Vakantie

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

PCR test mag 72 uur oud zijn, volgens mij.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Bloksteen schreef:Hoe denken jullie over het doen van een PCR of antigeentest op zondag om maandag op vakantie te kunnen? Mijn vrouw en ik gaan dit jaar maandagochtend vroeg met de trein en het land waar we heengaan vereist nu een coronatest van max. 24 uur. Omboeken van tickets lukt niet.

Ik vind het erg lastig om tot een goede afweging te komen.
Ik zou het niet prettig vinden en als je het vooraf had geweten had je anders geboekt. Het is nu eenmaal niet anders en ik zou gewoon de test gaan halen. Als je op zondag moet testen vanwege klachten zou je ook gaan.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vakantie

Bericht door newton »

Tiberius schreef:PCR test mag 72 uur oud zijn, volgens mij.
De eisen kunnen per locatie verschillen. Duitsland communiceerde 72 uur voor PCR en 48 uur voor antigeen. Deelstaat Baden-Württemberg wil max 24u oud.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

Ok, ja wij gaan naar Duitsland, dus vandaar dat ons die 72 uur was doorgegeven.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vakantie

Bericht door newton »

Tiberius schreef:Ok, ja wij gaan naar Duitsland, dus vandaar dat ons die 72 uur was doorgegeven.
Vakanz communiceerde voor Todtnau (ook duitsland): De testuitslag mag niet ouder zijn dan 24 uur. Die verplichting lijkt lijkt vanuit het park te komen op last van regionale overheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

Wij gaan naar Odenwald, daarover communiceerde Vakanz 72 uur voor een pcr test.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Wij gaan naar Odenwald, daarover communiceerde Vakanz 72 uur voor een pcr test.
Ik hoorde onlangs op BNR dat de website van de ANWB de meeste actuele informatie bevat over maatregelen: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:PCR test mag 72 uur oud zijn, volgens mij.
Dat lijkt mij geen antwoord op de vraag.

Los daarvan: ook al kun je er over twisten of dit nu een redelijke overheidsmaatregel is: van oudsher zijn noodzakelijke gezondheidsmaatregelen uitgezonderd van de zondagsrust. Het voelt anders als je deze neemt om op vakantie te gaan, maar ik zou het zelf wel doen. Dit is ook niet iets waar je rekening mee kunt houden, want als je voortaan niet meer op maandag op vakantie gaat, kan er wel een regel komen dat de test tenminste 24 uur eerder moet zijn afgelegd. (geen idee of dat medisch redelijk kan zijn, het gaat mij om het voorbeeld).

Als een sneltest voorafgaand aan de reis ook een oplossing zou zijn, dan deed je dat wel. Hoewel, als je daarmee op zondag eerder naar bed moet, is het alsnog een aantasting van de zondagsheiliging.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vakantie

Bericht door CvdW »

merel schreef:
Bloksteen schreef:Hoe denken jullie over het doen van een PCR of antigeentest op zondag om maandag op vakantie te kunnen? Mijn vrouw en ik gaan dit jaar maandagochtend vroeg met de trein en het land waar we heengaan vereist nu een coronatest van max. 24 uur. Omboeken van tickets lukt niet.

Ik vind het erg lastig om tot een goede afweging te komen.
Ik zou het niet prettig vinden en als je het vooraf had geweten had je anders geboekt. Het is nu eenmaal niet anders en ik zou gewoon de test gaan halen. Als je op zondag moet testen vanwege klachten zou je ook gaan.
Dat heb ik dus niet gedaan. Op zondag opgenomen worden voor een operatie op maandag is ook zo iets. Na een goed gesprek met ziekenhuis zijn er wel andere dingen mogelijk. Maar het blijft wel lastig om zulke gesprekken te moeten voeten.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

CvdW schreef:
merel schreef:
Bloksteen schreef:Hoe denken jullie over het doen van een PCR of antigeentest op zondag om maandag op vakantie te kunnen? Mijn vrouw en ik gaan dit jaar maandagochtend vroeg met de trein en het land waar we heengaan vereist nu een coronatest van max. 24 uur. Omboeken van tickets lukt niet.

Ik vind het erg lastig om tot een goede afweging te komen.
Ik zou het niet prettig vinden en als je het vooraf had geweten had je anders geboekt. Het is nu eenmaal niet anders en ik zou gewoon de test gaan halen. Als je op zondag moet testen vanwege klachten zou je ook gaan.
Dat heb ik dus niet gedaan. Op zondag opgenomen worden voor een operatie op maandag is ook zo iets. Na een goed gesprek met ziekenhuis zijn er wel andere dingen mogelijk. Maar het blijft wel lastig om zulke gesprekken te moeten voeten.
Ik denk dat je met goede gesprekken in het buitenland aan de grens niet zoveel kan. Daarom zou ik het gewoon gaan halen. Het is niet anders.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vakantie

Bericht door Bezorgd »

Romeinen 14:5
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:PCR test mag 72 uur oud zijn, volgens mij.
Dat lijkt mij geen antwoord op de vraag.
Nee je hebt gelijk; het is de korte versie.
Mijn antwoord zou zijn: kijk eerst of je een alternatief kan vinden, bijvoorbeeld een PCR test die je 72 uur van te voren kan halen.
Of - wat hierboven ook genoemd is - een test op maandagochtend vroeg (ze beginnen al om 7 uur).
En anders de afspraak op zondag laten staan.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vakantie

Bericht door TSD »

DDD schreef:
Tiberius schreef:PCR test mag 72 uur oud zijn, volgens mij.
Dat lijkt mij geen antwoord op de vraag.

Los daarvan: ook al kun je er over twisten of dit nu een redelijke overheidsmaatregel is: van oudsher zijn noodzakelijke gezondheidsmaatregelen uitgezonderd van de zondagsrust. Het voelt anders als je deze neemt om op vakantie te gaan, maar ik zou het zelf wel doen. Dit is ook niet iets waar je rekening mee kunt houden, want als je voortaan niet meer op maandag op vakantie gaat, kan er wel een regel komen dat de test tenminste 24 uur eerder moet zijn afgelegd. (geen idee of dat medisch redelijk kan zijn, het gaat mij om het voorbeeld).

Als een sneltest voorafgaand aan de reis ook een oplossing zou zijn, dan deed je dat wel. Hoewel, als je daarmee op zondag eerder naar bed moet, is het alsnog een aantasting van de zondagsheiliging.
Voor ons was het in elk geval altijd een reden om bij voorkeur niet op maandag een lange reis te gaan maken, met de zondag er tussen wordt het dan én onpraktisch op een aantal punten én je krijgt onnodige dilemma's over wat je nog op zondag gaat doen en wat niet. Uiteindelijk verstoort dat toch al snel de zondagsrust.

Maar ook dat is geen antwoord op de vraag. Ik vind het zelf nog uitmaken:
1. Hoeveel tijd neemt het in beslag?
2. Zit het bezoek van kerkdiensten (of meeluisteren thuis van de diensten) in de weg of kan het mogelijk in de weg zitten?

Ik geloof dat ik er zelf ook wel moeite mee zou hebben.

Omboeken kan niet, schreef Bloksteen. Kan je wel op dinsdag vertrekken met de trein en is het probleem dan de kosten, of kan je überhaupt niet meer reizen een dag later? In het 1e geval is er nog de overweging om de kosten voor lief te nemen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vakantie

Bericht door Hoopvol »

Bloksteen schreef:Hoe denken jullie over het doen van een PCR of antigeentest op zondag om maandag op vakantie te kunnen? Mijn vrouw en ik gaan dit jaar maandagochtend vroeg met de trein en het land waar we heengaan vereist nu een coronatest van max. 24 uur. Omboeken van tickets lukt niet.

Ik vind het erg lastig om tot een goede afweging te komen.
Het is maar net wat je zelf kan verantwoorden ten aanzien van de Heere.

Persoonlijk zou ik niet testen op zondag als het doel een vakantie is. In het ergste geval is dan de consequentie dat de vakantie niet doorgaat of de vakantie duurder uitvalt. Dat is jammer dan, maar ik denk niet dat er zegen op kan rusten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vakantie

Bericht door Mara »

Ik spreek voor mezelf, maar ik heb ook moeite om dergelijke dingen te doen op zondag, als het dus niet medisch noodzakelijk is.
Ik moest in eerste instantie op zondag laten vaccineren, maar dat heb ik verplaatst naar een andere dag.
Maar ik merk dat het een persoonlijke zaak is, het geweten van de één is ruimer dan van de ander.
Ik zou ook niet de maandag als vertrekdatum nemen, want dan ben je toch het hele weekend in je hoofd (en letterlijk) ermee bezig.
Heb ik alles? Vergeet ik niets?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie