Vrijwilligerswerk

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Vrijwilligerswerk

Bericht door Hendrien »

Misschien leuk om hier verder te posten over vrijwilligerswerk? Pas sprak ik iemand die moeite had met vrijwilligerswerk. Zij was nl. haar baan verloren doordat een vrijwilliger haar plaats in ging nemen. Wat vinden jullie hiervan? Je ziet het ook vaak bij "zorgprojecten". Heel veel taken worden gedaan door vrijwilligers, maar het zou ook gewoon betaald werk kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Lassie »

Dat is in alle gevallen zo. Als we geen vrijwilligers meer hebben, hoe ga je het dan bolwerken?
En overigens wil ik er wel bij zeggen dat vrijwilligers nooit bewust een betaalde baan inpikken.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Hendrien »

Lassie schreef:Dat is in alle gevallen zo. Als we geen vrijwilligers meer hebben, hoe ga je het dan bolwerken?
En overigens wil ik er wel bij zeggen dat vrijwilligers nooit bewust een betaalde baan inpikken.
Ik denk dat er wel verschil is tussen werk wat vrijwilligers doen. Bijv. een goede-doelen winkel, dat is echt vrijwilligerswerk. Kan ook niet gedaan worden door een betaalde kracht. Maar als een kleinschalige zorginstelling voor ouderen een kookvrijwilliger vraagt, dan denk ik daar wel anders over. Waarom kan dit niet gedaan worden door een betaalde kracht? Vrijwilligers zijn er toch juist om iets extra's te kunnen doen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door -DIA- »

Nadat ik ruim 2 jaren buiten het arbeidsproces geraakt ben door ziekte en zwakte mag ik sinds september van het afgelopen jaar weer enig werk verrichten. Ik ben mijn contract wel kwijtgeraakt, en het zit er ook niet in dat ik ergens weer een contract kan krijgen, gezien mijn leeftijd. Toch ben ik heel blij dat mijn oude werkgever mij in de gelegenheid stelde dat ik 2 middagen per week voor 2 uurtjes vrijwilligerswerk mag doen op mijn oude werkplek. Het zijn voor mij toch nog wel hoogtepunten als ik nog even de deur uit kan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Lassie »

Hendrien schreef:
Lassie schreef:Dat is in alle gevallen zo. Als we geen vrijwilligers meer hebben, hoe ga je het dan bolwerken?
En overigens wil ik er wel bij zeggen dat vrijwilligers nooit bewust een betaalde baan inpikken.
Ik denk dat er wel verschil is tussen werk wat vrijwilligers doen. Bijv. een goede-doelen winkel, dat is echt vrijwilligerswerk. Kan ook niet gedaan worden door een betaalde kracht. Maar als een kleinschalige zorginstelling voor ouderen een kookvrijwilliger vraagt, dan denk ik daar wel anders over. Waarom kan dit niet gedaan worden door een betaalde kracht? Vrijwilligers zijn er toch juist om iets extra's te kunnen doen?
Daar is geen geld (meer) voor, dat weet ik uit eigen ervaring. Of je doet het zonder vrijwilliger en het verzorgend personeel moet het erbij doen. Of je neemt een vrijwilliger in dienst.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:Misschien leuk om hier verder te posten over vrijwilligerswerk? Pas sprak ik iemand die moeite had met vrijwilligerswerk. Zij was nl. haar baan verloren doordat een vrijwilliger haar plaats in ging nemen. Wat vinden jullie hiervan? Je ziet het ook vaak bij "zorgprojecten". Heel veel taken worden gedaan door vrijwilligers, maar het zou ook gewoon betaald werk kunnen zijn.
Dat lijkt mij best zuur.
-DIA- schreef:Nadat ik ruim 2 jaren buiten het arbeidsproces geraakt ben door ziekte en zwakte mag ik sinds september van het afgelopen jaar weer enig werk verrichten. Ik ben mijn contract wel kwijtgeraakt, en het zit er ook niet in dat ik ergens weer een contract kan krijgen, gezien mijn leeftijd. Toch ben ik heel blij dat mijn oude werkgever mij in de gelegenheid stelde dat ik 2 middagen per week voor 2 uurtjes vrijwilligerswerk mag doen op mijn oude werkplek. Het zijn voor mij toch nog wel hoogtepunten als ik nog even de deur uit kan.
Krijg je er helemaal niets voor DIA? Al is het elke week maar een doosje boodschappen bijvoorbeeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Hendrien »

Ben ook nog even op zoek gegaan naar informatie op internet en vond dit rapport.
https://www.mijnvakbond.nl/Documenten%2 ... 20Zaak.pdf

Er zitten toch echt wel wat schaduwzijden aan al het vrijwilligerswerk wat tegenwoordig gedaan wordt. Vooral als je hoort dat mensen ontslagen worden en vervolgens gevraagd wordt om hun werk vrijwillig te gaan doen!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Van Ewijk »

Hendrien schreef:Misschien leuk om hier verder te posten over vrijwilligerswerk? Pas sprak ik iemand die moeite had met vrijwilligerswerk. Zij was nl. haar baan verloren doordat een vrijwilliger haar plaats in ging nemen. Wat vinden jullie hiervan?
Oh, ja, dat is een bekend gegeven de laatste tijd.
Mensen die (ongewild of niet) in een uitkering zitten worden gedwongen om zonder CAO ergens 40 uur te werken onder het minimumloon onder het mom van ''participatie'' (lees: uitbuiting) terwijl de vaste krachten het veld moeten ruimen of de hele tijd met de dreiging daar van in de schoenen lopen.
Het gebeurt aan de lopende band, het is zoals hierboven door Hendrien aangegeven inderdaad zelfs zo dat mensen na jaren ontslagen worden en dan bij dezelfde baas in dezelfde functie terug ''mogen'' komen met behoud van uitkering, en toch verplicht worden om te solliciteren naar vast werk terwijl ze dezelfde uren maken als voorheen.

Ondertussen worden door de bezuinigingen sociale werkplaatsen gesloten en moeten de mensen met een beperking bij een reguliere werkgever ondergebracht worden, dit uiteraard met subsidie waardoor de normale werknemer op zijn beurt weer te duur word en bij het aanvragen van een uitkering verplicht word vrijwilligerswerk te doen op één van de sociale werkplaatsen die er nog zijn.
En zo is de cirkel der dwaasheid rond.

Hoe zot wil men het hebben?
Ik weet er helaas alles van.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Hendrien schreef:Misschien leuk om hier verder te posten over vrijwilligerswerk? Pas sprak ik iemand die moeite had met vrijwilligerswerk. Zij was nl. haar baan verloren doordat een vrijwilliger haar plaats in ging nemen. Wat vinden jullie hiervan? Je ziet het ook vaak bij "zorgprojecten". Heel veel taken worden gedaan door vrijwilligers, maar het zou ook gewoon betaald werk kunnen zijn.
Dat lijkt mij best zuur.
-DIA- schreef:Nadat ik ruim 2 jaren buiten het arbeidsproces geraakt ben door ziekte en zwakte mag ik sinds september van het afgelopen jaar weer enig werk verrichten. Ik ben mijn contract wel kwijtgeraakt, en het zit er ook niet in dat ik ergens weer een contract kan krijgen, gezien mijn leeftijd. Toch ben ik heel blij dat mijn oude werkgever mij in de gelegenheid stelde dat ik 2 middagen per week voor 2 uurtjes vrijwilligerswerk mag doen op mijn oude werkplek. Het zijn voor mij toch nog wel hoogtepunten als ik nog even de deur uit kan.
Krijg je er helemaal niets voor DIA? Al is het elke week maar een doosje boodschappen bijvoorbeeld.
Nee, geen geld of zo, ik heb wel voor Kerst een cadeaubon gekregen, te besteden bij bol.com (óók Ahold!). Wel handig! Geven ze wel een cadeaubon, maar je moet die bij henzelf verzilveren. Economisch gezien goed doordacht. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Ireneüs van Lyon »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
Hendrien schreef:Misschien leuk om hier verder te posten over vrijwilligerswerk? Pas sprak ik iemand die moeite had met vrijwilligerswerk. Zij was nl. haar baan verloren doordat een vrijwilliger haar plaats in ging nemen. Wat vinden jullie hiervan? Je ziet het ook vaak bij "zorgprojecten". Heel veel taken worden gedaan door vrijwilligers, maar het zou ook gewoon betaald werk kunnen zijn.
Dat lijkt mij best zuur.
-DIA- schreef:Nadat ik ruim 2 jaren buiten het arbeidsproces geraakt ben door ziekte en zwakte mag ik sinds september van het afgelopen jaar weer enig werk verrichten. Ik ben mijn contract wel kwijtgeraakt, en het zit er ook niet in dat ik ergens weer een contract kan krijgen, gezien mijn leeftijd. Toch ben ik heel blij dat mijn oude werkgever mij in de gelegenheid stelde dat ik 2 middagen per week voor 2 uurtjes vrijwilligerswerk mag doen op mijn oude werkplek. Het zijn voor mij toch nog wel hoogtepunten als ik nog even de deur uit kan.
Krijg je er helemaal niets voor DIA? Al is het elke week maar een doosje boodschappen bijvoorbeeld.
Nee, geen geld of zo, ik heb wel voor Kerst een cadeaubon gekregen, te besteden bij bol.com (óók Ahold!). Wel handig! Geven ze wel een cadeaubon, maar je moet die bij henzelf verzilveren. Economisch gezien goed doordacht. :)
Wellicht kun je een vrijwilligers vergoeding vragen? Dat moet voor zo een groot concern als Ahold geen probleem zijn lijkt me.

Meer info via:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... goedingen/
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door -DIA- »

Ireneüs van Lyon schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
Hendrien schreef:Misschien leuk om hier verder te posten over vrijwilligerswerk? Pas sprak ik iemand die moeite had met vrijwilligerswerk. Zij was nl. haar baan verloren doordat een vrijwilliger haar plaats in ging nemen. Wat vinden jullie hiervan? Je ziet het ook vaak bij "zorgprojecten". Heel veel taken worden gedaan door vrijwilligers, maar het zou ook gewoon betaald werk kunnen zijn.
Dat lijkt mij best zuur.
-DIA- schreef:Nadat ik ruim 2 jaren buiten het arbeidsproces geraakt ben door ziekte en zwakte mag ik sinds september van het afgelopen jaar weer enig werk verrichten. Ik ben mijn contract wel kwijtgeraakt, en het zit er ook niet in dat ik ergens weer een contract kan krijgen, gezien mijn leeftijd. Toch ben ik heel blij dat mijn oude werkgever mij in de gelegenheid stelde dat ik 2 middagen per week voor 2 uurtjes vrijwilligerswerk mag doen op mijn oude werkplek. Het zijn voor mij toch nog wel hoogtepunten als ik nog even de deur uit kan.
Krijg je er helemaal niets voor DIA? Al is het elke week maar een doosje boodschappen bijvoorbeeld.
Nee, geen geld of zo, ik heb wel voor Kerst een cadeaubon gekregen, te besteden bij bol.com (óók Ahold!). Wel handig! Geven ze wel een cadeaubon, maar je moet die bij henzelf verzilveren. Economisch gezien goed doordacht. :)
Wellicht kun je een vrijwilligers vergoeding vragen? Dat moet voor zo een groot concern als Ahold geen probleem zijn lijkt me.

Meer info via:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... goedingen/
Tja.. zo economisch goed denkend ben ik ook weer niet. Men zegt wel eens dat de brutalen de halve wereld hebben (zo het toeschijnt dan) en dat men meer assertief moet zijn... Ach, zouden we er echt gelukkiger door worden? Ik weet het, de zorg is duur, de woonlasten zijn hoog, levensonderhoud dito, en alles is duur, maar een beetje vergoeding zal ook waarschijnlijk ook maar een druppel zijn op de gloeiende plaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Ireneüs van Lyon »

@DIA Ik begrijp het. Het is maar een suggestie die het overwegen waard is ;) Soms is deze mogelijkheid niet eens bij werkgevers opgekomen en vinden zij het ook fijn, dat ze een vrijwilliger 'iets' kunnen geven. Rijk zul je van zo een vergoeding immers niet worden :haha
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Nee, geen geld of zo, ik heb wel voor Kerst een cadeaubon gekregen, te besteden bij bol.com (óók Ahold!). Wel handig! Geven ze wel een cadeaubon, maar je moet die bij henzelf verzilveren. Economisch gezien goed doordacht. :)
Nou ja, het is toch wat. :)
Het ligt aan de bedrijfsleider, die heeft heus wel wat speelruimte om jou een doosje boodschappen mee te geven, ze geven tenslotte ook containers vol voedsel aan de voedselbank.

Mensen worden gewoon verdrongen door techniek en robots.
Je ziet in de supermarkt al minder personeel, waar je een zelfscanner hebt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Dodo »

Hendrien schreef:Misschien leuk om hier verder te posten over vrijwilligerswerk? Pas sprak ik iemand die moeite had met vrijwilligerswerk. Zij was nl. haar baan verloren doordat een vrijwilliger haar plaats in ging nemen. Wat vinden jullie hiervan? Je ziet het ook vaak bij "zorgprojecten". Heel veel taken worden gedaan door vrijwilligers, maar het zou ook gewoon betaald werk kunnen zijn.
Dit gebeurt veel tegenwoordig. Ook wel dat mensen met een baan worden ontslagen, en meteen het aanbod krijgen hetzelfde werk als vrijwilliger te blijven doen.
Onbegrijpelijk eigenlijk. De meeste mensen die een baan hebben, zullen dat inkomen nodig hebben. Dan geef je dat inkomen toch niet opeens op? En het is ook een onderwaardering van kundige mensen. Leuk werk, maar we geven er geen geld meer voor uit.

Er is ook allerlei ander vrijwilligerswerk gelukkig. Mijn moeder was de laatste jaren van haar leven in Salem, Ridderkerk, wat mede door de vrijwilligers een heel goed tehuis is. In kerken gebeurt ook veel. Hospices draaien grotendeels op vrijwilligers. Het is echt heel belangrijk dat mensen zich belangeloos inzetten in de maatschappij.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrijwilligerswerk

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Er is ook allerlei ander vrijwilligerswerk gelukkig. Mijn moeder was de laatste jaren van haar leven in Salem, Ridderkerk, wat mede door de vrijwilligers een heel goed tehuis is. In kerken gebeurt ook veel. Hospices draaien grotendeels op vrijwilligers. Het is echt heel belangrijk dat mensen zich belangeloos inzetten in de maatschappij.
Zij hebben daar idd opmerkelijk veel vrijwilligers. Ik geloof rond de 350.
Vaak zijn dat dochters van ouders die daar opgenomen zijn geweest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie