Vakantie

Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk toch een beetje 'geld nu, is beter dan geld later'. Neem bv horeca, ze maken volop gebruik van steunmaatregelen. Als je dan nu ook vouchers voor later verkoopt, wordt toch wat omzet gegenereerd, die zorgt voor het net niet omvallen, doordat de vaste lasten toch kunnen worden betaald.
Bij vakanties evenzo. De lasten lopen deels door, maar lang niet allemaal. Neem bv de animatieteams die niet nodig zijn.
Horeca en hotels baseren hun verdienmodel voornamelijk door het beschikbaar stellen van een ruimte voor een bepaald moment. Als die tijd is verstreken, heb je gewoon geen omzet en dat is onmogelijk in te halen omdat je de dienst nooit meer kunt leveren. De ruiloplossing die nu ingezet wordt is dan die ruimte een volgende keer ter beschikking te stellen, maar dat betekent dat je op dat moment geen omzet hebt. Dit gaat hem voor dit soort bedrijven gewoon niet worden.

Bij handel werkt dat anders. Omdat je daar altijd de kans hebt om de misgelopen verkopen van deze week, volgende week alsnog in te halen als je klanten dan alsnog naar de winkel komen. En dat zie je hier en daar ook gebeuren.
Je gaat te kort door de bocht. Deze ondernemers zijn bezig zoveel mogelijk hun kosten te reduceren en toch nog omzet te behalen. Uiteraard kun je niet inhalen wat er nooit is geweest, maar daar gaat het momenteel niet om.
Je mag overigens gerust een dagje meelopen met me. Dan kun je dit soort ondernemers eens live horen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

HersteldHervormd schreef:Het gaat erom dat hun de tijd hebben om het magere jaar te overbruggen. Stel dat ze volgend jaar weer goed draaien, vallen ze echt niet om hoor. Dan hebben ze al weer voldoende inkomsten om de boel strak te trekken. Ze zullen geen dikke winsten boeken, waarschijnlijk zelfs verliezen, maar niet zo erg dat ze om vallen. Ik weet bijna zeker dat er bijna geen een bedrijf om gaat vallen in deze sector.

We hebben echt een sterke economie hoor.
Dit riekt naar struisvogelpolitiek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het gaat erom dat hun de tijd hebben om het magere jaar te overbruggen. Stel dat ze volgend jaar weer goed draaien, vallen ze echt niet om hoor. Dan hebben ze al weer voldoende inkomsten om de boel strak te trekken. Ze zullen geen dikke winsten boeken, waarschijnlijk zelfs verliezen, maar niet zo erg dat ze om vallen. Ik weet bijna zeker dat er bijna geen een bedrijf om gaat vallen in deze sector.

We hebben echt een sterke economie hoor.
Dit riekt naar struisvogelpolitiek.
?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vakantie

Bericht door Hollander »

refo schreef:Ik kan niet in de keukens kijken van de vakantieondernemingen, maar alleen als de kosten ook grotendeels wegvallen dit jaar heeft het zin.
In de recreatieve sector worden investeringen doorgaans in de winterperiode gedaan, die vooral in de zomerperiode terugverdiend moeten worden. De kosten zullen vermoedelijk iets lager liggen, vanwege de daling van variabele kosten. Als je dan overheidssteun voor een deel van die kosten weet te krijgen en dit jaar ook nog een deel door inkomsten, dan kan het doel voor dit jaar zijn het verlies zoveel mogelijk te beperken. Recreatie is een verbruiksgoed, dus verloren tijd kan simpelweg niet (helemaal) terug worden verdiend. Enige oplossing is je liquiditeit dit jaar zoveel mogelijk op orde proberen te houden, je te verzekeren van toekomstige klandizie, het verlies zoveel mogelijk binnen de perken te houden en volgend jaar te sturen op een verdienmodel waarbij je een deel van het huidige verlies kunt compenseren. Over het gemiddelde van 2020 en 2021 samen zal mijns inziens het primaire doel zijn om kostendekkend te draaien. Vanuit bedrijven begrijp ik heel goed dat vouchers worden aangeboden, volgend jaar hoef je nauwelijks reclame te maken en je bent verzekerd van klandizie die je ook nog eens meer kunt laten betalen voor je producten en diensten. Hoe dan ook, de consument betaald (een deel van) de rekening.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vakantie

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Je gaat te kort door de bocht. Deze ondernemers zijn bezig zoveel mogelijk hun kosten te reduceren en toch nog omzet te behalen. Uiteraard kun je niet inhalen wat er nooit is geweest, maar daar gaat het momenteel niet om.
Je mag overigens gerust een dagje meelopen met me. Dan kun je dit soort ondernemers eens live horen.
Daar gaat het dus wel om.

Zo ben ik blij dat ik geen voucher/waardebon heb gekocht bij mijn favoriete restaurant, omdat zij inmiddels hebben besloten hun deuren definitief te sluiten.

Boekhoudkundig zouden zij bijvoorbeeld voor 5.000 aan omzet op deze manier verkocht hebben. Die staan onder de kortlopende schulden in de jaarrekening en als die post te hoog is ten opzichte van de rest van de bezittingen, dan spreek je van liquiditeitskrapte. De kans dat je die 5.000 ergens in het komende jaar kun spreiden en de dienst terug kunt leveren is bij dit genoemde bedrag redelijk te overzien.

Maar de waarde van een huuropbrengsten van een volledige vakantiepark van 2020 naar 2021 overhevelen lijkt me onmogelijk.

Die dag meelopen is zo'n gek idee nog niet. Wanneer spreken we af?
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Je gaat te kort door de bocht. Deze ondernemers zijn bezig zoveel mogelijk hun kosten te reduceren en toch nog omzet te behalen. Uiteraard kun je niet inhalen wat er nooit is geweest, maar daar gaat het momenteel niet om.
Je mag overigens gerust een dagje meelopen met me. Dan kun je dit soort ondernemers eens live horen.
Daar gaat het dus wel om.

Zo ben ik blij dat ik geen voucher/waardebon heb gekocht bij mijn favoriete restaurant, omdat zij inmiddels hebben besloten hun deuren definitief te sluiten.

Boekhoudkundig zouden zij bijvoorbeeld voor 5.000 aan omzet op deze manier verkocht hebben. Die staan onder de kortlopende schulden in de jaarrekening en als die post te hoog is ten opzichte van de rest van de bezittingen, dan spreek je van liquiditeitskrapte. De kans dat je die 5.000 ergens in het komende jaar kun spreiden en de dienst terug kunt leveren is bij dit genoemde bedrag redelijk te overzien.

Maar de waarde van een huuropbrengsten van een volledige vakantiepark van 2020 naar 2021 overhevelen lijkt me onmogelijk.

Die dag meelopen is zo'n gek idee nog niet. Wanneer spreken we af?
Dat eerste is m.i. een individuele beslissing, die ik van jou heel goed begrijp. Ik zeg niet dat ik een fan van vouchers ben, maar het wel begrijp. Als consument zul je zeer goed moeten nadenken of je het risico wil nemen.

Het is momenteel, zoals Hollander ook schrijft, vooral het sterk reduceren van kosten en dan de jaren 20/21 trachten om toch een omzet te draaien, waarmee in ieder geval uit de vaste kosten kan worden gekomen. De investeringscapaciteit zal niet overhouden.
Overigens geldt dit lang niet voor alle sectoren. Ik spreek ook ondernemers die momenteel uitstekend draaien.

Vwb dat laatste kunnen we pb'en.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vakantie

Bericht door Hollander »

Herman schreef:(…)
Maar de waarde van een huuropbrengsten van een volledige vakantiepark van 2020 naar 2021 overhevelen lijkt me onmogelijk.(…)
De hele waarde overhevelen hoeft ook niet. Primair alleen dát deel dat nodig is om de kosten van 2020 en 2021 te dekken. En dan kom je met een gedeeltelijke openstelling in 2020 én prijsverhogingen in 2021 wellicht een heel eind.

Vb. Familieleden van mij hebben hun zomervakantie omgezet naar een later moment in 2020. De aanbetaling kregen ze als voucher. De accommodatie in het najaar was voordeliger dan het voucherbedrag, maar dat namen ze op de koop toe. Inmiddels is de ondernemer erin geslaagd de accommodatie ook voor de zomerperiode te verhuren, tegen het tarief van het hoogseizoen. Conclusie: Op deze accommodatie draait deze ondernemer dit jaar ongeveer 18% meer omzet.
Dit voorbeeld is vast niet exemplarisch voor het hele seizoen, maar het is wel een voorbeeld van één van de commerciële handigheidjes om het primaire doel 'kostendekking' te behalen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het gaat erom dat hun de tijd hebben om het magere jaar te overbruggen. Stel dat ze volgend jaar weer goed draaien, vallen ze echt niet om hoor. Dan hebben ze al weer voldoende inkomsten om de boel strak te trekken. Ze zullen geen dikke winsten boeken, waarschijnlijk zelfs verliezen, maar niet zo erg dat ze om vallen. Ik weet bijna zeker dat er bijna geen een bedrijf om gaat vallen in deze sector.

We hebben echt een sterke economie hoor.
Dit riekt naar struisvogelpolitiek.
?
Precies zo als ik het zeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het gaat erom dat hun de tijd hebben om het magere jaar te overbruggen. Stel dat ze volgend jaar weer goed draaien, vallen ze echt niet om hoor. Dan hebben ze al weer voldoende inkomsten om de boel strak te trekken. Ze zullen geen dikke winsten boeken, waarschijnlijk zelfs verliezen, maar niet zo erg dat ze om vallen. Ik weet bijna zeker dat er bijna geen een bedrijf om gaat vallen in deze sector.

We hebben echt een sterke economie hoor.
Dit riekt naar struisvogelpolitiek.
?
Precies zo als ik het zeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef: Precies zo als ik het zeg.
Tsja, als je niks beters te zeggen hebt, kun je beter lekker in het zonnetje gaan zitten.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vakantie

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef: Precies zo als ik het zeg.
Tsja, als je niks beters te zeggen hebt, kun je beter lekker in het zonnetje gaan zitten.
Dan krijgt Jantje misschien een zonnesteek
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Vakantie

Bericht door crossmountain »

refo schreef:Die vouchers snap ik niet zo goed. Het komt er dan toch op neer dat volgend jaar alle klanten gratis op vakantie kunnen?
Dan vallen de organisaties in 2021 om.
Les 1 uit de bedrijfseconomie: Bedrijven gaan niet failliet omdat ze verlies draaien maar omdat er geen geld meer in kas is. Cash is King is een bekend statement. Door geld terug te vragen "plunder" je de bankrekening van het bedrijf leeg, dat overleeft zelfs een bank niet (Denk aan DSB bank). Door een voucher uit te geven, houd je het geld op de rekening en stel je als bedrijf de te leveren dienst uit. Tegen de tijd dat de voucher ingewisseld wordt zijn er waarschijnlijk ook weer reguliere boekingen en komt er vanzelf weer geld binnen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef: Precies zo als ik het zeg.
Tsja, als je niks beters te zeggen hebt, kun je beter lekker in het zonnetje gaan zitten.
@HersteldHervormd heeft wel veel geloof, om zeker te weten 'dat er geen één bedrijf in deze sector omvalt'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vakantie

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef: Precies zo als ik het zeg.
Tsja, als je niks beters te zeggen hebt, kun je beter lekker in het zonnetje gaan zitten.
@HersteldHervormd heeft wel veel geloof, om zeker te weten 'dat er geen één bedrijf in deze sector omvalt'.
Dat zei HersteldHervormd niet.
Online
merel
Berichten: 9836
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk toch een beetje 'geld nu, is beter dan geld later'. Neem bv horeca, ze maken volop gebruik van steunmaatregelen. Als je dan nu ook vouchers voor later verkoopt, wordt toch wat omzet gegenereerd, die zorgt voor het net niet omvallen, doordat de vaste lasten toch kunnen worden betaald.
Bij vakanties evenzo. De lasten lopen deels door, maar lang niet allemaal. Neem bv de animatieteams die niet nodig zijn.
Horeca en hotels baseren hun verdienmodel voornamelijk door het beschikbaar stellen van een ruimte voor een bepaald moment. Als die tijd is verstreken, heb je gewoon geen omzet en dat is onmogelijk in te halen omdat je de dienst nooit meer kunt leveren. De ruiloplossing die nu ingezet wordt is dan die ruimte een volgende keer ter beschikking te stellen, maar dat betekent dat je op dat moment geen omzet hebt. Dit gaat hem voor dit soort bedrijven gewoon niet worden.

Bij handel werkt dat anders. Omdat je daar altijd de kans hebt om de misgelopen verkopen van deze week, volgende week alsnog in te halen als je klanten dan alsnog naar de winkel komen. En dat zie je hier en daar ook gebeuren.
Je gaat te kort door de bocht. Deze ondernemers zijn bezig zoveel mogelijk hun kosten te reduceren en toch nog omzet te behalen. Uiteraard kun je niet inhalen wat er nooit is geweest, maar daar gaat het momenteel niet om.
Je mag overigens gerust een dagje meelopen met me. Dan kun je dit soort ondernemers eens live horen.
Waar ik mij wel over verbaas is dat veel mensen zo in de stress schieten als zij een paar weken geen inkomen hebben. Ik snap best dat je dat geen jaar kan volhouden, maar een maand moet toch te overbruggen zijn? Waarom hebben veel ondernemers weinig tot niets achter de hand gehouden op het moment dat het de afgelopen jaren zo goed ging?

Afgelopen week hadden wij een verjaardag. Aangezien we het verder niet zouden vieren, leek het mij leuk om bij een restaurant eten te bestellen. Na het zien van de bedragen voor eten dat niet eens mijn voorkeur zou hebben als ik daar zou eten ( vanwege de corona was het aanbod beperkt) ben ik afgehaakt.
Plaats reactie