

John Galt schreef:Ik meen dat Heere Heeresma in één van zijn boeken ook over zo'n muntsysteem in Amsterdam schrijft, maar dan voor de electriciteit.
Dit systeem ben ik eens tegengekomen in een vakantiehuisje in Ierland. Niet betalen = geen stroom.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Nostalgie...

Bericht door John Galt »

Op vakantie ken ik dat ook inderdaad. En in douches op de camping. Gulden op = koud water. :humhihi
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nostalgie...

Bericht door Tiberius »

We hadden vroeger op de middelbare school een limonade-automaat waar je een munt in moest gooien.
Geen kwartje = geen limonade.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Nostalgie...

Bericht door Philip »

Dodo schreef:Zulke vorderingen zouden voor het bedrijf heel vervelend zijn, maar ook grote sociale gevolgen kunnen hebben. Het zal allebei een factor zijn geweest, lijkt me.
Het ging er niet om dat de vorderingen voor het bedrijf vervelend waren. Zoals Wikipedia het tamelijk eufemistisch uitdrukt: 'De meters werden vooral geplaatst in huurwoningen waarvan de bewoners een meer dan gemiddeld risico op betalingsachterstand liepen. (...) In 1920 had ongeveer de helft van de op het gasnet aangesloten huishoudens in Nederland een muntmeter. In de hogere gasprijs ten opzichte van de andere aansluitingen was de huur voor deze voorzieningen inbegrepen.'

Weinig sociaals dus aan deze gasmeters. Tegelijk konden leveranciers niet anders. Het risico op wanbetaling was veel te groot door het ontbreken van een sociaal vangnet en het grote alcoholmisbruik.

De hogere klassen kochten bij de meeste leveranciers op de pof. Per kwartaal of zelfs per jaar werd er dan afgerekend.
Plaats reactie