Hardlopen

Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Hardlopen

Bericht door Anselmus »

Tussen de regels door lees ik bij best wat forumleden dat ze hardlopen. Misschien leuk om een topic te openen.

Hebben jullie vaste tijden om te lopen? Hoe motiveer je jezelf als je geen zin hebt? Hoe bepaal je je hardlooprondje? Welke uitrusting heb je? Hoever loop je? Loop je alleen? Heb je tips voor een mooi rondje in een bepaalde omgeving? Wat is je motivatie om te lopen?

Wie weet kunnen we op termijn een Refoforum sponsorloop organiseren voor een goed doel: een deel van het forum loopt en het andere deel kan sponsoren.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

Anselmus schreef:Tussen de regels door lees ik bij best wat forumleden dat ze hardlopen. Misschien leuk om een topic te openen.

Hebben jullie vaste tijden om te lopen? Hoe motiveer je jezelf als je geen zin hebt? Hoe bepaal je je hardlooprondje? Welke uitrusting heb je? Hoever loop je? Loop je alleen? Heb je tips voor een mooi rondje in een bepaalde omgeving? Wat is je motivatie om te lopen?

Wie weet kunnen we op termijn een Refoforum sponsorloop organiseren voor een goed doel: een deel van het forum loopt en het andere deel kan sponsoren.
Ik liep altijd 2x in de week op dinsdagavond en zaterdagmorgen met een vriendin. Alleen is de laatste tijd de klad erin gekomen. Ik verwacht dat het door drukte voorlopig zo blijft, dus ik zal mijzelf op andere wisselende tijden moeten motiveren om te gaan. Dat vind ik best lastig. Ik vind hardlopen niet leuk, train ook nergens voor, maar merk wel dat ik mij fitter voel als ik het structureel doe.

Ik loop gewoon een rondje in de buurt. Voor de verhuizing liep ik rondom een plas in de buurt. Dat was 10 km en ging prima. Nu een kleiner rondje dat ik met de hardloopapp Evi weer op moet gaan pakken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hardlopen

Bericht door Mara »

Anselmus schreef: Hebben jullie vaste tijden om te lopen? Hoe motiveer je jezelf als je geen zin hebt? Hoe bepaal je je hardlooprondje? Welke uitrusting heb je? Hoever loop je? Loop je alleen? Heb je tips voor een mooi rondje in een bepaalde omgeving? Wat is je motivatie om te lopen?
Ik heb jarenlang hard gelopen. Omdat ik meer een avondmens ben, deed ik dat altijd of net vóór het avondeten, of als de kinderen op bed lagen. Maan- woens- en vrijdag.
Of ik ging direct uit huis, of ik reed met de auto (en hond) naar het buitengebied.
Maar toen begon mijn lichaam tegen te sputteren. Ik verbrandde mijn voet, brak een teentje, en moest dus steeds na weken opnieuw starten. Je bent sneller je conditie kwijt, dan je die opbouwt. :sweat
En op een gegeven moment kon ik mezelf niet meer motiveren.
Ik ben geen sportschooltype, dus ik vind lopen nog steeds een prima manier om in conditie te blijven.
Het kost je alleen een paar goede hardloopschoenen en een ademend regenjack.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

Ik heb juist steeds meer dat de sportschool lonkt. In de buurt kan je een familie abonnement nemen voor 4 personen. Ik overweeg juist om dat te gaan doen. Lopen op een loopband gaat toch makkelijker.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hardlopen

Bericht door eilander »

merel schreef:Ik heb juist steeds meer dat de sportschool lonkt. In de buurt kan je een familie abonnement nemen voor 4 personen. Ik overweeg juist om dat te gaan doen. Lopen op een loopband gaat toch makkelijker.
En lekker rustig nu.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Hardlopen

Bericht door Hoopvol »

eilander schreef:
merel schreef:Ik heb juist steeds meer dat de sportschool lonkt. In de buurt kan je een familie abonnement nemen voor 4 personen. Ik overweeg juist om dat te gaan doen. Lopen op een loopband gaat toch makkelijker.
En lekker rustig nu.
Over het algemeen vind ik de sportschool niet rustig. De muziek die voor mij veel te hard staat weerhoud mij er van om naar de sportschool te gaan.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hardlopen

Bericht door Charles »

Ben niet sportief en sportschool lijkt me een regelrechte ramp. Hardlopen leek me daarom een goed alternatief om toch aan conditie te werken. Lekker alleen, zonder popmuziek om je heen en op moment dat het mij uitkomt. Jaren geleden begonnen met een app maar strompelde na paar keer al door het huis. Vreselijk zere knieën.
Recent weer eens opgepakt en ik dacht: zodra ik een pijntje voel stop ik en ga weer verder als het over is. Na vijfde keer lopen een licht pijntje die al heel snel weer serieuze pijn werd. Op advies afspraak met fysio gemaakt die er naar gekeken hebben. Conclusie was dat hardlopen prima te doen is voor mij, maar langzamer opbouwen (2x per week ipv 3 x) en hardloopschoenen aan laten meten die verkeerde afwikkeling van mn voet compenseert. Alleen moet ik nu nog gelegenheid zien te vinden om naar zo'n winkel te gaan.

Door thuiswerken beweeg ik bijna niet meer. Merkte na paar keer hardlopen al dat mn conditie met sprongen vooruit ging dus ik moet het echt weer oppakken. Deed het vaak 's ochtends heel vroeg voor het werk. Dan zit je wel fit achter de computer.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

Charles schreef:Ben niet sportief en sportschool lijkt me een regelrechte ramp. Hardlopen leek me daarom een goed alternatief om toch aan conditie te werken. Lekker alleen, zonder popmuziek om je heen en op moment dat het mij uitkomt. Jaren geleden begonnen met een app maar strompelde na paar keer al door het huis. Vreselijk zere knieën.
Recent weer eens opgepakt en ik dacht: zodra ik een pijntje voel stop ik en ga weer verder als het over is. Na vijfde keer lopen een licht pijntje die al heel snel weer serieuze pijn werd. Op advies afspraak met fysio gemaakt die er naar gekeken hebben. Conclusie was dat hardlopen prima te doen is voor mij, maar langzamer opbouwen (2x per week ipv 3 x) en hardloopschoenen aan laten meten die verkeerde afwikkeling van mn voet compenseert. Alleen moet ik nu nog gelegenheid zien te vinden om naar zo'n winkel te gaan.

Door thuiswerken beweeg ik bijna niet meer. Merkte na paar keer hardlopen al dat mn conditie met sprongen vooruit ging dus ik moet het echt weer oppakken. Deed het vaak 's ochtends heel vroeg voor het werk. Dan zit je wel fit achter de computer.

Grappig hoe dat verschilt. Mijn man loopt al jaren op zijn blote voeten met een ( 30 kg) bepakking op zijn rug en heeft nergens last van en ik 'strompel' nog met goede schoenen. Mijn jongens hollen ook zonder problemen 15 km in een flink tempo. Het zal wel een genetische component zijn.

Het klopt wel dat je door het thuiswerken vastroest achter het bureau. Met een aantal collega's doen we nu rond lunchtijd de 7 minutes workout en dat is best pittig
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Ik heb juist steeds meer dat de sportschool lonkt. In de buurt kan je een familie abonnement nemen voor 4 personen. Ik overweeg juist om dat te gaan doen. Lopen op een loopband gaat toch makkelijker.
En lekker rustig nu.
Gen flauw idee. Ik ben 14 jaar niet in een sportschool geweest. Ik sportte altijd zelf op willekeurige tijden.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hardlopen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik heb juist steeds meer dat de sportschool lonkt. In de buurt kan je een familie abonnement nemen voor 4 personen. Ik overweeg juist om dat te gaan doen. Lopen op een loopband gaat toch makkelijker.
En lekker rustig nu.
Gen flauw idee. Ik ben 14 jaar niet in een sportschool geweest. Ik sportte altijd zelf op willekeurige tijden.
De sportschool waar ik kom is, behalve om 6 uur 's ochtends, niet erg rustig. Dus ben ik er vaak rond die tijd. Dan zijn er ook normale, volwassen mensen.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Hardlopen

Bericht door JvW »

merel schreef:Ik heb juist steeds meer dat de sportschool lonkt. In de buurt kan je een familie abonnement nemen voor 4 personen. Ik overweeg juist om dat te gaan doen. Lopen op een loopband gaat toch makkelijker.
Net na de feestdagen heb je vaak nog wat meer korting, keerzijde is dat het gigantisch druk is dan. Ik ben er in ieder geval definitief op afgehaakt, ik was het zat om elke keer te moeten wachten totdat ik weer ergens op kon. Ik ben overigens twee perioden lid geweest met een kleine tien jaar ertussen.

Ik heb diverse keren geprobeerd te starten met hardlopen, maar ik kan me er niet toe zetten. Fietsen lukt me dan weer wel, dus dat doe ik nu dan maar. Schijnt overigens ook minder belastend te zijn voor je knieën en voeten.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik heb juist steeds meer dat de sportschool lonkt. In de buurt kan je een familie abonnement nemen voor 4 personen. Ik overweeg juist om dat te gaan doen. Lopen op een loopband gaat toch makkelijker.
En lekker rustig nu.
Gen flauw idee. Ik ben 14 jaar niet in een sportschool geweest. Ik sportte altijd zelf op willekeurige tijden.
De sportschool waar ik kom is, behalve om 6 uur 's ochtends, niet erg rustig. Dus ben ik er vaak rond die tijd. Dan zijn er ook normale, volwassen mensen.
Ik zag dat de sportschool bij ons in buurt 'pas' om 7.00 uur open gaat. Dat is voor mij geen optie, omdat ik dan al aan het werk ben. Ik ben meer afhankelijk van avonduren en dat zijn waarschijnlijk ook de drukste uren.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hardlopen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: Ik zag dat de sportschool bij ons in buurt 'pas' om 7.00 uur open gaat. Dat is voor mij geen optie, omdat ik dan al aan het werk ben. Ik ben meer afhankelijk van avonduren en dat zijn waarschijnlijk ook de drukste uren.
Hier 24/7. Na 20 uur wordt het minder. Maar het publiek steeds breder en groter :-)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hardlopen

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Dan zijn er ook normale, volwassen mensen.
:D
Is het een sportschool met gediplomeerde trainers, of een zgn. basic fit model, waarin je het zelf maar moet uitzoeken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hardlopen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Dan zijn er ook normale, volwassen mensen.
:D
Is het een sportschool met gediplomeerde trainers, of een zgn. basic fit model, waarin je het zelf maar moet uitzoeken?
Basicfit. Maar dat zelf uitzoeken lukt me vrij aardig na al die jaren.
Plaats reactie