De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb een katholieke vriend waar ik vaak vriendschappelijke theologische discussies mee heb.
Onlangs beweerde hij in één van die discussies dat de "gesloten bijbel" oftewel het feit dat de bijbel voor de leek een verboden boek was, een hardnekkige protestantse mythe is die tot op de dag van vandaag is blijven hangen.

Als tegenargument voert hij verschillende dingen aan.
Zoals, Als de bijbel vroeger een verboden boek was, waarom deden dan zo veel monniken in zo veel kloosters zo veel moeite om handmatig de bijbel over te schrijven en te decoreren alleen om ze later af te pakken en te verbranden?
Die verbrandingen spreekt hij trouwens niet tegen, maar geschiede volgens hem louter en alleen omdat de RKK de kwaliteit van "corrupte" protestantse exemplaren niet vertrouwde.

Tevens voert hij aan dat Bijbellezing door het gewone volk meer verhinderd werd door de massale ongeletterdheid in die tijd, het feit dat de bijbelse voertaal Latijn was en ook het gebrek aan de mogelijkheid tot massaproductie.
Niet door onwil van de RKK zelf

Dat het protestantisme te boek is komen te staan als de "grote bevrijder van de schrift voor de gewone man" schrijft hij toe aan de uitvinding van de drukpers die toevallig net samen viel met de opkomst van Luther, en dat door een combinatie van die twee factoren de mythe van de "door de RKK ongewenste vrijgeving van de schriften" is bewerkstelligd.
In werkelijkheid ging de onenigheid tussen protestanten en katholieken over de uitleg er van, niet om vrijgave van de teksten zelf.

Deze hele "mythe" vond hij boven alles erg curieus omdat hij juist overtuigd is van het feit dat er zonder de RKK nooit een samengestelde en geordende bijbel was gekomen.
Welliswaar is de bijbel niet geschreven door de RKK, maar door de profeten, maar wel bewaard en doorgegeven en gepositioneerd als zijnde Gods woord.
Waarom zou de RKK aan haar eigen wortels zagen?

Wel was hij het er mee eens dat de plaats van de bijbel in de RKK als zijnde gezagsbron en ook frequentie van Bijbellezing thuis bij katholieken anders was dan bij protestantsen.
Maar dat trouwe katholieke kerkbezoekers genoeg
van de bijbel mee zouden krijgen bij de eredienst.
Buiten de eredienst was het de gewone man van weleer trouwens altijd toegestaan om aan de priester te komen vragen over de bijbel aangezien de deur van de RKK altijd 24/7 open stond.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Valcke »

Een mythe is het zeker niet.
Er waren inderdaad vertalingen vóór de Reformatie van Bijbelgedeelten die toegestaan waren.
Tegelijk werd bv. het zelfstandig lezen van de Bijbel door leken wel degelijk ontraden of zelfs verboden. Misschien niet voor het lezen van de Evangeliën, maar wel bv. voor de brieven van de apostel Paulus. Dat standpunt is eeuwenlang ingenomen.
Vertalingen uit het Hebreeuws of Grieks mochten ook eeuwenlang niet; alleen de tekst van de Vulgaat werd voor gezaghebbend gehouden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door refo »

In de middeleeuwen was geen sprake van een totaal verbod op vertalen en verspreiden van de Bijbel. Het voorschrift dat de Bijbel enkel in het Latijn gelezen mocht worden ontstond pas op het concilie van Trente (1545-1563) toen de Reformatie in Europa al in volle gang was. Voor die tijd waren dit soort verboden lokale verschijnselen, met name in gebieden waar ketterse stromingen actief waren.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door John Galt »

Onlngas was er op tv nog iets over Geert Grote (1340-1384) en het viel mij op dat gezegd werd dat hij het belangrijk vond de Nederlandse bevoling te alfabetiseren, zodat zij de Bijbel konden lezen. Ook vertaalde hij dele van de Bijbel in het Nederlands.
Anderzijds ging William Tyndale naar de brandstapel wegens zijn Bijbelvertaalwerk.
Het zou zomaar een reactie op de Reformatie geweest kunnen zijn dat de RKK beducht was op zelfstandig Bijbellezen. Overigens zien katholieken zelf die tijd ook als een donkere tijd in hun kerk. Onlangs kwam ik in een katholieke bron nog de bewering tegen dat als bewijs van Gods bemoeienis met de RKK gold dat zij de tijd van de Renaissancepausen had overleefd.
Who is John Galt? :quoi
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Valcke »

refo schreef:Het voorschrift dat de Bijbel enkel in het Latijn gelezen mocht worden ontstond pas op het concilie van Trente (1545-1563) toen de Reformatie in Europa al in volle gang was.
Zoiets "ontstaat" natuurlijk niet spontaan op een concilie, maar kende ongetwijfeld een voorgeschiedenis van tientallen jaren.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
refo schreef:Het voorschrift dat de Bijbel enkel in het Latijn gelezen mocht worden ontstond pas op het concilie van Trente (1545-1563) toen de Reformatie in Europa al in volle gang was.
Zoiets "ontstaat" natuurlijk niet spontaan op een concilie, maar kende ongetwijfeld een voorgeschiedenis van tientallen jaren.
En de gevolgen zijn nu nog steeds zichtbaar. Veruit het grootste deel van de Rooms Katholieken heeft geen Bijbel of leest er nooit in.
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door DDD »

Dat geldt denk ik ook voor een groot deel van de protestanten, zeker voor hen die nooit naar de kerk gaan.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:
refo schreef:Het voorschrift dat de Bijbel enkel in het Latijn gelezen mocht worden ontstond pas op het concilie van Trente (1545-1563) toen de Reformatie in Europa al in volle gang was.
Zoiets "ontstaat" natuurlijk niet spontaan op een concilie, maar kende ongetwijfeld een voorgeschiedenis van tientallen jaren.
En de gevolgen zijn nu nog steeds zichtbaar. Veruit het grootste deel van de Rooms Katholieken heeft geen Bijbel of leest er nooit in.
? De katholieken die ik ken, hebben vrijwel alle een Bijbel en zijn daar vrij aardig in thuis.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Dat geldt denk ik ook voor een groot deel van de protestanten, zeker voor hen die nooit naar de kerk gaan.
Protestanten die niet naar de kerk gaan en nooit gegaan zijn, zullen ook weinig van de Bijbel weten. Protestanten die wel naar de kerk gaan hebben vrijwel allemaal een Bijbel in huis. Dat is bij Rooms Katholieken meestal niet het geval.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:
refo schreef:Het voorschrift dat de Bijbel enkel in het Latijn gelezen mocht worden ontstond pas op het concilie van Trente (1545-1563) toen de Reformatie in Europa al in volle gang was.
Zoiets "ontstaat" natuurlijk niet spontaan op een concilie, maar kende ongetwijfeld een voorgeschiedenis van tientallen jaren.
En de gevolgen zijn nu nog steeds zichtbaar. Veruit het grootste deel van de Rooms Katholieken heeft geen Bijbel of leest er nooit in.
? De katholieken die ik ken, hebben vrijwel alle een Bijbel en zijn daar vrij aardig in thuis.
Dat lijkt me een unieke situatie. Ik ken heel veel Rooms Katholieke mensen en als ze een Bijbel hebben, is dat omdat wij ze ruim indelen. Van het Nieuwe Testament honderden exemplaren per jaar en complete Bijbels zo'n twintig per jaar.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door John Galt »

Maar gaat dat om belijdende katholieken of om papieren leden?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Van Ewijk »

Deze vriend van mij heeft trouwens wel een bijbel in huis.
Een editie van de Petrus Canisiusvertaling.
Deze gebruikt hij vaak om gezamenlijk bijbel te lezen.
Van zijn eigen gemeente weet hij wel dat er velen een bijbel in huis hebben.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef: Dat lijkt me een unieke situatie. Ik ken heel veel Rooms Katholieke mensen en als ze een Bijbel hebben, is dat omdat wij ze ruim indelen. Van het Nieuwe Testament honderden exemplaren per jaar en complete Bijbels zo'n twintig per jaar.
Ken jij honderden mensen van wie je weet wat ze in huis hebben?
Ik kan er om me heen een stuk of 5 opnoemen en veel meer ken ik er eigenlijk ook niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Ditbenik »

John Galt schreef:Maar gaat dat om belijdende katholieken of om papieren leden?
De RKK kent geen belijdende leden. Als baby word je gedoopt, ergens tussen de 8 en de 10 jaar doe je eerste communie en met een jaar of 12, 13 krijg je het vormsel. Dat heb je de drie initiatie sacramenten gehad. Daarna komen de meeste alleen nog in de kerk voor een huwelijk of uitvaart. Trouw meelevenden zijn er niet zo veel meer. Hier iets van 400 op de 20.000 ingeschrevenen, zo vertelde een pastoor mij. Dat betekent dat die 400 in de loop van het jaar weleens in de kerk komen. Voor het Bijbelbezit of het Bijbel lezen maakt dat niet uit. Het zijn echt uitzonderingen die zelfstandig Bijbel lezen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De gesloten bijbel in de RKK: een mythe of waarheid?

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef: Dat lijkt me een unieke situatie. Ik ken heel veel Rooms Katholieke mensen en als ze een Bijbel hebben, is dat omdat wij ze ruim indelen. Van het Nieuwe Testament honderden exemplaren per jaar en complete Bijbels zo'n twintig per jaar.
Ken jij honderden mensen van wie je weet wat ze in huis hebben?
Ik kan er om me heen een stuk of 5 opnoemen en veel meer ken ik er eigenlijk ook niet.
Ja, anders zou ik dat niet zeggen.
Gesloten