Vakantie

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

Niet zo flauw mensen/kinderen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

Wat voor mijzelf betreft: we hebben een keer of 10 een mooie vakantie via Vakanz gehad en de eigenaar is een broeder van hetzelfde huis. Dan ga ik hem niet bij deze tegenwind het vel over de neus trekken, maar treedt hem welwillend tegemoet. En als hij verwacht dat hij met vouchers zijn organisatie in de lucht kan houden, ben ik graag bereid dat risico te nemen.
Maar goed, dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vakantie

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef:Ben je nu werkelijk niet voor rede vatbaar als meerdere personen argumenten geven waarom het zo zwart-wit niet ligt? ;)
Ik zit net als refo aan de kritische kant.

De winst na belastingen bedraagt circa 5%-10% van de omzet. Dat is een vuistregel. Mis je drie maanden omzet, dan ben je dus een kwart kwijt op je jaaromzet. Zonder bijzondere aanpassingen daalt dus de winst van 5% naar -20%. Reken maar dat alle kosten gewoon keihard doorlopen. Dan ben je daarna dus 2 of in het slechtste geval vier jaar bezig om onder normale condities je verlies van nu terug te verdienen. Dat lukt je in 2021 alvast niet, omdat je dan je tegoedbonnen van dit jaar moet inwisselen. Je komt dus structureel geldt tekort.
Je hele verhaal lijkt te klinken als een klok, maar toont voor vakantieparken, campings, hotels, e.d., echt slechts een deel van de werkelijkheid.
- De overheid heeft compensatieregelingen (en is bezig met nieuwe steun), die voor een deel kosten opvangen.
- Je redenering 'omzet -25% = winst -25%' is een zeer simplistische weergave van de werkelijkheid, aangezien het de kostenkant buiten beschouwing laat. Onterecht.
- De tegoedbonnen van dit jaar hoeven niet allemaal in 2021 ingeleverd te worden, zoals ik eerder al heb betoogd (maar daar ga je niet op in) zijn daar voldoende commerciële wendingen op los te laten, om vanuit die situatie extra omzet te genereren. Bijv. door waardevolle vouchers in te laten zetten in periodes die normaal gesproken minder aandeel hebben in de omzet, waardoor ruimte vrijvalt voor nieuwe verkoop.
- Je redenering houdt geen rekening met verwachte prijsstijgingen voor vakanties met voucher, het fuik van de bijbetalingen is in het verleden bijzonder rendabel gebleken.
- Bovendien zullen, zoals in iedere crisis, zwakke bedrijven omvallen waardoor het aanbod kleiner wordt en op korte termijn de prijzen zullen stijgen door schaarste, dat werkt versneld door in de terugverdienperiode.

Ik kan mij jouw redenering meer voorstellen bij de horeca. Vooralsnog niet voor de sector die ik heb genoemd en waar dit topic over gaat (vakantie). Dat zou wel kunnen veranderen als de overheid alsnog moet besluiten om in juni, juli en augustus weer strengere lock-down maatregelen in te stellen. Dan wordt de situatie nijpender en daarmee de terugverdienperiode alleen maar verlengd. Vooralsnog begrijp ik, zoals @crossmountain en @Zeeuw terecht vermelden, heel goed dat bedrijven voor vouchers kiezen. Je liquiditeit op orde houden is prio 1 in crisissituatie. Primair doel is om kostendekkend te draaien. Bedrijven in deze sector zullen dus winstverwachtingen bijstellen en hun investeringscapaciteit opschorten.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Vakantie

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Ik werk in de financiële wereld. Verdere details kan ik niet geven.
De meeste "onbuigzame" refo's werken óf in de IT of in de Financiële sector" en denken dus meestal erg rechtlijnig. Grijs is bij hen geen kleur, het is zwart of wit.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vakantie

Bericht door J.C. Philpot »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ik werk in de financiële wereld. Verdere details kan ik niet geven.
De meeste "onbuigzame" refo's werken óf in de IT of in de Financiële sector" en denken dus meestal erg rechtlijnig. Grijs is bij hen geen kleur, het is zwart of wit.
Dat is erg interessant om te lezen. Ik werk ook in 1 van deze sectoren :slurp
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Ik kreeg net een telefoontje vanuit Manchester dat ik binnen 7 werkdagen een geldbedrag weer terugkrijg.

Het was van Ryanair.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vakantie

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat voor werk doe je Jantje?

Is dat werk met economische budgetten en orderportefeuilles?

Tuurlijk, ik heb ook geen glazen bol. Maar net zo goed dat er mensen rondblazen dat de hele economie naar de haaien gaat, zeg ik op mijn beurt dat ik heel sterk vermoed dat er geen één reisorganisatie of vliegmaatschappij failliet zal gaan.
Ja, daar heb ik indirect zeker ook mee te maken.

Maar we zullen zien. Er is in ieder geval al een vliegtuigmaatschappij ergens ter wereld failliet gegaan. Dus die bewering klopt sowieso al niet meer.
Welke vliegtuigmaatschappij is failliet als gevolg van de Coronapandemie?

In 2019 wereldwijd bijna één maatschappij per maand failliet. Dus in die zin hoeft één faillissement nog geen ontkrachting te zijn van hetgeen @HersteldHervormd aangeeft. Overigens denk ik wel dat de luchtvaart een jaar of 3/4 bezig zal zijn om weer te herstellen naar oude cijfers. Faillissementen zijn denk ik onvermijdelijk. Meestal zijn faillissementen macro-economisch niet zo erg, het is niet zelden een gevolg van dieper liggende financiële problemen. Kwestie van vraag en aanbod.
Laatst gewijzigd door Hollander op 18 mei 2020, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Waar ik mij wel over verbaas is dat veel mensen zo in de stress schieten als zij een paar weken geen inkomen hebben. Ik snap best dat je dat geen jaar kan volhouden, maar een maand moet toch te overbruggen zijn? Waarom hebben veel ondernemers weinig tot niets achter de hand gehouden op het moment dat het de afgelopen jaren zo goed ging?
Dit kan ik je ook via PB uitleggen Merel :D
Rond de 800 ondernemers gesproken afgelopen 8 weken.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Vakantie

Bericht door crossmountain »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat voor werk doe je Jantje?

Is dat werk met economische budgetten en orderportefeuilles?

Tuurlijk, ik heb ook geen glazen bol. Maar net zo goed dat er mensen rondblazen dat de hele economie naar de haaien gaat, zeg ik op mijn beurt dat ik heel sterk vermoed dat er geen één reisorganisatie of vliegmaatschappij failliet zal gaan.
Ja, daar heb ik indirect zeker ook mee te maken.

Maar we zullen zien. Er is in ieder geval al een vliegtuigmaatschappij ergens ter wereld failliet gegaan. Dus die bewering klopt sowieso al niet meer.
Welke vliegtuigmaatschappij is failliet als gevolg van de Coronapandemie?

In 2019 wereldwijd bijna één maatschappij per maand failliet. Dus in die zin hoeft één faillissement nog geen ontkrachting te zijn van hetgeen @HersteldHervormd aangeeft. Overigens denk ik wel dat de luchtvaart een jaar of 3/4 bezig zal zijn om weer te herstellen naar oude cijfers. Faillissementen zijn denk ik onvermijdelijk. Meestal zijn faillissementen macro-economisch niet zo erg, het is niet zelden een gevolg van dieper liggende financiële problemen. Kwestie van vraag en aanbod.
Het zijn juist de low-cost airlines die een betere kaspositie hebben:
https://centreforaviation.com/analysis/ ... -19-517608
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Vakantie

Bericht door ejvl »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ik werk in de financiële wereld. Verdere details kan ik niet geven.
De meeste "onbuigzame" refo's werken óf in de IT of in de Financiële sector" en denken dus meestal erg rechtlijnig. Grijs is bij hen geen kleur, het is zwart of wit.
Hmm, ik werk ook in de IT en krijg juist het verwijt, hier op het forum, dat ik te grijs ben in m'n opvattingen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vakantie

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ik werk in de financiële wereld. Verdere details kan ik niet geven.
De meeste "onbuigzame" refo's werken óf in de IT of in de Financiële sector" en denken dus meestal erg rechtlijnig. Grijs is bij hen geen kleur, het is zwart of wit.
Dat is erg interessant om te lezen. Ik werk ook in 1 van deze sectoren :slurp
Ik kan je ook niet omschrijven als buigzaam

positief :langue
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Vakantie

Bericht door Geytenbeekje »

ejvl schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ik werk in de financiële wereld. Verdere details kan ik niet geven.
De meeste "onbuigzame" refo's werken óf in de IT of in de Financiële sector" en denken dus meestal erg rechtlijnig. Grijs is bij hen geen kleur, het is zwart of wit.
Hmm, ik werk ook in de IT en krijg juist het verwijt, hier op het forum, dat ik te grijs ben in m'n opvattingen.
Nee hoor jij hebt alleen geen vooroordeel staan
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: RE: Re: Vakantie

Bericht door crossmountain »

ejvl schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ik werk in de financiële wereld. Verdere details kan ik niet geven.
De meeste "onbuigzame" refo's werken óf in de IT of in de Financiële sector" en denken dus meestal erg rechtlijnig. Grijs is bij hen geen kleur, het is zwart of wit.
Hmm, ik werk ook in de IT en krijg juist het verwijt, hier op het forum, dat ik te grijs ben in m'n opvattingen.
Dan zou ik toch écht een loopbaancoach in de hand nemen want dan liggen je talenten waarschijnlijk in een ander vakgebied en ben je misschien "onder (sociale) druk" in deze sector terrecht gekomen :humhihi
Laatst gewijzigd door crossmountain op 18 mei 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vakantie

Bericht door Hollander »

crossmountain schreef:Het zijn juist de low-cost airlines die een betere kaspositie hebben:
https://centreforaviation.com/analysis/ ... -19-517608
I know. Wat wil je daarmee zeggen in relatie tot mijn bericht? ;)
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Hollander schreef:Ben je nu werkelijk niet voor rede vatbaar als meerdere personen argumenten geven waarom het zo zwart-wit niet ligt? ;)
Ik zit net als refo aan de kritische kant.

De winst na belastingen bedraagt circa 5%-10% van de omzet. Dat is een vuistregel. Mis je drie maanden omzet, dan ben je dus een kwart kwijt op je jaaromzet. Zonder bijzondere aanpassingen daalt dus de winst van 5% naar -20%. Reken maar dat alle kosten gewoon keihard doorlopen. Dan ben je daarna dus 2 of in het slechtste geval vier jaar bezig om onder normale condities je verlies van nu terug te verdienen. Dat lukt je in 2021 alvast niet, omdat je dan je tegoedbonnen van dit jaar moet inwisselen. Je komt dus structureel geldt tekort.
Waarvoor je deels tegemoetkomingen kunt krijgen. Het is echt sectoraal zeer verschillend.

Vwb je laatste zin, nee, want je gaat je bedrijfsvoering aanpassen. Als je nl volledig statisch bent en niet in staat om bij te sturen, heb je een fout businessmodel.
Plaats reactie