Kleine ergernissen

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Herman schreef:Afbeelding

Een inzichtgevend plaatje.
Waardoor zijn de leveringskosten zo gestegen? Het is toch bizar dat deze kosten van een kleine 1000 gestegen zijn naar ruim 5000?

Ik zie trouwens dat een gemiddeld huishouden 3500 KWh verbruikt. Wij zitten daar ruimschoots boven. Onze zonnepanelen hebben dit jaar 6000 KWh opgebracht.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door TSD »

merel schreef:
Herman schreef:Afbeelding

Een inzichtgevend plaatje.
Waardoor zijn de leveringskosten zo gestegen? Is dat enkel dat men andere gasbronnen moet aanboren?.
De wereldwijde gasprijs is zo ongeveer vertienvoudigd, dus ja, dat zie je terug in het eindplaatje.

Overigens zit er in die prijs voor een heel groot deel speculatie, dus de angst, onzekerheid icm speculatie zorgt voor een overbelasting aan de vraagkant, de aanbodkant daarentegen is beperkter door oa de Russen. Dat zorgt voor deze bizarre marktprijzen.

Volgens mij is het erg verstandig om nu gewoon variabele tarieven aan te houden en af te wachten (wat contracteren betreft bedoel ik dan). Sowieso kan je vaak het beste een contract afsluiten zo vlak voor de zomer, je ziet vaak wel een dip in de prijzen rond mei. Gasverbruik is dan overal erg laag en er is nog tijd zat om voorraden aan te vullen voor de komende winter.

Het is sowieso niet verstandig om nu voor de winter een nieuw contract af te sluiten, er zit zoveel onzekerheid nu ingeprijsd, dat de risico’s op verdere prijsstijging, zeker voor langere tijd, beperkt zijn en als straks blijkt dat we de winter gewoon doorkomen, dan loopt alle speculatie-lucht eruit, is mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Herman schreef:[img]https://pbs.twimg.com/media/FZXgS8XXEAU ... me=900x900[/img]

Een inzichtgevend plaatje.
Waardoor zijn de leveringskosten zo gestegen? Het is toch bizar dat deze kosten van een kleine 1000 gestegen zijn naar ruim 5000?

Ik zie trouwens dat een gemiddeld huishouden 3500 KWh verbruikt. Wij zitten daar ruimschoots boven. Onze zonnepanelen hebben dit jaar 6000 KWh opgebracht.
Ik heb afgelopen jaar 8454 kWh aan stroom gebruikt. Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Die kunnen niet op het dak van het huis, doordat we een rieten dak hebben. Dus moet op de schuur of een andere installatie manier.

Gas verbruik was 4278 m3. Het is mijn plan om een overcapaciteit van zonnepanelen te organiseren zodat ik deels elektrisch kan verwarmen en zo ook de gasrekening wat te drukken.

En ik heb dit jaar geïnvesteerd in digitale (app) temperatuur regeling per ruimte. Zodat er niet onnodig radiatoren of vloerverwarming warm hoeft te zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door CvD »

FlyingEagle schreef:
merel schreef:
FlyingEagle schreef:Het nieuwe termijnbedrag van de energieleverancier… is inmiddels wel een grote ergernis geworden.
Hoeveel betaal jij nu in de maand? Wij hebben een jaarcontract tot november. Eneco heeft ons maandbedrag eind vorig jaar al omhoog gedaan. Wij betalen nu al € 400,00 per maand. Ik vermoed wel dat we een aardig bedrag zullen terugkrijgen.
Voor dat de gascrisis uitbrak betaalden we €140 per maand en kregen we nog een klein bedrag terug aan het einde van de looptijd.
Daarna moesten we opeens €260 betalen. Vandaag kregen we €570 terug maar dat kwam door de bijdrage van de overheid. Nu adviseren ze een termijnbedrag van €330.
Ik ook tot jan van dit jaar een vast contract die afliep.€175 per maand. Kreeg ik nog 500 terug.Toen tot juni een variabel contact dat werd € 275. Nu 1 jaar vast tot juli volgendjaar € 370 .
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door CvD »

TSD schreef:
merel schreef:
Herman schreef:Afbeelding

Een inzichtgevend plaatje.
Waardoor zijn de leveringskosten zo gestegen? Is dat enkel dat men andere gasbronnen moet aanboren?.
De wereldwijde gasprijs is zo ongeveer vertienvoudigd, dus ja, dat zie je terug in het eindplaatje.

Overigens zit er in die prijs voor een heel groot deel speculatie, dus de angst, onzekerheid icm speculatie zorgt voor een overbelasting aan de vraagkant, de aanbodkant daarentegen is beperkter door oa de Russen. Dat zorgt voor deze bizarre marktprijzen.

Volgens mij is het erg verstandig om nu gewoon variabele tarieven aan te houden en af te wachten (wat contracteren betreft bedoel ik dan). Sowieso kan je vaak het beste een contract afsluiten zo vlak voor de zomer, je ziet vaak wel een dip in de prijzen rond mei. Gasverbruik is dan overal erg laag en er is nog tijd zat om voorraden aan te vullen voor de komende winter.

Het is sowieso niet verstandig om nu voor de winter een nieuw contract af te sluiten, er zit zoveel onzekerheid nu ingeprijsd, dat de risico’s op verdere prijsstijging, zeker voor langere tijd, beperkt zijn en als straks blijkt dat we de winter gewoon doorkomen, dan loopt alle speculatie-lucht eruit, is mijn bescheiden mening.
Het is vooral de speculatie die de prijzen op drijven. Een niet alleen met gas en olie ook de voedselprijzen. Het is net wat je aangeeft je nuchtere verstand gebruik een kijk om je heen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door TSD »

Maanenschijn schreef:
merel schreef:
Herman schreef:[img]https://pbs.twimg.com/media/FZXgS8XXEAU ... me=900x900[/img]

Een inzichtgevend plaatje.
Waardoor zijn de leveringskosten zo gestegen? Het is toch bizar dat deze kosten van een kleine 1000 gestegen zijn naar ruim 5000?

Ik zie trouwens dat een gemiddeld huishouden 3500 KWh verbruikt. Wij zitten daar ruimschoots boven. Onze zonnepanelen hebben dit jaar 6000 KWh opgebracht.
Ik heb afgelopen jaar 8454 kWh aan stroom gebruikt. Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Die kunnen niet op het dak van het huis, doordat we een rieten dak hebben. Dus moet op de schuur of een andere installatie manier.

Gas verbruik was 4278 m3. Het is mijn plan om een overcapaciteit van zonnepanelen te organiseren zodat ik deels elektrisch kan verwarmen en zo ook de gasrekening wat te drukken.

En ik heb dit jaar geïnvesteerd in digitale (app) temperatuur regeling per ruimte. Zodat er niet onnodig radiatoren of vloerverwarming warm hoeft te zijn.
Met deze verbruikscijfers heb ik met je te doen... alleen gas tegen de huidige tarieven zou dan al 8.000 per jaar kosten en daar komt dan nog minimaal 4.000 voor stroom bij :oO

Je hebt waarschijnlijk een oud huis?

EDIT: ik lees nu dat je tarieven vaststaan tot eind 2023, dan heb je in elk geval nog even tijd om actie te ondernemen ;)
Laatst gewijzigd door TSD op 08 aug 2022, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door TSD »

CvD schreef:Het is vooral de speculatie die de prijzen op drijven. Een niet alleen met gas en olie ook de voedselprijzen. Het is net wat je aangeeft je nuchtere verstand gebruik een kijk om je heen.
Klopt. Daarom moet je vooral niet in paniek raken nu, bij speculatie door professionals is de gewone man/vrouw, die geen idee heeft wat er gaande is, meestal de klos. Zo ook nu.

Overigens kan het ook andersom. In mei 2020, toen ook een heel bijzonder jaar, start Corona, was de gasprijs door alle speculatie eventjes negatief, dus je moest geld betalen om je gas kwijt te kunnen. Dat leidde tot historisch lage gastarieven bij energieleveranciers. Ik heb toen een 3-jarig contract afgesloten tegen een kaal tarief (excl. overheidsheffingen) van 17 cent per m3. Dat was wel met de gedachte dat het zo laag nooit meer gaat worden (ik sluit nooit 3-jarige contracten af, het is bijna altijd voordeliger om jaarlijks over te stappen), maar dat het dan anderhalf jaar later door het dak zou gaan...

Overigens kon het toen nog lager wanneer je echt het laagste tarief (volledig grijs, zonder CO2 compensatie enz.) afsloot, ik denk dat er mensen zijn die toen richting de 0,10 per m3 hebben gecontracteerd, het ging toen (net als nu, omgekeerd) echt nergens over ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

TSD schreef:

Je hebt waarschijnlijk een oud huis?
Oud en groot, en een gezin met 7-10 personen.

Er zijn 17 ruimten, vandaar dat ik ook meer aandacht wil besteden aan de temperatuur per ruimte zodat er niet onnodig verwarmd wordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kleine ergernissen

Bericht door refo »

Prijzen komen altijd op een markt tot stand, waar ook speculanten actief zijn. wees maar blij met ze, want dan is er tenminste een markt. Nu er gastekorten dreigen te ontstaan, loopt de prijs van gas op. Dat is logisch. Je kunt echter niet zomaar zeggen: het gaat heus wel weer omlaag. Zolang Rusland niet leveren wil, zullen de prijzen hoog blijven en misschien zelfs hoger worden als het deze winter koud wordt.

Het vermoeden is al uitgesproken dat de 'vrienden' van Oekraïne het zat gaan worden en Zelensky gaan aansporen om toch maar met Poetin te gaan onderhandelen. Want alles goed en wel, het moet ons natuurlijk geen geld gaan kosten.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door TSD »

refo schreef:Prijzen komen altijd op een markt tot stand, waar ook speculanten actief zijn. wees maar blij met ze, want dan is er tenminste een markt. Nu er gastekorten dreigen te ontstaan, loopt de prijs van gas op. Dat is logisch. Je kunt echter niet zomaar zeggen: het gaat heus wel weer omlaag. Zolang Rusland niet leveren wil, zullen de prijzen hoog blijven en misschien zelfs hoger worden als het deze winter koud wordt.

Het vermoeden is al uitgesproken dat de 'vrienden' van Oekraïne het zat gaan worden en Zelensky gaan aansporen om toch maar met Poetin te gaan onderhandelen. Want alles goed en wel, het moet ons natuurlijk geen geld gaan kosten.
1. De gasprijs loopt op, echter de vertienvoudiging komt maar in beperkte mate door het aanbodtekort, maar vooral door overvraging als gevolg van speculatie en angst. Het is een wetmatigheid dat marktprijzen in het algemeen pieken/dalen op het moment van de grootste onzekerheid en niet op het moment dat het risico zich voordoet, dat is vrijwel altijd en overal van toepassing. Dat heeft simpelweg te maken met de speculatielucht. Dus zelfs al krijgen we een koude winter, dan nog is het voor-de-hand-liggend dat prijzen niet zo hoog blijven.
2. Nee, je kunt niet zeggen dat het heus wel weer omlaag gaat en ja, er is een (klein) risico van een extreem koude winter met feitelijk gastekort. Dus zou op korte termijn verdere speculatie in de hand kunnen werken, maar op iets langere termijn zijn er eigenlijk alleen maar factoren die de prijs kunnen drukken.
3. Rusland wil zeker wel leveren want het is zo ongeveer de enige serieuze inkomstenbron nog, met alle beperkingen die er zijn. Dus ja, Rusland zal hooguit de optimale situatie blijven zoeken en dus proberen de prijs hoog te houden, maar Europa zit ook niet stil, er is nu EU-breed een versnelde transitie naar alternatieve energie gaande en dat gaat heel wat sneller dan dat Rusland een gasleiding naar China of India kan laten leggen (kost tientallen jaren voordat die operationeel is). Met de huidige 40% leveren van het maximum is er voldoende gas aanwezig om iedere normale winter in Europa door te komen, alleen angst en speculatie zorgt ervoor dat we dat nog niet kunnen zien.

Er komt een moment dat dit inzicht gaat ontstaan en dat gaat de gasprijs zakken. Kan Poetin dan 2 dingen doen: Ofwel nog minder gaan leveren om gasprijs weer op te drijven (maar uiteindelijk moet er m3*prijs wel voldoende binnen komen) ofwel hij gaat meer leveren omdat de gasprijs toch normaliseert (zodat zijn inkomsten op peil blijven).

Wat gas betreft is Rusland afhankelijk van ons en wij van Rusland, dus ik zie niet voor me dat de huidige situatie jaren gaat voortbestaan.

Natuurlijk kan niemand de toekomst voorspellen, maar wie nu allerlei beslissingen neemt, louter uit angst van: maar het zou nog erger kunnen, is niet verstandig bezig in mijn optiek. (angst is nooit een goede graadmeter).
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
merel schreef:
Herman schreef:[img]https://pbs.twimg.com/media/FZXgS8XXEAU ... me=900x900[/img]

Een inzichtgevend plaatje.
Waardoor zijn de leveringskosten zo gestegen? Het is toch bizar dat deze kosten van een kleine 1000 gestegen zijn naar ruim 5000?

Ik zie trouwens dat een gemiddeld huishouden 3500 KWh verbruikt. Wij zitten daar ruimschoots boven. Onze zonnepanelen hebben dit jaar 6000 KWh opgebracht.
Ik heb afgelopen jaar 8454 kWh aan stroom gebruikt. Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Die kunnen niet op het dak van het huis, doordat we een rieten dak hebben. Dus moet op de schuur of een andere installatie manier.

Gas verbruik was 4278 m3. Het is mijn plan om een overcapaciteit van zonnepanelen te organiseren zodat ik deels elektrisch kan verwarmen en zo ook de gasrekening wat te drukken.

En ik heb dit jaar geïnvesteerd in digitale (app) temperatuur regeling per ruimte. Zodat er niet onnodig radiatoren of vloerverwarming warm hoeft te zijn.
Dat zijn inderdaad hoge verbruikcijfers, maar wel verklaarbaar aan het aantal personen. Wij hadden vorig jaar november ook een hoog verbruik; 334 kuub. Aangezien onze gasprijs al 1,17 per kuub bedraagt was dat een kleine € 400,00. Vanaf dat moment zijn wij gaan bezuinigen. Overdag stoken met de houtkachel. Alleen als het boven vochtig werd de radiatoren kort aan en vooral korter douchen. Dat was de grootste besparing In de douche hangt nu een timer die ze zelf instellen. De jongens houden zich nu consequent aan 2 minuten douchen per keer. Dochterlief smokkelt nog met douchen. Aankomende winter, als de prijzen waarschijnlijk nog meer stijgen, maar even met haar om de tafel.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door TSD »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:
merel schreef:
Herman schreef:[img]https://pbs.twimg.com/media/FZXgS8XXEAU ... me=900x900[/img]

Een inzichtgevend plaatje.
Waardoor zijn de leveringskosten zo gestegen? Het is toch bizar dat deze kosten van een kleine 1000 gestegen zijn naar ruim 5000?

Ik zie trouwens dat een gemiddeld huishouden 3500 KWh verbruikt. Wij zitten daar ruimschoots boven. Onze zonnepanelen hebben dit jaar 6000 KWh opgebracht.
Ik heb afgelopen jaar 8454 kWh aan stroom gebruikt. Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Die kunnen niet op het dak van het huis, doordat we een rieten dak hebben. Dus moet op de schuur of een andere installatie manier.

Gas verbruik was 4278 m3. Het is mijn plan om een overcapaciteit van zonnepanelen te organiseren zodat ik deels elektrisch kan verwarmen en zo ook de gasrekening wat te drukken.

En ik heb dit jaar geïnvesteerd in digitale (app) temperatuur regeling per ruimte. Zodat er niet onnodig radiatoren of vloerverwarming warm hoeft te zijn.
Dat zijn inderdaad hoge verbruikcijfers, maar wel verklaarbaar aan het aantal personen. Wij hadden vorig jaar november ook een hoog verbruik; 334 kuub. Aangezien onze gasprijs al 1,17 per kuub bedraagt was dat een kleine € 400,00. Vanaf dat moment zijn wij gaan bezuinigen. Overdag stoken met de houtkachel. Alleen als het boven vochtig werd de radiatoren kort aan en vooral korter douchen. Dat was de grootste besparing In de douche hangt nu een timer die ze zelf instellen. De jongens houden zich nu consequent aan 2 minuten douchen per keer. Dochterlief smokkelt nog met douchen. Aankomende winter, als de prijzen waarschijnlijk nog meer stijgen, maar even met haar om de tafel.
2 minuten :oO ik begrijp dat je dochter smokkelt, dat is toch nauwelijks te doen? Ik vind het knap dat zij dan de enige is die smokkelt ;)

Wij hebben ook een zandloper met keuze tussen 4,6 of 8 minuten.

Ik vind 4 al vrij krap om te halen eigenlijk, laat staan als je een vrouw bent met lang haar bijvoorbeeld, dan ben je gewoon even aan het spoelen voordat alles eruit is.

Wel eens dat douchen vaak de grootste bespaarmogelijkheid is, wij douchen niet iedere dag, meestal om de dag.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Posthoorn »

Eén keer in de week douchen is genoeg. ;)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:Eén keer in de week douchen is genoeg. ;)
Jaja, zo kan ik ook besparen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kleine ergernissen

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef:Eén keer in de week douchen is genoeg. ;)
Hoe minder je het doet hoe minder kans op besmettelijke ziektes: Afstand houden wordt op eens heel makkelijk. (Veel knoflook eten helpt ook). Tel uit je winst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie