Wat doen we vandaag?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Op onze school is de musical ook al vele jaren onderdeel van het afscheid van groep 8. Mijn jongste zoon had een mooie rol. Ik heb er erg van genoten.
Wanneer gingen we dan om? Ik weet alleen dat in de 'christelijke school' dit een geheel onbekend iets was. Wat wel gebruikelijk was: een toneelspel opvoeren. Maar ik denk dat beide, een musical of een toneelspel zich niet gemakkelijk laten inpassen in het oude bevindelijke denken. Wellicht zelfs helemaal niet. Misschien ligt het er wel aan in hoeverre we eraan gewend raken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door mcgk »

Bezie het eens anders: denk eens aan een voordrachtje met een geoorloofde inhoud. Dat vind je vast prima. Bij een musical worden er wat geoorloofde liedjes gezongen en tijdens het zingen van de liedjes maken kinderen wat bewegingen. Kun je daar tegen zijn? Wat is het contrast met het oude bevindelijke denken?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

mcgk schreef:Bezie het eens anders: denk eens aan een voordrachtje met een geoorloofde inhoud. Dat vind je vast prima. Bij een musical worden er wat geoorloofde liedjes gezongen en tijdens het zingen van de liedjes maken kinderen wat bewegingen. Kun je daar tegen zijn? Wat is het contrast met het oude bevindelijke denken?
Dat gebeurt tegenwoordig zelfs op een kerstavond van de Vereniging Rondom het Woord, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten in Rijssen, Noord, Zuid en West. Toch waren er zeker tot voor kort mensen die deze avond meden. Ik ben enkele jaren niet meer op de vereniging geweest, dus weet niet of nu iedereen al om is. Maar ja, hoe bezien we dan degenen die zo'n avond meden? Waren dat enkel stijfkoppen of zou ergens toch een dieper principe meespelen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ad Anker »

Bourdon16 schreef:
Ad Anker schreef:Op onze school is de musical ook al vele jaren onderdeel van het afscheid van groep 8. Mijn jongste zoon had een mooie rol. Ik heb er erg van genoten.
Zouden jullie als gezin ook een musical bezoeken?
Nee.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door JvW »

Ad Anker schreef:Op onze school is de musical ook al vele jaren onderdeel van het afscheid van groep 8. Mijn jongste zoon had een mooie rol. Ik heb er erg van genoten.
Zo is dat hier ook.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
mcgk schreef:Bezie het eens anders: denk eens aan een voordrachtje met een geoorloofde inhoud. Dat vind je vast prima. Bij een musical worden er wat geoorloofde liedjes gezongen en tijdens het zingen van de liedjes maken kinderen wat bewegingen. Kun je daar tegen zijn? Wat is het contrast met het oude bevindelijke denken?
Dat gebeurt tegenwoordig zelfs op een kerstavond van de Vereniging Rondom het Woord, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten in Rijssen, Noord, Zuid en West. Toch waren er zeker tot voor kort mensen die deze avond meden. Ik ben enkele jaren niet meer op de vereniging geweest, dus weet niet of nu iedereen al om is. Maar ja, hoe bezien we dan degenen die zo'n avond meden? Waren dat enkel stijfkoppen of zou ergens toch een dieper principe meespelen?
Maar dan toch zonder bewegingen neem ik aan.Afbeelding
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8. Op mijn eigen christelijke lagere school, 30 jaar geleden, was dat ook al. En ik zat op een behoudende christelijke school Waarom zou dat niet kunnen/mogen?
DDD schreef:Er zijn heel veel christelijke scholen met een musical. Wat zou daar bijbels gezien op tegen zijn?
Volgens mij is de combinatie theater - liederen - dans niet iets wat wij als christenen moeten promoten. Het is veelal wereldsgezind en een ijdel vermaak. En wij zijn niet ván de wereld, maar ín de wereld. Lees ook eens wat de apostel Paulus zegt in Romeinen 12: 2.

Het afscheid hoort ten eerste in het teken te staan van de goedheid van de Heere voor het grote voorrecht om op een basisschool onderwijs ontvangen te hebben wat gegrond is op Zijn onfeilbaar Woord en ten tweede in het teken van de heenwijzing naar Christus, Die alleen helpen kan, ook op het verdere levenspad van onze jeugd, als de duivel met zijn verleidingen komt.
Ik denk dat je het groter maakt dan dat het is. De avond begon met gebed en een stukje vanuit de Bijbel. Daarna zongen de kinderen een gebed vanuit opwekking. Vervolgens werd elk kind persoonlijk toegesproken en daarna de musical. De kinderen hebben met een aantal ouders zelf het podium gemaakt en geschilderd, elkaar geholpen met het zoeken van alle spullen en de afgelopen weken dagelijks met de juf geoefend. Het verhaal was ludiek met leuke woordgrapjes. Sommige kinderen pasten feilloos in hun rol. Wij hebben echt genoten. Volgend jaar mogen we weer ;).
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

windorgel schreef:
CvdW schreef:Ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8.
Zo'n zin intrigeert mij.
Op reformatorische basisscholen niet hoor.
Dat weet ik niet. Ik ben niet zo bekend met reformatorisch onderwijs. Ik zat zelf vroeger op een behoudende christelijke school en ook daar was de musical een vast onderdeel van groep 8.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: Volgens mij is de combinatie theater - liederen - dans niet iets wat wij als christenen moeten promoten. Het is veelal wereldsgezind en een ijdel vermaak. En wij zijn niet ván de wereld, maar ín de wereld. Lees ook eens wat de apostel Paulus zegt in Romeinen 12: 2.

Het afscheid hoort ten eerste in het teken te staan van de goedheid van de Heere voor het grote voorrecht om op een basisschool onderwijs ontvangen te hebben wat gegrond is op Zijn onfeilbaar Woord en ten tweede in het teken van de heenwijzing naar Christus, Die alleen helpen kan, ook op het verdere levenspad van onze jeugd, als de duivel met zijn verleidingen komt.
Wel mooi dat je dit precies noemt. Er was op die avond een indringende opening door onze directeur over de wapenrusting uit Efeze 6. Het thema wapenrusting was tijdens de bijbelmomenten op het schoolkamp eerder dit jaar ook aan de orde geweest. De leerlingen kregen allemaal een armbandje met de letters w.w.j.d. mee. Eigenlijk precies wat jij verwoordt, alleen niet in reformatorische taal. ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door pierre27 »

merel schreef:
windorgel schreef:
CvdW schreef:Ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8.
Zo'n zin intrigeert mij.
Op reformatorische basisscholen niet hoor.
Dat weet ik niet. Ik ben niet zo bekend met reformatorisch onderwijs. Ik zat zelf vroeger op een behoudende christelijke school en ook daar was de musical een vast onderdeel van groep 8.
Goed je nuance, het leek even of je ook dit bedoelde voor de ongeveer 200 reformatorische basisscholen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Volgens mij is de combinatie theater - liederen - dans niet iets wat wij als christenen moeten promoten. Het is veelal wereldsgezind en een ijdel vermaak. En wij zijn niet ván de wereld, maar ín de wereld. Lees ook eens wat de apostel Paulus zegt in Romeinen 12: 2.

Het afscheid hoort ten eerste in het teken te staan van de goedheid van de Heere voor het grote voorrecht om op een basisschool onderwijs ontvangen te hebben wat gegrond is op Zijn onfeilbaar Woord en ten tweede in het teken van de heenwijzing naar Christus, Die alleen helpen kan, ook op het verdere levenspad van onze jeugd, als de duivel met zijn verleidingen komt.
Wel mooi dat je dit precies noemt. Er was op die avond een indringende opening door onze directeur over de wapenrusting uit Efeze 6. Het thema wapenrusting was tijdens de bijbelmomenten op het schoolkamp eerder dit jaar ook aan de orde geweest. De leerlingen kregen allemaal een armbandje met de letters w.w.j.d. mee. Eigenlijk precies wat jij verwoordt, alleen niet in reformatorische taal. ;)
Mooi Ad, juist op die scholen is dit een prachtige werkwijze. Niks mis mee. Maar prima om dit niet in te voeren op de reformatorische basisscholen waar ze weer andere prachtige middelen ter beschikking hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Terri »

Ik lees deze postings en ergens bekruipt me het gevoel: hier klopt iets niet.
@Merel heeft het over een musical en er komt commentaar.
@Ad Anker schrijft hetzelfde en dan is het prachtig.
Is alles wat @Merel schrijft op voorhand verdacht en wat @Ad Anker schrijft goed?
Hoe objectief zijn we?....
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

De meeste mensen hier zijn niet erg objectief, inderdaad.

Maar meestal zie je dat beter bij een ander dan bij jezelf. Ik vind mijzelf bijvoorbeeld ook meestal heel objectief, maar dat is vermoedelijk niet het geval.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Tiberius »

Terri schreef:Ik lees deze postings en ergens bekruipt me het gevoel: hier klopt iets niet.
@Merel heeft het over een musical en er komt commentaar.
@Ad Anker schrijft hetzelfde en dan is het prachtig.
Is alles wat @Merel schrijft op voorhand verdacht en wat @Ad Anker schrijft goed?
Hoe objectief zijn we?....
Ad slaat een brug tussen de rekkelijken en de preciezen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:ik weet niet beter dan dat alle scholen een musical hebben in groep 8. Op mijn eigen christelijke lagere school, 30 jaar geleden, was dat ook al. En ik zat op een behoudende christelijke school Waarom zou dat niet kunnen/mogen?
DDD schreef:Er zijn heel veel christelijke scholen met een musical. Wat zou daar bijbels gezien op tegen zijn?
Volgens mij is de combinatie theater - liederen - dans niet iets wat wij als christenen moeten promoten. Het is veelal wereldsgezind en een ijdel vermaak. En wij zijn niet ván de wereld, maar ín de wereld. Lees ook eens wat de apostel Paulus zegt in Romeinen 12: 2.

Het afscheid hoort ten eerste in het teken te staan van de goedheid van de Heere voor het grote voorrecht om op een basisschool onderwijs ontvangen te hebben wat gegrond is op Zijn onfeilbaar Woord en ten tweede in het teken van de heenwijzing naar Christus, Die alleen helpen kan, ook op het verdere levenspad van onze jeugd, als de duivel met zijn verleidingen komt.
Ik denk dat je het groter maakt dan dat het is. De avond begon met gebed en een stukje vanuit de Bijbel. Daarna zongen de kinderen een gebed vanuit opwekking. Vervolgens werd elk kind persoonlijk toegesproken en daarna de musical. De kinderen hebben met een aantal ouders zelf het podium gemaakt en geschilderd, elkaar geholpen met het zoeken van alle spullen en de afgelopen weken dagelijks met de juf geoefend. Het verhaal was ludiek met leuke woordgrapjes. Sommige kinderen pasten feilloos in hun rol. Wij hebben echt genoten. Volgend jaar mogen we weer ;).
Ho even.

Voor de helderheid: als ik over een musical spreek, verbind ik daar dezelfde associaties aan die ik op Google of YouTube vind.

Maar zoals je het nu hierboven omschrijft, lijkt het meer op een voordracht zoals dat op sommige bruiloften nog steeds de gewoonte is.

Ben ik dan misschien abuis en heb ik een verkeerde voorstelling van hoe de musical ten uitvoer wordt gebracht?

Want volgens mij gebeuren zulke voordrachten hier op de basisschool ook nog steeds. Al is daar geen muziek en dans bij. Maar dan is het ook geen musical meer.
Plaats reactie