Kleine ergernissen

-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine ergernissen

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
Anselmus schreef:
merel schreef:
Mister schreef:Allemaal waar, mooi en prachtig. Maar het gaat zo niet goed. Alles gaat zo'n beetje omhoog in prijs. De lonen stijgen niet in dat tempo mee. En dan gaan mensen besparen. En soms kan dat op niet-noodzakelijke uitgaven. Maar ik hoor om me heen ook over zorgmijding, goedkoper voedsel (wat meestal niet beter is) en interen op vermogen (als dat er al is). Dat is geen goede situatie. En de groep mensen die hier mee in de problemen komt, wordt steeds groter. En dan is zo'n mailtje even een realiteit die leert dat mensen van zulke berichten echt wanhopig kunnen worden. En dat is uitermate triest.
Ik vind dit heel dubbel. Afgelopen week las ik een terugkoppeling van een onderzoek dat de jeugd zo' n last had van de recessie en hier depressief van raakte Wat erg was mijn eerste gedachte totdat ik verder las. De jeugd leed eronder dat zij minder uit eten gingen, minder afhaal gehaald werd en men minder lang onder de douche kon staan.

Ik begrijp dat er een groep is die het echt heel zwaar heeft door de stijgende kosten. Er is echter ook een hele grote groep die nooit gewend is geweest om ook maar iets te bezuinigen of te minderen.
Dat viel mij ook op. Er is veel meer te besteden dan vroeger. Jongeren zijn de eerste generatie waarbij de toekomst geen garantie geeft op dat het beter wordt, maar dat het mogelijk minder en minder wordt. Dat is geen leuke gedachte en kan somberheid geven. Tegelijk zijn ze gewend aan een leefstandaard die generaties voor hen nooit gehad hebben. Ik weet nog dat we 1-2 keer per week in bad mochten omdat we het niet breed hadden. In het artikel ging het over minder lang kunnen douchen. Ik had als tiener geen geld om meer dan schoolmelk te kunnen kopen, laat staan om uit te gaan of uit eten te gaan. Dan denk ik wel: ze leren nu een mooie les voor de rest van hun leven, want niet alles wat je wilt is mogelijk.
Het hangt ook deels af van wat je hebt. Armoede is deels gedefinieerd in vergelijking met anderen. Als jij als een van de weinigen op je geld moet letten als je met vrienden in de stad bent voelt dat beroerd en als armoede.

Een ding wat ik wel weer goed vond in Zweden was dat de scholen ook maaltijden verzorgen. Als toch iedereen overblijft tijdens de lunch dan is het best wel een goed idee (en niet zo heel duur) om voor alle kinderen een maaltijd en drinken en wat fruit te regelen. De echte armoede (waar kinderen ondervoed op school zitten) kan dan ook wat aangepakt worden.
Wij weten beide: armoede te hebben, of het niet breed te hebben, en rijkdom, ofwel ons redelijk wat te kunnen veroorloven.
Dan moeten we terugkijkend, wel waarnemen dat de tijd van 'het niet te breed te hebben' een veel betere tijd voor mij was dan later toen we ons meer konden veroorloven.
En wat ook waar is: De geldbuidel hangt zelden langer dan 1 generatie over dezelfde kant.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef:
Mister schreef:[

De besparing lijkt me eenvoudig: wat moet je ook doen in de bioscoop met een gedoopt voorhoofd?
Daar denken wij heel anders over. De films die wij thuis zouden kunnen kijken, mogen ze ook in de bioscoop zien
Doet mij denken aan iemand die na lang zeuren van zijn kinderen een film ging huren. Zo ging dat toen nog. Hij wilde een film zonder geweld, sex en vloeken. Bij de videotheek hadden ze die vraag nog nooit gehad. Of ze nou uiteindelijk nog wat hebben kunnen kijken weet ik niet..
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef:
merel schreef:
Mister schreef:[

De besparing lijkt me eenvoudig: wat moet je ook doen in de bioscoop met een gedoopt voorhoofd?
Daar denken wij heel anders over. De films die wij thuis zouden kunnen kijken, mogen ze ook in de bioscoop zien
Doet mij denken aan iemand die na lang zeuren van zijn kinderen een film ging huren. Zo ging dat toen nog. Hij wilde een film zonder geweld, sex en vloeken. Bij de videotheek hadden ze die vraag nog nooit gehad. Of ze nou uiteindelijk nog wat hebben kunnen kijken weet ik niet..
Op Netflix heb je een aantal series die aan deze criteria voldoen. Maar als er in 10 uur film een keer gevloekt wordt, dan is dat alsnog een klap in Gods gezicht. Mbt verplichte uren Engelse luistervaardigheid is het best een uitdaging om documentaires te vinden. Nog los van de vraag of je überhaupt diensten af wil nemen bij bijvoorbeeld Netflix.

Zien jullie documentaires waarin er uitgegaan wordt van de evolutietheorie ook als het onteren van God?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

Heb jij een abonnement op Netflix, MGG?
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1122
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Anselmus »

parsifal schreef:
Anselmus schreef:
merel schreef:
Mister schreef:Allemaal waar, mooi en prachtig. Maar het gaat zo niet goed. Alles gaat zo'n beetje omhoog in prijs. De lonen stijgen niet in dat tempo mee. En dan gaan mensen besparen. En soms kan dat op niet-noodzakelijke uitgaven. Maar ik hoor om me heen ook over zorgmijding, goedkoper voedsel (wat meestal niet beter is) en interen op vermogen (als dat er al is). Dat is geen goede situatie. En de groep mensen die hier mee in de problemen komt, wordt steeds groter. En dan is zo'n mailtje even een realiteit die leert dat mensen van zulke berichten echt wanhopig kunnen worden. En dat is uitermate triest.
Ik vind dit heel dubbel. Afgelopen week las ik een terugkoppeling van een onderzoek dat de jeugd zo' n last had van de recessie en hier depressief van raakte Wat erg was mijn eerste gedachte totdat ik verder las. De jeugd leed eronder dat zij minder uit eten gingen, minder afhaal gehaald werd en men minder lang onder de douche kon staan.

Ik begrijp dat er een groep is die het echt heel zwaar heeft door de stijgende kosten. Er is echter ook een hele grote groep die nooit gewend is geweest om ook maar iets te bezuinigen of te minderen.
Dat viel mij ook op. Er is veel meer te besteden dan vroeger. Jongeren zijn de eerste generatie waarbij de toekomst geen garantie geeft op dat het beter wordt, maar dat het mogelijk minder en minder wordt. Dat is geen leuke gedachte en kan somberheid geven. Tegelijk zijn ze gewend aan een leefstandaard die generaties voor hen nooit gehad hebben. Ik weet nog dat we 1-2 keer per week in bad mochten omdat we het niet breed hadden. In het artikel ging het over minder lang kunnen douchen. Ik had als tiener geen geld om meer dan schoolmelk te kunnen kopen, laat staan om uit te gaan of uit eten te gaan. Dan denk ik wel: ze leren nu een mooie les voor de rest van hun leven, want niet alles wat je wilt is mogelijk.
Het hangt ook deels af van wat je hebt. Armoede is deels gedefinieerd in vergelijking met anderen. Als jij als een van de weinigen op je geld moet letten als je met vrienden in de stad bent voelt dat beroerd en als armoede.
Klopt, ik kom uit een lager sociaal-economisch milieu en dat was echt niet altijd leuk, maar ik heb er heel veel van geleerd en dat komt nu nog steeds van pas. Ik zou andersom veel ellendiger hebben gevonden en dat is nu precies wat er gebeurt: de leefstandaard verlagen is niet fijn, maar het kan prima een onsje minder
Fides Quaerens Intellectum
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:Heb jij een abonnement op Netflix, MGG?
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik heb zelf geen abonnement, maar wel toegang tot een account van iemand anders. (Die persoon heeft een gebruiker over.) Ik heb al maanden niks meer gekeken, omdat ik genoeg goede boeken heb liggen die meer prioriteit hebben. In het verleden heb ik wel eens een documentaire gekeken over mijn vakgebied en diverse over WW2. Ik zie hier zelf geen kwaad in, maar het risico is natuurlijk dat je ook in een 'nette' documentaire op een vloek stuit.
Overigens denk ik dat Netflix een stuk verantwoorder is dan bijvoorbeeld videoland of het bij refo's populaire widm. Bij widm weet je van te voren 99,9% zeker dat er gevloekt wordt. (Tenminste volgens een collega van mij wordt er regelmatig in gevloekt. Ik kijk het zelf niet, maar ik kan mij amper voorstellen dat er in 10 aflevering geen enkele vloek voorkomt.)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bourdon16 »

MGG schreef:
Tiberius schreef:Heb jij een abonnement op Netflix, MGG?
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik heb zelf geen abonnement, maar wel toegang tot een account van iemand anders. (Die persoon heeft een gebruiker over.) Ik heb al maanden niks meer gekeken, omdat ik genoeg goede boeken heb liggen die meer prioriteit hebben. In het verleden heb ik wel eens een documentaire gekeken over mijn vakgebied en diverse over WW2. Ik zie hier zelf geen kwaad in, maar het risico is natuurlijk dat je ook in een 'nette' documentaire op een vloek stuit.
Overigens denk ik dat Netflix een stuk verantwoorder is dan bijvoorbeeld videoland of het bij refo's populaire widm. Bij widm weet je van te voren 99,9% zeker dat er gevloekt wordt. (Tenminste volgens een collega van mij wordt er regelmatig in gevloekt. Ik kijk het zelf niet, maar ik kan mij amper voorstellen dat er in 10 aflevering geen enkele vloek voorkomt.)
Widm?
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef:
MGG schreef:
Tiberius schreef:Heb jij een abonnement op Netflix, MGG?
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik heb zelf geen abonnement, maar wel toegang tot een account van iemand anders. (Die persoon heeft een gebruiker over.) Ik heb al maanden niks meer gekeken, omdat ik genoeg goede boeken heb liggen die meer prioriteit hebben. In het verleden heb ik wel eens een documentaire gekeken over mijn vakgebied en diverse over WW2. Ik zie hier zelf geen kwaad in, maar het risico is natuurlijk dat je ook in een 'nette' documentaire op een vloek stuit.
Overigens denk ik dat Netflix een stuk verantwoorder is dan bijvoorbeeld videoland of het bij refo's populaire widm. Bij widm weet je van te voren 99,9% zeker dat er gevloekt wordt. (Tenminste volgens een collega van mij wordt er regelmatig in gevloekt. Ik kijk het zelf niet, maar ik kan mij amper voorstellen dat er in 10 aflevering geen enkele vloek voorkomt.)
Widm?
Wie is de Mol.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1122
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Anselmus »

Bourdon16 schreef:
MGG schreef:
Tiberius schreef:Heb jij een abonnement op Netflix, MGG?
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik heb zelf geen abonnement, maar wel toegang tot een account van iemand anders. (Die persoon heeft een gebruiker over.) Ik heb al maanden niks meer gekeken, omdat ik genoeg goede boeken heb liggen die meer prioriteit hebben. In het verleden heb ik wel eens een documentaire gekeken over mijn vakgebied en diverse over WW2. Ik zie hier zelf geen kwaad in, maar het risico is natuurlijk dat je ook in een 'nette' documentaire op een vloek stuit.
Overigens denk ik dat Netflix een stuk verantwoorder is dan bijvoorbeeld videoland of het bij refo's populaire widm. Bij widm weet je van te voren 99,9% zeker dat er gevloekt wordt. (Tenminste volgens een collega van mij wordt er regelmatig in gevloekt. Ik kijk het zelf niet, maar ik kan mij amper voorstellen dat er in 10 aflevering geen enkele vloek voorkomt.)
Widm?
Wie is de Mol? Ik ken het zelf niet, maar ik mij heen hoor ik inderdaad veel mensen die het hebben gezien.
Fides Quaerens Intellectum
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door MGG »

Anselmus schreef:
Bourdon16 schreef:
MGG schreef:
Tiberius schreef:Heb jij een abonnement op Netflix, MGG?
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik heb zelf geen abonnement, maar wel toegang tot een account van iemand anders. (Die persoon heeft een gebruiker over.) Ik heb al maanden niks meer gekeken, omdat ik genoeg goede boeken heb liggen die meer prioriteit hebben. In het verleden heb ik wel eens een documentaire gekeken over mijn vakgebied en diverse over WW2. Ik zie hier zelf geen kwaad in, maar het risico is natuurlijk dat je ook in een 'nette' documentaire op een vloek stuit.
Overigens denk ik dat Netflix een stuk verantwoorder is dan bijvoorbeeld videoland of het bij refo's populaire widm. Bij widm weet je van te voren 99,9% zeker dat er gevloekt wordt. (Tenminste volgens een collega van mij wordt er regelmatig in gevloekt. Ik kijk het zelf niet, maar ik kan mij amper voorstellen dat er in 10 aflevering geen enkele vloek voorkomt.)
Widm?
Wie is de Mol? Ik ken het zelf niet, maar ik mij heen hoor ik inderdaad veel mensen die het hebben gezien.
Van de miljoenen kijkers zullen er denk ik heel wat duizenden refo's zijn. Het concept dat je moet liegen staat mij al tegen, maar los van dat is het idee wel leuk bedacht.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Het zou inderdaad een zegen zijn als het ook mogelijk was om dergelijke programma's te kijken maar dan zonder vloeken. Daar is absoluut een markt voor. Ook in interviews, heel luisterwaardig, komt zomaar in eens Jezus of God langs. Ik geloof overigens niet dat je dan naar zo'n interview niet mag kijken of luisteren. En ook niet dat je niet zou mogen spreken die de heilige Naam geregeld als uitroep gebruiken.
Online
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Anselmus schreef:
parsifal schreef: Het hangt ook deels af van wat je hebt. Armoede is deels gedefinieerd in vergelijking met anderen. Als jij als een van de weinigen op je geld moet letten als je met vrienden in de stad bent voelt dat beroerd en als armoede.
Klopt, ik kom uit een lager sociaal-economisch milieu en dat was echt niet altijd leuk, maar ik heb er heel veel van geleerd en dat komt nu nog steeds van pas. Ik zou andersom veel ellendiger hebben gevonden en dat is nu precies wat er gebeurt: de leefstandaard verlagen is niet fijn, maar het kan prima een onsje minder
In vergelijking tot andere familieleden zouden wij dan arm zijn. In vergelijking met anderen zijn wij rijk ( gezegend). Het is niet erg als een kind leert dat het niet van een grote hoop gaat. Bij ons krijgen ze wat ze nodig hebben Ook wel meer dan dat, maar ze moeten ook regelmatig even wachten. Dat is niet erg. Wij hebben behoorlijke snobistische familieleden. Grootouders benoemen inmiddels ook dat deze kinderen verwend zijn en nergens meer blij mee zijn. Ik denk dat dat de generatie is die geen stapje terug kan doen.

Wat waren de dingen die echt niet altijd leuk waren @ Ansulmus?
Online
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

MGG schreef:
Bourdon16 schreef:
merel schreef:
Mister schreef:[

De besparing lijkt me eenvoudig: wat moet je ook doen in de bioscoop met een gedoopt voorhoofd?
Daar denken wij heel anders over. De films die wij thuis zouden kunnen kijken, mogen ze ook in de bioscoop zien
Doet mij denken aan iemand die na lang zeuren van zijn kinderen een film ging huren. Zo ging dat toen nog. Hij wilde een film zonder geweld, sex en vloeken. Bij de videotheek hadden ze die vraag nog nooit gehad. Of ze nou uiteindelijk nog wat hebben kunnen kijken weet ik niet..
Op Netflix heb je een aantal series die aan deze criteria voldoen. Maar als er in 10 uur film een keer gevloekt wordt, dan is dat alsnog een klap in Gods gezicht. Mbt verplichte uren Engelse luistervaardigheid is het best een uitdaging om documentaires te vinden. Nog los van de vraag of je überhaupt diensten af wil nemen bij bijvoorbeeld Netflix.

Zien jullie documentaires waarin er uitgegaan wordt van de evolutietheorie ook als het onteren van God?
Op Netflix staat nu een documentaire 'our universe' waarin de samenhang van al het leven geschetst wordt; bijvoorbeeld dat de stand van de maan ervoor zorgt dat de bruine beer in leven blijft. Een van de afleveringen gaat ook over de oerknal en evolutie. Deze aflevering slaan we met de kinderen over. Zij zullen nog genoeg met deze theorie in aanraking komen, maar vooralsnog liever niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:
Tiberius schreef:Heb jij een abonnement op Netflix, MGG?
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik heb zelf geen abonnement, maar wel toegang tot een account van iemand anders. (Die persoon heeft een gebruiker over.) Ik heb al maanden niks meer gekeken, omdat ik genoeg goede boeken heb liggen die meer prioriteit hebben. In het verleden heb ik wel eens een documentaire gekeken over mijn vakgebied en diverse over WW2. Ik zie hier zelf geen kwaad in, maar het risico is natuurlijk dat je ook in een 'nette' documentaire op een vloek stuit.
Overigens denk ik dat Netflix een stuk verantwoorder is dan bijvoorbeeld videoland of het bij refo's populaire widm. Bij widm weet je van te voren 99,9% zeker dat er gevloekt wordt. (Tenminste volgens een collega van mij wordt er regelmatig in gevloekt. Ik kijk het zelf niet, maar ik kan mij amper voorstellen dat er in 10 aflevering geen enkele vloek voorkomt.)
Ik sta echt volledig versteld van je bericht.
Netflix, videoland, Widm, ik had niet gedacht dat deze diensten gebruikt worden door refo's, met of zonder abonnement. Hooguit bij jongeren, maar als je eenmaal belijdend lid bent van de GerGem, wat jij volgens mij bent, kan ik dat niet rijmen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Het zou inderdaad een zegen zijn als het ook mogelijk was om dergelijke programma's te kijken maar dan zonder vloeken. Daar is absoluut een markt voor. Ook in interviews, heel luisterwaardig, komt zomaar in eens Jezus of God langs. Ik geloof overigens niet dat je dan naar zo'n interview niet mag kijken of luisteren. En ook niet dat je niet zou mogen spreken die de heilige Naam geregeld als uitroep gebruiken.
Een zegen als je wie is de mol zou kunnen kijken zonder vloeken? Wat een rare definitie van zegen heb je.
Plaats reactie