Contradicties in de Bijbel

CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Contradicties in de Bijbel

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:
CvdW schreef: Zo staat het niet in de Bijbel. Mag ik u vragen om dit gedeelte in uw Bijbel nog eens te lezen.
Dit is een bekend voorbeeld. De omtrek is 2πr, dus bij een straal van 5 is de omtrek afgerond 31,42. Een meetlint van 30 is dus niet lang genoeg.

De vraag is hoe je de Bijbel moet lezen. Gaat het hier om de exacte duiding? Of is het slechts een indicatie om een voorstelling van de grootte te geven.
Waarom mag jij wel afronden maar de schrijver niet? Ik heb op de vorige bladzijde al laten zien dat een doorsnede van 9,5 een omtrek oplevert van minder dan 30. Ook een doorsnede van 9,7 el levert afgerond echt gewoon 30 op.

Zie verder mijn opmerking hierboven.
We lezen onze Bijbel erg slecht. De rand van de koperen zee is een handbreed. Deze hebben jullie niet meegenomen in de berekening.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Contradicties in de Bijbel

Bericht door Mannetje »

Maakt twee extra handbreedtes bij de diameter het vermeende probleem nu groter of kleiner?
Als de diameter exact 10 el is, is de omtrek al groter dan exact 30 el.
Als je de diameter 10 el en twee handbreedtes maakt, is de omtrek nog groter...

Maar mijn opmerking had als doel dat je, als je dit gedeelte door onze westerse bril wilt lezen, je dat wel eerlijk moet doen, namelijk meenemen dat wij ook dingen afronden, zonder dat wij dat als onwaarheden beschouwen.

In lijn met Spreuken 26:5.

Maar nu kies ik verder op dit onderwerp voor Spreuken 26:4.
-
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Contradicties in de Bijbel

Bericht door Valcke »

Mannetje schreef:Maakt twee extra handbreedtes bij de diameter het vermeende probleem nu groter of kleiner?
Als de diameter exact 10 el is, is de omtrek al groter dan exact 30 el.
Als je de diameter 10 el en twee handbreedtes maakt, is de omtrek nog groter...
Niet wanneer je de omtrek meet direct ónder de (bewerkte) rand.
Het is ook heel logisch om zo te meten.

Overigens verder geheel met je eens, Mannetje.
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Contradicties in de Bijbel

Bericht door CvdW »

Omgekeerde wereld.

Het getal pi is door de tijd heen verder verfijnd. Daar is veel literatuur over.
Zelf ben ik geen voorstander om delen weg te laten uit mijn Bijbel, zoals staat in Openbaring.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Contradicties in de Bijbel

Bericht door Erik1960 »

CvdW schreef:Omgekeerde wereld.

Het getal pi is door de tijd heen verder verfijnd. Daar is veel literatuur over.
Zelf ben ik geen voorstander om delen weg te laten uit mijn Bijbel, zoals staat in Openbaring.
Ik lees ook nergens een oproep om de Bijbel met een schaar te bewerken. Verder ben ik het zeer eens met
Valcke schreef:Het is echt onzinnig om over deze Bijbeltekst in discussie te gaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie