Wat doen we vandaag?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef:
J.C. Philpot schreef:
Job schreef:
huisman schreef:
Nog even rondgebeld met familie. Mijn oud-tante is in 1980 of 1981 overleden en begraven op Schiermonnikoog..
Zo'n bericht kan me ineens weemoedig maken. 1980/1981...de mensen van voorbij. Daar moest ik ook aan denken toen ik dit alleraardigst filmpje zag dat momenteel in refo-NL circuleert, tenminste: in mijn netwerk. Al deze vriendelijke mannen zijn inmiddels in de eeuwigheid, vermoedelijk. https://youtu.be/sPpqsPP2eHI
Heel mooi. En allemaal in pak op een doordeweekse avond. Dat waren nog eens tijden.
En ritmisch zoals het hoort. Dat waren nog eens tijden! Vroeger was toch alles beter :hum
Net of ik Hendrikus hier hoor spreken... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zita »

Het doet mij denken aan weekenden met mijn studentenvereniging van ooit: DC. Op de verenigingsavonden was er wel een orgel of iets dergelijks, maar tijdens de weekenden ging het gewoon zonde. Nooit meer ergens geweest waar zo goed en vierstemmig en a capella en hard gezongen kon worden. Alleen hebben de vrouwen daar ook zangrecht.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Job schreef:
huisman schreef:
Nog even rondgebeld met familie. Mijn oud-tante is in 1980 of 1981 overleden en begraven op Schiermonnikoog..
Zo'n bericht kan me ineens weemoedig maken. 1980/1981...de mensen van voorbij. Daar moest ik ook aan denken toen ik dit alleraardigst filmpje zag dat momenteel in refo-NL circuleert, tenminste: in mijn netwerk. Al deze vriendelijke mannen zijn inmiddels in de eeuwigheid, vermoedelijk. https://youtu.be/sPpqsPP2eHI
Het doet me denken aan de verjaardagen met de familie. Toen mijn ooms en tantes nog in het land der levenden waren zongen we ook zo bij het orgel. Eén klein verschil, we zongen niet-ritmisch. Een enkele keer ook een gezang: Nooit kan 't geloof te veel verwachten, en Die hoop moet al ons leed verzachten. Als ik daarop terugzie denk ik wel eens: Hoe is alles toch zo veranderd, bijna omgekeerd.
Dat is een mooie manier om een verjaardag te vieren inderdaad.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Job »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Job schreef:
huisman schreef:
Nog even rondgebeld met familie. Mijn oud-tante is in 1980 of 1981 overleden en begraven op Schiermonnikoog..
Zo'n bericht kan me ineens weemoedig maken. 1980/1981...de mensen van voorbij. Daar moest ik ook aan denken toen ik dit alleraardigst filmpje zag dat momenteel in refo-NL circuleert, tenminste: in mijn netwerk. Al deze vriendelijke mannen zijn inmiddels in de eeuwigheid, vermoedelijk. https://youtu.be/sPpqsPP2eHI
Het doet me denken aan de verjaardagen met de familie. Toen mijn ooms en tantes nog in het land der levenden waren zongen we ook zo bij het orgel. Eén klein verschil, we zongen niet-ritmisch. Een enkele keer ook een gezang: Nooit kan 't geloof te veel verwachten, en Die hoop moet al ons leed verzachten. Als ik daarop terugzie denk ik wel eens: Hoe is alles toch zo veranderd, bijna omgekeerd.
Dat is een mooie manier om een verjaardag te vieren inderdaad.
Ik zou het liever gisteren dan vandaag nog invoeren!
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef:
Ik zou het liever gisteren dan vandaag nog invoeren!
Wie houd je tegen?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Chrisje72 »

Zita schreef:Een stukje lopen. Ben tot in Brielle genaderd, maar wel 2,5 km gesmokkeld doordat ik even niet goed keek welke bus ik nam om in deze uithoek te komen. Gezien het weer betwijfel ik of de 33 km er vandaag in zit (of uit komt), maar t is nu op de vestingwallen nog zeer goed te doen.
Als je richting Rotterdam loopt mag je net over de oude maas bij mij uitrusten, een ijsje eten, naar de wc, kortom je bent welkom:)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Job schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
Job schreef:
Zo'n bericht kan me ineens weemoedig maken. 1980/1981...de mensen van voorbij. Daar moest ik ook aan denken toen ik dit alleraardigst filmpje zag dat momenteel in refo-NL circuleert, tenminste: in mijn netwerk. Al deze vriendelijke mannen zijn inmiddels in de eeuwigheid, vermoedelijk. https://youtu.be/sPpqsPP2eHI
Het doet me denken aan de verjaardagen met de familie. Toen mijn ooms en tantes nog in het land der levenden waren zongen we ook zo bij het orgel. Eén klein verschil, we zongen niet-ritmisch. Een enkele keer ook een gezang: Nooit kan 't geloof te veel verwachten, en Die hoop moet al ons leed verzachten. Als ik daarop terugzie denk ik wel eens: Hoe is alles toch zo veranderd, bijna omgekeerd.
Dat is een mooie manier om een verjaardag te vieren inderdaad.
Ik zou het liever gisteren dan vandaag nog invoeren!
Tja, maar de ouden zijn er niet meer, en zijn er vandaag de dag nog die zo de verjaardagen herdenken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ad Anker »

Wij zingen dagelijks psalmen, dat is niet voorbehouden aan verjaardagen. We zingen dan wel de jarige toe uit psalm 134.

Op de camping viel me op dat er meer gezinnen zijn die na de maaltijd een psalm zingen. Mooie gewoonte!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Wij zingen dagelijks psalmen, dat is niet voorbehouden aan verjaardagen. We zingen dan wel de jarige toe uit psalm 134.

Op de camping viel me op dat er meer gezinnen zijn die na de maaltijd een psalm zingen. Mooie gewoonte!
Altijd een baas boven baas... Nee dat was bij ons ook niet beperkt tot verjaardagen. Op school zongen wel ook: Op een klein stationnetje, Op een grote paddenstoel, Vier weverkens zag men ter botermakt gaan, Daar was een wuf dat spon, Zie de maan schijnt door de bomen, Kom mee naar buiten allemaal... enz. Maar dat waren liedjes van een ander allooi.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

merel schreef:Een crematie of begrafenis. Het werd mij adhv de rouwkaart niet duidelijk wat het is.
Na de herdenkingsdienst is het mij nog niet duidelijk geworden. Zo'n herdenking zonder dat ook maar iets van/ over God klinkt, is toch ook maar heel leeg.
Laatst gewijzigd door merel op 12 aug 2022, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Anselmus »

Ad Anker schreef:Wij zingen dagelijks psalmen, dat is niet voorbehouden aan verjaardagen. We zingen dan wel de jarige toe uit psalm 134.

Op de camping viel me op dat er meer gezinnen zijn die na de maaltijd een psalm zingen. Mooie gewoonte!
Wij zingen dagelijks na het eten. Soms psalmen in verschillende berijmingen, vaak bundel van 1938, soms Engelse hymnes, soms gele bundel of Op toonhoogte.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:Imperial War Museum bezoeken.
Ik hoop er volgende week even heen te gaan om wat groepen te boeken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef:
Job schreef:
Ik zou het liever gisteren dan vandaag nog invoeren!
Wie houd je tegen?
Goede vraag ja :-) Nu ik dit filmpje keek en meerdere keren opnieuw keek kwam het gek genoeg pas voor het eerst in me op om het ook eens zo te gaan doen. Wij zingen ook veel, maar in een samengesteld gezelschap zoals op verjaardagen zou ik dat nog net weer een extra dimensie vinden hebben. Denk ik. En dan niet één of twee versjes hè, maar een echte zingverjaardag. Misschien met een stukje taart op tafel, maar verder echt in het teken van zingen.

Zoals ze nu gaan, zijn verjaardagsavondjes voor mij één van de ergernissen des levens.

Ik hoorde dat dat jongetje uit omgeving Opheusden dat recent overleed ook verjaardagen benutte door mensen te bevragen op hun geestelijke staat, en bijvoorbeeld: "Waarom gaat u niet meer naar de kerk?" Ik vond dat echt beschamend voor mezelf.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef:
Zeeuw schreef:
Job schreef:
Ik zou het liever gisteren dan vandaag nog invoeren!
Wie houd je tegen?
Goede vraag ja :-) Nu ik dit filmpje keek en meerdere keren opnieuw keek kwam het gek genoeg pas voor het eerst in me op om het ook eens zo te gaan doen. Wij zingen ook veel, maar in een samengesteld gezelschap zoals op verjaardagen zou ik dat nog net weer een extra dimensie vinden hebben. Denk ik. En dan niet één of twee versjes hè, maar een echte zingverjaardag. Misschien met een stukje taart op tafel, maar verder echt in het teken van zingen.

Zoals ze nu gaan, zijn verjaardagsavondjes voor mij één van de ergernissen des levens.

Ik hoorde dat dat jongetje uit omgeving Opheusden dat recent overleed ook verjaardagen benutte door mensen te bevragen op hun geestelijke staat, en bijvoorbeeld: "Waarom gaat u niet meer naar de kerk?" Ik vond dat echt beschamend voor mezelf.
Ik weet niet of een echte zingverjaardag niet heel veel wordt, het is tenslotte geen zangavond, maar meer een geestelijke dimensie is zeker mooi.

Ik ben wel benieuwd naar het volgende. Als wij afspreken met ander stellen, dan kunnen we echt goede, diepe gesprekken hebben. Sluit je die dan ook af met gebed? Dan doen we soms wel, dat is eigenlijk altijd voor iedereen heel mooi, maar er zit ergens toch wel een stuk schroom nog.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef:Imperial War Museum bezoeken.
Ik hoop er volgende week even heen te gaan om wat groepen te boeken.
Staat daar nu scheepsgeschut buiten? Dat is wel een serieus kaliber.
Plaats reactie