BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: RE: Re: Kleine ergernissen

Bericht door Van Ewijk »

Orchidee schreef:
Van Ewijk schreef:
Orchidee schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ben op dieet (gezet)
Na twee weken rauwkost was ik het wel zat.
Vanmiddag heeft mijn wederhelft helaas een bonnetje van een Mac Bacon in mijn werktas gevonden dat ik verzuimd heb weg te gooien.
Nu ben ik veroordeeld tot iedere morgen een blokje om hardlopen voor ik me naar mijn werk begeef.
Ik ben geen hardloper, nooit geweest.
Maar voor het behoud van de huiselijke vrede moet het maar...
Dit is een grap toch?
Ik mag mijn dagelijkse ronde met de huidige temperaturen beperken tot een half uur sessie op de hometrainer onder de ventilator.
Nogmaals: dit is toch zeker een grap!
Als het serieus is word het tijd voor een GOED gesprek!
Heb ik al gehad.
Mijn ega heeft een diëtiste ingehuurd.
Vrijdag was ons kennismakingsgesprek.
Deze woensdag gaan we een programma opstellen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ambtenaar »

Van Ewijk schreef: Heb ik al gehad.
Mijn ega heeft een diëtiste ingehuurd.
Vrijdag was ons kennismakingsgesprek.
Deze woensdag gaan we een programma opstellen.
Kijk, dat is kordaat.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kleine ergernissen

Bericht door J.C. Philpot »

Enkele detachementen mieren, op rooftocht in de voorraadkast van de caravan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Enkele detachementen mieren, op rooftocht in de voorraadkast van de caravan.
:) een barrière van schijfjes citroen op de toegangswegen doet wonderen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Kleine ergernissen

Bericht door Anselmus »

Orchidee schreef:
refo schreef:Het ligt er aan wat zijn bmi is of het een grap is.
Ach je BMI...
Word inmiddels toch ook wel anders over gedacht.
Het zijn maar getallen he, net zoals een gewicht.
Beslist NIET zaligmakend.
Het is belangrijker dat je gezondheid op peil is!
Het argument dat een BMI niet zaligmakend is, wordt over het algemeen gebruikt door mensen die te zwaar zijn is mijn ervaring. Niemand beweert dat een bmi zaligmakend is, maar het is voor veel doeleinden een bruikbare standaard. Voor beademing wordt de IBW gehanteerd, die vaak iets strenger is dan de bmi. Voor het voorschrijven van medicatie wordt de ABW soms als basis genomen voor medicatie die in vet oplosbaar is. Hoewel niet zaligmakend is een te hoog BMI over het algemeen een goede waarde om het gesprek aan te gaan over eet- en beweegpatronen. In mijn spreekkamer krijgen mensen met een te hoog bmi toch echt wel een aansporing om gewicht te verliezen voor de operatie omdat onderzoek aantoont dat een goed bmi een spoediger herstel en minder complicaties geeft (naast vele andere voordelen op de lange termijn).
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

Zaligmakend, kunnen jullie geen ander woord bedenken? Of ben ik dan te gevoelig?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Posthoorn »

Wat is ABW, @Anselmus?
BTW: de taillewijdte is ook vaak een goede graadmeter.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Anselmus »

Posthoorn schreef:Wat is ABW, @Anselmus?
BTW: de taillewijdte is ook vaak een goede graadmeter.
Adjusted Body Weight. Het is een gecorrigeerde berekening waarbij rekening gehouden wordt met de werking van medicijnen en dan het vetpercentage dat medicatie opslaat en hoe dit de klaring beïnvloedt. Door rekening te houden met het vetpercentage voorkom je stapeling van medicatie in vetweefsel, dan wel onderdosering door overgewicht.

https://anesthesia.help/nl/condition/ob ... -obesitas/
Fides Quaerens Intellectum
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Wordt er ook gecorrigeerd voor grote en kleine lengtes. Ik heb weleens begrepen dat BMI dat te weinig doet, zodat de norm bij mensen van een meter of 2 eigenlijk iets te streng is als je het BMI aanhoudt.
-
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Anselmus »

Mannetje schreef:Wordt er ook gecorrigeerd voor grote en kleine lengtes. Ik heb weleens begrepen dat BMI dat te weinig doet, zodat de norm bij mensen van een meter of 2 eigenlijk iets te streng is als je het BMI aanhoudt.
Klopt, daar kun je dus de IBW voor gebruiken.
https://www.mdcalc.com/calc/68/ideal-bo ... ody-weight
Fides Quaerens Intellectum
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Dat scheelt een heleboel :)
Volgens de BMI formule kom ik uit op iets meer dan 28
Als ik deze rekentool invul en goed interpreteer, zou ik op een BMI van 25,3 uitkomen. (Je moet toch de gecorrigeerde uitkomst gebruiken en die weer in de BMI formule invoeren?)
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Posthoorn »

Anselmus schreef:
Posthoorn schreef:Wat is ABW, @Anselmus?
BTW: de taillewijdte is ook vaak een goede graadmeter.
Adjusted Body Weight. Het is een gecorrigeerde berekening waarbij rekening gehouden wordt met de werking van medicijnen en dan het vetpercentage dat medicatie opslaat en hoe dit de klaring beïnvloedt. Door rekening te houden met het vetpercentage voorkom je stapeling van medicatie in vetweefsel, dan wel onderdosering door overgewicht.

https://anesthesia.help/nl/condition/ob ... -obesitas/
Heb de site even bekeken. Misschien moeten we het dan toch maar bij ons gewone boerenverstand houden. Roy Taylor (van het boek 'Leven zonder diabetes') zegt dat je het gewicht moet hebben van toen je 20 was. :)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ditbenik »

Posthoorn schreef:
Anselmus schreef:
Posthoorn schreef:Wat is ABW, @Anselmus?
BTW: de taillewijdte is ook vaak een goede graadmeter.
Adjusted Body Weight. Het is een gecorrigeerde berekening waarbij rekening gehouden wordt met de werking van medicijnen en dan het vetpercentage dat medicatie opslaat en hoe dit de klaring beïnvloedt. Door rekening te houden met het vetpercentage voorkom je stapeling van medicatie in vetweefsel, dan wel onderdosering door overgewicht.

https://anesthesia.help/nl/condition/ob ... -obesitas/
Heb de site even bekeken. Misschien moeten we het dan toch maar bij ons gewone boerenverstand houden. Roy Taylor (van het boek 'Leven zonder diabetes') zegt dat je het gewicht moet hebben van toen je 20 was. :)
Dat lijkt me niet echt gezond. Toen woog ik 59 kg. Nu 83. Daar zouden er een stuk of 5 af moeten, maar 59 lijkt me niet gezond. Kwam toen ook doordat ik veel rookte en lichamelijk zwaar werk deed.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Posthoorn »

Waarschijnlijk is dat dan toch je meest gezonde gewicht geweest. :)

Edit> https://www.gezondheidsnet.nl/diabetes/ ... roy-taylor
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Anselmus »

Posthoorn schreef:
Anselmus schreef:
Posthoorn schreef:Wat is ABW, @Anselmus?
BTW: de taillewijdte is ook vaak een goede graadmeter.
Adjusted Body Weight. Het is een gecorrigeerde berekening waarbij rekening gehouden wordt met de werking van medicijnen en dan het vetpercentage dat medicatie opslaat en hoe dit de klaring beïnvloedt. Door rekening te houden met het vetpercentage voorkom je stapeling van medicatie in vetweefsel, dan wel onderdosering door overgewicht.

https://anesthesia.help/nl/condition/ob ... -obesitas/
Heb de site even bekeken. Misschien moeten we het dan toch maar bij ons gewone boerenverstand houden. Roy Taylor (van het boek 'Leven zonder diabetes') zegt dat je het gewicht moet hebben van toen je 20 was. :)
De site had ik even als voorbeeld gebruikt. Alle intensive cares in Nederland gebruiken de IBW om te beademen voor zover ik weet. Je kunt een betrouwbare meetwaarde niet afschrijven alleen omdat iemand van de site op een andere site dingen zegt die je niet bevallen. Dan zul je moeten onderbouwen waar de informatie mank gaat. Het ging mij om de uitleg wat IBW/ABW was. Ik had ook deze site kunnen geven, maar dan huilen mensen weer over het Engels of over diplomisme :huhu
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16105412/
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie