Wat doen we vandaag?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:Afscheidsavond met musical van groep 8
Een musical op een christelijke school? Is dat Bijbels gezien tegenwoordig ook al geoorloofd?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bonny »

merel schreef:Afscheidsavond met musical van groep 8
Veel plezier!
The Groom's still waiting at the altar
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:Afscheidsavond met musical van groep 8
Een musical op een christelijke school? Is dat Bijbels gezien tegenwoordig ook al geoorloofd?
Er zijn heel veel christelijke scholen met een musical. Wat zou daar bijbels gezien op tegen zijn?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:Afscheidsavond met musical van groep 8
Een musical op een christelijke school? Is dat Bijbels gezien tegenwoordig ook al geoorloofd?
ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8. Op mijn eigen christelijke lagere school, 30 jaar geleden, was dat ook al. En ik zat op een behoudende christelijke school Waarom zou dat niet kunnen/mogen?
Bonny schreef:
merel schreef:Afscheidsavond met musical van groep 8
Veel plezier!
Dank je! Het was enorm leuk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8. Op mijn eigen christelijke lagere school, 30 jaar geleden, was dat ook al. En ik zat op een behoudende christelijke school Waarom zou dat niet kunnen/mogen?
DDD schreef:Er zijn heel veel christelijke scholen met een musical. Wat zou daar bijbels gezien op tegen zijn?
Volgens mij is de combinatie theater - liederen - dans niet iets wat wij als christenen moeten promoten. Het is veelal wereldsgezind en een ijdel vermaak. En wij zijn niet ván de wereld, maar ín de wereld. Lees ook eens wat de apostel Paulus zegt in Romeinen 12: 2.

Het afscheid hoort ten eerste in het teken te staan van de goedheid van de Heere voor het grote voorrecht om op een basisschool onderwijs ontvangen te hebben wat gegrond is op Zijn onfeilbaar Woord en ten tweede in het teken van de heenwijzing naar Christus, Die alleen helpen kan, ook op het verdere levenspad van onze jeugd, als de duivel met zijn verleidingen komt.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

Dat geldt voor een verjaardag ook. En voor een bruiloft. Maar dat sluit natuurlijk een avondvoorstelling niet uit.

Los daarvan heb ik op een school gezeten zonder musical en ik kan me niet herinneren dat ik dat erg spijtig vond. Maar achteraf vind ik wel dat kunst en cultuur daar veel te weinig aandacht kregen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door CvdW »

Ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8.
Zo'n zin intrigeert mij.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8.
Zo'n zin intrigeert mij.
Mij ook, ik denk ook niet dat deze zin juist is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Wij hadden in 1966 nog nooit van een musical gehoord. Laat staat gezien! Wat de jonge mens toen bezig hield was iets anders, wat de de wortel werd voor wat nu voor velen als normaal lijkt: Jongeren, klas-6'ers ofwel in hedendaags Nederlands groep 8'ers werden gek van Elvis Presley, Cliff Richard en The Beatles. We spreken dan wel over een 'School met den Bijbel' en bepaald geen reformatorische school. Zelfs met Kerst waren er zaken die verandering toe waren. We hadden elk jaar een Kerstviering, en dat deden we om het andere jaar in de Hervormde en de Gereformeerde kerk. Probleem was dat de Gereformeerde Kerk tot dan toe categorisch weigerde om een kerstboom de kerk binnen te halen. Maar de beweging was er, en een paar jaar na het verlaten van de Lagere School, in hedendaags Nederlands, de Basisschool, was ook de Gereformeerde kerk om! Waar gaan we naartoe met ons cultuur mijdend protestantisme? Is de soberheid van bv. Calvijn niet ver weg komen te staan? Nee laten we dichter bij huis blijven: waar is het afgezonderde leven van ons voorgeslacht gebleven? Moeten we mee in het stramien van de wereld om voor vol aangezien te worden? Het lijkt er soms wel op... zoals ik het waarneem. Maar wie ben ik? Ik ben slechts een waarnemer. En een waarnemer die nadenkt, of probeert dat te doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door windorgel »

CvdW schreef:Ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8.
Zo'n zin intrigeert mij.
Op reformatorische basisscholen niet hoor.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bourdon16 »

windorgel schreef:
CvdW schreef:Ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8.
Zo'n zin intrigeert mij.
Op reformatorische basisscholen niet hoor.
Gelukkig ook niet op alle 'gewone'christelijke scholen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ad Anker »

Op onze school is de musical ook al vele jaren onderdeel van het afscheid van groep 8. Mijn jongste zoon had een mooie rol. Ik heb er erg van genoten.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:Ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8.
Zo'n zin intrigeert mij.
Mij ook, ik denk ook niet dat deze zin juist is.
Op de school waar mijn zoontje nu in groep 8 zit worden op de laatste avond liedjes gezongen waarin alle docenten per groep met wat anekdotes voorbij komen. Veel zang, weinig dans dus. Die zin klopt zeker niet.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bourdon16 »

Ad Anker schreef:Op onze school is de musical ook al vele jaren onderdeel van het afscheid van groep 8. Mijn jongste zoon had een mooie rol. Ik heb er erg van genoten.
Zouden jullie als gezin ook een musical bezoeken?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door mcgk »

Zang en dans komen in de Bijbel veelvuldig op een geoorloofde wijze voor. Een musical is niet per definitie fout. Het gaat om de inhoud. Veel christelijke scholen hebben daarom een geoorloofde wijze van een musical. De musicals die tegenwoordig in de theaters te zien zijn kunnen ook geoorloofd zijn. Maar daar zit wel vaak verkeerde muziek en nadruk op seks tussen. Dat is bij een schoolmusical natuurlijk niet zo.

Op de reformatorische middelbare school waar ik zat keken of luisterden wij al stukjes uit de Sound of Music. En dat is best al even geleden. Ook een musical.
Plaats reactie