Vakantie

merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Vakantie

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:
De post niet, maar de reden waarom moslimvrouwen zich zo kleden wel.

Eerwraak is nog gemeen goed in de moslimcultuur en mishandeling helaas ook. Ik heb te vaak op zitting gehoord dat hij wel mocht slaan, omdat zij niet luisterde. Wat had hij anders moeten doen om haar te laten luisteren? Deze vrouwen hebben vaak geen andere keuze, spreken de taal niet, geen opleiding, geen werk etc. Wat zou er met hen gebeuren als zij zich anders zouden kleden. Uitsluiting van de moslimgemeenschap of erger.
Nee, dat is niet waar, je veralgemeniseert enorm.
Uit Trouw:
"Talhaoui: ,,In het westen staat de hoofddoek symbool voor onderdrukking, achterlijkheid en afhankelijkheid. De westerse vrouw zou een lichtend voorbeeld zijn voor de moslima. Moslimvrouwen moeten worden omgetoverd in geëmancipeerde, westerse vrouwen, desnoods met dwang. Zo wordt hoofddoekdragende meisjes de toegang tot onderwijs ontnomen, worden zij bespot en uitgesloten. Zo maken wij alleen kans op de arbeidsmarkt als we onze hoofddoek thuislaten en ons hullen in schaarse kleding. Maar een groep van hoogopgeleide moslimvrouwen kiest bewust voor het dragen van de hoofddoek en leeft volgens islamitische richtlijnen. Zij weigeren hun lichaam te laten misbruiken in reclames voor auto's of badschuim. Wij hoeven ons niet te bewijzen. Wij weten zelf wel wat we in huis hebben. Wij wensen beoordeeld te worden op onze kwaliteiten en niet op onze lichaamsvormen en schoonheid.''

Net als bij refo's, heb je bij moslims ook allerlei gradaties.

Ik heb het niet over de hoofddoek. Ik heb diverse hoogopgeleide collega's met hoofddoek die westerse kleding dragen. CvdW bedoelde een andere genre van moslimvrouwen.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Charles schreef:
merel schreef: Begin 1900 was een enkel erotisch en werd er schade van gesproken als vrouwen dat lieten zien. Idem met kortere haren, de bikini, kortere rokken en panty's ( oei een 'blote huid' ipv wollen kousen). Mijns inziens toch echt tijd en plaatsgebonden.
Ingetogen, verhullend, niet onthullend zegt het NT. Dat is iig niet tijd- en plaatsgebonden. Gij geheel anders.
In 1900 moest de enkel bedekt zijn. Nu is dat niet meer nodig. Blijkbaar is ook ingetogen, verhullend aan cultuur onderhevig.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vakantie

Bericht door Charles »

Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Vakantie

Bericht door Silo »

Voor mijn studie heb ik destijds een korte tijd in Scandinavie gezeten. Daar was een presbyteriaanse behoudende kleine gemeente waar ik toen heenging. Met de jongeren gingen we toen samen naar de sauna. Leuk. Dacht ik. Vervolgens zaten alle gemeenteleden daar allemaal (gemengd) poedelnaakt in de sauna. En ik in mijn zwembroek door mijn aangeleerde? schaamte. Dat is heel normaal daar en er was zeker geen verleiding of erotische spanning aanwezig. Als refos zijn we soms ook wel eens te bang voor alles, denk ik. Tegelijkertijd moet je als man de verleiding niet opzoeken. Dus een filter op internet als je daarvoor bang bent. En niet naar het strand als je merkt dat je steeds rondkijkt naar dames.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Ik vind het niet gek dat iemand opgewonden kan raken van een mooie vrouw in badpak. Ik vind het eerder verbazend dat mensen dat niet hebben, afhankelijk van het moment.

Maar los daarvan: iemand aankijken om te verleiden is wel wat anders dan zien dat iemand er aantrekkelijk uitziet. Er is verschil tussen enerzijds al dan niet serieus flirten en anderzijds iemand aantrekkelijk vinden. Dat laatste hoort naar mijn idee niet bij 'aanzien om te begeren'.

Ik heb er ook geen problemen mee om naakt in de sauna te zitten. Daar is naar mijn idee niets erotisch aan. Maar veel mensen kiezen liever voor badkledingdag. Het is allemaal nogal persoonlijk.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 jul 2021, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vakantie

Bericht door TSD »

Silo schreef:Voor mijn studie heb ik destijds een korte tijd in Scandinavie gezeten. Daar was een presbyteriaanse behoudende kleine gemeente waar ik toen heenging. Met de jongeren gingen we toen samen naar de sauna. Leuk. Dacht ik. Vervolgens zaten alle gemeenteleden daar allemaal (gemengd) poedelnaakt in de sauna. En ik in mijn zwembroek door mijn aangeleerde? schaamte. Dat is heel normaal daar en er was zeker geen verleiding of erotische spanning aanwezig. Als refos zijn we soms ook wel eens te bang voor alles, denk ik. Tegelijkertijd moet je als man de verleiding niet opzoeken. Dus een filter op internet als je daarvoor bang bent. En niet naar het strand als je merkt dat je steeds rondkijkt naar dames.
Sorry hoor, maar allemaal samen poedelnaakt in de sauna gaan zitten is niet normaal en wil ik ook niet normaal gaan vinden.

Heeft de zondeval dan niet meer plaatsgevonden?

En waarom moesten Adam en Eva dan nota bene kleding aan? En wij duiken met wildvreemden poedelnaakt een een sauna en als je je daarvoor schaamt dan is dat zgn. aangeleerde schaamte? Volgens mij is die schaamte rechtstreeks het gevolg van de zondeval. En nu zijn we de schaamte voorbij en moet je je blijkbaar gaan schamen dát je je nog schaamt...
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of dat niet normaal is, maar los daarvan is het in ieder geval in Scandinavische landen heel normaal, kennelijk ook onder orthodox-bevindelijke luthersen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vakantie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zij vínden dat normaal. Maar het ís niet normaal. En daarin heb ik de Bijbel aan mijn zijde. Dus ik zou daar zeker wat over hebben durven zeggen in het licht van Genesis 3.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Wat zegt Genesis 3 dan over sauna's? Je gebruikt toch een handdoek of badjas of allebei?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vakantie

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Wat zegt Genesis 3 dan over sauna's? Je gebruikt toch een handdoek of badjas of allebei?
In de Scandinavische gemeente waar @Silo was, blijkbaar niet.

En Genesis 3 zegt wel heel veel over de oorzaak en ten gevolge daarvan ook de noodzaak van de bedekking onzer naaktheid.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik vind het niet gek dat iemand opgewonden kan raken van een mooie vrouw in badpak. Ik vind het eerder verbazend dat mensen dat niet hebben, afhankelijk van het moment.
Dat is niet de discussie. Het gaat erom dat strandvakanties en zwembaden in zijn geheel vermeden zouden moeten worden. Al eerder is door @merel en jezelf geconstateerd dat bezoekers van stranden en zwembaden in veel gevallen niet voldoen aan het schoonheidsideaal. Persoonlijk zou ik daar als afknapper ook de plakplaatjes waar veel mensen mee bedekt zijn aan willen toevoegen.
Er is verschil tussen enerzijds al dan niet serieus flirten en anderzijds iemand aantrekkelijk vinden. Dat laatste hoort naar mijn idee niet bij 'aanzien om te begeren'.
Eens.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vakantie

Bericht door TSD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Wat zegt Genesis 3 dan over sauna's? Je gebruikt toch een handdoek of badjas of allebei?
In de Scandinavische gemeente waar @Silo was, blijkbaar niet.

En Genesis 3 zegt wel heel veel over de oorzaak en ten gevolge daarvan ook de noodzaak van de bedekking onzer naaktheid.
Ik vind zelf zo'n treffende zin, als laatste zin voor de zondeval: " En ze waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw; en zij schaamden zich niet" (Gen. 2:25).

En vervolgens is de naaktheid van Adam en Eva (ze waren man en vrouw nota bene!) en de schaamte daarvoor het 1e wat ze ontdekken na de val.

Ik begrijp niet hoe je dan nog kan spreken over aangeleerde schaamte of over refo's die te bang zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

Stranden verschillen natuurlijk ook. Op de surfstranden van Bali (en als ik tv mag geloven Australië en Californië) zul je waarschijnlijk veel topfitte jonge mensen zien. Die kunnen makkelijk verleidelijk zijn, ook in een degelijk badpak. Ik heb het idee dat op Europese stranden, zelfs als je de verleiding zou zoeken, meer kleding alleen maar aantrekkelijker maakt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Vakantie

Bericht door Bloksteen »

Hoe denken jullie over het doen van een PCR of antigeentest op zondag om maandag op vakantie te kunnen? Mijn vrouw en ik gaan dit jaar maandagochtend vroeg met de trein en het land waar we heengaan vereist nu een coronatest van max. 24 uur. Omboeken van tickets lukt niet.

Ik vind het erg lastig om tot een goede afweging te komen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Bloksteen schreef:Hoe denken jullie over het doen van een PCR of antigeentest op zondag om maandag op vakantie te kunnen? Mijn vrouw en ik gaan dit jaar maandagochtend vroeg met de trein en het land waar we heengaan vereist nu een coronatest van max. 24 uur. Omboeken van tickets lukt niet.

Ik vind het erg lastig om tot een goede afweging te komen.
Sneltest antigeen afspraak maken nog voordat je sochtends weggaat?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie