Wat doen we vandaag?

Online
merel
Berichten: 9677
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

Klavart schreef:
merel schreef:
Klavart schreef:
merel schreef:Wij de hele winter. Op ons gras kan je ook al weken niet meer lopen. Dan zak je behoorlijk weg. Bij de aanpak van de tuin, moet deze zeker verhoogd worden.
Indien mogelijk zou je ook een drainagesysteem aan kunnen (laten) leggen. Dan hoeft je tuin misschien niet of minder opgehoogd te worden. Want hoe meer je het ophoogt, hoe harder het gaat zakken.
Waar moet dat water dan heen? Dieper de grond in afvoeren heeft geen zin, omdat het water al hoog staat. Ik begreep dat aansluiten op de riolering niet mag en trek je dan geen water aan van de buren die dit systeem niet hebben? In sommige delen van Nederland zit je dusdanig ver onder NAP dat je altijd wateroverlast zal hebben.
Dieper de grond in heeft inderdaad geen zin. Ik weet niet of je een drainage mag aansluiten op de riolering. Als er een sloot naast de tuin ligt, kan je het water daarnaar af laten voeren. Je zal misschien wat water van de buren 'aantrekken', maar dat wordt dan ook afgevoerd, dus dat is geen probleem (misschien wel voor de buren). Bij een goede afvoer (drainage) maakt het niet uit dat je ver onder NAP zit.
Waar gaat dit water heen als er geen sloot in de buurt is? De drainage kan moeilijk eindigen bij de naastgelegen weg.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bourdon16 »

In ons nieuwe wijkje is dat wel de bedoeling. We kozen ons hemelwater op de straat. Eerst lopen de buizen vol en daarna begint het putje te overstromen. De wet van de communicerende vaten is mij verteld. Het loopt vervolgens naar een wadi waar het de grond in zakt. Alleen met extreme regen werkt dat niet zo. En als je dan een huis hebt naast de wadi heb je pech..
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Maanenschijn »

Gemeenten zijn verplicht hemelwaterafvoer af te koppelen van het rioolstelsel. Nieuwe wijken hebben dan ook een gescheiden systeem. Vaak zijn er wadi’s of een plas/gracht die de regenbuien kunnen bufferen. In oude wijken wordt vaak het hemelwater afgekoppeld bij groot rioolonderhoud.

Om drainage af te voeren kan het handig zijn eens bij de gemeente te informeren hoe het met het hemelwaterstelsel zit. Als dat een afzonderlijke systeem is, kan het prima daarop worden aangesloten. En water loopt natuurlijk naar het laagste punt. Dus zorgen dat je hoger bent dan de omgeving geeft de meeste kans op droge voeten :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb ook weleens iets gezien over een soort buffers waar het water in wordt opgeslagen en dan bij droogte weer vrijgegeven. Was in een programma met Rob Verlinden.
Online
merel
Berichten: 9677
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Gemeenten zijn verplicht hemelwaterafvoer af te koppelen van het rioolstelsel. Nieuwe wijken hebben dan ook een gescheiden systeem. Vaak zijn er wadi’s of een plas/gracht die de regenbuien kunnen bufferen. In oude wijken wordt vaak het hemelwater afgekoppeld bij groot rioolonderhoud.

Om drainage af te voeren kan het handig zijn eens bij de gemeente te informeren hoe het met het hemelwaterstelsel zit. Als dat een afzonderlijke systeem is, kan het prima daarop worden aangesloten. En water loopt natuurlijk naar het laagste punt. Dus zorgen dat je hoger bent dan de omgeving geeft de meeste kans op droge voeten :) .
De tuin ophogen dus ;) Dat waren wij sowieso wel van plan. Het is nu te nat en blijft te lang nat. Afgelopen jaren bleef ons gras in de droge periodes groen.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:Gemeenten zijn verplicht hemelwaterafvoer af te koppelen van het rioolstelsel. Nieuwe wijken hebben dan ook een gescheiden systeem. Vaak zijn er wadi’s of een plas/gracht die de regenbuien kunnen bufferen. In oude wijken wordt vaak het hemelwater afgekoppeld bij groot rioolonderhoud.

Om drainage af te voeren kan het handig zijn eens bij de gemeente te informeren hoe het met het hemelwaterstelsel zit. Als dat een afzonderlijke systeem is, kan het prima daarop worden aangesloten. En water loopt natuurlijk naar het laagste punt. Dus zorgen dat je hoger bent dan de omgeving geeft de meeste kans op droge voeten :) .
De tuin ophogen dus ;) Dat waren wij sowieso wel van plan. Het is nu te nat en blijft te lang nat. Afgelopen jaren bleef ons gras in de droge periodes groen.
Dat laatste is dan wel weer een voordeel :)

Wij hebben de tuin ook opgehoogd, stonden altijd plassen water op de lager gelegen gedeeltes. Nu één hoogte met een afvoer strook over de hele breedte bij het straatwerk. Die is op de riool aangesloten, werkt super. Eerste seizoen dat we met droge voeten door de tuin kunnen lopen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Orchidee »

Kelder ontwateren
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Chrisje72 »

Chrisje72 schreef:Ik heb ook weleens iets gezien over een soort buffers waar het water in wordt opgeslagen en dan bij droogte weer vrijgegeven. Was in een programma met Rob Verlinden.
Nog even gezocht(Rob Verlinden wateopslag) en je komt dan bij hydroblob uit.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Afscheid van AH Filiaal 1609
Vandaag officieel afscheid.
Afscheid van de winkel waar ik jarenlang in dienst was,
en waar ik de laatste jaren nog vrijwilligerswerk deed.
Ik wil niet klagen, en toch valt me dit best wel zwaar.
Je wilt zoveel, je ziet zoveel werk, en dan kun je niet meer.
Dan zit je alleen thuis.
Maar wat klaag ik? Heb ik daar reden toe?
Nee toch?
De baas zei zo: met opgeheven hoofd afscheid nemen.
Ik zei daarop: Voor het oog zeker.
Maar vanbinnen buigt er wel eens wat.
Maar goed, wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Laten we dat maar overdenken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

Sterkte vandaag. En ik hoop dat de blijk van waardering goed zal zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Afscheid van AH Filiaal 1609
Vandaag officieel afscheid.
Afscheid van de winkel waar ik jarenlang in dienst was,
en waar ik de laatste jaren nog vrijwilligerswerk deed.
Ik wil niet klagen, en toch valt me dit best wel zwaar.
Je wilt zoveel, je ziet zoveel werk, en dan kun je niet meer.
Dan zit je alleen thuis.
Maar wat klaag ik? Heb ik daar reden toe?
Nee toch?
De baas zei zo: met opgeheven hoofd afscheid nemen.
Ik zei daarop: Voor het oog zeker.
Maar vanbinnen buigt er wel eens wat.
Maar goed, wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Laten we dat maar overdenken.
Een dag met een donkere rand wellicht. Het leven is afscheid nemen in allerlei vormen. Aan alles komt een einde.
Ik wens je veel sterkte DIA, Toch weer moeilijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mannetje »

Sterkte DIA, inderdaad een grote stap van afsluiten, loslaten, mag ik het zo zeggen: minder worden.

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je minder waard wordt of zoiets! Maar ik denk dat je wel begrijpt hoe ik het bedoel.
-
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Onbekende »

-DIA- schreef:Afscheid van AH Filiaal 1609
Vandaag officieel afscheid.
Afscheid van de winkel waar ik jarenlang in dienst was,
en waar ik de laatste jaren nog vrijwilligerswerk deed.
Ik wil niet klagen, en toch valt me dit best wel zwaar.
Je wilt zoveel, je ziet zoveel werk, en dan kun je niet meer.
Dan zit je alleen thuis.
Maar wat klaag ik? Heb ik daar reden toe?
Nee toch?
De baas zei zo: met opgeheven hoofd afscheid nemen.
Ik zei daarop: Voor het oog zeker.
Maar vanbinnen buigt er wel eens wat.
Maar goed, wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Laten we dat maar overdenken.
Sterkte DIA.

Dit maakt dat je nog minder onder de mensen bent, lijkt me zo. Je wereldje wordt steeds kleiner. De tijd steeds korter. Ik hoop dat je mag uitzien naar een ander Vaderland. Zonder hiermee de aardse moeiten te bagatelliseren. Ik mag toch wel zeggen dat een uitzien naar een ander Vaderland het leven hier op aarde niet altijd gemakkelijker maakt (bij tijden wel!) maar vooral draaglijker.

Nogmaals, sterkte DIA.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Ik wil een ieder bedanken voor begripvolle woorden.
Het valt inderdaad niet zo mee, maar ik mag toch niet klagen, maar je voelt wel dat je lichaam meer en meer afgebroken wordt, en ook al is het niet makkelijk, en al mis je wel eens een vriendelijk woordje.

Wat Mannetje schrijft dat begrijp ik heel goed. Dat wil ik nog wel opmerken. Het zijn de juiste woorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Afscheid van AH Filiaal 1609
Vandaag officieel afscheid.
Afscheid van de winkel waar ik jarenlang in dienst was,
en waar ik de laatste jaren nog vrijwilligerswerk deed.
Ik wil niet klagen, en toch valt me dit best wel zwaar.
Je wilt zoveel, je ziet zoveel werk, en dan kun je niet meer.
Dan zit je alleen thuis.
Maar wat klaag ik? Heb ik daar reden toe?
Nee toch?
De baas zei zo: met opgeheven hoofd afscheid nemen.
Ik zei daarop: Voor het oog zeker.
Maar vanbinnen buigt er wel eens wat.
Maar goed, wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Laten we dat maar overdenken.
Elke dag een flinke wandeling maken in de buitenlucht! Goed voor lichaam en geest.
Plaats reactie