Je gaat te kort door de bocht. Deze ondernemers zijn bezig zoveel mogelijk hun kosten te reduceren en toch nog omzet te behalen. Uiteraard kun je niet inhalen wat er nooit is geweest, maar daar gaat het momenteel niet om.Herman schreef:Horeca en hotels baseren hun verdienmodel voornamelijk door het beschikbaar stellen van een ruimte voor een bepaald moment. Als die tijd is verstreken, heb je gewoon geen omzet en dat is onmogelijk in te halen omdat je de dienst nooit meer kunt leveren. De ruiloplossing die nu ingezet wordt is dan die ruimte een volgende keer ter beschikking te stellen, maar dat betekent dat je op dat moment geen omzet hebt. Dit gaat hem voor dit soort bedrijven gewoon niet worden.Zeeuw schreef:Ik denk toch een beetje 'geld nu, is beter dan geld later'. Neem bv horeca, ze maken volop gebruik van steunmaatregelen. Als je dan nu ook vouchers voor later verkoopt, wordt toch wat omzet gegenereerd, die zorgt voor het net niet omvallen, doordat de vaste lasten toch kunnen worden betaald.
Bij vakanties evenzo. De lasten lopen deels door, maar lang niet allemaal. Neem bv de animatieteams die niet nodig zijn.
Bij handel werkt dat anders. Omdat je daar altijd de kans hebt om de misgelopen verkopen van deze week, volgende week alsnog in te halen als je klanten dan alsnog naar de winkel komen. En dat zie je hier en daar ook gebeuren.
Je mag overigens gerust een dagje meelopen met me. Dan kun je dit soort ondernemers eens live horen.