Vakantie

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Vakantie

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
DDD schreef:Ik vind dat ook heel boeiend.

Los daarvan is de trein een uitstekend alternatief. Ik zit momenteel in Frankrijk, en ben daar met de trein gekomen. Een huurauto in Valence, op drie minuten van het station.

Je bent dan in zeseneenhalf uur van Rotterdam in Zuid-Frankrijk. Dat is nauwelijks langzamer dan met het vliegtuig en véél comfortabeler, zeker als je in Brussel overstapt.
Boek jij dan ver van te voren? Ik begreep dat dan de treinreizen goedkoper zijn.
Vroeg boeken is inderdaad goedkoper. Internationale treinen kun je drie maanden voor vertrek boeken. Op de site van NSinternational kun je de datum vastleggen waarop je wilt vertrekken. Dan krijg je automatisch een mailtje wanneer de tickets in de verkoop zijn. Het zelfde kan op de site van de Franse SNCF (site is op dit moment niet het Nederlands beschikbaar, wel in het Engels). SNCF heeft soms meer reis-opties dan NSinternational.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Helemaal eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vakantie

Bericht door huisman »

merel schreef:
DDD schreef:Ik vind dat ook heel boeiend.

Los daarvan is de trein een uitstekend alternatief. Ik zit momenteel in Frankrijk, en ben daar met de trein gekomen. Een huurauto in Valence, op drie minuten van het station.

Je bent dan in zeseneenhalf uur van Rotterdam in Zuid-Frankrijk. Dat is nauwelijks langzamer dan met het vliegtuig en véél comfortabeler, zeker als je in Brussel overstapt.
Boek jij dan ver van te voren? Ik begreep dat dan de treinreizen goedkoper zijn.
Vroegboeken is bij vliegen ook veel goedkoper. Zeker als het niet uitmaakt op welke (doordeweekse) dag je vertrekt.
Je bent goedkoop snel en duurzaam voor €29,- in Barcelona, Madrid, Napels of Praag.

Gewoon een tip van een voorbijganger :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

Ik ben denk ik behoorlijk ervaren met trein reizen in Europa en weet dat je goed gebruik van het systeem kunt maken. (Geld terug bij vertraging, terwijl er trajecten zijn waar vertraging zo goed als gegarandeerd is).

Van Stockholm naar Utrecht was toen er nog nachttreinen tussen Kopenhagen en Amsterdam waren ook een stuk voordeliger (of luxueuzer) als je het systeem kent.

1) Dagtrein Kopenhagen-Utrecht is comfortabeler en een stuk duurder dan nachttrein, maar je kunt de tickets in een keer bestellen. Dus standaard voor mij was ga voor nachttrein. Haal je de overstap in Kopenhagen ben je sneller en goedkoper op je bestemming, maar prettiger (en in 9 van de 10 gevallen wat gebeurt) is dat je de aansluiting in Kopenhagen mist, waardoor de Zweedse Spoorwegen je een hotelovernachting (in goed hotel in Kopenhagen of Malmö) aanbieden en je de volgende dag met de veel duurdere dagtrein mag reizen zonder extra te betalen.

2) Het gaat niet altijd zoals je wilt, maar in een nachttrein is het het ook waard om alleen een plaats in een twee persoons slaapcoupe te boeken. Dat is vaak maar iets duurder dan in 4 of 6 persoonscoupe, maar aangezien zo weinig mensen het doen, lig je nog steeds vaak genoeg alleen op de coupe, en aangezien het te lastig is om onderscheid te maken, wordt het ook echt alsof je een eenpersoonscoupe hebt geboekt en krijg je gratis ontbijt etc (en het personeel er op wijzen heeft geen zin, want het is gewoon het beleid).

Met vliegen kun je trouwens ook dit soort streken uithalen. Als je tijd hebt loont het wel eens om bij drukke vluchten net op tijd te komen. Kans is redelijk dat de vlucht te vol geboekt is en dat je gevraagd wordt of je de volgende dag wilt vliegen, waarbij je diner, hotelovernachting en 250 of 500 euro aan vluchtvouchers krijgt (ik weet het exacte bedrag niet meer). Ik heb dit gehad bij een vlucht van Londen naar Stockholm en de mogelijkheid gehad bij vlucht Amsterdam-Jakarta.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vakantie

Bericht door Klavart »

huisman schreef:Je bent goedkoop snel en duurzaam voor €29,- in Barcelona, Madrid, Napels of Praag.
Vliegtickets zijn belachelijk goedkoop.

https://www.businessinsider.nl/vliegtic ... w-accijns/

https://www.nporadio1.nl/nieuws/economi ... per-ticket
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

parsifal schreef:Ik ben denk ik behoorlijk ervaren met trein reizen in Europa en weet dat je goed gebruik van het systeem kunt maken. (Geld terug bij vertraging, terwijl er trajecten zijn waar vertraging zo goed als gegarandeerd is).

Van Stockholm naar Utrecht was toen er nog nachttreinen tussen Kopenhagen en Amsterdam waren ook een stuk voordeliger (of luxueuzer) als je het systeem kent.

1) Dagtrein Kopenhagen-Utrecht is comfortabeler en een stuk duurder dan nachttrein, maar je kunt de tickets in een keer bestellen. Dus standaard voor mij was ga voor nachttrein. Haal je de overstap in Kopenhagen ben je sneller en goedkoper op je bestemming, maar prettiger (en in 9 van de 10 gevallen wat gebeurt) is dat je de aansluiting in Kopenhagen mist, waardoor de Zweedse Spoorwegen je een hotelovernachting (in goed hotel in Kopenhagen of Malmö) aanbieden en je de volgende dag met de veel duurdere dagtrein mag reizen zonder extra te betalen.

2) Het gaat niet altijd zoals je wilt, maar in een nachttrein is het het ook waard om alleen een plaats in een twee persoons slaapcoupe te boeken. Dat is vaak maar iets duurder dan in 4 of 6 persoonscoupe, maar aangezien zo weinig mensen het doen, lig je nog steeds vaak genoeg alleen op de coupe, en aangezien het te lastig is om onderscheid te maken, wordt het ook echt alsof je een eenpersoonscoupe hebt geboekt en krijg je gratis ontbijt etc (en het personeel er op wijzen heeft geen zin, want het is gewoon het beleid).

Met vliegen kun je trouwens ook dit soort streken uithalen. Als je tijd hebt loont het wel eens om bij drukke vluchten net op tijd te komen. Kans is redelijk dat de vlucht te vol geboekt is en dat je gevraagd wordt of je de volgende dag wilt vliegen, waarbij je diner, hotelovernachting en 250 of 500 euro aan vluchtvouchers krijgt (ik weet het exacte bedrag niet meer). Ik heb dit gehad bij een vlucht van Londen naar Stockholm en de mogelijkheid gehad bij vlucht Amsterdam-Jakarta.
Dank!

Ik was dus bijna een uur te vroeg in Rotterdam, maar als je één ticket koopt, kun je dus vertraging claimen. Omdat ik vrij reizen heb, had ik geen kaartje naar Rotterdam nodig, maar ik zag dat de planning van SNCF anders wel erg ruim is. Ze zorgen er voor dat je een uur van tevoren op Rotterdam of Amsterdam CS bent. Misschien om de vertragingsvergoedingen te beperken.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vakantie

Bericht door Ararat »

Ik zie posts van ervaren treinreizigers. Ik ben als treinreiziger nooit verder gekomen dan de Ardennen. Kan iemand me een handvol do's en/of don'ts geven voor een reis met 2p? Ik denk aan een stedentrip, uit en thuis in een midweek en sta open voor alle windrichtingen, behalve het westen (en te ver naar het oosten :huhu)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vakantie

Bericht door pierre27 »

Klavart schreef:
huisman schreef:Je bent goedkoop snel en duurzaam voor €29,- in Barcelona, Madrid, Napels of Praag.
Vliegtickets zijn belachelijk goedkoop.

https://www.businessinsider.nl/vliegtic ... w-accijns/

https://www.nporadio1.nl/nieuws/economi ... per-ticket
Eens, het vliegen zou voor mij duurder mogen worden met waar mogelijk goede alternatieven. Maar ik ben het met Huisman eens dat het goed is dat het voor meer mensen mogelijk geworden is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Vakantie

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:Ik zie posts van ervaren treinreizigers. Ik ben als treinreiziger nooit verder gekomen dan de Ardennen. Kan iemand me een handvol do's en/of don'ts geven voor een reis met 2p? Ik denk aan een stedentrip, uit en thuis in een midweek en sta open voor alle windrichtingen, behalve het westen (en te ver naar het oosten :huhu)
Ik zou beginnen op de site van NSinternational en daar een stad kiezen die aanspreekt. Soms hebben ze best leuke aanbiedingen. Wanneer je de treintickets los koopt: let even op het prijsverschil tussen 1e en 2e klas. Soms is dat verschil heel gering (en een enkele keer zie je dat 2e klas duurder is dan 1e klas). Goede reis!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

Erik1960 schreef:
Ararat schreef:Ik zie posts van ervaren treinreizigers. Ik ben als treinreiziger nooit verder gekomen dan de Ardennen. Kan iemand me een handvol do's en/of don'ts geven voor een reis met 2p? Ik denk aan een stedentrip, uit en thuis in een midweek en sta open voor alle windrichtingen, behalve het westen (en te ver naar het oosten :huhu)
Ik zou beginnen op de site van NSinternational en daar een stad kiezen die aanspreekt. Soms hebben ze best leuke aanbiedingen. Wanneer je de treintickets los koopt: let even op het prijsverschil tussen 1e en 2e klas. Soms is dat verschil heel gering (en een enkele keer zie je dat 2e klas duurder is dan 1e klas). Goede reis!
In het verleden was site van Deutsche bahn beter dan die van NS. Houdt met je planning wel rekening met wat vertraging, dus kies voor weinig overstappen als je veel wilt zien in weinig tijd. Denemarken heeft deels mooie trajecten, Noorwegen helemaal, maar eer je daar bent is er al veel tijd weg. Zelf heb ik ook genoten van treinreizen in Zwarte Woud. Als je iets naar het westen wilt is ook de trip van Newcastle naar Edinburgh wel de moeite.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vakantie

Bericht door huisman »

pierre27 schreef:
Klavart schreef:
huisman schreef:Je bent goedkoop snel en duurzaam voor €29,- in Barcelona, Madrid, Napels of Praag.
Vliegtickets zijn belachelijk goedkoop.

https://www.businessinsider.nl/vliegtic ... w-accijns/

https://www.nporadio1.nl/nieuws/economi ... per-ticket
Eens, het vliegen zou voor mij duurder mogen worden met waar mogelijk goede alternatieven. Maar ik ben het met Huisman eens dat het goed is dat het voor meer mensen mogelijk geworden is.
Voor al die vliegtuig haters en trein liefhebbers kom ik met een compromis. :garde

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

Als het om de steden zelf gaat zou ik Heidelberg, Mūnster en Annecy of Grenoble overwegen. Florence is ook de moeite waard deze tijd van het jaar, maar dan moet de trein door wat bergachtig gebied heen en de vraag is of het dan duurzaam is. Stockholm in de zomer is een van de mooiste steden van Europa.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Parijs en Londen kunnen ook heel goed, net als Nice, Nimes en Turijn, Praag, Munchen, Berlijn.

Er is een nachttrein naar Wenen/Salzburg/Boedapest, ook heel fijn.

Het is alleen helaas soms wat ingewikkeld met boeken. Via NS International kun je bijvoorbeeld heel wat steden niet boeken.

De EU is trouwens bezig met een actieprogramma om internationaal treinreizen eenvoudiger en goedkoper te maken.

Munster kan ook prima met een dagtocht met de trein, trouwens. Een mooie stad, ik ben er tweede Paasdag geweest.

Voor Duitsland kan het goedkoop zijn om een Schönes Wochenende-ticket te kopen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:Als het om de steden zelf gaat zou ik Heidelberg, Mūnster en Annecy of Grenoble overwegen. Florence is ook de moeite waard deze tijd van het jaar, maar dan moet de trein door wat bergachtig gebied heen en de vraag is of het dan duurzaam is. Stockholm in de zomer is een van de mooiste steden van Europa.
Münster is echt schitterend!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:Als het om de steden zelf gaat zou ik Heidelberg, Mūnster en Annecy of Grenoble overwegen. Florence is ook de moeite waard deze tijd van het jaar, maar dan moet de trein door wat bergachtig gebied heen en de vraag is of het dan duurzaam is. Stockholm in de zomer is een van de mooiste steden van Europa.
Münster is echt schitterend!
Mee eens, en zo dichtbij. Toch als het om steden gaat waar je langer dan een dag verblijft dan zijn mijn favorieten toch Annecy (vanwege de schoonheid), Edinburgh (heeft het echt allemaal) en Stockholm in de zomer (zoveel water en groen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie